4 november t/m 11 november ons thuis op Bonaire, druk, heel verdrietig nieuws uit NL..

11 november 2017 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Zaterdag 4 november…Silvia en datums en tijden…niet mijn sterkste kant...

Wat ik nog vergeten ben te vermelden.. toen ik gisteravond thuis kwam en de deur open deed toen.. dacht ik wat is hier gebeurd.. Het was niet allemaal opgeruimd toen ik naar mijn werk ging maar enigzinds geordend was het wel. Maar toen ik thuis kwam omstreeks 23.30 was het een enorme puinzooi in de kamer. Overal dozen en spullen… wat bleek. Ik had me vergist in de datum (dat gebeurd mij nog wel eens), ik had in mijn hoofd en ook in de agenda gezet dat Loes op zondag terug uit NL zou komen. Oeps.. klein foutje.. Richard werd overvallen doordat er een vriendin van Loes haar auto terug kwam brengen om 17.30, Loes zou om 18.15 landen. Niet zo leuk als er toch nog best veel spullen beneden staan, in de koelkast, het bed nog afgehaald moet worden en verschoont. Arme Richard, hij heeft als een gek het benedenhuisje leeg gehaald.. Hij was nog wel op tijd klaar want alles was eruit toen Loes thuis kwam, ze vond het gelukkig niet erg.. Ik had namelijk me voorgenomen om op zaterdag, dat is dus vandaag haar huisje even te poetsen.

Lekker een vrije dag.. maar we zijn druk. We moeten echt nog veel doen. We waren heel vroeg wakker en Loes was ook heel vroeg wakker. Ik ben met emmer en poetsspul naar beneden gegaan om nog even wat te poetsen. Gelukkig was het niet enorm smerig (het heeft voordelen als je met poetsen de boel wat bijhoud), maar toch heb ik nog even wat dingetjes gepoetst.

Daarna was het tijd voor de boodschappen en de was en er moest natuurlijk weer worden opgeruimd en ingepakt. Pfft wat een werk, maar het is ook wel heel erg leuk. Het wordt steeds meer “ons “huisje en ik word er heel blij van.

Tijd om te gaan duiken hebben we weer niet.. maar dat komt wel weer binnenkort. Nog 1 weekje bikkelen en dan is het wel klaar denk ik.

’s Avonds gaan we toch even wat leuks doen.. we zijn naar de voorlopig laatste Taste of Bonaire geweest.

Taste of Bonaire, de banner.   Taste of Bonaire, en ik heb een heerlijke smoothie genomen, met alleen fruit en gecrusht ijs.  Taste of Bonaire, ik had last van mijn rug en volg raad op, tijd voor een massage.

Taste of Bonaire en muziek was er natuurlijk ook.  Taste of Bonaire, gezonde lekkere dingen deze keer.

Taste of Bonaire, vegetarische lasagna lekkerrrrrrr  Taste of Bonaire, het hapje van Richard...  Taste of Bonaire.. deze uitjes kun je zelf toevoegen wel heel heet zijn ze...  Taste of Bonaire, ze was heel vriendelijk en ook nog erg mooi.  Taste of Bonaire Items die volgende week geveild worden, je kon ze nu bekijken.

Deze keer stond hij in het teken van gezondheid, dus… gezond eten en allerlei massages en reiki dingen, leuk. We zijn met een fruitsalade begonnen en daarna heb een ik vegetarische lasagne geprobeerd, lekker. Richard heeft een broodje genomen met vulling en sla erbij. Er stond ook een stand, daar kon je allerlei schildpadjes bekijken die waren gedoneerd.  Volgende week worden deze items allen geveild en gaat de opbrengst naar het goede doel. Later heb ik ook nog een smoothie genomen, zonder toevoegingen (suiker en kleur en smaakstoffen) gemaakt van passievrucht. Er speelde een leuk bandje die lekkere muziek maakte. En ik heb me omdat ik nog steeds last van mijn rug had eens laten masseren. Het was heel lekker toen het gebeurde, maar of het goed was mmm de volgende dag had ik nog meer last. Jammer..

Zondag 5 november, na chaos komt er ordening

Vandaag weer een vroege dienst gehad, weer veel dingen gebeurd op het werk. Verder thuis weer wat opgeruimd.. heel langzaam begint er ordening in de chaos te komen.

Maandag 6 november, moet dat nou echt, dat schreeuwen?

Weer een vroege dienst, veel loopwerk, controles en veel checkins gehad best heftig.

Onze kast met alle leuke kopjes en mijn eigen theeglazen heerlijk.  Onze woonkamer.  Onze slaapkamer.. vertrouwd.  Onze bezoeker..

Daarna even boodschappen gedaan, nou toen heb ik toch iets geks meegemaakt. Ik had mijn auto een stukje verder dan bij warehouse gezet, en ik had een karretje met boodschappen waarmee ik over de weg naar mijn auto aan het lopen was. Ik hoorde ergens in de verte wel een claxon, maar niet heel dicht bij mij zo dacht ik. Word ik van achteren ineens ingehaald door een auto (die best hard ging) en uit het raampje hing een donkere dame. Zij schreeuwde “jij Nederlander, je bent hier niet in Nederland, je bent in Bonaire”!! ik schrok me rot, het zal er wel grappig uitgezien hebben want ik denk dat ik een meter in de lucht sprong… Maar goed, hier heb je dus ook onaardige (asociale)  mensen, net zoals overal.

Dinsdag 7 november

Weer een vroege dienst en het was vermoeiend. Gelukkig morgen een dagje vrij. Onze Nissan gaat dan weer een weekje logeren bij Roy. Zijn ouders zijn vanavond aangekomen, Kai en Roy komen morgen de auto ophalen.

Iedere dag ruim ik wat op en zo langzaam aan.. begint het gezellig te worden.

Ons vergezicht.  Ons uitzicht.

Woensdag 8 november

Roy en Kai komen ze hebben niet veel tijd, want ook de heren zijn druk.

De auto gaat mee. Richard gaat nu met de bus naar zijn werk en als hij weggaat ’s morgens hoor ik de zware motor aanslaan (tis net een vrachtwagen) het enige nadeel is, is dat er geen airco in zit. Maar verder is het prima.'s avonds doen we een drankje bij Karel's en de ouders van Roy komen daar ook. Gezellig, er liggen een paar kleine bootjes aan de kust..

Er liggen 2 bootjes voor anker in Kralendijk.  Als er zo'n boot ligt dan.... is het erg druk in Kralendijk, overal toeristen.

Boten worden o.a. hieraan vastgelegd.

Donderdag 9 november – de snelle tandarts

We hadden beiden een afspraak en nadat ik (natuurlijk) een uur te vroeg al op de parkeerplaats stond.. Hebben we beiden een vragenlijst moeten invullen 2 kantjes vol met tig vragen over onze gezondheid (ik denk dat ik bij de dokter minder vragen moet invullen). Maar goed, we hebben beiden onze jaarlijkse checkup weer gehad. In vogelvlucht, ik denk dat mijn controle nog geen 2 minuten heeft geduurd. En het kost $ 23,50 of zo iets. De tandarts zit hier niet in het ziekenfonds, dus dat moet je zelf gelijk na het bezoek betalen. Volgende week hebben we beiden een afspraak bij de mondhygiëniste.. Het zal mij benieuwen of dat ook zo'n snelle actie wordt. Dat had de tandarts wel gezien, dat we daar beiden heen moeten, maar dat wisten wij zelf ook al wel.

Omdat ik dus vandaag te vroeg bij de tandarts was had ik een mooi excuus om even naar Kralendijk te gaan. Er stonden weer veel kraampjes omdat er weer een nieuwe boot lag.. pfft wat een mensen. En 90 % heeft overgewicht en is wit en rood (verbrand). Maar goed, er waren wel leuke kraampjes en ik heb mezelf een cadeautje gedaan. Hele leuke oorbellen,  ik vond de kleur zo mooi, ze veranderen van kleur als het licht erop schijnt, ze zijn van stainless steel dus ik kan er ook mee het water in. Toen ik deze week nog even bij het oude huis van Kai en Roy was om wat af te geven lieten de eigenaren mij een soort sigaren zien. Gemaakt van blaadjes, door de maribumba (soort wesp) heel kunstig gemaakt.

cadeautje voor mezelf.  Deze "sigaren" worden van blaadjes gemaakt door insecten, mariboemba's zo heb ik me laten vertellen.

Vrijdag, tijd voor reparaties en wat knutselwerk en dan….

Pena dit heb je niet verdient!

De naaimachine is ook meegekomen en ik ben niet zo handig maar er moest wel wat gerepareerd worden. Dat is ook weer klaar, mooi. Verder had ik het idee om ons eigen naambordje te gaan maken en daar heb ik een begin mee gemaakt. Ach je prutst wat .. Als we de lamp in onze slaapkamer aan doen dan zien we een prachtige schaduw (in Nederland hadden we een Tiffany met vlindertjes waar ik heel blij van werd). Maar deze is ook mooiiiiiiiiii

Niet mijn hobby, maar wel makkelijk dat ik wat kan repareren als het moet.  Ons eigen naambordje..het is nog niet af maar het begin is er.

Dit zien we als de lamp op de slaapkamer aan is.. net een roer van een schip.

Toen dacht ik het wordt tijd dat ik Jaap vraag hoe het met Peña gaat. Ik app regelmatig met Nederland en wat ik nog niet in het blog had gezet maar al wel wist, dat zet ik er nu in.

Vorige week had ik via de app gehoord dat ze dachten dat Pena misschien arthrose had in een achterbeen omdat hij daarmee kreupelde.

Ze zouden met de dierenarts gaan overleggen en dan zouden ze gaan starten met medicatie ontstekingsremmers en pijnstillers.

Goed dat wist ik, dus ik dacht gisteren de medicatie zit er nu een tijd in, ik zal eens vragen of de medicatie al aanslaat.

Toen kreeg ik het onderstaande apje terug van Jaap… ik werd er heel verdrietig van..

Nee medicatie slaat niet aan

Onbelast Zie je bijna niets met medicatie maar belast loopt hij echt kreupel achter.

We gaan het volgende week bespreken maar de uitkomst is duidelijk dat hij niet meer ingezet kan worden.

Dierenarts had t nog over een supplement over t voer voor de athrose, maar hij loopt zo kreupel dat zon supplement dat niet kan verhelpen.

wij vinden het bos mooi..  Samen met Peña.  Peña.

Samen met mijn maatje Peña.

Hij zal moeten verhuizen, maar waarheen… ik gun mijn lieverd zo graag een goed huis, waar hij kan genieten van zijn oude dag. Hij heeft het echt verdiend, altijd lief, altijd betrouwbaar. Ik ga met Ilse overleggen hoe we verder moeten. Want ik voel me nu heel verdrietig, ik kan vanuit Bonaire lastig dingen regelen.

Maar in het aller aller ergste geval..... heeft Rich gezegd, dan gaat Peña naar Bonaire ! Zelf denk ik wel dat hij beter af is in Nederland (i.v.m. de reis en de hitte hier). Dus gaan we zoeken naar een liefdevol plekje voor hem waar hij als gezelschaps pony mag blijven en nog wat jaartjes van zijn pensioen mag genieten.

Jaap heeft wel gezegd dat hoe we verder gaan met Peña in overleg met mij gaat. Daar ben ik wel heel blij mee.

Het lijkt wel alsof Peña alleen maar ellende heeft sinds hij is verhuist en daar voel ik me wel heel schuldig over.. en heel verdrietig..

Voor vandaag laat ik het even los, op dit moment kan ik er niets aan doen. We hebben zulke hectische weken met lange dagen gehad, dat we vandaag aan de ontspanning gaan werken. Duiken en later op de dag hebben we een bbq bij Johan en Hilde.

Dag lieve mensen tot het volgende blog maar weer ..

1. JAN ZOETEBIER:
    12 november 2017
    Sterkte.
  2. Helga:
    12 november 2017
    Oh wat sneu voor jouw paardje , als ik een wei had zou ik hem zo een thuis willen geven . Kan hij niet bij salvo lopen en dat jullie dan de kosten betalen ?? Zou er slapeloze nachten van hebben ...Kan hij ook niet tegen betaling daar blijven en lekker in de wei lopen ??
  3. Mirjam B:
    14 november 2017
    Heel gek maar die Nederlandse eigenaar van de manege op Bonaire had het erover dat de paarden het juist veel beter deden in de warmte. Minder lichamelijke klachten. Hoe dan ook zou het fijn zijn als je natuurlijk in Nederland een oplossing vindt. Lastig om dit van afstand aan te horen en te regelen. Trouwens jullie stekkie wordt echt mooi. Heel gezellig ingericht zo. Groetjes uit Dedemsvaart