20 t/m 30 mei 2019 vogels in vele soorten, snorkelen, Jürgen en Sabine, Caribean Earring en meer..

20 mei 2019 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Maandag 20 mei

Vandaag heb ik afgesproken met Carole, onze overbuurvrouw die een prachtige tuin heeft. Ik ben al een paar keer op de koffie gegaan bij Carole en iedere keer heb ik genoten van het uitzicht. In deze tuin komen de vogels graag, er hangen een paar voederbakjes en dat staat de vogels ook wel aan. Ik mag vandaag komen fotograferen. Met mijn statief installeer ik me, de voederbakjes zijn gevuld met suiker. Het heeft een grote aantrekkingskracht op de vele Oranje Troepialen (Papiaments -Trupial) , Gele Troepialen (papiaments -Trupial Kachó)  en Suikerdiefjes (Papiaments - Barika Hel). Het is een drukte van belang in de mooie Gumba Limbo boom ( Zadelboom), hij zit helemaal vol met vogels. Ik maak vele, vele foto’s en geniet van al de kleurenpracht. Carole maakt een heerlijke kop Cappuccino voor me, wat is dit genieten. Het is stil in de tuin, alleen de vogels en de wind hoor je, daardoor komen alle kleuren nog sterker binnen. Het is leuk om foto’s te maken, maar ook een uitdaging, ze zijn snel en gunnen elkaar haast niet om aan de voederbakjes te hangen. Ik doe mijn best om mooie momenten vast te leggen. De Troepialen zijn zo fanatiek, ik  zie tijdens het pikken in de voederbakjes de suikerkorrels door de lucht vliegen.

In de tuin van Carole de Venezulaanse Oranje Trupial.

In de tuin van Carole, even wat gymnastiek oefeningen.

In de tuin van Carole, mooie gele Trupialen.

In de tuin van Carole, mooie gele Trupials die ook een hapje kwamen nemen.

In de tuin van Carole, doordringende kraalogen....

In de tuin van Carole, knappe kunsten.

In de tuin van Carole waren ook suikerdiefjes.

In de tuin van Carole, een suikerdief portret.

In de tuin van Carole ik heb genoten van alle vogels.

In de tuin van Carole ook hier zijn er Spotvogels.

Als ik al een tijd zit te fotograferen, komt er ook een mooie Papagaai (Lora) in de tuin, hij is hier vaste klant. Helaas is hij of zij alleen, misschien geen partner meer ik dacht dat papegaaien altijd in paartjes leven. Mooi is hij zeker ook hier maak ik  vele foto’s van. De papagaai houdt erg van de vruchten van de Kalebasboom, bij Carole hangt er nu nog maar 1 vrucht in de takken. Op de voerderplank heeft Carole nog wat vers fruit gelegd.

In de tuin van Carole, en dan deze.. een papegaai.

In de tuin van Carole, acrobatische toeren.

In de tuin van Carole, mooi verenkleed hebben ze met heldere kleuren.

In de tuin van Carole, kalebasfruit vindt hij of zij erg lekker

De honden van Carole scharrelen ook door haar tuin en als Selma (één van de hondjes) even een dipje  heeft genomen in het dompelbadje komt ze gezellig naast mij staan, omdat ik op de grond zit voel letterlijk nattigheid. Mijn korte broek is binnen no time doorweekt, ach het is niet erg het is maar water. Ik loop nog even een rondje in de mooie tuin, zet nog wat bloemetjes op de foto en besluit om ook de hondjes nog even op de foto te zetten. Dat blijkt een lastige opgave wat Selma betreft, zij wil altijd alleen maar knuffelen en dicht bij je zitten. En ik maak graag foto’s op het zelfde niveau, dat wil zeggen dat ik ook op de grond zit… onmogelijke hond.. komt direct op je af en gaat je dan likken.. Nee Selma zit, Carole heeft bemiddeld en ik heb toch een paar foto’s kunnen maken.

In de tuin van Carole,  Selma een lieverd maar zij kan echt bijna geen seconde stil zitten...

In de tuin van Carole, Bo houdt de wacht.

Ik weet niet wat ik makkelijker vind, de vliegensvlugge vogels of Selma. Als ik na nog een kop cappuccino afscheid neem heb ik een heerlijke ochtend achter de rug. De tijd is gevlogen. Als ik thuis de foto’s bekijk, zitten er best mooie bij, ik ben er blij mee.

Dinsdag 21 mei

Vandaag laat ik mijn wenkbrauwen maar weer eens in het gareel brengen door Vivianne. Ik probeer het zelf altijd een soort van bij te houden maar op een gegeven moment is het model eruit en wordt het toch een soort van wildgroei, en dan laat ik ze door Vivianne weer in de goede vorm brengen. Het is een eindje rijden naar Sabelpalm en ik had me ietwat in de afstand vergist ik kom 5 minuutjes te laat. Ze vindt het gelukkig niet erg. Richard had die ochtend voordat hij naar het werk ging gezegd, veel plezier hé met de wenkbrauwen. Hij weet omdat hij dit nog nooit heeft laten doen niet waar hij het over heeft, plezier als je haren laat verwijderen met wax en een pincet??Laat me niet lachen. Het is een onaangenaam gevoel, maar goed, wie mooi wil zijn zeggen ze wel eens….. Als ik wil afrekenen kom ik er achter dat ik nog maar een paar dollar in mijn portemonnee heb… dat is niet zo handig. We spreken af dat ik het een paar dagen later als ik ga snorkelen met de Queens even ga brengen want dan ben ik weer in de buurt.

Woensdag 22 mei

Ik ga aan de grote schoonmaak… de slaapkamer en keuken krijgen een grote beurt, ik heb alle keukenkastjes uitgesopt. Gelukkig hebben we niet zo’n groot huis want poetsen vind ik op Bonaire vermoeiender dan in Nederland door de warmte. Ik las vaak een paar pauzes in om  op te drogen. Blij dat het er weer voor een tijdje opzit.

Donderdag 23 mei

Ik ben er vroeg uit en doe een duikje in het zwembad, het water is lekker warm. Later heb ik een Divi desk dienst. Niet snorkelen vandaag.

Vrijdag 24 mei

Vandaag komen Sabine en Jürgen naar Bonaire voor vakantie en wij halen ze op van het vliegveld. Het vliegtuig is op tijd. Wij zijn niet die enige die op een luchthaven staan te wachten, Ilse staat op Hato (Curaçao) te wachten op de katten die vandaag naar Curaçao komen. Als we nadat we hebben gezien dat Jürgen en Sabine zijn uitgestapt zitten te wachten krijg ik een verontrustend telefoontje van Ilse. De katten zijn er niet, ze zijn schijnbaar met een eerdere vlucht meegegaan en meegenomen door een “mevrouw” waarvan niemand de naam weet. Niet zo leuk dit…. Na veel gedoe en gebel ook naar Nederland blijkt gelukkig dat de katten niet verdwenen zijn maar ergens op de luchthaven zitten. Al met al heeft Ilse 3 uur op de luchthaven gezeten omdat de katten gekeurd moesten worden door een dierenarts (lachen, Ilse is zelf dierenarts), eind goed al goed. Nu kunnen ze gaan wennen aan een nieuw huis en ander klimaat. Toen we zaten te wachten hadden we al veel vakantiegasten voorbij zien komen maar onze Duitse vrienden nog niet. Er was iets mis gegaan met de bagage, 1 van de koffers was in Nederland blijven staan…. Vervelend. Ze konden hem de volgende dag ophalen. Nadat ze het papierwerk hiervoor hadden afgehandeld en we hallo hebben gezegd zijn we vertrokken naar huis. Nadat Sabine en Jürgen hun spulletjes op de plek hebben gezet hebben we op ons balkon een paar welkomstdrankjes genuttigd, gezellig. Als de band met mensen goed is hoef je ze niet om de haverklap te zien, tijd speelt geen rol. Het leek net gisteren dat we ze gezien hadden, en we hadden stof genoeg om over te praten.

Zaterdag 25 mei

Rich en ik doen een duikje bij The Lake, dat is vlak bij Punt Vierkant. Mooie plek, makkelijke instap. We zwemmen over het eerste rif heen onder ons zien we het zand wat tussen beide riffen ligt.

The Lake, macro opname.

The lake, grote groene murene op het 2e rif.

The Lake, hagedisvis. close up.

The Lake Spotted Drum.

The lake, macro opname.

The lake Schorpioenvis.

Geen roggen helaas, we zwemmen door en gaan naar het tweede rif. Mooi hier, in de diepte wijst Rich me op een grote Groene Murene. Het was een lekker duikje.

Eten doen we vanavond bij Captain Don’s Habitat, het valt ons tegen, jammer. De pizza’s hebben een hele slappe bodem en op de pizza van Sabine zou tonijn moeten zitten maar we zijn er niet zeker van wat er op zit. Mijn gesearde tonijn is bedekt met koriander en andere kruiden en ik lust best veel maar ik hou absoluut niet van koriander, ik vind dat een erg overheersende smaak. De hamburger die Rich had besteld paste bijna in een holle kies en leek absoluut niet op wat hij vorige keer had gehad. Hij kreeg een klein mandje waar alles inzat de hamburger zat op zo’n mini broodje. En de ober deze avond was ook niet toppie… hij kwakte beide borden met de pizza’s  tegelijk voor Jürgen op de tafel, ze moesten het zelf maar uitzoeken wie welke pizza had. Jammer hoor… die keer dat we er met Carole waren was het eten echt heerlijk en de bediening ook. Voor nu gaan we voorlopig maar even niet meer hier naar toe als we uit eten willen. Later die avond gaan we met zijn vieren naar Woodstock, de Caribean Earring gaat live spelen, ze spelen nummers van Golden Earring. De band speelt leuk, bekende en wat minder bekende nummers. Het gaat hard genoeg ik zoek een plekje wat iets verder van de boxen af is. Al met al is een gezellige avond, maar dat is het meestal als we naar Woodstock gaan. Gek in Nederland gingen we nooit naar een Café en hier gaan we met enige regelmaat naar Woodstock. Of er is een live band, of ze hebben een Pubquiz of het is 70/80 party het is er altijd gezellig.

Avondje uit met Jürgen en Sabine naar de Caribbean Earing, ze zijn weer op Bonaire op vakantie...

De Carribean Earring...

Caribbean Earing, mooi gitaarspel.

Zondag 26 mei

Vandaag gaan we voor het eerst met zijn vieren duiken bij Sweet Dreams. Mooie duik, waar we weer genoeg te zien krijgen.

Sweet Dreams, Karret schildpad.

Sweet Dreams, mooie voet van het Waaierkoraal.

Sweet Dreams, mooie samensmelting.

Later die middag gaan we naar Divi, er is karaoke avond.. Ik zing een paar nummers (als de drank is in de man/vrouw)en samen met Sabine ook nog een liedje ook Jürgen zingt het lied wat hij voor Sabine zong tijdens hun huwelijksceremonie. Richard heeft niet gezongen, maar dat is bekend hé Geert …. Geert heeft Richard ooit toen ze op vakantie in Spanje waren geprobeerd aan het zingen te krijgen tijdens een karaoke avond maar het is hem niet gelukt. Wij hebben toen wel een hele leuke avond gehad, ik moet soms nog lachen als ik er aan terug denk. Geert zong de sterren van de hemel.. en de wandeling terug naar huis (berg op) na de nodige alcohol consumptie staat me ook nog levendig bij… Geert “zijn er hier geen taxi’s dan, wat is dit voor een land?” echt een dolkomische avond was dat.

Maandag 27 en dinsdag 28 juni

Voor ons geen vakantie, Rich moet gewoon de hele dag werken en ik een paar uurtjes bij Divi.  Op dinsdag ga ik lopen langs de boulevard voor de nodige lichaamsbeweging. En verder gaan de normale huislijke beslommeringen ook gewoon door, ja ook hier op Bonaire. Ik krijg een apje of ik morgen mee kan.

We appen even over de te dragen kleding aan boord ….. (ik)Short met t' shirt en teenslippers is dat ok?Ja hoor prima. (ik) Mag het ook spijkershort zijn? Ja no problem Als je toevallig een wit shirt hebt zou voorkeur hebben. (ik) Overwegend wit met blauwe letters/opdruk heb ik wel. Prima Maar mag ook wel een ander zijn hoor....als je je er maar prettig in voelt 🤭🤭 (ik)Fijn ik voel me graag prettig 😁.   😂😂

Ik heb hier nog niet eerder over gerept omdat het verder nog niet bekend was of het al dan niet door zou gaan, maar ik heb gesolliciteerd als gastvrouw op een boot die tourtjes verzorgd met een hapje een drankje en de gasten krijgen ook gelegenheid om tijdens de tour te gaan snorkelen. Het lijkt me heel leuk om dit te gaan combineren met mijn land tourtjes. Kathleen werkt ook  bij dit bedrijf en zij had me getipt dat ze nog iemand zochten. Ik heb een tijdje geleden de stoute schoenen aangetrokken en ben ik bij ze langs geweest. Ze zoeken inderdaad nog iemand. We hebben afgesproken dat ik eerst een keertje mee ga om te kijken of het wat voor mij is en of zij het zien zitten met mij. Maar omdat het low season is, waren er niet veel tourtjes dus was ik ook nog niet mee geweest. Liezeth (van de boot) vroeg me per app of mijn werkgever ervan op de hoogte is dat ik ook op de boot mee wil en bij hen wil gaan werken. dit omdat de gasten die morgen meegaan door mijn werkgever bij de boot zullen worden gebracht. Nee app ik terug nog niet…. Maar ik heb na het apje natuurlijk wel even gebeld, het is geen probleem dat ik het erbij wil gaan doen. Eerlijk duurt het langst is mijn motto dus.

Woensdag 28 juni

In de middag ga ik met mijn “bootoutfit” naar de boot. We leggen de kussens klaar, Liezeth legt me het een en ander uit en dan worden de gasten gebracht door een collega van mijn andere werkgever. Het tochtje is leuk, relaxt en de gasten zijn ook leuk. Het lijkt me wel wat ik hou van het water heerlijk om er overheen te varen Als we de haven uit zijn verdelen Liezeth en ik de lunch onder de gasten en delen drankjes uit. Kaptein Walter verteld de gasten het een en ander over Bonaire, leuk om ook eens een ander te horen vertellen over ons mooie eiland. We gaan onderweg naar Andrea, waar de gasten van de boot af mogen om te gaan snorkelen. Liezeth vist behendig het touw van de boei op met een stok met een haak eraan, het ziet er zo makkelijk uit.. maar mij lijkt me dat nog wel een dingetje…. Ik ben niet zo handig zoals jullie wellicht weten.. ik hoop dat ik mag oefenen! Na het snorkelen zorgen wij ervoor dat de gasten een zoetwaterdouche krijgen  aan boord en dan vervolgen we onze weg weer terug langs de kust. Walter vaart ook de jachthaven nog even in, daar ben ik nog nooit geweest. Het verhaal over de oude schip van Jacques Gusto wat hier in de haven ligt is boeiend. Ook vind ik het leuk om met de gasten te praten en de verhalen te horen over dingen die zij hebben meegemaakt. Nadat we zijn afgemeerd en de gasten de boot hebben verlaten loop ik met een kleine groep mee naar de parkeerplaats alwaar ze zullen worden opgehaald door een busje van mijn andere werkgever… Als ik daarna terug kom bij kantoor praten we even na over hoe het bevallen is. Walter en Liezeth zien het wel zitten met mij en ik ook, het lijkt me leuk. Ze vragen of ik ook mee zou willen varen als crewmember op de zeilboot, die ze ook hebben. Dat lijkt me zeker ook leuk, maar of ik het kan…. (klungelig, onhandig, altijd onder de blauwe plekken) ingewikkelde knopen... zeilen hijsen en er wordt door de crew ook bbq verzorgd voor de gasten. Ik spreek wel uit dat ik onhandig ben en klungelig en dat ik nog nooit heb gezeild. Alles is te leren zo zegt Liezeth en daar heeft ze gelijk in. En zolang ik de gasten maar geen blauwe plekken bezorg nou nee dat is niet de bedoeling. Ik ben er meestal heel goed in om mezelf blauwe plekken te bezorgen. Voor nu lassen we even een pauze in, wat betreft inwerken en leren op de boot want Walter en Liezeth hebben nu eerst vakantie en het is ook laagseizoen. We gaan ergens in Juli hier mee verder…. Ik heb nu al zin in deze nieuwe uitdaging.

Donderdag 30 mei

Tijd voor wat heerlijke ontspanning, ik ga met de Queens snorkelen bij Zoutpier.  Nadat we de stoeltjes hebben neergezet ga ik samen met Liesbeth op pad. Wij willen een keer niet direct bij Zoutpier (waar het lastig instappen is) het water ingaan maar iets verderop waar er een zandbodem is. Als we net het water in zijn zien we al een schildpadje voorbij komen, prachtig, de kleuren van het schildpadje en het turquoise van de zee een mooi contrast.

Prachtig schildpadje, snorkelen met de Queens bij Zoutpier.

Liesbeth met het schildpadje bij Zoutpier.

Snorkelen met de Queens, Zoutpier en gelijk een mooi schildpadje...

Snorkelen Zoutpier met de Queens, ff mooi blauw gemaakt deze turtle.

Na deze ontmoeting zwemmen we verder, het is altijd mooi bij zoutpier tussen de palen zwemmen scholen met vis, Barracuda en ook nog een Porcupine vis.  Maar ik zie hier algen op de palen zitten.... niet zo mooi.

Veel groene algen bij Zoutpier, jammer.

Bellen vangen, Liesbeth bij Zoutpier.

Mooie Porcupine fish bij Zoutpier, snorkelen met de Queens.

Snorkelen met de Queens bij Zoutpier.

Op de terugweg gaan we opzoek naar meer schildpadjes en die vinden we ook, totaal hebben we 4 schildpadjes gezien. Wel veel algen hier, ik hoop echt dat deze binnenkort weg zijn. Het water is er bijna troebel door.

Koffervisje bij Zoutpier, snorkelen met de Queens.

Schildpadje bij Zoutpier, snorkelen met de Queens.

Even zwemmen met een schildpadje met de Queens bij Zoutpier.

Mooi schildpad, met een groene achtergrond, allemaal algen bij Zoutpier.

Als we op de kant zitten te genieten van de koffie zitten de meeuwen mooi te zijn op de stenen. En in de verte zien we hoe boven de roze Crystalizers (de vijvers waar het zoute water 1 jaar in blijft voordat het geoogst wordt) een hele groep Flamingo’s vliegt wat een mooi gezicht. Jammer genoeg iets te ver voor mooie foto’s.

In mijn volgende blog…. Midgetgolf, Foodies… bootduikje, nachtduiken, snorkel met Potluck en meer……

1. Wilma:
    19 juni 2019
    Prachtige foto’s wederom
  2. Ilse J:
    19 juni 2019
    Mooie foto’s, klinkt allemaal goed hoor!
  3. Roelens Kathleen:
    20 juni 2019
    Héérlijk toch en met dat zeilen binnenkort komt het allemaal goed 👍😁
  4. JAN ZOETEBIER:
    24 juni 2019
    Prachtige foto,s en leuke verhalen, bedankt.
  5. Silvia Weenink:
    25 juni 2019