15 t/m 21 oktober 2018 EHBO helaas pindakaas, snorkel en duiktripjes en live muziek.

15 oktober 2018 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Maandag 15 oktober

Vandaag hebben we een gewoon dagje wat huishoudelijke beslommeringen. Vorige week ben ik nog vergeten te vertellen dat Richard nu ook een duikcomputer heeft, beter, dan kan hij precies zien hoe diep hij zit.

En nee,wij gaan niet iedere dag "uit"eten. Richard duikt nu ook met een duikcomputer.

Dinsdag 16 oktober

Weer een rustige dag. In de middag app ik nog even of de EHBO herhalingsles vanavond nog door gaat. Ik krijg bericht terug, ja hoor deze gaat door, dus we eten op tijd omdat de les al om 19.00 begint. Zoals altijd ga ik in lange broek en dichte schoenen richting Kralendijk. Als ik geparkeerd heb ga ik richting lokaal, dat bevindt zich bovenin het gebouw. Helaas de deur zit dicht, ik denk dan tja ik ben nog wat vroeg…. Of het gaat toch niet door, raar want ik had toch een app gehad dat het doorgaat... Als ik weer beneden ben hoor ik dat de docent mij vanuit zijn auto aanspreekt. Hij vertelt mij dat de les niet doorgaat omdat het gebouw op slot zit. Huh denk ik dan… en hij heeft geen sleutel en de vorige keer moest hij daarvoor helemaal naar een andere wijk rijden om bij de schoonmaak medewerkers een sleutel op te halen (half uur onderweg). Dát ging hij vanavond niet doen. Maar heeft de beveiliging geen sleutel dan opper ik, de docent dacht van niet. Ik doe een poging en ik spreek de dame van de beveiliging aan die verderop in een wachthuisje zit. Ja hoor ze heeft een sleutel van het gebouw, he he denk ik dan ben ik toch niet voor niets gekomen. Maar het blijkt toch anders…., de docent had iedereen al via de app medegedeeld dat de les niet doorgaat om bovengenoemde reden. Onverrichter zake ga ik maar weer naar huis, wel  jammer van de tijd denk ik als ik naar huis rijd, volgende week beter.

Woensdag 17 oktober

Weer vroeg eruit voor de voorlaatste cursusochtend van de tourguide cursus. Volgende week hebben we examen.

Donderdag 18 oktober

Heerlijk, lekker weer snorkelen vandaag. Omdat we een eindje rijden is naar deze snorkelplek pik ik Leyla op, scheelt toch weer, ff carpoolen. Vandaag staat Karpata op het programma, het is een mooie snorkelplek/duikplek maar als er veel stroming/wind staat kan dit een heel lastige plek zijn om in het water te komen. Vandaag valt het echt reuze mee. Ik zie dat er al een duikboot aan de boei ligt en samen met Kathleen zwemmen we er naar toe. Want zoals jullie weten ben ik dol op de bellen en ik wil vandaag eens kijken of ik nog een paar leuke plaatjes kan schieten. Mmmm deze duikers zitten niet erg diep en het licht is vandaag ook niet super. Tis een beetje een Jantje huilt Jantje lach dag en geen stralende zonneschijn.Ik probeer toch wat uit en ik vraag aan Kathleen of ze ook wat foto’s van mij wil schieten als ik naar beneden duik de bellen in. Dat doet ze prima, zo blijkt later als ik de foto’s thuis heb bekeken en heb bewerkt.

Snorkelen Queens, Karpata experimenteren met bellen.  Snorkelen Queens, Karpata, bellen en duikers.

Snorkelen Queens, Karpata, ik duik naar beneden.  Snorkelen Queens, Karpata, experimenteren met foto's.

Als we uitgekeken zijn bij de bellen zwemmen we terug richting de kust op zoek naar de andere Queens. Er valt ook een klein druppie regen en de lucht is afwisselend  af en toe veel belovend maar ook sombertjes. Onderwater is het zoals altijd weer prachtig.

Snorkelen Queens, Karpata, leuk klein schildpadje.  Snorkelen Queens, Karpata, dit schildpadje had een mooi schild.

Snorkelen Queens, Karpata, net knipvoegen zo zag het schild eruit.  Snorkelen Queens, Karpata, het schildpadje komt naar boven voor lucht.

We zien een mooi schildpadje dat dicht bij ons in de buurt blijft zodat iedereen hem goed kan bekijken. We blijven best lang in het water, de temperatuur is heerlijk, lekker warm. Als we naar de kust kijken zien we een Ospray zitten op de kant, hij is wat te ver weg om er mooie foto's van te maken. Maar toch mooi om naar te kijken was hij.

Snorkelen Queens, Karpata water het blijft mooi.  Snorkelen Queens, Karpata, mooie kleuren tussen het brandkoraal. Snorkelen Queens Karpata, 2 Queens met bijna dezelfde outfit.

Sommige Queens lijken haast wel hun outfit op elkaar te hebben afgestemd :-). Het was weer een heerlijke snorkel en als we op de kant van een bakkie koffie zitten te genieten komen er diverse leguanen kijken of er nog iets te eten valt.

Snorkelen Queens, Karpata deze kwamen ook gezellig kijken toen we aan de koffie zaten.  Snorkelen Queens, Karpata na de snorkel door naar Rincon en daar zat deze mooie jonge leguaan.

Na de koffie gaat een deel van onze groep naar huis en een ander deel vertrekt naar Rincon om bij de Rose Inn te gaan lunchen. Ik ga ook mee, niet om te lunchen, maar wel voor de gezelligheid. In Rincon zat de gifgroene baby leguaan lekker op de airco.

Lunch in Rincon 1.  Lunch in Rincon 2.

De dames genieten van het lekkere eten en ik geniet van het gezelschap en een drankje. Het was weer een gezellige ochtend. Als we richting Kralendijk rijden begint het enorm te gieten, de ruitenwissers moeten op de snelle stand en het zicht is niet heel goed. Ik rijd wat langzamer want we willen natuurlijk wel heelhuids thuiskomen. Het blijft de rest van de dag regenachtig.

Vrijdag 19 oktober

Weer een cursusochtend, deze staat in het teken van planten en de architectuur. Dit was de laatste les, de volgende week woensdag is het examen. Ik ben er niet zo van, van examens maar we zullen zien. ’s Avonds doen we een drankje om het begin van het weekend te vieren, aan de boulevard samen met Ron en Mirella.

Zaterdag 20 oktober

Eerst naar dansles, en dat valt me echt niet mee vanavond, het gaat gelijk in een tempo…pfft. Er zijn vast mensen die elke week oefenen bij de Salsa avond maar wij doen dat niet dus ik moet het alleen van een uurtje les elke week hebben. En ik vergeet dan best wel veel in een week tijd. Maar goed, soms gaat het dansen best aardig en we hebben ook een leuke groep mensen. Na de dansles gaan we door naar Woodstock, daar speelt vanavond een live band, leuk hoor. Hier gaan onze beentjes wederom van de vloer, ook die van Richard en hoeven we niet zo op te letten of we alles “goed” doen. We hebben een hele leuke avond.

Woodstock, Kralendijk.  Woodstock met Live muziek, leuk!

Zondag 21 oktober

Het plan is om te gaan duiken en we willen naar Vista blue gaan vandaag. Als we ons gear hebben ingepakt en de tanks hebben gehaald gaan we richting Zuid. Als Rich de tanks op de grond heeft gezet ontdekken we dat het echt stikt van de muggen en ze steken direct. Als de wiedewaai pakken we alles weer in, we hebben zelfs al muggen in de auto! Nee dit wordt het vandaag niet Vista Blue, we gaan richting Zoutpier, in de hoop dat hier geen muggen zijn. De kans is wel beter omdat er bij Zoutpier geen plasjes water en mangroven vlak bij zijn. Als we bij White Slave rijden zie ik dat er een aantal pelikanen  gezellig op het dak van het landhuis zitten.

Landhuis bij White Slave met pelikanen op het dak.  Landhuis White Slave met wat hoog bezoek..

Rich is ff gestopt zodat ik wat plaatjes kan maken. Dan rijden we verder, en als we zijn uitgestapt…heel fijn.. bij Zoutpier geen muggen wel andere mede duikers.  Als we in het in het water zijn zet ik mijn masker op en doe mijn snorkel in. Ik snorkel altijd naar de dropoff omdat er onderweg vaak ook mooie dingen te zien zijn. Rich zwemt meestal op zijn rug naar de dropoff toe, hij heeft ook geen snorkel aan zijn masker. Als ik opzij kijk zie ik dat er loodrecht onder Rich ( op 90cm diepte) gewoon al een schildpadje zit! . Hij is echt heel dicht bij Rich, leuk hoor!

Duiken Zoutpier, mooie schildpadjes 1.  Duiken Zoutpier, mooie schildpadjes 2.

Een mooie duik is het met veel vis, scholen met Horse Eye Jack, barracuda mooie reefsquids en schildpadjes….

Duiken Zoutpier, vandaag zwart wit 5.  Duiken Zoutpier, vandaag zwart wit 3.

Duiken Zoutpier, surrealistisch mooi..  Duiken Zoutpier, vandaag zwart wit 1. Duiken Zoutpier, vandaag zwart wit 4.  Duiken Zoutpier, mooie schildpadjes 3.

Duiken Zoutpier, mooie schildpadjes 4.  Duiken Zoutpier, grote baars...

Als we zijn uitgedoken en weer in de auto zitten bemerken we dat we mazzel hebben gehad qua timing. Het begint namelijk enorm te hozen, echt het komt met bakken uit de lucht. We reden achter een pickup aan waar in de bak 4/5 kinderen zaten. Eerst vonden ze het geloof ik wel leuk, die regen de armpjes gingen in de lucht en we zagen dat ze lol hadden.. maar ik kan me voorstellen dat de lol er op een gegeven moment wel af was. Het ging zo hard dat we de bak en de kinderen niet meer konden zien de ruitenwissers konden het niet aan.

Duiken Zoutpier, en voor ons rijdt een pickup met allemaal kinderen in de bak.  Duiken Zoutpier, hoezo regen...

Onze duikspullen kregen gelijk een goede spoelbeurt, toen we bij Wannadive waren zijn we nog maar even in de auto blijven zitten totdat het ergste voorbij was. Voor mensen die dit nog niet weten.. Op Bonaire valt er jaarlijks net zoveel regen als in Nederland. En als het hier regent… dan plenst het ook echt. Thuis hebben we heerlijk warm gedoucht. ’s Avonds zijn we even naar de beachbar  bij Plaza geweest en wat hebben we van de mooie zonsondergang genoten. Er was weer live muziek en natuurlijk gingen er ook wat beentjes van de vloer deze avond.

Plaza, op het strand en dan krijg je zo'n mooie zonsondergang prachtig!  Plaza, ik kan hier echt zo van genieten wat een uitzicht.

Plaza, ook hier gingen wat beentjes van de vloer.

In mijn volgende blog.. ik heb een beetje stress… examen en de uitslag, Klassieke concerten en ontmoeten we een bekende uit Ruurlo die op vakantie is op Bonaire.. wat is de wereld soms klein.

1. JAN ZOETEBIER:
    6 november 2018
    Was weer mooi om de onderwaternatuur zo te zien. Succes met het examen.
  2. Silvia Weenink:
    9 november 2018
    Hoi Jan, hartelijk dank voor je reactie, inmiddels is het examen achter de rug en ik heb het gehaald.