23 en 24 juli, Medellín - een kabelbaanrit, Farfellas, bloemen, een mooie tuin en meer......

23 juli 2019 - Medellín, Colombia

Dinsdag 23 juli

Wij slaan vandaag het ontbijt (weeeeeeeer roerei en brood🙄) over. Vandaag is het plan dat  we met de Metro naar de kabelbaan die ons een bovenaanzicht van Medellín zal geven. Er is een overstappunt naar een 2e kabelbaan deze gaat dan nog verder omhoog en stopt bij het Nationale Park. Daar hebben we wel zin in. We vertrekken bijtijds bij het hotel, met de Metro gaan we richting kabelbaan.

De metro.

Het overstappunt van de kabelbaan.

Even een selfie in de kabelbaan gemaakt.

Dan gaat het omhoog en zien we Medellín van boven af, de wijken waar we boven zweven daar wonen niet de rijke stadsbewoners. Dat is duidelijk te zien, het zijn echte sloppenwijken, de Farfellas. Daken van dunne platen waarop stenen liggen zodat ze niet wegwaaien, plastic en half afgebouwde bouwwerken zijn te zien. De was wordt creatief gedroogd, bovenop het dak van een auto. Schrijnend al deze armoede. Het wordt afgeraden om onderweg bij een van de wijken uit te stappen. Het is niet altijd even veilig. En ook zien we dat Medellín ook best een hele grote stad is. Niet zo groot als Bogota maar voor onze begrippen ook enorm, hier wonen ook miljoenen mensen. Ik snap dat als je er geboren bent je niet beter weet, maar wat ben ik blij dat wij hier niet hoeven te werken en te wonen.

De kabelbaan die boven de Farfellas (sloppenwijken) hangt.

Ook in de Farfellas zie ik graffiti.

Medellin van een andere kant gezien.

Een van de kabelbaan gondels zweeft boven een farfella van Medellin.

Samen in de gondelbaan die naar het natuurpark gaat.

Dit is wat je ziet als je naar beneden kijkt...

Mooie graffiti in een Farfella, Medellin.Treurig dat mensen zo moeten wonen.Graffiti.

Als we op het overstappunt zijn gaan we door naar de volgende kabelbaan. We zien tijdens het lopen even hoe levendig dit stuk van Medellín  is.

Bij de plek waar we overstapten naar de andere kabelbaan.

Als we overstappen van de ene kabelbaan naar de andere even een straatbeeld..

Schoolmeisjes.

Prachtig.. ik denk een Brazil boom.

Het gaat nog hoger de berg op. Het landschap veranderd, geen woningen meer maar bomen met prachtige bromelia’s erin. Vanuit de kabelbaan probeer ik er wat foto’s van te maken.

Vanuit de gondel heb ik deze bromelia's op de foto gezet.

Ik verheug me nu al op het natuurpark. Als we bovenaan zijn aanbeland wordt ons duidelijk dat we pech hebben. Overigens was het op het tweede uitstappunt niet echt warm en waren wij niet echt warm gekleed… (ik met een hemdje en Rich met een korte broek).

Bloemen,  ik blijf ze mooi vinden.Het heeft geregend, mooie regendruppels op de bloemblaadjes.

Het natuurpark was gesloten, alle gidsen waren op cursus (als ik het tenminste goed begrepen heb). We vonden het jammer. Dan zien we kraampjes en we zoeken ons ontbijtje uit wat bestond uit een bak met heerlijk vers fruit🤤  en besloten we om dan zelf maar wat rond te gaan  wandelen.

Bovenaan de kabelbaan vlakbij het natuurpark kopen we ons ontbijt, vers fruit!

Ik was blij met de rugzak uit Salento, die ik voor me op mijn buik droeg het ding is gemaakt van stof en gaf me nog enige warmte want brrr tis best koud. Ik kreeg er kippenvel van, we hebben maar stevig doorgestapt daar kregen we het ook wel warm van.  Het had klaarblijkelijk geregend want op de bloemen zag ik waterdruppels een liggen mooi gezicht.

Bij het natuurpark staan veel soorten bloemen.Bloemen in vele vormen en kleuren.

Ik ontdekte een deur die ze blijkbaar vergeten waren af te sluiten, er lag een leuk bospaadje achter wat door dicht struikgewas en takken ging. We hebben de boel even verkend maar helemaal oké voelde het niet want wij wisten absoluut niet waar dat pad naar toe leidde dus zijn we toch maar omgedraaid. We hadden geen zin om het NOS journaal verschijnen.... Nederlands echtpaar verdwenen in natuurpark in Medellín .......

Gele bloemen..

Oranje bloemen.

Het zonnetje was inmiddels tevoorschijn gekomen en toen was het lekker en niet meer zo koud.

Een opgraving.. fundamenten hebben ze gevonden.

Bladeren, ze waren groot.

Boomstammetjes bij de opgraving bij het natuurpark van Medellin in de buurt.

Mooie bloemetjes.

Dit is een mooie boom geweest.

Omdat het natuurpark dicht was hadden we besloten we om naar de botanische tuin van Medellín te gaan, we hadden gehoord dat deze ook mooi moest zijn.het kabelbaan station aangekomen zijn we weer opgestapt. We keken wederom onze ogen uit op onze weg naar beneden.

Voor het gebouw waar de gondelbaan binnenkomt.

Uitzicht vanuit onze gondel.

Het straatbeeld van bovenaf gezien.

Onvoorstelbaar, huisjes naast elkaar en op elkaar tegen de bergwand aangebouwd.

Bovenaanzicht van de Farfellas Medellin, met graffiti.

Medellin is ook een grote stad.

Ook hier graffiti hier bovenop een dak.

Wasdrogen, hier werd het op een dak van een auto gedaan.

Sloppenwijken van Medellin.

Wat me opviel toen we in de kabelbaan zaten is, is dat er in de Farfellas ook veel graffiti te zien is.  Na de kabelbaanrit zijn we met de Metro afgereisd naar een station wat dicht bij de botanische tuin lag.

Ingang van de botanische tuin van Medellin.

Een standbeeld in de botanische tuin van Medellin.

De tuin was mooi prachtige bloemen, leguanen en bomen en planten. We hebben er heerlijk in rondgewandeld.

Orchideeën in de botanische tuin.

Enorme hertshoorn planten.

Dak botanische tuin Medellin.

Bromelia in de botanische tuin van Medellin.

Ton sur Ton.

Overdekt plein in de botanische tuin van Medellin.

Leguaan in de boom.

De dakconstructie in de botanische tuin van Medellin, is bijzonder.

En rode bloemen...Hij vond dat hij niet hoog genoeg zat en vertrok...

Reusachtig grote bladeren.

Een bloeiende plataan in de botanische tuin van Medellin.

Mooi waren ze, niet groen maar meer oranje tinten hadden ze.

Bomen met rare wortels..

Eendjes in de botanische tuin.

Korstmossen op een boom.

Bloemen..

Een mooie vrucht.

De leguanen waren nog net niet tam.

Eendjes waren er ook.

Midden in het park een vijver.

Er waren veel leguanen, bijna hand tam.Ook in Medellin zijn er leguanen in de Botanische Tuin.Gele lelies.

De dakconstructie was bijzonder en mooi.

In de vijver een paar schildpadjes.

Gele lelies, maar dan ff anders..

Mooi, boomtakken en dan die prachtige lucht.

Een mooi soort lelie?Bamboe afgezaagd en wat zijn ze dik.

Toen het lunchtijd was hebben we het restaurant wat in het midden van het park lag bezocht. We hebben er heel lekker gegeten… wij vonden het eten in Colombia over het algemeen niet echt bijzonder maar dit was een uitzondering op die regel. Het was bijzonder… lekker.

Richard had biefstuk besteld en hij smaakte heerlijk.

Ik ben voor zalm gegaan, ook heerlijk.Een heerlijk toetje, we hebben het gedeeld. Dit desert was jammi...

Na het bezoek aan de botanische tuin hebben we het centrum een beetje bekeken. We kwamen bij een plein waar grote beelden stonden. Kunst we zagen dat een toerist op één van de beelden klimt en er obsceen gedrag boven op het beeld vertoont wat door anderen op de foto wordt gezet. Het duurt maar even, dan komt er politie en worden deze toeristen meegenomen en als ik het goed heb begrepen kregen ze een boete. Ik vind het wel begrijpelijk want dat soort gedrag hoort natuurlijk niet. Overigens Medellín heeft een leuk centrum, wel weer heel veel mensen, maar ook  mooie kerken en gebouwen.

Een van de kerken van Medellin.

Ook een mooie kerk bijzonder mozaïek.

Ik vind deze foto wel aardig gelukt, mooi kerkje en in de wolken een Condor.

Mijn oog valt op deze mooie trap in de kerk.Er werd overal vers fruit verkocht.Ik poseer even voor het paardje.

één van de kunstwerken op het plein, een mooi paard.

Midden in Medellin een plein met allemaal van dit soort kunstwerken.

Iemand heeft zijn hoofd verloren...

Mooi blikken speelgoed.

Deze meneer maakte speelgoed van blik heel kunstig. Deze meneer maakte heel kunstig speelgoed van blik.

Een mooi standbeeld in het centrum van Medellin.

Een straatartiest tekende met krijt. Voor een kerk deze straat tekenaar die met krijt bezig was.

Kerk in Medellin.

Een groen gebouw, ik vond de kleur en de ornamenten mooi.

Rich koopt kaartjes en we vertrekken met de Metro richting hotel.

Richard koopt kaartjes voor de Metro.

De poortjes van de Metro in Medellin.

We hebben een leuke dag gehad en morgen… dan zullen we naar Cartagena vliegen alhoewel….. We proberen via het hotel vliegtickets te laten boeken omdat het voor ons niet mogelijk was om dit online te betalen met de Visa kaart.. Later blijkt dat het boeken en betalen dus niet gelukt is.. balen. We gaan proberen om morgenochtend op de luchthaven dan maar tickets te kopen bij Latam air.

Woensdag 24 juli

We checken uit bij ons hotel, de taxi die we gisteren hadden gereserveerd is keurig op tijd en levert ons netjes af bij de luchthaven. Onderweg stopte hij nog even om ons een mooi uitkijkpunt over de stad te laten zien. Helaas was het nogal mistig.

De taxichauffeur stopte bij dit uitkijkpunt over Medellín , het was nogal mistig die dag.

Op de luchthaven aangekomen zoeken we een kantoor van Latam air en het lukt ons om tickets te kopen fijn we kunnen een paar uurtjes later meevliegen. Als we in het vliegtuig zitten valt het ons op dat deze vlucht echt niet vol zit.. dat het uit kan verbaast ons.

Het vliegtuig wat ons naar Cartagena vloog zat niet erg vol....

Heel veel lege stoelen dit keer.

Na een uurtje zijn we al heel dicht in de buurt van Cartagena. Als ik uit het raampje kijk zie ik dat er veel water is en dat er ook een skyline is die aan Miami doet denken.

Ik had mooi uitzicht vanuit het raampje.

Toen we in de buurt van Cartagena vlogen zagen we veel water.

In de verte een skyline die ons een beetje deed denken aan Miami.

Wij hebben niet in het moderne deel van Cartagena een hotel geboekt maar in het oude deel. We zijn benieuwd of het er mooi is, we gaan het zien…

In mijn volgende blog, een gratis wandel tour door Cartagena, we zien één van de huizen van Pablo Escobar en we verbazen ons over de stank en meer……