8 t/m 14 oktober..– toeristische tours – Regatta week - snorkelen en duiken met muggen en inspiratie

8 oktober 2018 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Maandag 8 oktober

Vandaag hebben we een fieldtrip van de tourguide cursus. We vertrekken om 08.00 bij Caprice (Italiaans restaurant) in een oude schoolbus, waar geen airco inzit. Een kleinere bus zit er niet in, want we zijn met een groep van ongeveer 40 cursisten.

Cursus, fieldtrip Noordelijke route de schoolbus stond al klaar.

Chauffeur Eddy zal ons rondrijden en Sue zal de rol van tourguide op zich nemen. Ik zit ongeveer in het midden en kan het prima horen omdat Sue een microfoon gebruikt. Dat is standaard in deze bussen. Sue kwijt zich heel goed van haar taak en verteld alles over de wetenswaardigheden die we onderweg tegen komen. Pfft wat vertelt ze veel probeer zoveel mogelijk op te slaan maar het valt niet mee. Ondanks dat de ramen open kunnen is het warm in de bus, erg warm… Als we na een hele rit even stoppen bij Gotomeer ben ik blij dat ik even uit de bus kan. Pft.. en dan zijn we nog niet op de terugweg het is een hele rit.

Cursus, fieldtrip Noordelijke route planten en meer.  Cursus, fieldtrip Noordelijke route mooie flamingo's bij Goto meer.

We gaan door Rincon en dan richting Seru Largu, naar boven en dan via een andere weg naar beneden, we komen in Noord Salina uit. Dan via de Kaya Corona weer richting de pier.

Cursus, fieldtrip Noordelijke route, we hebben meerdere Warawara's gezien (soort landhavik)

Omstr 12.00 zijn we weer terug bij ons startpunt Rich staat me al op te wachten. Hij is lekker vrij deze week ivm Regatta (jaarlijks botenfestijn wat in het teken van zeilen en boten staat).

Dinsdag  9 oktober

Omdat Richard deze week vrij is kunnen we ook een keer op een doordeweekse dag gaan duiken. Vandaag gaan we duiken op een voor ons nieuwe plek. Bachelors Beach, dit is een plek waar we ook vaak verzamelen met de Queens. Het uitzicht vanaf deze plek is mooi, veel zand waardoor het water die prachtige kleur krijgt.

Bachelors Beach, mooi uitzicht op de azuurblauwe zee.  Bachelors Beach, ik dacht eerst dat ik een salto voorwaarts zou maken... maar het viel reuze mee.

Er is een trap naar beneden, die ik argwanend bekijk, ik ben lichtelijk motorisch gestoord en met trappen heb ik helemaal niks. Rich stelt voor om mijn gear naar beneden te zetten maar ik vind dat ik het zelf kan. Zo gezegd zo gedaan, spul aangehesen en met enige voorzichtigheid de trap af. Onderaan best een diepe afstap (voor mijn korte beentjes) maar het lukt me om zonder ongelukken beneden te komen. Ik ben altijd bang dat ik een salto voorwaarts maak (ook omdat mijn lood aan de voorpockets van mijn vest zit). Eenmaal in het water is het voor mij appeltje eitje, een bijna vlakke zandbodem. Ik hoop dat we een rog tegen komen want die hebben soms een voorkeur om lekker in het zand te woelen. We zullen zien. Als snorkelend ga ik op weg naar het dropoff point, geen rog te zien, jammer.Onderwater zie ik hoe prachtig de luchtbellen zijn, zilver van kleur zo mooi..

Bachelors Beach, water ik blijf het mooi vinden bellen van zilver..  Bachelors Beach, prachtig deze Horseshoe Fetherduster..

Ook zie ik een hele mooie horsshoe fether duster en als ik later de foto’s bekijk, ja ben er blij mee hij is goed gelukt! Rich gaat best diep vind ik hij ziet een Southern Stingray en zwemt er dichter naar toe. Maar  als ik 25,5 mtr op mijn diepte meter zie wenk ik hem. Ik vind het welletjes, Stingrays kun je ook wel eens zien minder diep. En de kleuren worden er ook niet beter op. Later blijkt dat de diepte meter van Rich niet goed meer werkt (het ding heeft geen schuld na meer dan 20jr), het wordt tijd voor wat anders iets nieuws…. Zoals altijd geniet ik van het onderwater er is zoveel te zien...

Bachelors Beach, Foureye Butterflyfish zwemmen meestal in paartjes.  Bachelors Beach, mooie Surgeon Fish (doktersvis).

Bacherlors Beach, Christmastree Worms.. (kerstboomwormpjes).  Bachelors Beach, ik kan het niet laten, beetje meer kleur en dan....

Bachelors Beach, mooie baars met wat extra kleur van mij..

Als we klaar zijn met duiken en ons hebben verkleed besluiten we om wat te gaan eten. Er staat een foodtruck op Bachelor Beach en we nemen beiden een broodje knakworst en we delen een portie knoflook friet. Best lekker dit zo’n vette hap na het duiken.

King Kong Hotdogs.. jammie.  broodjes met knakworst, jammie.

Woensdag 10 oktober

Vandaag weer een fieldtrip, dit keer richting Zuid via het binnenland naar Sorobon en dan langs de kust via Cargill en Trans World Radio terug. Het weer is vandaag anders, er valt gedurende deze trip best wat regen en de ramen van de schoolbus moeten dicht anders worden we nat. Ondanks dit is het vandaag minder warm, misschien ook omdat we 2 tussenstops hebben, eerst gaat de helft van de groep naar Cargill en de ander helft naar Trans World Radio en dan ruilen we om.

Cursus, fieldtrip Zuidelijke route, bij Cargill de "stackers" zijn 17mtr. hoog.  Cursus, fieldtrip zuidelijke route, Cargill, mooie kleuren.

Cursus, fieldtrip Zuidelijke route, mooi zoutkristal bij Cargill.  Cursus, fieldtrip Zuidelijke route, bij Trans World Radio.

Wel interessant deze trip, Sue verteld ons weer heel veel en weer een stukje wijzer gaan we na de tour weer richting Kralendijk. Deze trip is iets (bijna 1 uur) uitgelopen en Rich heeft een hele tijd staan wachten. Niet zo leuk voor hem.

Cursus, fieldtrip Zuidelijke route, hoge antennemasten bij Trans World Radio.  Cursus, fieldtrip Zuidelijke route, diapresentatie bij Trans World Radio.

Cursus, fieldtrip Zuidelijke Route, deze masten zenden de radiogolven de wereld in.

Donderdag 11 oktober

Ik ga vandaag gewoon met de Queens mee snorkelen. Leuk, we gaan naar Margate Bay verzamelen bij Bachelors Beach. Dan gaan we richting zuid. Als we naar de zee lopen hebben we al gauw in de gaten dat het er stikt van de muggen. En ze zijn zeer hongerig want ze steken meteen. Suzanne  één van de introducees van vandaag wordt gelijk helemaal lek gestoken in haar hals en borstkas. En ondanks dat ze helemaal niet krabt krijgt ze gelijk enorme bulten. Ik kies eieren voor mijn geld kleed me als een haas om en ik lig binnen no time als eerste in het water. Brr nee ik ben helemaal niet dol op muggensteken.

Margrate Bay, muggen veel muggen...

De vriendin van Suzanne had geen snorkelschoentjes bij zich.. dat is hier op deze plek,  geen optie er is puntig koraal en ook zitten er veel zee-egels, ze heeft al gelijk een punt van een egel in haar voet, niet zo leuk. We lossen het probleem van de schoentjes creatief op, nadat Suzanne voorbij de punten en de egels is en er zandbodem is snorkel ik met haar schoentjes terug naar de kust en geef ze over aan haar vriendin.Als we uitzwemmen zie ik een groep met duikers in het diepe onder ons, en die bellen, tja daar heb ik wat mee. Als ik dan mijn eigen reflectie in één van de bellen zie… dan krijg ik inspiratie en maak best leuke foto’s.

Snorkelen Queens, Margaret Bay, bellen 1.  Snorkelen Queens, Margaret Bay, bellen 2.  Snorkelen Queens, Margaret Bay, bellen 3.

Snorkelen Queens, Margaret Bay, bellen 4.  Snorkelen Queens, Margaret Bay, bellen 5.  Snorkelen Queens, Margaret Bay, bellen 7.  Snorkelen Queens, Margaret Bay, bellen 7.

Snorkelen Queens, Margaret Bay, bellen 8.

Ik vraag Suzanne of ze wat foto’s van mij wil schieten als ik naar beneden de bellen in duik en naderhand blijkt dat ze mooie foto’s heeft gemaakt, hartelijk bedankt Suzanne. Van deze foto’s maak ik thuis door ze te bewerken er iets bijzonders van.

Snorkelen Queens, Margaret Bay, mijn vinnen in de hoofdrol.  Snorkelen Queens, Margaret Bay, ik in een groene wereld..

Snorkelen Queens, Margaret Bay, in het water geen stress...  Snorkelen Queens, Margaret Bay, ik zwem in de bellen van de duikers.  Snorkelen Queens, Margaret Bay, ik duik diep naar beneden de bellen in.

Vrijdag 12 oktober

We tracteren onszelf op een lekkere lunch bij Between Buns, ik zie daar een mooie dame die haar haar heeft ingevlochten met geel. Ik mag er een foto van maken.

Regatta, dame met mooi haar. Regatta, boten, veel boten.

We besluiten daarna om even te gaan kijken naar Regatta, we bekijken vanaf de kade al het waterplezier. Veel kinderen en volwassenen in drijfattributen in het water. Ook veel bootjes trouwens wel een stuk of 50 die aanmeren aan een lang touw wat er gespannen is. Er speelt een dj luide muziek. We besluiten om bij Karels op de Pier een drankje te doen en alles eens te bekijken. Het is best druk, maar het is niet mijn feestje.. er wordt veel gedronken ook op de boten en in het water en we zien veel mensen heel veel mensen.

Regatta, mensen kijken bij Karels.

Zaterdag 13 oktober

We doen onze wekelijkse boodschapjes en klungelen wat in en rondom huis.

Vanavond i.v.m. Regatta is er geen dansles. We besluiten om later in de avond nog even naar de boulevard te gaan en langs het water te lopen. Ik spuit dan altijd mijn benen ff goed in met antimug (groene Off), mijn armen hoeven niet. Dacht ik.. ik doe dat eigenlijk nooit. Foute keuze, dit keer heb ik daar spijt van. We worden beiden helemaal lek gestoken in de armen, het heeft de afgelopen tijd best met regelmaat geregend, overdag maar ook ’s nachts en daar hebben de mugjes dankbaar gebruik van gemaakt. Er is een muggenexplosie en de dames muggen hebben allemaal zin in een lekker bloeddrankje zodat ze voor nog meer nageslacht kunnen zorgen.Beide armen rond de elle bogen zijn bezaaid met muggenbulten en het jeukt als een gek. Niet voor herhaling vatbaar zal ik maar zeggen.

's avonds nog ff langs de boulevard gelopen.  Dreigende luchten..

Als we in bed liggen breekt er midden in de nacht een enorm onweer uit. Rich doet gauw de stekkers uit div. apparaten. Flits na knal volgen elkaar zo snel op dat ik niet tot 2 kan tellen. Het gaat zo hard dat bij wijze van spreken de dakpannen liggen te rammelen. Normaal ben ik echt niet bang voor onweer maar dit vind ik helemaal niks en het duurt ook best lang, uren. We kunnen er niet van slapen pas in de vroege ochtend trekt het eindelijk verder. De elektriciteitskabels die hier bovengronds liggen (aan een soort telefoonpalen) maken horen we een heel raar zingend geluid.

Zondag 14 oktober

Het is weer een erg regenachtige dag vandaag. Maar we besluiten toch te gaan duiken als het droog is. Wel gaan we omdat het zo slecht weer is voor een luxe duikstek. Bij Clif, daar zijn goede faciliteiten en kunnen we onder een dak ons omkleden en ook is er een douche en kunnen we de spullen gelijk spoelen. Als we te water gaan is het nog droog en onweert het niet, maar als we onder zijn zie ik lichtflitsen, ik heb het daar helemaal niet op. Het licht is ook niet best doordat het zo bewolkt/donker is. Wel zien we hele mooie tarpons en een op de terugweg een hele grote tandbaars die in grote cirkels om ons heen zwemt.

Duiken Cliff, mooie Tarpons.  Duiken Cliff, mooie baars.

Hij heeft een mooi setje tandjes trouwens..Ik ben blij als we weer veilig aan land staan, als we gedoucht zijn en lekker onder het dak zitten ga ik aan de koffie om op te warmen.Ik had het koud gekregen.

In mijn volgende blog.. EHBO tis weer bijzonder – de cursus loopt op zijn einde –  snorkelen en duiken natuurlijk en een coverband bij Woodstock.