7 maart t/m 17 april een tijdje niet geblogd maar we hebben wel weer veel meegemaakt..

19 april 2018 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

De afgelopen periode heb ik geen blogs geschreven. Dus het wordt tijd om even "bij te praten"….

We hebben de afgelopen periode best wat meegemaakt.

Ik ga niet meer per dag schrijven want er zijn ook dagen dat het leven hier zijn normale beloop heeft en die dagen niet het vermelden waard zijn. Maar dit vond ik wel de moeite waard; ruige zee, snorkeltripjes, 2e reparatie balkon dak, Hilux wrak, mijn verjaardag, duikjes, vrijwilligerswerk, lekke band, Rich heeft vakantie, veel etentjes, nieuwe mensen leren kennen, drankjes een bijzondere ontmoeting en..... een andere auto.

Zondag 11 maart hebben we gedoken tussen Angel City en Alice in Wonderland super mooie duikstek. Wat hebben we genoten van een prachtige Spotted Eagle Ray die zijn zwem/zweefkunsten aan ons vertoonde.

Tussen Angelcity en Alice in Wonderland, een Spotted Eagle Ray.  Tussen Angelcity en Alice in Wonderland, een Spotted Eagle Ray dichtbij.

Dinsdag 13 maart, ik ben er op uit geweest om aan de zuid kant voorbij The Lighthouse foto’s van de zee te maken, er stond veel wind en wat een natuurgeweld is dat heel mooi om naar te kijken. Hier waag je niet om te gaan zwemmen tenzij je levensmoe bent.

Veel wind en een ruige zee (1) zuidkust.  Veel wind en een ruige zee (2) zuidkust.

Veel wind en een ruige zee (3) zuidkust. Veel wind en een ruige zee (4) zuidkust

Donderdag 15 maart ben ik met de Queens wezen snorkelen bij Invisibles, leuk mooie Scraweled Filefish en mooie Blue Tang gezien.

Snorkelen Invisables, Scaweled filefish. Snorkelen Invisables,  blue Tang.

16 maart

Onderweg naar de bakker gebeurde er iets met de Hilux ik hoorde een enorme klap..  de auto moest naar de garage. Rob van de garage belde ons de maandag daaropvolgend met heel slecht nieuws….het bleek dat de Hilux helemaal geen goede auto was, hij bleek aan de onderkant helemaal rot te zijn en een gevaar op de weg. Een geluk bij een ongeluk was dat we er niet mee zijn verongelukt. We hebben van de auto afscheid van genomen in de week van mijn verjaardag.

We hadden van Johan bericht gekregen dat de aannemer langs zou komen om naar het dak van het balkon te kijken. Dat is inmiddels gebeurd en het dak is wederom, gerepareerd, met behulp van een steiger er zijn 3 heren 4 dagen bezig geweest om de golfplaten er af te halen en tengels en regels te timmeren etc. etc.

Richard helpt met de opbouw van de steiger.

Richard heeft geholpen met de opbouw en afbraak van de steiger.We hopen dat het euvel nu verholpen is maar, omdat het in deze periode van het jaar haast niet regent hebben we nog geen “test” gehad met een stortbui. Richard is de afgelopen periode ziek geweest, een verkoudheid met een hardnekkige hoest die weken heeft geduurd. Hij is een paar dagen thuis geweest maar nu is hij gelukkig weer helemaal in orde.

20 maart

Ik heb bij een school op mijn verjaardag vrijwilligerswerk gedaan in de mediatheek. Dat was wel leuk, ik ben door de school aangenaam verrast met een verjaardagscadeautje, een verrassingspakket met allerlei leuke dingen. ’s Avonds wilden we gaan uit eten ter ere van mijn verjaardag maar, toen we een stukje in “onze” straat reden kregen we een lekke band met de Nissan (tja ongeluk komt nooit alleen). Het was al donker en we hadden ook geen zin om op dat moment het reservewiel eronder te zetten. Loes was zo lief om haar auto aan ons uit te lenen. Dus het etentje is uiteindelijk toch nog door gegaan. Jammer was, dat de kok wat was uitgeschoten met zout het dus het eten viel ons een beetje tegen.

Donderdag 22 maart gesnorkeld met de Queens bij Cliff, heel gek koraal gezien, het leek wel een lolly op een stokje en een enorme Barracuda die met ons mee zwom. Sommigen van ons vonden dat wat griezelig en ik moet toegeven hij was enorm. Bang ben ik niet, omdat ik weet dat Barracuda’s geen mensen aanvallen wij zijn een veel te grote prooi. Zolang je geen bedreiging vormt voor de vissen zullen ze je niet aanvallen.

Snorkelen Cliff, Koraal op een stokje.  Snorkelen bij Cliff, hele grote Barracuda met mooie tandjes.Snorkelen Cliff, gemarmerde murene aan het zwemmen.

25 maart, duikje bij Cliff, mooie Lizard fish gezien, relaxt gedoken.

Cliff, Lizardfish.

Donderdag 29 maart, gesnorkeld bij Black Durgon.

En wat zie je dan? Juist ja op nog geen 2mtr diepte in een betonnen ding een enorme groene Murene hij was echt huge!

Snorkelen Black Durgon, mooi begroeid betonnen ding met nog een verassing erin..  Snorkelen Black Durgon, een enorme groene Murene in het betonnen ding.

Snorkelen Black Durgon, 2 French Angel Fish.  Snorkelen Black Durgon, een mannetjes hagedis hier bekend als Blou Blou.

’s Avonds was er de jaarlijkse vergadering van de Queen Angels, de vergadering was prima en we hebben na die tijd nog gezellig een drankje gedronken. Met dank aan Meggie want we mochten bij haar in de tuin vergaderen.

Maandag 2 april gedoken bij de “Onbekende duikstek” Rich heeft vakantie en omdat we de Nissan niet hadden zijn we met de bus wezen duiken.. we hebben grote plastic bakken gekocht om onze duikspullen in te doen, het ging wel goed, maar het is anders dan met een Pick up. Veel Barracuda’s  zwommen hier.

Onbekende duikplek, een mooie Barracuda.  Onbekende duikplek, een mooie Honeycomb Cowfish.

Donderdag 5 april

Met de Queens wezen snorkelen bij Soft Coral Garden, wat een mooie duik en snorkelplek is dit een aanrader. We zijn verwend met veel moois we hebben zelfs een Sourthern Stingray gezien. Na het snorkelen was het tijd voor koffie en ik heb voor het eerst van mijn leven Tamarinde mogen proeven. Het zijn lange boonvormige  peulvruchten met zoet/zurig aromatisch vruchtvlees, ik vond het erg lekker.

Snorkelen Soft Coral Garden, een Southern Stingray rustig liggend op de bodem.  Snorkelen Soft Coral Garden, een Southern Stingray prachtig.

Snorkelen Soft Coral Garden, Sharptail eel mooi zijn ze. Snorkelen Soft Coral Garden, Sharptail eel.

Snorkelen Soft Coral Garden,ook nog een Flamingo tong het was weer genieten. Na het snorkelen koffie en ik heb voor het eerst Tamarinde geproefd. lekker.

Zaterdag 7 april duikje bij Rock

Rustige duik, een mooie Eekhoornvis  gezien hij kleurde prachtig bij zijn omgeving.

Rock, een prachtige Squirrelfish (eekhoornvis) ton sur ton met zijn omgeving.

Donderdag 12 april

Gesnorkeld met de Queens bij Pink Beach. Onderwater zien we dat er hertshoornkoraal gekweekt wordt op speciale rekken, als het groot genoeg is wordt het uitgezet, door Stinapa (de natuurbeschermingsorganisatie op Bonaire) goed bezig zijn ze! Verder hebben we jonge French Angel Fish gezien ook mooi hoe ze veranderen als ze groter worden...  Als ze heel jong zijn, eerst zwart met geel gestreept en naar mate ze ouder worden verdwijnen de strepen.

Snorkelen, Pink Beach, Hertshoorn koraal wordt hier gekweekt om uitgezet te worden.  Snorkelen Pink Beach, mooi Hertshoorn koraal.

Snorkelen Pink Beach, een hele jonge French Angel Fish.  Snorkelen Pink Beach, een nog jonge French Angel Fish.

Vrijdag 13 april

Fijn de Nissan is weer terug. En toen we ’s avonds bij Karels zaten op de pier werden we door Rob gebeld, hij had een kennis die een goede auto te koop had. We zijn direct gaan kijken en ..... we hebben deze auto gekocht van Henk, het is weer een Pickup, we hopen dat we met deze auto meer geluk mee hebben. We gaan hem volgende week ophalen.

Zaterdag 14 april

Gedoken bij Yellow hut (vlak bij Red Slave). Wat een prachtige tuin is het hier zeg, we hebben genoten. Harde en zachte koralen door elkaar, echt super mooi.

Yellow hut, een Jolthead Porgy.  Yellow hut, een Spotted Drum.

yellowhut, een hele mooie Yellowmouth Grouper.  Yellow hut, zoveel kleuren, zoveel vormen je komt ogen tekort.

Yellow hut, Reuze Anemoon met mooi gekleurde puntjes..  Yellow hut, prachtig mooie kleuren.

Yellow hut, mooi mooi ondanks dat deze paarse Buisspons volgens mij ziek is.  Yellow hut, klein schildpadje, hij was lekker aan het eten.

Yellow hut, wat een ontzettend mooie duikstek prachtig.

Zondag 15 april

We besluiten om ‘s middags naar Sorobon te gaan, we eten wat bij The Beach hut, na de lunch lopen we een eindje met de voetjes in het water heerlijk we eindigen bij Jibe City en daar doen we een drankje. We komen Rob daar tegen, Rob heeft ons meerdere keren gesproken i.v.m. de Hilux, ook heeft hij ons geholpen met het zoeken van onze “nieuwe” auto. Na nog een drankje besluiten we om samen met Rob naar v.d. Valk gegaan (Happy hour, op het strand met live muziek). Zo gezegd zo gedaan, het is een eindje rijden vanaf Sorobon. Bij v.d. Valk aangekomen loop ik naar de beachbar en dan zie ik een bekend gezicht. Ik twijfel eerst nog heel even en ik vraag voor de zekerheid, “heb jij in Eefde gewoond” ja zegt ze. Echt hoe klein kan de wereld zijn.. het is Wilma die nog steeds samen is met  Wim.. en ik heb hen 40! Jaar geleden voor het laatst gezien, ze zijn bijna niet veranderd. Ja we zijn wat ouder geworden, maar het is een feest van herkenning. Wat leuk om elkaar na al die jaren weer te zien, we hebben heel wat afgekletst, het was reuze gezellig. Wilma en Wim zijn een weekje op vakantie op Bonaire, ze vinden het helemaal super hier. We hebben samen gezellig wat gedronken, en op de swingende live muziek even een dansje gedaan. Ik spreek af met Wilma en Wim bij Illy’s voor dinsdagochtend, eerst een bakkie doen en dan na de koffie met hen te  gaan snorkelen lijkt me leuk.

Daarna zijn wij samen met Rob nog even wat gaan eten bij Beer en Burgers. Geen haute cuisine maar prima kwaliteit prijs verhouding (schnitzel met friet en blaadje sla voor $ 12,50). Daarna naar huis want de volgende dag was het weer een gewone werkdag voor Rich.

Dinsdag 17 april

Vandaag heb ik met Wim en Wilma afgesproken, we sturen over en weer nog wat apjes vóór we vertrekken..Wij hebben genoeg duikschoentjes vinnen en maskers (en die neem ik mee)  maar er moet meer mee…..

Goede morgen Sil, we zijn er bijna klaar voor 😎. Kunnen we alleen maar een handdoek meenemen of ook een paar andere spullen (kleding) en snorkelmasker? Kunnen we wat bij jou thuis laten liggen of kan dat niet ?

Hoi hoi, kleding  zwemkleding aandoen niet je duurste setje kleding aandoen teenslippers o.d. oude handdoeken en ondergoed of droge zwemkleding mee en zonnebrand crème. Snorkelmasker meenemen. En geen tassen!

Mocht je nog geld mee willen nemen dit kan in mijn duiktonnetje alsmede de autoslt. Ik ga nog ff snel hapje eten en dan kom ik eraan 😁

Super, we zien je straks 👍

Oh ja en niet je dure zonnebril meenemen. Oud petje kan wel..

Dus eigenlijk moeten we er uitzien als een paar zwervers 😜😜

Ja eigenlijk wel 😂😂😂.

Na de koffie vertrekken we richting Zoutpier, mijn plan is om naar Yellow Hut te gaan omdat het daar zo mooi is. We hebben er lekker gesnorkeld, we zien zelfs een mooi schildpadje.

Snorkelen Yellow Hut met Wim en Wilma, leuk een schildpadje.  Yellow Hut Snorkelen met Wim en Wilma Elandgeweikoraal.

Yellow Hut, Snorkelen met Wim en Wilma. Snorkelen Yellow Hut met Wim en Wilma, lekker in het zonnetje.

Na het snorkelen even naar huis, even wat gedronken en vervolgens naar Between 2 Buns, en we hebben daar een heerlijk broodje gegeten. We hebben een leuke dag gehad samen.

’s Avonds is Richard uitgenodigd om op school te komen eten en ik mag mee😁. De vmbo leerlingen hebben examen het thema is picknick. Leuk gezelschap aan tafel, fijne bediening en lekker eten.

Diner op school, eindexamen opdracht voor vmbo leerlingen.  Diner op school, eindexamenopdracht vmbo leerlingen, het nagerecht was ook lekker.

Woensdag 18 april leuk, vrijwilligerswerk

Vandaag heb ik op de toeristenmarkt gestaan, samen met Carine (één van mijn snorkelvriendinnen van de Queens). Zij staat er iedere week met een tent op het Wilhelminaplein om spulletjes te verkopen ten bate van het Dierenasiel van Bonaire. Omdat er 2 grote boten zouden komen en ze alleen stond had ze me gevraagd of ik wilde helpen. Natuurlijk, leuk zelfs. En leuk was het. Het was een drukke dag en we hebben goede zaken gedaan voor het asiel, veel verkocht en ook hebben mensen gul gedoneerd.

Verkoop voor dierenasiel op de markt in Kralendijk 18-4-2018.

We hebben onze "nieuwe" auto nu ook en we zijn er blij mee..

Onze "nieuwe" auto, we hopen dat we er heel lang plezier van zullen hebben..  Onze "nieuwe" auto, mooie dichte laadbak.

Zo nu zijn jullie weer een beetje bij met de verhalen.. tot het volgende blog...

1. Ilse J:
    20 april 2018
    Leuk blog Silvia! 👌🏼
  2. Ania:
    20 april 2018
    Blij om al weer al je mooie foto's te zien!
  3. Lydia & Jan:
    21 april 2018
    Nou ik zie het wel jullie beleven daar genoeg. En jullie wonen er alweer 1 jaar. Wat gaat de tijd toch snel he.
  4. Wim en Wilma Groot Bronsvoort:
    23 april 2018
    En zo sta je bij de Beachbar een biertje te drinken. Komt er een mooie vrouw vragen of ik Wilma uit Eefde ben die toen verkering had met Wim. Ze had Wim niet direct herkend omdat hij toen lang donker haar had hihi . We waren natuurlijk erg verrast hihi Het bleek Silvia te zijn die we 40 jaar niet hadden gezien en dan kom je haar tegen in de Coconut Bar op Bonaire, samen met haar man Richard
    Wat zijn we verwend door dit stel. Eerst heeft Silvia ons meegenomen om op een prachtige plek te snorkelen. Ik heb het toch een half uur volgehouden(ik ben toch stiekem nog een beetje bang voor vissen). Dus ik heb lekker op het strandje gezeten en Wim en Silvia hebben heerlijk nog een uurtje verder gesnorkeld. En donderdag avond namen ze ons mee naar Kralendijk om lekker een drankje te doen. Later zijn we samen gaan eten bij een Cubaans restaurant, super lekker en gezellig. Dit eindigde in Salsa dansen. Tjonge/jonge wat een gevoel voor ritme hebben ze daar (ik ff iets minder)
    En zelfs de laatste dag heeft ze ons in hun auto opgehaald. En ons weer een prachtig stukje van Bonaire laten zien. Lac Cai, mWet die prachtige schelpen ( Sil weet precies hoe ze heten!!) Dank jullie wel lieve mensen voor een vakantie om nooit meer te vergeten!!
    Liefs Wilma en Wim

P.S. We gaan vanaf nu je blog goed lezen.
  5. Silvia Weenink:
    24 april 2018
    Wij hebben het ook super gezellig gevonden om jullie tegen te komen en wij hebben ook genoten, jullie zijn toppie!