5 nov. t/m 18 nov. 2018 - Monstersnorkel- Kunstwerk-ontmoetingen met bijzondere mensen.

5 november 2018 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Maandag 5 november t/m 18 november

Een rustig weekje, ik herstel verder van mijn verkoudheid. Maar het valt me wat tegen dat ik snel moe ben.Ik had per e-mail bij Marga gevraagd hoe het met Peña is en ik krijg een leuk mailtje terug. Het gaat goed met hem. Ze hebben een warme zomer gehad en nu is het herfst met wat koelere temperaturen. Ze stuurt mooie plaatjes mee, Peña ziet er goed uit en hij kijkt vrolijk uit zijn ogen. Heerlijk, dit is hem gegund nadat hij zolang ziek is geweest van de Droes.

Peña staat lekker op de wei, hij ziet er goed uit!  Peña, het gaat goed met hem 😊

We hebben regelmatig contact met Kai en El die nog steeds in Australië zijn.  En ik heb om wat foto's van hen samen gevraagd, die krijg ik. Het is een mooi stel samen ze vermaken zich zo te zien wel in down under..

Kai en El in Australië.  Kai en El.

Donderdag 8 november

Vandaag staat de jaarlijkse Monstersnorkeltocht van De Queen Angels op het programma.  Dit houdt in dat we vandaag 3x 1 uur gaan snorkelen. Ik heb er reuze zin in, ik ga samen met Loes ernaar toe.

We worden omstreeks 08.15 bij It Rains Fishes verwacht. Vanuit de steiger die daar voor de kust ligt gaan we met de Mushi Mushi op pad richting Klein Bonaire. Er is een grote opkomst meer dan 20 Queens zijn er, bijzonder om te zien. We gaan een dagje op pad en er staat een grote bult met spullen klaar die allemaal mee moet op de boot. Omdat we ook gaan lunchen, koffie drinken later ook nog een Sunset Sail hebben heeft bijna iedereen ook een koelbox mee genomen met daarin iets wat zelf is klaargemaakt. Ik heb het maar weer bij Parma ham met meloen en fruit gehouden. Vorig jaar waren er ook heerlijke dingen dus ik ben er zeker van dat het dit jaar ook weer smullen wordt. Er staan zoveel spullen dat we de boel even wat moeten verplaatsen zodat de crew van de Muchi Muchi er langs kunnen met hun karretje, want ook zij hebben veel mee te nemen. Tis nu al gezellig!

Queens monstersnorkeltocht, er moet wel wat spul mee...  Queens, Monstersnorkeltocht op de Mushi Mushi.

Als de financiën zijn afgehandeld bij Carine gaan we richting boot. Als alles aan boord is, is het tijd om te vertrekken. Dit jaar is niet Bob de kaptein, de Mushi Mushi is verkocht en dit jaar staat Daan aan het roer. Grappig is dat ik hem ken van de cursus voor tourguide die ik net heb afgerond, ook het ander bemanningslid ken ik. Thijs heeft bij Wannadive gewerkt, grappig hoor zo kom je toch vaak bekenden tegen op het eiland.

Queens monstersnorkeltocht, de crew van de Mushi Mushi.

Na een lekker boottochtje is het tijd voor de eerste snorkel. Fijn dat we via de trap erin kunnen, er staat wel behoorlijk wat stroming. Er is weer genoeg te zien.. ook een mooi Karret schildpadje.

Queens, Monster snorkeltocht, heerlijk we gaan lekker snorkelen.  Queens, Monstersnorkeltocht, een dikke zeekomkommer op de bodem.

Queens, Monster snorkeltocht naar Klein Bonaire, Honey Combcowfish.  Queens, Monstersnorkeltocht, een school met Sergant Majors.

Queens, Monster snorkeltocht naar Klein Bonaire, mooi Karret schildpadje.  Queens, Monster snorkeltocht naar Klein Bonaire, mooi Karret schildpadje, hij was vlakbij.

En als we weer terug aan boord willen moeten we echt een heel eind terug zwemmen. Ik merk dat ik echt moe ben.. pfft het valt me niet mee. Nog niet helemaal fit na mijn verkoudheid denk ik, want normaal wordt ik eigenlijk nooit moe van het snorkelen. Ik ben heel blij als ik aan boord ben, ik heb even tijd nodig om wat  bij te komen.. En ik ben een van de jongere Queens, dus een diepe buiging en petje af voor al mijn Queen vriendinnen. Na deze eerste snorkel gaan we aan de koffie met…. kwarktaart (die nog zo koud is dat het eigenlijk ijstaart is) mmm lekker hoor. Na de koffie varen we door naar de volgende snorkelplek… mooi weer hoor. Ik snorkel weer met Kathleen,  wij zijn de laatste tijd best vaak elkaars “buddy”.

Queens, Monstersnorkeltocht, annemoontje.  Queens, Monster snorkeltocht naar Klein Bonaire, geen idee wat het is, maar wel mooi.

Na deze snorkel waarbij we gelukkig minder stroming hadden en het veel makkelijker was om aan boord te komen is het tijd voor een wat langere pauze. Ik heb nog een leuk verhaal gehoord over de naam van de Muchi Muchi. Toen ze indertijd de boot een naam wilden geven wilden ze iets leuks bedenken. Ze kwamen uit op het Japans Moshi Moshi wat betekend Hallo. Maar toen de zeilen en stickers terugkwamen bleek dat er een foutje in stond.. Er stond dus Mushi Mushi en als duitsers de naam van de boot zien dan lachen ze zich een deuk, het lijkt veel op het Duitse Muschi (en dat is zo'n net woord zeg maar…. k.t). Gelukkig mist de s  maar het is wel een vermakelijk verhaal toch? Ha, ha het kan gebeuren hé.. en het was te duur om de zeilen opnieuw te laten maken dus hebben ze het maar zo gelaten. Nadat al het heerlijks is uitgestald gaan we aan de lunch. We lunchen op open zee, de Mushi Mushi vaart onder het zeil, de zee is kalm.  Er is weer genoeg te smikkelen, meer dan genoeg zelfs, Daan en Thijs krijgen ook een bordje mee. We laten het ons goed smaken iedereen heeft weer hele lekkere dingen gemaakt.Als we zijn uitgebuikt en ik nog even een rondje zonder vinnen om de boot heb gezwommen gaan we onderweg naar de laatste snorkelplek van vandaag. Kathleen en ik zwemmen eerst met de andere Queens naar links maar al gauw keren we om. Het is hier niet helder, troebel  en dat vinden we niet zo mooi. Aan de andere kant van de Mushi Mushi is het water wel mooi helder. Kathleen ziet een Southern Stingray en we genieten samen. Ik duik er toch een paar keer naar toe ondanks dat ik dat vandaag heel vermoeiend vind, en ik maak er een paar plaatjes van.

Queens, Monster snorkeltocht naar Klein Bonaire, de Mushi Mushi van onderen gezien.  Queens, Monster snorkeltocht naar Klein Bonaire, 3 x een uur snorkelen.

Queens, Monster snorkeltocht naar Klein Bonaire, met dank aan Kathleen voor het spotten.  Queens, Monster snorkeltocht naar Klein Bonaire, Sourthern Stingray.

Na deze heerlijke snorkel installeren we ons en ik kies het stoeltje uit aan de voorkant op 1 van de punten van de catamaran heerlijk, de wind in mijn haren. En dat prachtige uitzicht op de zee.We varen weer naar Bonaire toe, hier zullen een paar Queens afstappen en een paar Queens opstappen, we hebben nog een Sunset Sail voor de boeg.

Queens, Monster snorkeltocht, en aan het einde van de dag een sunsetsail.  Queens, Monster snorkeltocht, lekker met mijn voetjes omhoog, genieten van het uitzicht.

Queens monstersnorkeltocht, mooi.  Queens monstersnorkeltocht, mooie sunset.

Wat is dit toch weer genieten, prachtige zonsondergang, lekker drankje erbij een heerlijk gezelschap. Weer een dag met een gouden randje.

Vrijdag 9 november

We gaan een drankje doen aan de boulevard bij Kanti Awa. We leren er mooie mensen kennen.. geweldig! Niels en Tjerk 2 jonge mannen met een missie… ze hebben een stichting opgericht. (onderstaande tekst afkomstig van de website).

De 4GreenFoundation

De 4GreenFoundation is een initiatief van Niels Tammeling en Tjerk Zweers. Hun zeilboot New Nexus wordt geheel aangedreven door zon, wind en water. Ze varen er in 3 jaar de wereld mee rond. Hiermee vragen ze aandacht voor duurzaamheid en de problematiek rondom de plastic soep. Dit doen ze door wereldwijd voorlichting op scholen te geven en door beach-clean-up-acties met lokale kinderen uit te voeren.  Ik heb veel respect voor wat zij doen, de jeugd bewust maken van het milieu. En zelf het goede voorbeeld geven. Ze hebben apparatuur aan boord om zeewater te ontzilten maar ook een plastic versnipper machine en oven allen aangedreven op zon en wind energie. Met die plastic versnipper machine en oven maken ze uit afvalplastic wat overal gevonden wordt . Voor als je meer wilt lezen over hen en de bijzondere reis die ze maken hier even hun website: https://www.4greenfoundation.com/ . Ook maken we kennis met Maria en Gert. Maria is kunstenares en Gert is medewerker bij de Gemeente Groningen (afdeling stadsbeheer) en ze zijn beiden zeer begaan met het milieu. Tijdens een beach cleanup  die vorige zaterdag  is gehouden, is er veel afval verzameld door schoolkinderen en vele vrijwilligers. Afval uit zee wat overal vandaan is gekomen en wat was aangespoeld op de kust van Bonaire. Uit dit afval is roze afval geselecteerd. Maria gaat daar een grote flamingo van maken een kunstwerk om het afval op een andere manier zichtbaar te maken. Deze flamingo zal volgende week vrijdagmiddag de 16e november worden aangeboden aan de gezaghebber van Bonaire Edison Reina. Wij gaan er zeker even kijken…

Zondag 11 november

Omdat we onze “duik pickup” deze week hebben uitgeleend  aan Jurrien en zijn vriendin gaan we met de bus op pad. We gaan richting Petries Pillar, een mooie plek om te snorkelen maar ook om te duiken. En de bus kan mooi in de berm staan en hoeft niet op het koraal.

Petris Pillar - Grote Blue Parrotfish, zijn gebit lijkt op dat van een papegaai..  Petris Pillar - Grote Blue Parrotfish prachtig helder van kleur.

Voor mij wel wat lastig om naar beneden te komen met mijn set, het gaat best steil naar beneden en er liggen ook wat los liggende stenen. Gelukkig kom ik heelhuids beneden. Als ik eenmaal in het water ben dan voel ik me als een vis en gaat het helemaal goed.

Petris Pillar - mooie macro opname van koraal.  Petris Pillar - mooi gestreepte Grunt.

Petris Pillar - kleine Lionfish.  Petris Pillar - Barracuda boven Hersenkoraal.

Jammer is wel dat het masker van Richard heel erg beslaat en hij krijgt het niet opgelost, hij zet zelfs zijn bril op en af onderwater. Je bent onderwater om wat te zien en als je alleen maar mist ziet door je bril dan is dat niet zo leuk… Ik maak wel wat mooie plaatjes dat wel.

Petris Pillar - nog een mooie macro opname van koraal.

Donderdag 15 november

We gaan snorkelen bij Zoutpier, wat een feestje weer.. Ik ga samen met Kathleen op pad, we verkennen alle palen bij de pier.

Snorkelen Queens, Zoutpier, needle fish..  Snorkelen Queens Zoutpier, op de palen, prehistorisch aandoende wezens.

Op de terugweg is het tijd om de schildpadjes op te zoeken en we hebben geluk, ze zijn er.

Snorkelen Queens Zoutpier, scholen met Blue Tang, mooi.   Snorkelen Queens Zoutpier, een Barracuda.

Snorkelen Queens, Zoutpier, mooi zanderig schildpadje.  Snorkelen Queens Zoutpier, dit schildpadje is onderweg naar boven voor een hapje lucht.

Snorkelen Queens, Zoutpier meestal leuke schildpadjes..  Snorkelen Queens Zoutpier, Stinapa is goed bezig.

Na de snorkel is het tijd voor een lekker bakkie koffie. We zien dat een mindervalide man door vrienden wordt geholpen om het water in te komen. Respect heb ik voor jou dat je gaat duiken, want het is best een inspannende/ontspannende hobby, wat fijn dat je vrienden hebt die je hierbij een helpende hand bieden.

Vrijdag 16 november – een cadeautje en een kunstwerk

Ik maak vandaag weer bijzondere dingen mee…Eerst krijg ik van een Amerikaanse dame (die ik had gecomplimenteerd met haar hele mooie zelfgemaakte ketting), zomaar haar prachtige ketting. Wat ik ontzettend aardig vind, wat zijn er toch leuke mensen overal. En nog geen 5 minuten nadat ik de ketting heb gekregen zie ik voor het eerst een school wilde dolfijnen zwemmen in zee. Thuis gekomen bekijk ik de ketting beter en ra ra  wat hangt er nog meer aan de ketting afgezien van de zeemeerminnenstaart? Juist een klein dolfijntje..Over toeval gesproken.

Ik krijg een cadeautje...  En wat hing er ook aan de ketting? Juist ja een dolfijntje, en wat zag ik voor de eerste keer??

Vandaag is het ook de dag dat het Kunstwerk wordt aangeboden, en een prachtig Kunstwerk dat is het geworden. Ennie, één van de conciërges van de school waar Richard werkt heeft Maria geholpen met het lassen van het geraamte.

Prachtig deze flamingo met baby gemaakt van afval- tijdens beach cleanup op Bonaire verzameld.  Maria samen met diegene die haar heeft geholpen met het lassen van de flamingo's.

Er staan best wat mensen te wachten op de gezaghebber maar we moeten nog even geduld hebben tis Bonaire.. Hij zou er om 16.00 zijn… maar het wordt ietwat later. Terwijl we staan te wachten zien we dat er een containerschip wordt gelost.. allemaal auto’s.

Veel nieuwe auto's komen aan per containerschip.   Tja.. op Bonaire rijden niet alleen pickups.

Wel een contrast.. een Kunstwerk gemaakt uit afval en dan al die auto’s die voor Bonaire bestemd zijn.. Gert heeft een mooie speech en ook Maria verteld het een en ander. Ik hoorde dat het kunstwerk hier op de boulevard maar een paar weken mag blijven staan en dan verplaatst gaat worden naar een schoollocatie. Wat jammer.. het is zo mooi, het verdient eigenlijk een ere plaats waar veel mensen ernaar kunnen kijken tenminste dat vind ik. Gert stelt de gezaghebber voor om het permanent in één van de rotondes te zetten, de gezaghebber gaat daar over nadenken…..

Bijzonder project - een kunstwerk gemaakt van afval wat uit de zee is aangespoeld.  Niels en Tjerk hadden 66 plastic dopjes verzameld en omgesmolten tot dit bloempotje..

Niels en Tjerk hebben vanzelfsprekend een cadeautje, een zelfgemaakt bloempotje uit 66 plastic petflesdopjes, meegebracht voor Edison Reina. Na afloop drinken we samen met Hellen een drankje bij Karels en daarna gaan we richting huis.

Het was weer een topdag vandaag.

In mijn volgende blog.. Bohemien Rapsodie – 2x snorkelen op 1 dag waaronder een nachtsnorkel en hieperdepiep onze jongste zoon is jarig…

1. JAN ZOETEBIER:
    29 november 2018