6 en 7 augustus 2018 - we doen iets wat we nog nooit hebben gedaan en we snuiven ......cultuur

6 augustus 2018 - Meppel, Nederland

Maandag 6 augustus 2018 – we gaan iets doen wat we nog nooit eerder hebben gedaan.

Ilse en Edwin hebben voor ons een leuke trip bedacht.We gaan vandaag Wadlopen.. dat hebben we nog nooit gedaan.Het blijkt dat we een route van 8/9 km gaan lopen.Van Ilse leen ik een paar oude sportschoenen, Richard heeft voor dit doel zijn ouder leren schoenen meegenomen. Die na dit dagje in de prullenbak zullen belanden. We vertrekken bijtijds want het is nog een eindje rijden naar Pieterburen. Het is weer een stralend warme dag, dus we nemen een rugzakje met water mee en een boterhammetje. Als we bij het verzamelpunt zijn moeten we eigenlijk nog even naar de WC, dat kan zo bij het vertrekpunt ook nog wel, zo wordt ons verteld. Een grote colonne van auto’s vertrekt richting het wad. Als we op de parkeerplaats zijn blijkt dat er geen WC is, we lossen het creatief op. Daarna vertrekken we met de grote groep gezamenlijk naar het wad (wij dachten eerst dat we in kleine groepen zouden gaan). Het eerste stuk is makkelijk, over de dijk waar we uitzicht op het wad hebben. Er ligt een boot in het water en omdat het laagtij is kun je precies zien waar de vaargeul is.

Wadlopen, zwerftocht bij Pieterburen, eerst even andere schoenen aan.  Wadlopen, zwerftocht bij Pieterburen, het water stond zo laag dat je de vaargeul goed kon zien.

Er lopen schaapjes, leuk. Het uitzicht is mooi.

Wadlopen, zwerftocht bij Pieterburen, het eerste stukje over de dijk.  Wadlopen, zwerftocht bij Pieterburen, leuk schaapjes.

Als we onze tocht verder vervolgen en het wad opgaan wordt de bodem allengs drassiger en ook glibberig.Maar ook is te zien hoe de aarde eruit ziet als het droog is ...erg droog..

Wadlopen, zwerftocht bij Pieterburen, en zo droog was het..gebarsten grond.  Wadlopen zwerftocht bij Pieterburen, de schoenen waren toen nog aardig schoon..

Onze voeten zuigen zich vast in de bodem en het  is lopen zwaar.

Wadlopen zwerftocht bij Pieterburen, het was een warme dag.  Wadlopen zwerftocht bij Pieterburen, mooie vergezichten.

Wadlopen zwerftocht bij Pieterburen, genieten van mooie vergezichten.  Wadlopen zwerftocht bij Pieterburen, de gids vertelde interessante dingen.

Wadlopen zwerftocht bij Pieterburen,mooi hé?!  Wadlopen zwerftocht bij Pieterburen, sommige stukken waren best zwaar doordat je diep wegzakte.

De zwarte kleibodem stinkt ook enorm. Af en toe wordt er even gestopt en legt onze gids het een en ander uit. Ik proef verse zeekraal, dat kun je hier zo plukken het smaakt best lekker eigenlijk.

Wadlopen zwerftocht bij Pieterburen, de gids schepte ff wat garnaaltjes uit het water.  Wadlopen, zwerftocht bij Pieterburen, aardige modder bende en spekglad was het.

De vergezichten zijn fenomenaal mooi, we leren van alles over de zeepieren, garnaaltjes en meer van de dieren en planten die hier leven. Onze voeten zijn inmiddels kleddernat en we voelen ook dat er zand in onze schoenen zit.

Wadlopen zwerftocht bij Pieterburen, afdrukken van vogelpootjes.  Wadlopen zwerftocht bij Pieterburen, net water rimpels dit zand.

Gelukkig hebben we veters strak aangesnoerd en blijven de schoenen nog wel aan onze voeten zitten. We zakken tot ver boven de enkels in de blubber en af en toe hou ik Rich vast omdat het spekglad is, net ijs dit slib. We waden door het water, wat tot boven de knie komt. We hebben wel enorme mazzel met het weer, koud hebben we het niet.

Wadlopen zwerftocht bij Pieterburen, lekker even met de voetjes in het water.

Halverwege is er tijd voor een boterhammetje en gaan we ff met zijn vieren op de foto. Daarna gaan we weer terug over het wad. Het is best vermoeiend lopen en het laatste stuk was zwaar. Als we weer over de duin heen zijn lopen we naar een watertje waar we onze benen in laten bungelen. Dan doen we de schoenen pas uit en spoelen ze enigszins schoon. Ik zie dan pas dat ik een blaar heb aan de zijkant van mijn voet. Ik voel het ook nu pas. Het was een mooie tocht en een belevenis, maar niet iets wat we ieder jaar gaan doen.. We eten die avond uit, met zijn allen in Meppel, heel gezellig, leuk. Het restaurant had een aparte bierkaart met 40 verschillende soorten bier, de heren hebben het één en ander uitgeprobeerd.. niet alles was lekker..

Meppel, gezellig uit gegeten.  Meppel, zoveel soorten bier...  Meppel, uit eten bij dit restaurant.  Meppel, Stout, het smaakte echt niet lekker ontzettend bitter.

Meppel, bijzondere verlichting, allemaal lampenkappen..  Meppel, dit smaakte beter..

Meppel, op de deur van het toilet, vrolijk uitzicht.  Meppel, het seisoensmenu.. met mosselen.

De deur van het toilet was vrolijk versierd..met een foto van een lokale bloemist..

Meppel, een visje..  Meppel, een stoofpotje.  Meppel, nog een ander biertje Hopen, vonden ze ook niet lekker..

Morgen gaan we vertrekken richting Amsterdam we hebben daar een hotel geboekt, de 8e  vliegen we weer naar Bonaire.

Dinsdag 7 augustus 2018 – onze laatste vakantiedag wordt een dagje Amsterdam

We zeggen Ilse en Edwin gedag, zij moeten vandaag gewoon werken. Ook hier een brok in mijn keel. We vertrekken in de ochtend richting Schiphol, eerst gaan we langs bij het hotel waar we de laatste nacht zullen slapen om de koffers af te geven. We hebben geluk, we krijgen al direct de kamer sleutel.

Hotel nabij Schiphol, hier zullen we de laatste nacht voor vertrek naar Bonaire slapen.  Hotel nabij Schiphol, de badkamer is prima in orde.

De kamer ziet er prima uit We parkeren onze koffers en vertrekken dan richting Schiphol omdat we daar ons autootje moeten inleveren. Het is er ontzettend druk, parkeren mag je er eigenlijk niet.. gelukkig duurt het niet lang voordat Richard de medewerker van het verhuurbedrijf ziet. We leveren de auto in, vanaf nu moeten we het met de benenwagen doen en met de trein. We hadden vooraf bedacht dat het leuk zou zijn om nog een dagje Amsterdam te doen. Aldus geschiedde, we vertrekken met de trein naar Amsterdam Centraal.

Eenmaal aangekomen in het centrum zoeken we eerst een plekje om te lunchen, dat lukt en we hebben prachtig uitzicht. In de bloembakken zie ik een mooie zonnehoed die druk bezocht wordt door bijen, mooi.

Amsterdam, Centraal Station, mooi oud gebouw.  Amsterdam, we lunchen aan het water.  Amsterdam, een zonnehoed met veel bijen.. mooi.

Amsterdam is een stad met hele mooie architectuur, veel mensen en heel veel winkeltjes. Ik zie een aantal heren van de Brandweer van Amsterdam en ik denk te weten waar zij naar toe gaan.......

Amsterdam, en waar gaan de heren van de brandweer van Amsterdam naar toe???  Amsterdam, uren hebben we gelopen en de mooie gevels bewonderd.

Juist ja, naar een ijswinkel gingen ze, niet verwonderlijk met dit weer. We slenteren uren rond in Amsterdam en genieten van alles.

Amsterdam, mooi oud poortje.  Amsterdam, veel gelopen, mooie ophaalbrug.

Amsterdam, mooie oude muurplaat.  Amsterdam, we zijn zelfs in de Kalverstraat geweest.

Totdat ons oog valt op het Rembrandt van Rijn huis / museum. We gaan er naar binnen, weer iets wat we nog nooit gedaan hebben. Maar leuk!

Amsterdam, Rembrandthuis.  Amsterdam, Rembrandthuis/museum 1.

Amsterdam, in het Rembrandt museum/huis.  Amsterdam, Rembrandthuis/museum, mooie etsen.  Amsterdam, Rembrandthuis/museum, mooie etsen 2.

Amsterdam, Rembrandthuis/museum 2.  Amsterdam, Rembrandthuis/museum 4.  Amsterdam, in het Rembrandt museum/huis, mooie ets, zelfportret.

Amsterdam, kiekje van het Rembrandthuis.  Amsterdam, in het Rembrandt museum/huis mooie ets van zijn moeder.  Amsterdam, in het Rembrandthuis/museum, verf kamer.

Amsterdam, Rembrandthuis/museum 6.  Amsterdam, we snuiven wat cultuur, we gaan naar het Rembrandt museum.  Amsterdam, Rembrandthuis/museum, mooie etsen 1.Amsterdam, in het Rembrandt museum/huis, de etskamer.  Amsterdam, in het Rembrandthuis/museum, olieverf schilderij.  Amsterdam, Rembrandthuis/museum 3.

Leuk een stukje cultuur snuiven op onze laatste dag in Nederland ook heel leerzaam trouwens. Wat een talent had hij toch Rembrandt van Rijn, prachtige schilderijen en etsen. We volgen een workshop over het etsen maken, echt heel interessant. Ik kijk mijn ogen uit, wat een veelzijdige man is dat geweest. Als we uit het museum komen zijn best moe van al het lopen en slenteren. We besluiten om richting Schiphol te gaan en daar de shutlle te nemen naar ons hotel. En omdat we zin hebben om te zwemmen in het zwembad van het hotel  en onze zwemspullen goed zijn opgeborgen kopen we beiden op de valreep nog even wat zwemkleding die sterk is afgeprijsd. Met onze zwemkleding gaan we richting zwembad, heerlijk even relaxen en de vermoeidheid wat weg te spoelen. Na het zwemmen gaan we een hapje eten in het restaurant. Het eten valt ons tegen, nee echt bijzonder is dit niet.. niet restaurant waardig zeg maar. Prima hotel, maar niet geschikt om 's avonds te eten. Na de maaltijd gaan we richting hotelkamer kijken we nog wat tv voordat we gaan slapen.

In mijn volgende blog… een heerlijk ontbijt en we gaan onderweg naar Bonaire....op Bonaire krijgen we een wat minder leuke verassing.