22 t/m 28 oktober 2018 examen – maankwal – foto’s van een klassiek concert, onverwachte ontmoeting.

22 oktober 2018 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Maandag 22 oktober

Ik lees het cursusboek van de tourguide cursus even door want woensdag is het examen.

Dinsdag 23 oktober

Vandaag heb weer EHBO les, dit keer gaat het wel door en krijgen we een opfrisser wat betreft de stabiele zijligging. Prima want kennis zakt snel weg.

Woensdag 24 oktober

Om 08.00 zijn we allen present voor het examen. Gelukkig is er een wijziging in het programma gekomen. We hoeven niet allemaal een mondeling examen in een bus te doen door een stuk van de tour te doen. De groep is te groot en Sue heeft besloten dat we een slide show te zien krijgen en in kleine  groepjes met elkaar dan gaan bespreken wat je over dat betrokken onderdeel kunt vertellen.

Pfft ik vind het heel fijn dat we niet in de bus dit hoeven doen.

Om 10.30 gaat het schriftelijke examen beginnen. Het zijn meer dan 90 vragen! Gelukkig de meeste wel multiple choice, ik doe mijn best en hoop er het beste van. Na afloop vertrek ik meteen naar huis. Vrijdag zullen we de uitslag krijgen, ik ben benieuwd.

Donderdag 25 oktober

Vandaag gaan we met de Queens snorkelen bij Cliff, het weer is heerlijk en het water is bijna warm te noemen. Zoals altijd is het weer prachtig, we zwemmen richting Don’s Habitat en ik vis onderweg nog een geplastificeerde menukaart uit de zee. Er zouden mooie Tarpons hangen, maar vandaag ff niet. Wel zien we mooie koraalkweek “bomen” veel vis en als kers op de taart een prachtige kwal. Die ik mooi op de foto zet samen met Lies.

Snorkelen Queens, Cliff, Moon Jellyfish.  Snorkelen Queens, Lies samen met de "maan kwal".

Snorkelen Queens, Cliff een Moon Jellyfish - Maankwal en hij lijkt ook wel wat op een maan.  Snorkelen Queens, Cliff en dan deze verschijning.. een Moon Jellyfish.

Ik had nog nooit zo’n kwal gezien, hij is zo mooi, zonder tentakels dat wel. Ik dacht dat hij ziek was of zo, maar deze kwallen hebben geen lange tentakels, de tentakels zijn klein en zitten in de kwal een soort van verborgen je moet goed kijken om ze te zien. De naam van deze schoonheid is Moon Jellyfisch ofwel maankwal.. Als je hem van boven bekijkt lijkt hij inderdaad wel wat op een maan.

Vrijdag 26 oktober

Vandaag krijgen we de uitslag en… iedereen is geslaagd. Mooi daar ben ik blij mee.

Verder bespreken we vandaag weer in groepjes de Noord tour. De cursus zit erop, volgende week woensdag is de uitreiking van de certificaten, daar maken ze een heel dingetje van…Dat had van mij niet gehoeven maar goed.’s Avonds heb ik iets te doen.. Hellen had mij een paar weken geleden gevraagd of ik voor de Classical Music Board van Bonaire foto’s wilde maken van een aantal klassieke concerten. En ik heb ja gezegd, dus.Optreden zullen Paul Pleijsier en Karin ten Cate, Paul speelt gitaar en Karin zingt. Het concert wordt gegeven in één van de zalen bij Plaza.Ik vind het wel weer spannend, maar goed wie A zegt moet ook B zeggen.De zaal is best redelijk gevuld, het licht is slecht. Ik hoop dat er iets van de foto’s lukt.De muziek is niet helemaal mijn smaak zeg maar, ik vind het overigens wel knap hoor dat wel.Rich is ook meegekomen en zit achterin de zaal te luisteren, nee het is ook niet zijn ding.Als ik later de resultaten van het fotograferen bekijk zitten er een paar bij die wel aardig zijn.

Paul op de gitaar.  Klassiek concert Karin & Paul.

Hellen heeft me gevraagd wat ik voor de foto’s wil hebben, tja…  Om een lang verhaal kort te maken ik mag met Hellen, Paul en Karin zondagavond mee op een begeleidde nachtsnorkel, leuk lijkt me dat. Maandag en dinsdag moet ik nog meer foto’s maken want dan geven Paul en Karin concerten voor diverse scholen.

Zaterdag 27 oktober

We lopen het huisje van Loes even na want zij komt morgen weer aan op Bonaire. Ze is een half jaar in NL geweest. Daar gaan we naar Kralendijk ik heb zin om weer eens iets nieuws te kopen, ik koop een leuk mosgroen hip jurkje en nog een paar teenslippers. Ik had eerst mijn oog op een langere wijder model jurk laten vallen maar de verkoopster adviseert me om het hippe kortere jurkje te nemen omdat het zo leuk staat ga ik overstag. Verder gaan we even langs de teenslipper winkel Ik had ze al teenslippers in de beige variant deze zitten zo lekker dat ik nu de zwarte variant ook heb gekocht. Schoenen draag ik hier zeer zelden, meestal teenslippers en als ik dansles heb dan sandalen.

Daarna gaan we door naar de supermarkt voor de boodschappen. Als ik nog wat loop te neuzen bij de groenten afdeling zie ik dat Rich in gesprek is met 2 jonge mensen. Een man en vrouw, ik dacht oh dat zijn zeker mensen van zijn werk. Als ik dichterbij kom word me gevraagd of ik de man nog ken.. nou nee dus. Blijkt dat het Kay is een leeftijd genoot van onze Kai ze hebben op dezelfde lagere school gezeten en hij woonde vlak bij ons in de buurt in Ruurlo. De kleinzoon van Rudi, en zoon van Wilma en Paul van het loonwerkbedrijf wat best goed kennen. Hoe klein is de wereld dan? Uit Ruurlo gewoon bij ons uit de buurt, en dan hier op vakantie. De vriendin van Kay, Lisanne loopt stage en Kay is hier 2 weken op vakantie. Als we aan de praat zijn horen we dat hij ook duikt, maar nu niet omdat Lisanne niet duikt en hij geen partner heeft. We spreken af om de volgende dag met zijn drieën te gaan duiken bij Zoutpier. ’s Avonds heb ik weer dansles, grappig ik krijg van onze dansjuf een compliment over mijn jurkje (ja dat jurkje wat ik dus vandaag had gekocht)  overigens ik kan het tempo dit keer amper bijhouden er zit vaart in de les.. pft zoveel verschillende stappen en draaien. Ik oefen door de weeks niet dus begin ik iedere keer weer een soort van opnieuw…Ik ben moe als we klaar zijn en het jurkje gaat linea recta de wasmand in.

Zondag 28 oktober

Vandaag gaan we duiken  bij Zoutpier, wij dachten we gaan even een set voor Kay huren en ophalen als wij onze spullen gaan ophalen. Maar dat gaat niet zo simpel als wij hadden gedacht, Kay moet dus wel eest geregistreerd/ingeschreven zijn bij de duikschool anders is er een probleem met de verzekering. Dat is te begrijpelijk, dus rijden we even langs het logeeradres waar ik wacht. Buiten in de tuin zie ik hoe de natuur de schoonmaak heeft geregeld.

Een dode kakkerlak wordt netjes opgeruimd, maar niet door mij!

Rich gaat met Kay even terug naar de duikschool om het papierwerk in orde te maken. Daarna vertrekken we met 2 auto’s richting zoutpier, er gaan nog wat vrienden mee die gaan snorkelen daar.We hebben een heerlijke duik, met weer veel te zien en we krijgen zelfs nog een Spotted Eagle Ray te zien, prachtig.

Duiken Zoutpier met Kay, mooie gevlekte adelaarsrog.  Duiken bij Zoutpier met Kay, de Ray ging even naar beneden..

Duiken bij Zoutpier met Kay, ik blijf ze geweldig vinden familie van de haai.. Spotted Eagle Ray.  Duiken bij Zoutpier met Kay, en we worden verwent met een prachtige Spotted Eagle Ray.

Duiken bij Zoutpier met Kay, het lijkt net alsof deze Barracuda trek heeft..  Duiken bij Zoutpier met Kay, alles is ok!

Duiken bij Zoutpier, met Kay een Tarpon met Rich op de achtergrond.  Duiken bij Zoutpier, met Kay, mooi getekende Barracuda.

Duiken bij Zoutpier met Kay, mooie Rainbow Parrotfish.  Duiken bij Zoutpier, met Kay deze Barracuda laat zich door een baby Spanish Hogfish poetsen..

Duiken bij Zoutpier, met Kay deze Spanisch Hogfish zet zijn schubben open voor de poetsgarnalen.  Duiken bij Zoutpier met Kay, een Coney in al zijn pracht.

Kleine schildpadjes zijn er te kust en te keur, Kay kan van heel dichtbij genieten hiervan ze zijn niet schrikkerig en eten gewoon door.

Duiken bij Zoutpier met Kay, en ja als je dan zo dichtbij kunt komen om naar schildpadjes te kijken.  Duiken bij Zoutpier met Kay, grote Tarpons.  Duiken bij Zoutpier, met kay mooie schildpadjes zoals meestal.

’s Avonds gaan we richting Plaza want daar heb ik afgesproken voor de nachtsnorkel om 18.30. Rich blijft hangen bij de Coconutbar op het strand.

We gaan bij onze guide in de auto en richting Kralendijk. Het blijkt dat we gaan snorkelen op het stuk zee aan de boulevard. Leuk, we krijgen kleine lampjes die weinig licht geven heel verspreid, ik heb mijn camera wel meegenomen maar ik betwijfel of ik nu foto’s kan maken. Ik heb geen shorty aan en ook geen surfshirt, onze gids vertelde ons dat er geen kwallen zijn en ik vertrouw daarop. Het water is heerlijk warm en ik ben geen kwal tegen gekomen. Mooi dit donkere, weer een heel andere wereld gaat er open. Het is mooi zo in het donker de papegaaivissen slapen nu, overdag zijn ze altijd super actief en knagen ze het koraal schoon. Nu liggen ze stil en slapen ze. Verder zien we nog een hele mooie balloon Fish wat murenes en een gestippeld slangetje. De Blue Tang heeft ’s avonds een pyjama aan hij heeft nu lichte strepen over zijn blauwe lijf grappig om te zien.

Nachtsnorkel alles is donker...  Nachtsnorkel murenes jagen  meestal 's nachts.

Nachtsnorkel langs de boulevard, een Spotted Murene.  Nachtsnorkel de papegaaivissen slapen.

Nachtsnorkel, een mooie Baloonfish.  Nachtsnorkel, sharptail eal met extra kleur.... van mij.

Leuk om dit mee te maken, het is voor wat mij betreft best voor herhaling vatbaar. Nadat we weer bij Plaza zijn gaan we nog even naar de bar en drinken een paar drankjes, het is er gezellig. Dan is het tijd om naar huis te gaan want morgen is het alweer maandag en dan moet Rich werken en ik weer naar Plaza voor de volgende foto sessie..

In mijn volgende blog – schoolconcerten – snorkelen met Karin – certificaat wordt uitgereikt en keelpijn ik vind het niet fijn.

1. JAN ZOETEBIER:
    10 november 2018
    Weer prachtige beelden, het lijkt of wij het zelf meemaken. Groetjes uit Heteren.
  2. Lydia:
    11 november 2018
    Gefeliciteerd met het behalen van je diploma. En in de verhalen die ik lees vervelen jullie je niet. Groetjes van Jan & Lydia.
  3. Helga:
    12 november 2018
    Nou je krijgt steeds meer omhanden en bent al helemaal ingeburgerd knap dat je het papiertje binnen hebt 😘😘