30 juli t/m 1 aug spinnen, een bijzondere ontmoeting en mooie natuur en een gammele brug.

30 juli 2019 - Tayrona National Park, Colombia

Dinsdag 30 juli

We zijn aangekomen in de omgeving van Tayrona, het is hier bergachtig en groen en de zee is nabij een tropische bestemming. Het Eco Muku Hostel waar we verbleven was heel simpel zonder enige luxe.

Er stond nog een bed, maar wij hadden het rijk alleen. Onze slaapkamer. We hadden een hele ruime kamer. Het plafond van ons hostel in Tayrona, gemaakt van natuurlijk materiaal.

Wel hadden we een hele ruime kamer. Gastheer Frank en zijn vrouw Jenny hebben ons hartelijk ontvangen en ze waren heel vriendelijk en niets was hen te veel. Er hingen wat hangmatjes waar wij heerlijk in gelegen hebben. De badkamer was er een met gebruiksaanwijzing, na 18:00 was er geen stromend water meer, dus voor die tijd douchen. En voor de nacht kregen we een grote emmer water van Frank die hij in onze badkamer klaar zette met een schepbeker om het toilet door te spoelen. Even wennen was het, en onze eerste nacht hebben we niet zo bijzonder goed geslapen.. De matras had een enorme kuil, dus we lagen met zijn tweeën in het midden.. Als ik me dan weer naar de rand van het bed draaide en Rich zich omdraaide lag ik zo weer in het midden. Toen Frank ons de volgende ochtend vroeg hoe we geslapen hadden hebben we hem het verteld. En ik weet niet precies wat Frank eraan heeft gedaan maar de volgende nachten lagen we niet meer in de kuil.

Even relaxen in de hangmat.

Na het ontbijt (en we hadden een keer wat anders dan ei…. Yoghurt met muesli) zijn we vertrokken we met de auto naar het Nationale park van Tayrona, het was niet ver rijden van ons hostel.

Om het park in te kunnen moest ik ruim een uur in de rij staan om kaartjes te kopen.

Het was er al heel druk, er stond een hele lange rij bij de ingang. Ik heb ruim 1 uur staan wachten in de rij voordat ik de kaartjes had, Rich was in de auto blijven wachten. Omdat we ervoor wat extra betaald hadden mochten we een stuk met de auto het park inrijden. Nadat we de auto geparkeerd hadden zagen we aan het begin van de wandel route een spinnenweb met een best grote spin erin hangen brrr niet mijn ding. Later hoorde ik van Rich dat wij ook een paar van dit soort huisdiertjes hadden gehad .............in onze slaapkamer! (maar daarover later).

Brr.... ik heb het helemaal niet op spinnen.Ik hoorde veel heel veel later van Richard dat wij ook 2! van deze 😲 in onze slaapkamer hadden!

Het was mooi hier, erg toeristisch dat wel en het is erg warm. Het was wel apart dat de zee zo dicht bij het bos lag. We hoorden dat er veel vogels waren, maar zien deden we ze niet en apen waren er ook, ook deze we kregen we niet van heel dichtbij te zien.

Mooie kustlijn in Tayronapark. In het Tayrona park hebben we ook hele stukken gelopen. Boomwortels die in een grillig patroon boven de aarde liggen.De bomen hadden soms hele stekelige schors, niet handig om je aan vast te grijpen. Bomen heb je met verschillende soorten schors..De vormen van takken en wortels hier zijn bijzonder.Hier hebben ze ook zeedruiven 😁.

Een stuk verderop hoog in de bomen zagen we er een paar aapjes zitten. De aanwezigheid van de apen was ook te zien aan de grote hoeveelheid kokosnoot schillen die op de grond lag.

Uitzicht in Tayrona mooi alles groen. En dit eten de apen in Tayrona, kokosnoten. Hier wonen apen zo aan alle kokosnoot schillen die er liggen. En ver, heel ver weg zien we de apen hoog in de boom zitten. Ja! we zien aapjes. Jammer niet scherp deze foto maar het zijn bladsnijdersmieren.

Mooie uitzichten in Tayrona park.Bomen en strand samen.

We hebben bij het restaurant een drankje gedronken  en wandelden daarna weer terug. Richard was met fotocamera op vlinderjacht gegaan, er waren mooie vlinders hier.

Richard is in Tayronapark op vlinderjacht gegaan, er waren hele mooie bij.Vlinders zijn zo mooi maar lastige onderwerpen ze zitten zelden stil.

Onderweg hebben we nog een stelletje mee  genomen die onderweg naar de uitgang waren, ze vonden het blijkbaar toch wel erg ver lopen, ze stonden te liften. Toen we het park uitkwamen hadden we nog wat tijd en, we besoten om door te rijden naar Palemino, daar aangekomen was er eigenlijk niet iets wat we willen bekijken. Het is hier mogelijk om te gaan tuben… dan ga je met een band de rivier af richting zee, mwah het trok ons niet zo. We zijn weer terug gereden naar ons Hostel. Die avond hebben we lekker uit gegeten, bij een restaurant aan de overkant van de weg.

Woensdag 31 juli

De tweede nacht hebben we gelukkig wel wat beter in ons hostel geslapen. We werden al vroeg gewekt door de eekhoorns die best veel lawaai maakten. De omgeving was erg mooi, we zijn gaan wandelen en we wilden richting de berg. Op aanwijzingen van Frank zijn we de “brug” overgestoken wat  zeker voor mij een uitdaging was omdat er op sommige stukken nogal wat planken ontbraken.

Ja er zaten wat gaten in de brug. Frank heeft deze foto's van ons gemaakt.Ik vind het maar zo, zo deze brug.. Ik deed het hendig aan.... We gaan aan de wandel, de brug was aan onderhoud toe.

Daarna zijn we de berg opgewandeld, het was een mooie wandeltocht.

Er werden hier nieuwe huizen gebouwd, wij denken vakantie woningen. We hebben dit bordje maar gevolgd, niet wetend waar het uit zou komen. Grote boomwortels.

En hier groeit het in de tuin.. in Nederland koop je het in boeketten of voor bloemschikken. Een afgevallen blad, mooi met de nerven.Mooie hibiscus.

Toen we op de terugweg weer bij de rivier waren aangekomen zag Richard dat er iets in het water dreef, toen hij het beter bekeek zag hij dat het een klein vleermuisje was. Hij had zichzelf gered door naar een droge plek met zand in de rivier te zwemmen, maar hij was nat moe en gewond.

Het vleermuisje is zelf na een moeizame zwempartij op een steen die in de rivier lag geklommen. Richard heeft hem aan land gebracht met behulp van een stok. Het vleermuisje hield zich met zijn klauwtjes stevig aan de tak vast.

Richard heeft hem geprobeerd aan land te brengen, vastpakken was geen optie, want ze kunnen lelijk bijten en ze kunnen hondsdolheid overbrengen en daar zaten we niet op te wachten. Maar toen Richard hem een stokje voorhield sloeg hij zijn klauwtjes eromheen en is hij bungelend aan de stok naar land gebracht. Of hij het uiteindelijk overleefd heeft weten we niet, hij had een gat in één van zijn vleugels, maar Rich heeft zijn best gedaan.

Een mooie vorm vond ik dit hebben. Een steen in de rivier met een mooie patroon. Het uitzicht op de rivier, het water stond heel laag.

Donderdag 1 augustus

Het is vandaag reisdag,  we rekenen af en nadat we afscheid van Frank en Jenny hebben genomen ging het weer richting Santa Martha.

Frank, Richard ik zegt de gek en Jenny voor de ingang van het hostel. Even een portretje van ons samen.Als we met de auto onderweg zijn naar de luchthaven van Santa Martha zien we dit..

Onderweg naar het airport kwamen we nog een paard en wagen tegen die gewoon tussen de auto’s reed. Nadat we de auto op het airport hebben ingeleverd gingen we door de douane.

Instappen voor onze vliegreis naar Bogota.. Heerlijk, geen busreis maar lekker met het vliegtuig. We zijn onderweg naar Leticia... Als we uit het raam kijken, een strakblauwe lucht zee en een tanker in zee.

We hebben geen tassen meer voor het laadruim ingecheckt, we hebben alles meegenomen in de handbagage en dat ging prima. Wij waren nog heilig met wat we meenamen in de handbagage, de Colombianen hadden reuze grote tassen bij zich, die allemaal ook als handbagage meegingen. En ze zeiden er niets van dat wij 4 kleine tasjes bij ons hadden het was geen enkel probleem. We vertrokken met Latham naar Bogota, dan een overstap en toen richting het amazone gebied helemaal naar beneden… Leticia was ons einddoel. Toen we zaten te wachten in Santa Martha zagen we een melding dat we wat vertraging hadden. Tijdens het wachten vertelde Richard me ook nog zo tussen neus en lippen door dat wij in onze slaapkamer in het hostel 2! van die enge spinnen in onze slaapkamer hadden (dezelfde soort die we in het park hadden gezien) . Hij had het wijselijk voor zich gehouden en het niet verteld aan mij, want hij had geen zin om op spinnenjacht te moeten en had zichzelf op deze manier veel gedoe bespaard. Ik vond het maar zo zo... dat hij het niet verteld had, Richard kon er wel om lachen. We dachten, als we nu de aansluiting maar niet missen naar Leticia. Maar dat had Latham prima opgelost, direct na de landing op Bogota werden de mensen die naar Leticia verder vlogen begeleid door een medewerker die ons naar de juiste gate bracht. We waren nog mooi op tijd en de reis verliep voorspoedig..

In mijn volgende blog.. De amazone, Leticia een plek met grote contrasten, en wij gaan een uitdaging aan met onszelf..