Zaterdag 29 februari t/m 8 maart 2020 we hebben visite uit Nederland en we doen leuke dingen samen

29 februari 2020 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Zaterdag 29 en zondag 1 maart

Een rustig weekend, we doen de huislijke dingen. We zien in het nieuws dat er 10 mensen in Nederland besmet zijn met het Corona virus. We wisten toen nog niet dat dit het begin was van een hele nare periode en maakten ons er toen niet al druk om. We vroegen ons wel af of het vliegtuig met Rick en Ilse nog wel naar Bonaire zou vliegen.

Maandag 2 maart

Ik heb een noord tourtje met gasten van de Crown Princes met Gerold als chauffeur.

Dinsdag 3 maart

Vandaag komen Ilse, Rick en Manon en Ronald naar Bonaire ze zullen tot en met 13 maart hier zijn. We verheugen ons erop. De vlucht van de vakantiegangers is netjes op tijd en ’s avonds om 19:55 is hij geland. We staan ze op te wachten op de luchthaven.  Het is zoals altijd zwoel, ik heb een jurkje aan en Rich een korte broek. De vakantiegangers niet, ze hebben allemaal lange broeken aan en dat is best warm lijkt me. Ze zijn erg licht bepakt, allemaal handbagage en met zijn vieren hebben ze 1! koffer. We brengen de jongelui even naar hun logeer adres en daarna drinken we bij samen op ons balkon een welkomstdrankje op de vakantie en praten we even bij. Rick heeft mijn nieuwe (onderwater) camera bij zich, ik hoop dat hij goed gaat bevallen.

Woensdag 4 maart

Ik heb eerst een Zuidtourtje, prima leuke mensen. In de middag heb ik met de jongelui afgesproken. Eerst worden online de benodigde tags aangeschaft. Ons plan is om voor de eerste keer samen de zee in te gaan in de stad, snorkelen richting Karels pier. Daar is het makkelijk het water inkomen, en ik weet uit ervaring dat er heel veel vis te zien is. Zo gezegd zo gedaan.

Onze eerste snorkeltocht met de jongelui, bij Karels, altijd veel vis hier. Op vakantie en dan zwemmen met een visbal, heel bijzonder. En onder de pier.... een visbal, prachtig!Manon met de visbal.Duizenden vissen..... Anemoon. Ronald heeft het snorkelen ontdekt. Als een vis in het water zwommen ze.

Nog een beetje onwennig in het begin en het volgelaatsmasker van Manon beslaat nogal. Maar het went snel en ze genieten van al het moois wat onderwater te zien is. Ik moet ook wennen, aan mijn nieuwe camera, hij lijkt uiterlijk veel op de oude maar is toch anders. Maar zoals met veel dingen in het leven oefening baart kunst dus ik oefen veel.

Rick maakt net als zijn zus vaak op de kop foto's. Een Chub, ze zijn meestal niet verlegen. Mooie sponzen, beetje afwijkende kleur, normaal zijn ze lila. Een vrij zwemmende spotted murene.

Als we bij de pier tegenover It Rains Fishes aangekomen zijn hebben we mazzel. Onder de pier zwemt een mooie visbal zo mooi om te zien. Ze blijven ook mooi onder de pier hangen, ik vermoed dat ze denken dat ze daar veilig zijn. Om de bal heen zwemt een grote barracuda.. wachtend op zijn kans op een lekker hapje. Rick maakt net als zijn zus op de kop foto’s, ik vind het  hilarisch dat ze dat beiden op deze manier doen. Iets “erfelijks”?? Onderweg komen we veel vis tegen, sharptail eal, chubs, papegaaivissen anemonen ik vermaakt me wel. Als we bij Karels zijn keren we om en zwemmen we langzaam weer terug.

Rick vind onderwater dit ding... Een Honeycomb Cowfish ze hebben soms prachtige kleuren.

Rick vind nog een vislijn met een haak en ook ik heb het een en ander aan plastic gevonden jammer dat er mensen rotzooi in de zee gooien. Na het snorkelen gaan we gezellig een drankje doen óp de pier bij Karels.

Donderdag 5 maart

Ik heb een noord/zuid tour met Cor. Dit is een tourtje met wat “hindernisjes”. Onder mijn gasten zijn er 2 met wat gezondheidsklachten. Een van de dames had op de cruiseboot medicijnen ingenomen maar niets gegeten en vroeg mij of ik niets had. Ehh nee dus, en er stonden ook geen kraampjes bij Goto Meer. Uiteindelijk heb ik het gevraagd aan medepassagiers en er kwam al snel een pakje met crackers. Mooi, problem solved.. De andere gaste met wat probleempjes was (kots) misselijk, ze zag er groenig uit. Niet zo leuk zeg maar.. ze was vergeten iets tegen wagenziekte in te nemen, of ik iets had.. eh nee. Ze zag er echt beroerd uit en ik was bang dat ze ………. En daar kan ik niet zo goed tegen (ik ga dan “meedoen”), niet zo’n leuk vooruitzicht. Het hielp trouwens ook niet dat de motor van de bus op een steile helling bijna afsloeg en er zoveel gas gegeven werd en de bus zo hard vooruit vloog en zo hard dat mijn tas halverwege de bus werd gelanceerd. Niet zo lekker als je niet zo lekker bent zeg maar… Ik heb uit voorzorg maar een daarvoor bestemde plastic zak uit het dashboard kastje gepakt. De dame vroeg of er nog veel bochten in de weg zaten… En toen moesten we nog naar Washington Slagbaai park (hobbel de bobbel). “Nou het valt wel mee met de bochten zei ik”. Daarna heb ik mijn charmes maar weer in de strijd gegooid en heb ik gevraagd aan de gasten of er nog iemand aan boord was die reistabletten bij zich had. En zowaar… ja hoor, mevrouw heeft een pil genomen en ik heb haar goed in de gaten gehouden. Ze zat recht tegenover mij vlak bij de deur. Gelukkig is ze niet zo beroerd geworden dat het mis ging maar vond ze een leuk ritje ? Mwah volgens mij niet. Bij Washington Slagbaai heeft ze even bij kunnen komen in de schaduw. We waren denk ik een beetje aan de late kant want de vaart zat er goed in. Op de terugweg naar Kralendijk zag ik mensen op de achterbank van de bus een soort van omhoog vliegen als we over wat bobbels op de weg reden. Het was net een slapstick en ik voelde dat ik bijna in een lachbui uitbarstte. Ik heb me nog in kunnen houden. Het was een memorabele tour...

Vrijdag 6 maart

Ik ga voor het eerst sinds lange tijd weer een keer met de boot mee als crew member. Samen met Wim en Myrthe gaan we vandaag varen. Onze gasten zijn alle 15 leden van een Nederlandse familie. Myrthe legt me heeeeeeeeeel veel dingen uit en ook hoe je de touwen van de boeien moet bevestigen/knopen, het lijkt heel simpel (en dat is het waarschijnlijk ook) maar ik vind het nog best lastig. Eenmaal op zee moet het zeil gehesen worden. Wim doet dit en Myrthe ging achter het roer staan. Er staat best veel wind en de boot vliegt over het water. Ik vind het best heel lastig om te lopen op smalle stukjes dek vol met obstakels met drankjes in de hand voor de gasten op een boot die bijna op zijn kant door het water gaat. Het lukt me om niet te vallen wat ik gezien mijn onhandigheid (lees motorisch gestoordheid) een hele prestatie vind! Als we in de buurt van de boei zijn gaan de zeilen naar beneden. Ik probeer Myrthe zo goed mogelijk te helpen bij het uitdelen van de vinnen en de maskers. We kleden ons even om en dan gaan we samen met een deel van de groep het water in om te gaan snorkelen bij Andrea. Ik zwem achteraan en vorm de achterhoede. Voor mij zwemt een wat oudere dame waarvan ik al snel zie dat ze niet zo’n hele ervaren zwemster is. Ik stel voor om haar te trekken, ze pakt mijn bovenarm vast en ik zwem, en zwem en zwem. Er staat best wel wat stroming vandaag, als we korter bij de kust zijn zien we leuke dingen. De gaste die ik had geholpen vroeg haar dochter of ze al terug konden naar de boot Daar had de dochter niet zoveel zin in, zij vermaakte zich nog prima. Ik heb toen voorgesteld om de dame terug te brengen naar de boot. En heb weer gezwommen, en gezwommen… pft.. goed voor de conditie dit.. (ik ben toch geen 20 meer merk ik nu). Als ik de gaste netjes bij de boot heb gebracht en haar geholpen heb met aan boord gaan moet ik het hele stuk nog een keer zwemmen. Als we allemaal weer aan boord zijn is het tijd om met wat broodjes en drankjes rond te gaan. De gasten vermaken zich prima en ik ook, het is gezellig. De boot vaart nog een tijdlang langs de kust en dan is het tijd om weer naar de haven terug te varen. Nadat we de gasten van boord hebben geholpen ruimen Myrthe en ik samen op, maken alles schoon en dan zit mijn eerste tourtje er op. Moe maar voldaan ga ik naar huis. En 's middags wordt er weer gedoken.... bij Soft Coral Garden, prachtig!

Waaier / blad koraal. Een vliegende turtle. Smooth Trunkfish.Verstoppertje spelen?

Mooi silhouet. Geen make up nodig! Mooi getekend. Murene, krijgt een gezichtsbehandeling.

Rick duikt op Bonaire. Koraal close up. Mini visje in paarse buisspons. Mooi die kleine "bloemetjes".

Het leek ons leuk om met de jongelui morgen te gaan quad rijden, maar dat moet vooraf gereserveerd worden. Richard probeert het te regelen maar het gaat niet helemaal gesmeerd. Er wordt niet terug gebeld…

Zaterdag 7 maart

We gaan er heel vroeg op uit om boodschappen te doen. Als we door het centrum rijden wordt er gebeld. Het bedrijfje van de quad verhuur belt, of we nog mee willen. Ja dat willen we, nou dan moet er eerst betaald worden. Als we in het kantoor zijn wordt er verteld dat we met een andere groep mee gaan die om 10.00! vertrekt.. En het is inmiddels 09.15 en de jongelui weten (nog) van niks. We rijden naar huis, Rich gaat de jongelui wakker maken. Tis een heel gedoe, Rick kan in de gauwigheid zijn eigen zonnebril niet vinden dus neemt er een van Ilse mee,  maar we redden het wel en we zijn op tijd bij de verzamelplek. Ik heb eigenlijk nog nooit echt op een quad gereden, het lijkt me best spannend. Richard, Rick Manon en Ronald hebben het wel eerder gedaan. Ilse zit lekker achterop bij Rick.  We krijgen een “veiligheid instructie” we mogen niet de tourgids inhalen en we mogen niet driften, ook moeten we oppassen dat we niet in een cactus belanden!  Einde veiligheid instructie!  We zetten allemaal een helm op en dan krijgen we uitleg over hoe de quad te starten, gas te geven en te remmen.

Het moet wel veilig. Even de helm goed bevestigen.

Dan gaat ieder op zijn “eigen” quad zitten en vertrekken we. Ik zit in de groep bijna achteraan, en dat vind ik prima. Ze rijden met een hoog tempo richting het kustgebied in de buurt van Spelonk. Het pad is zanderig, met harde punten koraal, op een zeker moment gaat het best steil omhoog. Ik vind het maar matig leuk en ik geef zeker geen vol gas. Ik heb geen zin om op de kop aan de kant van de weg te belanden. Dat is voor Richard iets minder leuk want hij rijdt achter mij. Op sommige stukken rijdt hij mij even voorbij zodat hij ook even lekker hard kan rijden. Mijn onderbeen is loei heet omdat het dicht bij de motor van de quad zit, ik probeer er zoveel mogelijk afstand tussen te houden maar toch….. Als ik het vooraf had geweten dan had ik gewoon een lange broek aangedaan.

Zo even pauze, we zijn bij Spelonk aanbeland. Een hele rij quads. Stoere Quads hadden we.

Bij de vuurtoren Spelonk is er even een pauze, het is mooi hier.

Vuurtoren Spelonk, mooi. Voorzichtig lopen, hier ook veel koraal en punten. Spelonk. Ronald gaat het landhuis van dichtbij bekijken.

Daar staan we dan met zijn allen. Even poseren. Fotogenieke omgeving.Restanten van een krabbetje.

Vuurtoren en vuurtoren landhuis in 1 plaatje. Jammer dat het landhuis niet meer word onderhouden.

Na de pauze gaat het weer verder, op sommige stukken is het zo zanderig dat de quads in grote stofwolken verdwijnen.

Ik reed iets minder snel als de jongelui, maar wat een stofwolken.. pfft..

Later zie ik dat bij sommige van de rijders als ze de zonnebril afzetten je de contouren van de bril ziet (zand / geen zand). Ik doe het voorzichtig aan, alleen op stukken waar de weg niet zo bobbelig en puntig is gaat bij mij de gashendel helemaal open. En dan vind ik het ook leuk.

Bij de grotten deze Barrelcactussen. Mooi deze grotten.

Bij de grotten wordt ook even gestopt en krijgen we een flesje water. Na deze pauze gaat het verder richting de verzamelplek. Als we allemaal weer heelhuids terug zijn ben ik er blij mee. Leuk maar voor mij hoeft het niet nog een keer.

Even poseren bij de Quad. We hebben een leuke tocht gemaakt.

Ik zou het leuker vinden om een tochtje in de natuur te paard te maken. ’s Avonds gaan Richard en ik nog even naar de Taste of Bonaire waar we met Mark en Helen hebben afgesproken. We kopen er een doosje met heerlijk (handgemaakte) bonbons.

Op de Taste Of Bonaire hebben we een doosje met handgemaakte bonbons gekocht.

Zondag 8 maart

Rick wilde graag een keer duiken bij 1000 steps. Niet mijn favoriete duikplek gezien het feit dat je tig trappen naar beneden en later ook weer omhoog moet lopen. Niet fijn met je tank, het lood en andere spullen. Ik zeg dat ik het prima vind als er geholpen wordt met het sjouwwerk, dat wordt geregeld. We vertrekken richting 1000 steps, Manon, Ronald en Ilse gaan er snorkelen. Het is ook een mooie plek om te snorkelen. Rich ik en Rick gaan een duikje maken. Het is mooi onderwater, we zien nog een dikke Groene Murene mooie Flamingo Tong en meer moois.

Gesnorkeld en gedoken bij 1000 steps met Rick, Ilse en Ronald en Manon. Ik met Rick, leuk samen duiken. Ik ben aan het experimenteren met mijn nieuwe camera.Een dikke murene zat er.Een beetje dreigend was hij wel, hij had zijn rugkam opgezet.. even oppassen. Een  mooie Sharptail Eal. Sponzen en wat zijn ze mooi van binnen.

Na het duiken ga ik nog even het water in, er zwemmen 3 schattige kleine schildpadjes heel dicht op de kust. Het is zo leuk om te zien hoe ze ondanks de sterke branding die ze iedere keer heen en weer duwt toch kans zien om zeegras te eten.

Mooie Flamingo Tong. Prachtige kleuren had dit visje.Er waren 3 schildpadjes op zoek naar lekker gras. Mooi Groen Schildpadje.

’s Avonds hebben we een verrassing, we hebben gereserveerd om te gaan uit eten. Er is een taxi busje besteld zodat we allemaal wat kunnen drinken. We gaan op weg naar Sebastians, het is Italiaanse avond. We zijn ietwat vroeg en drinken eerst wat aan de bar waarna we naar onze tafel worden gebracht. Het uitzicht is prachtig, het gezelschap is heel aangenaam, het is genieten met een grote G.

We hebben heerlijk samen gegeten bij Sebastians.

In mijn volgende blog… een eilandtourtje met familie en weer lekker snorkelen.

1. Lydia:
    3 april 2020
    Leuk verhaal weer.
    Groeten van Jan en Lydia
  2. Silvia Weenink:
    6 april 2020
    Dank jullie wel Lydia en Jan.
  3. Wilma:
    4 april 2020
    En net op tijd, dit vakantie-uitje van Rick, Ilse, Manon en Ronald!
  4. Silvia Weenink:
    6 april 2020
    Ja, we hebben hier met zijn allen nog erg van genoten.
  5. Wilma:
    Fijn