Zat. 11 nov. t/m vrij. 24 nov. duiken, schone tandjes, monstersnorkel, nieuw dak en update Peñ

24 november 2017 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Zaterdag 11 november contact met Jeroen gehad en een duikje bij één van mijn favoriete duikstekken Tolo

Omdat ik wil weten wat er nu precies is geconstateerd bij Peña zoek ik via de app contact met Jeroen in Nederland. Jeroen is dierenarts met als specialisatie paard en … hij woonde bij ons in de straat toen we nog in Ruurlo woonden. Ik vraag hem of hij contact wil opnemen met de dierenarts in Arnhem en te vragen naar diagnose, prognose etc. Jeroen wil het voor ons doen, daar zijn we blij mee. Echter op dit moment is Jeroen nog in US en dus zal het nog even moeten wachten. Ik informeer Jaap hierover, Peña mag gelukkig nog even blijven staan in Arnhem.

Vandaag gaan we lekker duiken bij Tolo, dat is één van mijn favoriete duikstekken omdat het daar mooi is. Ik heb er al diverse keren echt mooie dingen gezien. En vandaag krijgen we een niet zo vaak voorkomend visje te zien. Een Web Burfish, een bijzondere verschijning. Ik maak er veel foto’s van.

Tolo, en dan zien we een bijzonder vis, een web burrfish.. wat mooi.  Tolo een mooie porcupine fish, hij wilde wel op de foto.

Tolo, wat mooi is hij.  Tolo, mooie parrotfish.

Tolo, en als kers op de taart, nog een mooie flamingo tong (slak).  Tolo, ik maak er veel foto's van want het is geen alledaagse verschijning.

Heerlijk duiken wat is alles toch mooi onder water.

’s Avonds hebben we een bbq bij het zwembad me Johan, Hilde, en de andere bewoners van de huisjes die Johan en Hilde verhuren. Heel gezellig en lekker gegeten bovendien. De foto's heb ik nu niet bij de hand omdat ze op de telefoon van Rich staan, misschien dat ik ze later nog toevoeg. Ons lekkende balkon dak komt dan ook ter sprake en dat gaat opgelost worden. Hoe, dat zal ik verderop beschrijven.

Zondag 12 november

Ik heb vroege dienst bah om 05.50 opstaan is best wel vroeg. Na mijn dienst naar huis, we maken er een rustige avond van. De volgende 2 dagen heb ik ook “vroege dienst” en ook Rich moet door de week vroeg opstaan.

Maandag 13 en dinsdag 14 november

Rustige dagen waarop we beiden werken en thuis wat aan rommelen als we vrij zijn.

Woensdag 15 november

Vandaag hebben we beide een afspraak bij de mondhygiëniste. Ik mag als eerste ik vind het niet erg, en ik ben er niet bang voor. Anders dan voor de tandarts, waar ik sinds dat ik als kind door de tandarts met de boor in de lip ben geboord erg bang voor ben. In Nederland werden mijn tanden altijd “handmatig” met een soort van krabbertje schoongemaakt. Oeps…. Dat gaat hier dus anders.. de dame is heel aardig maar ze gebruikt eerst een soort “tandartsboor” die ook dat afschuwelijke geluid maakt waar ik zo bang voor ben. En af en toe voel ik ook “iets” in de tanden, met dichtgeknepen ogen onderga ik het schoonmaken. Ik ben heel blij als ze (voor mijn gevoel na een eeuwigheid) er mee op houd en de rest wel met het “krabbertje” doet. Na 3 kwartier heb ik weer een mooi stel schone tanden en kiezen. Even afrekenen en klaar is Kees.. $ 43,41 volgend jaar in mei mag ik terugkomen, voor een dubbele afspraak met de tandarts en mondhygiëniste.  Richard mag na mij en hij mag begin december nog een keertje terugkomen, hij heeft een gaatje en er is een stukje vulling afgebroken. Ook hij heeft weer een stralend schoon gebit.

Donderdag 16 november – Monstersnorkeltocht

Eens per jaar organiseren de Queen Angels een Monstersnorkeltocht. Dit houdt in dat je ’s morgens vroeg vertrekt op een zeilboot (een catamaran) richting, dit keer Klein Bonaire. Na een tocht van ruim een uur (erg mooi overigens). Waarbij ik voor  het eerst van mijn leven een octopus gezien heb, wat prachtig. Ik heb geprobeerd om er mooie foto’s van te maken, maar het valt niet mee al snorkelend.

Monstersnorkeltocht octopus mooi gecamoufleerd.  Monstersnorkeltocht paarse anemoon.

Later in de diepte zagen we nog een octopus, wat zwemmen deze dieren sierlijk.

Toen we uit gesnorkeld waren was het wat lastig terugkomen naar de boot was, omdat de stroming was gedraaid kregen we gratis zwemles, best vermoeiend. Eenmaal op de boot was het tijd om een heerlijk stuk taart te nuttigen, wat door één van onze Angels gemaakt was. Ze had 3! Taarten gemaakt heerlijk, iedereen had zelf koffie/thee/chocomelk of iets anders mee. Smullen geblazen.

Na deze break op weg naar de volgende stek weer een uur snorkelen dit keer wat minder tegenstroom.

Monstersnorkeltocht Octopus.  Monstersnorkeltocht Elandkoraal.

Daarna was het tijd voor de lunch, iedereen had weer heerlijke dingen meegebracht, ikzelf had meloen met Parma ham bij me. Er was genoeg keuze en het smaakte lekker.

Na de lunch op weg naar snorkelplek nummer 3 weer mooi hoor alles.

Monstersnorkeltocht zeekomkommer.  Monstersnorkeltocht veel egeltjes.

Daarna is het tijd om te vertrekken richting Kralendijk want daar worden we om 16.00 aan de kade verwacht. Er gaan dan wat Angels uitstappen maar ook Angels opstappen. Na al het snorkelen wordt de dag afgesloten met een Sunset Sail met een hapje en een drankje, het is reuze gezellig. Leuke dag heel ontspannend, soort van mini vakantie.

Monstersnorkeltocht, Mushi Mushi.....  Monstersnorkeltocht Silvia poseert.

Vrijdag 17 november

Weer gewerkt een late dienst, fijn dat het morgen zaterdag is, lekker wat langer blijven liggen. Alhoewel.. morgen krijgen we een nieuw dak op het balkon. Er is nog een keukentafel stoel “overleden” Richard zat eraan toen de leuning het ook begaf (we hebben nu nog maar 2 van de 6 stoelen over die we kunnen gebruiken). Jammer dat ze tijdens het vervoer van NL naar hier zijn beschadigd, ik hoop dat we er nog iets van vergoed krijgen. We zullen zien.

De rugleuningen zijn finaal afgebroken.

Zaterdag 18 november – het dak gaat eraf …

Vandaag is geen lekkere vrije duik of ontspandag. Er moet gewerkt worden, gelukkig niet door mij. Ik ben meer van de catering en het wat opruimen van rommel.

Met vereende krachten wordt het dak (wat echt aan vervanging toe is ) verwijderd. Daarna komen er platen op en daar bovenop komen gofplaatjes om het af te maken.

Open dak..  Balkon, op een (vrije) zaterdag krijgen we een nieuw dak.  Dak van het balkon gaat eraf.

Het is een hele klus die de hele dag en ook een groot deel van de zondag in beslag neemt. Het resultaat mag er wezen, we hebben nu (als het goed is geen lekkage meer als het regent). Het heeft (nog) niet geregend nadat het nieuwe dak erop zit, maar ik heb er veel vertrouwen in dat het in orde is zo. Omdat de beerput vol is moet deze worden geleegd, en ja. dat kan hier gewoon op zaterdag.

Beerput moet worden geleegd, dat doen ze zelfs op zaterdag.  Mooi ingeparkeerd en dan kan de put leeggezogen worden.

Zondag 19 november – werk en een duikje na afloop..

Richard is het grootste deel van de dag thuis geweest en hij zou mr na mijn werk  op komen halen. We zouden dan op de plek waar ik werk een duikje gaan maken omdat we het gisteren niet gedaan hebben. De mannen van het dak hadden gedacht tot 12.00 werk te hebben.. beetje jammer Richard is uiteindelijk om 15.00 vertrokken om mij op te halen en toen waren ze bijna klaar.

Het duikje wat we gemaakt hebben was mooi.. 3x Lionfish gezien, predators maar wel erg mooi. Één ervan was echt behoorlijk groot en 1,5 meter verderop zwom een baby variant, ook mooi. Niet aaibaar trouwens want de “veren” zijn gifpennen waar ze gemeen mee kunnen steken. Ze zoeken jou niet op, maar je moet ze niet aanraken dan gaat het goed.

Delfins, een best grote Lionfish.. echt groot...  Delfins, even een portretfoto van de reus.

Delfins, klein Lionfishje.  Delfins, mini Lionfisch.

Delfins mooie platvis.. hij kon zich hier niet verstoppen.

Maandag 20 en dinsdag 21 november

Vermoeiende dagen op het werk pfft. Ben bij dat ik woensdag vrij ben.

Fijn, Richard heeft de wasmachine aangesloten en de plafondventilator in het dak van het balkon werkt ook prima. Als we een drankje zitten te doen op het balkon meldt Loes zich, of ik even naar haar duim wil kijken. Ze had een mooi nieuw mesje  gekocht en bij het knoflook snijden was ze uitgeschoten. Ff 10 minuten laten dichtdrukken, ook Loes een drankje erbij. En toen kon ik het met wat pleisters en een vingercondoom mooi verbinden (zoek maar op als je niet weet wat dit is en nee, dit heeft niks met seks te maken).

Woensdag 22 november

’s morgens eerst best druk geweest met mijn eigen was en ook die van Kai (die hij kwam brengen). Ook Kai had een “wasongelukje” gelukkig had ik nog best veel van dat wonderpoeder en dat hielp ook deze keer weer prima. Loes haar duim even van wat  nieuw pleisterwerk voorzien, ziet er prima uit schade valt reuze mee.

Na de lunch als ik eindelijk klaar ben met al mijn huishoudelijke activiteiten stap ik in de auto om wat foto’s te gaan maken richting Zoutpier. Mmm ik moet wat lesjes gaan volgen, ik zou graag wat beter willen weten hoe ik de sluitertijden etc kan instellen voor bewegend beeld.

Flamingo's bij Zoutpier.  Nog meer flamingo's.

Mooie cactus.  White Slave.

Jammer he, dit is echt zo lelijk al dat afval.

Mooie flamingo’s gezien…

Richting Kralendijk valt mijn ook op de 2! Enorme boten die weer liggen aangemeerd en en ik besluit om ze ff op de foto te zetten. Alsmede de drukte op de boulevard etc.

Kralendijk, ik had moeite om hem in zijn geheel op de foto te krijgen zo groot was hij.  Kralendijk, 2 boten en wat zijn ze groot.

Sunshine en Carnaval.  Kralendijk, en dan komen de toeristen....

Kralendijk, wel mooie sieraden.  Nog meer afval, dat krijg je met de drukte.  Carine in de stand van het dierenasiel, goede zaak.

Donderdag 23 november – er is er één jarig hoera hoera..

Kai is vandaag Jarig, ik feliciteer hem via Facebook omdat hij zijn telefoon kwijt is. Alweer 26 is hij geworden.

Hieperdepiep.

Vandaag rijd ik met Loes mee om te gaan snorkelen bij Zoutpier, en wat een feestje was dat weer.

3! Schildpadjes gezien, veel (mooie?) foto’s gemaakt. Genieten was het, echt ontspannen.

Zoutpier, mooi he?  Zoutpier, af en toe naar boven om even te ademen.

zoutpier, elegant zijn ze.  Zoutpier, mooie schildpadjes.

Zoutpier, even op de vinnetjes/voorpootjes staan.  Zoutpier, een grote barracuda zwemt bij de bellen van de duikers.  Zoutpier, bloeiend koraal, echt net kleine bloempjes.

’s Avonds moet ik werken, weer een hele drukke dienst waarbij ik veel mee maak.En nu dan het blog bijgewerkt, jullie zijn weer helemaal bij met alles..

Groetjes en tot volgende keer.

1. Bianca:
    24 november 2017
    Wat een schitterende foto's, zucht, jaloers hoor.....
  2. Silvia Weenink:
    26 november 2017
    Hoi Bianca, jij (en je familie) zijn welkom om bij ons langs/aan te komen.
  3. JAN ZOETEBIER:
    27 november 2017
    Leuke blog. Ik wacht alweer op de volgende. Groetjes uit Heteren.
  4. Silvia Weenink:
    1 december 2017
    Ha die Jan, nou hij is er hoor, een nieuw blog van afgelopen week. En er was genoeg "reuring" deze week. Groetjes Silvia