17 november tot en met 2 december 2018 rustige weken met veel snorkelen en duiken.

2 december 2018 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Zondag 18 november - duikje bij Front Porch

Vandaag hebben we gedoken bij Front Porch, dat is de duikplek voor het strand van Spice. Als we geluk hebben zouden we een octopus, en zeepaardje tegen kunnen komen, helaas die hebben we niet gezien. Maar het was een prima duik. Dit is wel een leuke duikplek om een keer een nachtduikje te proberen  want het is makkelijk instappen hier. Wellicht iets voor de toekomst, het staat nog wel op mijn wishlistje een nachtduik..

Front Porch mooi begroeid.  Front Porch, prachtig zijn ze toch de Honey Combcowfish...

Front Porch, verzonken bootje..  Front Porch, een Soap Fish, het lijkt vaak alsof ze dood zijn of slapen het is maar schijn.

Front Poch, een baars met weinig licht gefotografeerd geen kleur wel patroon..  Front Porch, een Horseshoe Fetherduster.

Front Porch, een Spanish Hogfish met een Sharptail Eail samen.  Front Porch, en hoe schattig is dit een baby baloonfish met prachtige kleuren.

Front Porch, prachtige Fire Worm (vuurworm, niet aaibaar!).  Front Porch, mooi deze Vuurworm, allemaal kleine trosjes met witte haartjes op zijn lijf.

Maandag 19 november

Ik doe de gewone huishoudelijke klusjes en bewerk wat foto’s voor het blog, en voor de Queens. Ik help ik onze overbuurvrouw met het maken van een overzicht en wat formules in Excel.

Dinsdag 20 november

Ik krijg bericht via de app de EHBO les gaat vanavond niet door, dus ik blijf thuis. Richard is vanavond niet thuis hij gaat met een aantal collega’s een potje beachbal spelen op het strand bij Coco Beach, dat doet hij wel vaker.

Woensdag 21 november

We zijn uitgenodigd bij SGB, leerlingen van de onderbouw van MBO hebben een buffet gemaakt. Wij zijn met een aantal andere gasten uitgenodigd om dit te komen proeven. De tafels zijn netjes gedekt en “kersterig” aangekleed, het ziet er gezellig uit. Het buffet is netjes verzorgd en het eten smaakt prima ook de bediening krijgt een hele dikke voldoende van ons. We maken weer kennis met  een stel nieuwe mensen en we gaan naderhand nog even bij Illy’s met zijn vieren koffie drinken. Het is een gezellige avond.

Buffet bij SGB het zag er lekker uit allemaal.  Buffet bij SGB de tafel was kersterig aangekleed.  Buffet  bij SGB, kalkoenborst, sweet potato, coleslaw en aardappelsalade jammie.  Buffet bij SGB, fruit punch heerlijk.  Buffet bij SGB, en ook nog een heerlijk dessert, fruit en een een soort van mouse.

Donderdag 24 november

Vandaag ga ik 2x! snorkelen, eerst ’s morgens bij Te Amo Beach (dat is niet mijn meest favoriete snorkelplek), en later die dag ook nog bij de boulevard.

Snorkelen Queens Te Amo Beach, mooie vinnen.  Snorkelen Queens, Te Amo Beach, één van de Queens kijkt in het diepe blauw.

Snorkelen Queens, Te Amo Beach, een "gewoon stuk touw" hoe mooi is dat..  Snorkelen Queens, Te Amo Beach, prachtig een touw in water.

Snorkelen Queens, Te Amo Beach, een Gray Chub hangt tussen de pijlers van het oliepiertje.  Snorkelen Queens, Te Amo Beach een blennie op één van de pijlers van het oliepiertje.

Snorkelen Queens, Te Amo Beach, een Sharptail Eal zit met zichzelf in de knoop, gebeurt mij ook..  Snorkelen Queens, Te Amo Beach een schildpadje in de diepte levert toch een mooi plaatje op.  Snorkelen Queens, Te Amo Beach, mooie Stoplight Parrotfish.

Beide snorkels zijn leuk, de avond snorkel is bijzonder omdat er veel murene’s te zien zijn en de anemonen er anders uit zien dan overdags. Ik heb geen wetsuit aan, en de kou valt me reuze mee.  Wel jammer dat de foto’s niet helemaal zo zijn geworden als ik had gehoopt. Naderhand zitten we gezellig met zijn allen en Marianne heeft heerlijke soep gemaakt, pittige paprika, lekker een warm bakkie soep.

Nachtsnorkel Queens, mooi sprookjesachtig licht onderwater.   Nachtsnorkel Queens, veel murenes gezien, ze gaan 's avonds op pad (jacht).

Nachtsnorkel Queens, mooi, ik hoop dat we binnenkort een keer een nachtduikje gaan maken..  Nachtsnorkel Queens, een zeeappel (zee-egel)heeft een mooi patroon op de rug.

Nachtsnorkel Queens, een vuurworm doet zich tegoed aan visafval.  Nachtsnorkel Queens, murene uit zijn hol, ze zijn best lang soms.

Nachtsnorkel Queens, een naaldvis zoekt het licht op.  Nachtsnorkel Queens, deze stak zijn kop mooi naar buiten.

Nachtsnorkel Queens, vele anemonen die ik overdag niet zo heb gezien, prachtig.  Nachtsnorkel Queens, deze heeft "krullen".

Nachtsnorkel Queens, mooi deze anemoon.  Nachtsnorkel Queen, het zijn net bloemenharten.

Vrijdag 23 november Hieperdepiep Hoera!

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Kai.

Vandaag is onze jongste zoon jarig, we videobellen even met elkaar. Heel leuk om hem weer even gezien te hebben. Wel lastig dat we een tijdsverschil hebben van 14 uur. ’s Avonds gaan we met Mark en Hellen een we beginnen het weekend borrel doen bij Red Palm, we nemen allen een tappa’s menu. Het was heel gezellig en de tappa’s smaken heerlijk.

Zaterdag 24 november

Wassen en boodschappen doen, de zaterdagklusjes.. verder relaxen we.

Zondag 25 november

We gaan duiken bij Webers Joy, leuk, makkelijke instap en weer van alles moois te zien onderwater.

Webers Joy, er is altijd wel wat moois te zien.  Webers Joy, en ik wordt blij van kerstboomwormpjes (wel ff wat extra kleur erin gedaan).  Webers Joy, veerworm op een steeltje.

Webers Joy,  Richard vindt deze erg mooi, de Caribbean Spiny Lobster.  Webers Joy, prachtige Purple Vase Sponge.

Webers Joy, mooie close up opname van Koraal.

Maandag 26 november

Ik heb vandaag een afspraak bij de mondhygiëniste en de tandarts voor de jaarlijkse controle. Alles is weer mooi schoongemaakt en de tandarts was ook tevreden, geen bijzonderheden gelukkig.  De rest van de dagen verlopen rustig, beetje poetsen en klungelen.

Donderdag 29 november ik zwaai… maar naar wie?

Als we nog bij de straat staan te kletsen met zijn allen roept één van de Queens dat we moesten zwaaien.. Ik zwaaide dat het een lieve lust was, en ik had geen idee naar wie, maar de meneer in de Pickup die op de weg reed vond het geloof ik wel erg leuk, al die zwaaiende dames. Het bleek dat in de auto die voor de pickup reed Prinses Beatrix zat, oeps… ik had haar niet gezien. Vandaag gaan we snorkelen bij De Black Durgon, samen met Jolien zwemmen wij richting het WEB, de rest van de Queens zwemt de andere kant uit. Ik was nog nooit bij het WEB geweest. Hier wordt het zeewater uit de zee gehaald om d.m.v. omgekeerde osmose tot zoet water te worden verwerkt. Bij de pier zien we een enorm grote Tarpon met een zuigvisje op zijn lichaam. Hij blijft dicht bij ons in de buurt rondjes zwemmen mooi om te zien. Verderop bij een pier zien we prachtig bloeiende anemonen en een mooie Rainbowparot fish, mooi hoor deze snorkel. We houden het best lang vol, snorkelen is altijd leuk. Op de kant is het zoals gewoonlijk weer heel gezellig.

Snorkelen Queens, Black Durgon, goed geslaagde macro opname van bloeiende anemoon.  Snorkelen Queens, Black Durgon, en  bij de waterinlaat van WEB zwom deze grote Tarpon rond.

Snorkelen Queens, Black Durgon, bellen blijven mooi..  Snorkelen Queens, een schildpadje in de diepte..ff bewerken en voila.

Vrijdag 30 november - tis alweer weekend....

Vanavond hebben we voor een weekend inluid borrel afgesproken bij Spice. Gezellig, live muziek en we hebben een gezellige avond.  Morgen is het alweer december, de tijd vliegt.

Zondag 2 december

We gaan duiken richting Zuid, net voorbij Alice in Wonderland, ook hier een makkelijke instap. We zien weer van alles moois, prachtig vind ik de 11 reef squids die vlakbij de boei van Alice in Wonderland te zien zijn.. prachtig hoor. Verder zie ik een soort van stekelig ding (een soort zeester?) met een anemoon ertussen ofzo, ik weet eigenlijk niet wat het is.

Vlakbij Alice in Wonderland, grote scholen vis met onder andere Black Margates..  Vlakbij Alice in Wonderland, weinig licht, t'was een regenachtige ochtend mooi blauw is niet lelijk

Vlakbij Alice in Wonderland, mooi groen is ook niet lelijk trouwens..  Vlakbij Alice in Wonderland, mooi gele baby vis mooi..

Vlakbij Alice in Wonderland, baby goldspotted murene.  Vlakbij Alice in Wonderland, vooruit omdat het december is een beetje meer kleur in de kerstboomworm  Vlakbij Alice in Wonderland, geen idee wat dit is.. een soort zeester met een anemoon?  Vlakbij Alice in Wonderland, een school met 11 squids.. en wat zijn ze toch mooi.

Vlakbij Alice in Wonderland, ik hou van reefsquids (kleine inktvisjes).

Als we later die dag wat  boodschappen gaan doen, zien we een eind voor ons een pickup rijden met een heleboel Zwarte Pieten erin. Op Bonaire zijn de Pieten nog echt zwart, ze hebben veel lol zo te zien, jammer ze zijn te ver weg voor een foto..

We zullen zien wat we de komende tijd weer mee gaan maken.

1. JAN ZOETEBIER:
    5 december 2018
    Fijne feestdagen!!
  2. Silvia Weenink:
    8 januari 2019
    Hoi Jan, we hopen dat jullie ook fijne feestdagen hebben gehad. Wij zijn naar Nederland geweest en hebben het heerlijk gehad. We wensen jullie het allerbeste voor 2019.