30 maart t/m 11 april 2020 het centrum van Bonaire is veranderd en meer....

30 maart 2020 - Kralendijk, Caribisch Nederland

Maandag 30 maart

Hier word je toch blij van. Prachtig. Vrolijke kleuren.Mooi portret van een kapitein.

Bonaire ten tijden van de Corona dreiging. Overdekte markt Kralendijk, leeg. Het kleine torentje van de protestantse kerk in het centrum van Kralendijk.Wij hopen dat Corona ons bespaard blijft.

Ik ga mét camera het centrum van Kralendijk in. Het is rustig in het centrum, heel rustig. En ondanks dat er nog geen gevallen van Corona op Bonaire bekend zijn… zie ik dat er heel veel winkeliers en restaurants zijn op Bonaire die zelf maatregelen hebben getroffen.

Deze staat er gelukkig weer. Voorzorgsmaatregelen.Gesloten wegens Corona. Ja, dat hopen we!

Bij de dokterspost mag je niet zomaar naar binnen, je dient je buiten bij een assistente te melden, ook staat er handdesinfectie klaar. Bij het ziekenhuis is er ook het één en ander op de ramen geplakt.

Eerste hulp ingang ziekenhuis Bonaire. Bij de huisarts eerst ontsmetten voordat je naar binnen gaat! Rekening houden met de dreiging.

Bonaire is voorzichtig. Ziekenhuis Bonaire. Netjes van Kooijman.

Bonaire neemt voorzorgsmaatregelen tegen Corona. Heel goed! Alles afgelast.

Na mijn wandeling in het centrum vervolg ik mijn weg met de auto, ik rijd richting Zuid. Mooi is het hier toch altijd bij de Zoutpannen zie ik dat ze een veld aan het oogsten zijn.

Er werd geoogst bij Cargil.

Een stukje verder stop ik even bij White Slave, er staan hier Karpata planten en er hangen zaden aan. Het is een behoorlijk giftige plant maar als de zaden gekookt worden kan er caster oil (wonderolie) van gemaakt worden. Jammer iemand heeft het nodig gevonden om aan de binnenkant van een slavenhuisje een tekst te zetten. Ik vind dat een ieder recht op een eigen mening heeft maar om het met een stift op een huis je te kalken..🙄

White Slave. Geen touristen meer bij White Slave, ook geen Bonerianen trouwens. Dit heeft iemand gemeend om aan de binnenkant van een slavenhuisje te moeten schrijven...  Gras, op Bonaire is niet groen hier.

Vetplanten. Zaden van de Karpata plant. Huis van de opzichters bij White Slave jammer dat het niet gerestaureerd wordt. De slavenhutjes bij Red Slave.

Ook bij Red Slave stop ik even kort en maak ik foto's van het grote huis (daar woonden de opzichters in, in in de slaventijd).Nog een heel stuk verder stop ik even op de plek waar de zee zo prachtig tegen de kust aan beukt. Hier kun je je hoofd even helemaal leeg maken het spel van de wind en het water is prachtig om naar te kijken.

Hoe mooi, zoals het water loopt.

Ik vervolg mijn weg en bij Sorobon stop ik even wat langer om de meeuwen te bekijken en er foto’s van te maken. Wat een lawaai maken ze, ze kletsen heel wat af. Hier geen social distancing...

Geen social distance hier. Meeuwen bij Sorobon.Meeuwen hebben hele gesprekken! Meeuwen, ze zijn druk in hun "praten". Mooi zo bij elkaar.

Als ik bij Foodies langsrijd zie ik dat er mensen van Stinapa bezig zijn om Sargassum (een soort wier wat is aangespoeld) op te ruimen. De stank is verschrikkelijk,  wat een rotte eieren lucht brr.

Stinapa was uitgerukt om Sargassum te gaan opruimen... Mensen druk aan het opruimen.

Op de terugweg naar Kralendijk zie ik het donkerbruine ezeltje wat ik hier al vaak ben tegen gekomen. Wonderlijk is het hoeveel kleuren ezeltjes er op Bonaire rondlopen, van bijna wit, tot muisgrijs zandkleurig, bruin en bijna zwart. In de mangroven stapt een jonge geringde flamingo (en hoe, met echt een heel groot merkteken) rond.

Een ezeltje op het terrein van Cargil. Mooie donkere ezel bij de mangroven. Deze jonge flamingo is geringd, en hoe!

Woensdag 1 april

Gefeliciteerd Edwin.

Hieperdepiep Hoera, Edwin is jarig, en het is geen 1 april mop hoor! van harte proficiat met je verjaardag Edwin.

Op het internet lezen we dat de maatregelen op Curaçao echt heel streng zijn ivm Corona. Ook in Nederland zijn er sinds de uitbraak tal van maatregelen getroffen…https://nl.wikipedia.org/wiki/Coronacrisis_in_Nederland#April

Richard is niet al te laat thuis en in de middag gaan we een duikje maken bij Margaret Bay. Mooi, ik verbaas me altijd over de vormen en kleuren van het verschillende koraal. Soms groeit het ook samen en uit elkaar. Het een lijkt op het ander en weer een andere soort is totaal anders.

Mooi koraal, net een vaas. Hersenkoraal een mooi groot stuk. Gebroederlijk naast elkaar, groen en roze.

Waarschuwing strepen? Anemoon met een garnaal. De Porcupine fish is meestal niet zo verlegen.

Donderdag 2 april

Lekker even snorkelen met Loes en Maaike bij Something Special. De vele kerstboomwormpjes die groeien op het koraal zijn prachtig van kleur. Loes noemt het net “boeketjes” en zo kun je het inderdaad zien.

Kerstboom wormpjes, Loes noemde het "fleurige boeketjes". Anemonen, mooi gegroepeerd. Ik ging om een foto te maken van de baby French Angel Fish, en toen zag ik eronder een octopus😍.

En hij zat mooi verstopt! Gesnorkeld bij Something Special, veel murene's. Een mooi gekleurde anemoon. Mini,  maar zo mooi!

Zelf vind ik de sociaal gegroepeerde kokerwormpjes (Social Fetherdusters) ook altijd heel mooi. We boffen we zien 2x tijdens onze snorkeltocht een octopus. De eerste zie ik per ongeluk als ik een foto wil maken van een baby French Angelfish, mijn oog valt op zijn oog…. Hij zit mooi  verstopt in een cirkel van een stuk beton. Na het snorkelen drinken we met gepaste afstand van elkaar een kop koffie, heerlijk dit wekelijkse uitje.

Vrijdag 3 april

Ik had een oproep gelezen op Facebook waar iemand op zoek was naar mensen met een Pick Up. Ze wilden een gezond verrassingspakket voor de minderbedeelde ouderen gaan samenstellen. Een supermarkt op Bonaire wilde wel verse groente en fruit doneren voor deze doelgroep. Nou daar wil ik heel graag aan meewerken. Om 14.00 werden we verwacht bij de betrokken supermarkt.

Al de groente en het fruit is gedoneerd! Wortels, ook gezond. Mooi initiatief! Courgettes in een leuk model. De ouderen op Bonaire worden vandaag verwent met een fruit en groente pakket, gratis! Lekker eerste klas fruit. Zelfs de tassen waren gedoneerd!

Met 2 vol geladen Pickups gingen we vervolgens richting huize Antonia waar nog meer vrijwilligers waren om het fruit en de groente te verdelen in 64 pakketten. Wat een leuk en dankbaar werk is dit. Morgen gaan we ze ronddelen, ik hoop dat ik het bij ons in de buurt mag doen want een ster in navigeren ben ik niet. Ik heb de adressen al in mijn Google maps gezet.Die avond hebben we met Mark en Hellen afgesproken. Wij mogen op Bonaire nog een drankje gaan drinken om het weekend te vieren, ja we houden wel ruim afstand. Hoewel er vele cafés en uitgaansgelegenheden op Bonaire hun deuren tijdelijk gesloten hebben i.v.m. Corona kunnen we toch nog terecht bij Karels. We genieten van het gezelschap en het uitzicht. Hierna gaan we richting La Terazza die ook nog geopend is. Gezellig is het en we genieten van het eten. Dit zou trouwens de laatste avond zijn dat dit restaurant geopend was ook dit restaurant zou zijn deuren gaan sluiten i.v.m. Corona. Maar we hebben deze avond nog even mee kunnen pakken.

We kunnen nog genieten... Water, voor bij de wijn. Wijntje erbij.... één van de weinige restaurants die nog open zijn, diezelfde week zou ook deze sluiten. Lekker, spicy pasta!

Zaterdag 4 april

Ik ga vandaag mee om de verrassingspakketten te bezorgen. Helaas… de mensen die bij ons in de wijk wonen hebben hun pakket al ontvangen. Ik heb 4 adressen op “mijn” lijstje staan en de adressen komen me absoluut niet bekend voor.. oeps…Ik typ mijn eerste adres in, in Google maps en vertrek. Als ik na een kort ritje in de straat beland waar de eerste ontvanger zou moeten wonen stel ik vast dat het nog een hele uitdaging voor mij gaat worden om het op het juiste adres te bezorgen. Huisnummers staan er bij de vele huisjes niet op en namen van bewoners ook niet. Ik zie een Antilliaanse familie buiten in de tuin en spreek ze aan, als ik uitleg waar ik voor kom en wie ik zoek weten ze gelijk waar ik moet zijn. Ik was “warm” maar moet toch helemaal omrijden om net aan de andere kant uit te komen. Daar aangekomen is het weer een zoektocht naar het juiste huisje. Dan word ik aangesproken door een wat oudere Antilliaanse meneer en hij weet precies waar ik moet zijn. De eerste 2 pakketten kan ik op die manier heel snel afleveren want ze wonen heel dicht bij elkaar. Heel mooi, wat is het fijn om dit te mogen doen. Een oudere Antilliaanse dame is zo blij, zo blij ze wil me wel helemaal fijn knuffelen. Ik ga er bijna in mee, maar dan bedenk me dat dit niet handig is… Corona en het knuffelen van ouderen.. ik zeg haar dat ik het heel fijn vind dat ze zo blij is maar dat knuffelen nu niet zo verstandig is. Op aanwijzingen van de oudere meneer vind ik het 4e adres ook vrij eenvoudig, ik ben heel blij met zijn aanwijzingen want ik had het zelf van ze lang zal ze leven nooit gevonden. Ik was nog nooit in dit gebied geweest. De omstandigheden waarin mensen wonen zijn wel heel eenvoudig. Als ik bij het laatste adres het pakket aflever en wil helpen om de spulletjes op te bergen is er niet eens een koelkast waar het in kan. Dan word je wel even met je neus op de feiten gedrukt, hoe goed je het zelf hebt. En dat er mensen zijn die het met heel veel minder moeten doen. Later die dag worden onze boodschapjes gedaan, door Richard want met 2 personen de supermarkt in… dat hebben ze momenteel liever niet meer op Bonaire.

Zondag 5 april

Rick had van Kai een cadeautje meegenomen, bitjes die je naar je eigen gebit kan laten vormen. We hadden ze nog niet gemodelleerd maar vandaag gaat het gebeuren. Eerst moeten ze even in heet water liggen, daarna gaan ze in je mond en moeten we ze een tijdjes tussen de kiezen drukken.

Een mondstukje wat je naar je gebit kunt vormen... gekregen van Kai als verassing, leuk. Mijn mondstukje ligt af te koelen in een bakje koud water.

Ze zijn een heel stuk langer dan de bitjes die we zelf hebben, dat zal wel even wennen worden. Richard neemt de blauwe en ik heb een roze variant gekozen. Het voelt echt wel erg onwennig. Nadat we alle spullen (het is een hele volksverhuizing als we gaan duiken) gepakt hebben gaat het richting Zoutpier. Ik krijg een lastig model in mijn vizier... een baby koffervisje. Zo klein zo mooi maar lastig om ze op de foto te zetten.

Een baby koffervisje zo groot als een golfbal ongeveer. Schattig zijn ze. Horse Eye Jacks bij Zoutpier. Een Queen Angel Fish, een echt mooie foto heb ik er nog steeds niet van gemaakt.

Mooi er is altijd veel vis bij Zoutpier in het zachte koraal probeert een Slender File Fish zich te verstoppen. Horse Eye Jacks (baarzen met gele staarten) zitten er meestal in een school tussen de pilaren. En ook Queen Angel Fish kun je hier tegen komen. Een mooie foto van een Queen Angel is me eigenlijk nog nooit gelukt op de een of andere manier is het lastig om ze scherp te portretteren. Als we weer naar de kust zwemmen zie ik een Peacock Founder die met zijn vin omhoog zwemt, mooi. De bitjes blijken toch best comfortabel te zitten.

Yellowhead Wrasse, mooi! Kijk naar het mondje, ook geen fillers nodig hier! Patronen en kleuren.. mooi!

Deze 2 waren zwaan kleef aan 🤣. De zijvin staat niet altijd omhoog, ietwat niet op zijn gemak was hij. Een Slenderfile fish ze zijn klein en passen zo mooi bij het zachte koraal.

Maandag 6 april

De dagen verlopen soms een beetje saai zonder werk. En niet dat ik zoveel werkte maar toch.. de sociale contacten die je met de gasten en je collega’s hebt. Een beetje poetsen, een beetje strijken wat lezen foto’s bewerken. Richard is wel ’s middags een heel stuk vroeger thuis, ondanks dat de scholen gesloten zijn heeft hij nog best wat te doen.

Dinsdag 7 april

Ik ga snorkelen met Helen, we stappen bij Het Speeltuintje in en gaan richting Something Special. En wat een supersnorkel hebben we vandaag. Murene’s te over, zoals altijd op dit stuk. We komen heel veel Sharptail Eals tegen, vis en op de terugweg met dank aan Helen ook nog een Goldspotted Eal, die had ik nog nooit gezien.

Mooie Sharptail Eal. 2 voor de prijs van 1! Ik vind ze schattig. Ze hebben een soort van blauwe ogen heel bijzonder.

Deze Webburfish was mooi en die wormpjes erboven net bloemetjes. Murenes zijn hier altijd wel te vinden. Deze hagedisvis had zichzelf half onder het zand begraven..🤣. Papegaaivissen heb je in vele soorten en deze is erg fraai.

Een Balloonfish die parmantig rondzwemt, ze hebben zulke mooie blauwe ogen. Hagedisvissen die met dreigende koppen op de bodem liggen te wachten op prooi. Helaas vinden we ook nog een geslachte Nurse Shark ( verpleegsterhaai) dit zijn beschermde dieren op Bonaire. Erg jammer, alleen de kop is er nog van over😥 . Ik meld het later wel aan Stinapa, ik weet niet of ze er iets mee kunnen maar toch.

Ik heb geen idee wat dit is maar ik vond het mooi 😍. Wat een beauty! Dit is een Goldspotted eal en ik had er nog nooit een gezien, prachtig. Dit was minder fraai! Een geslachte Nurse Shark, ze zijn beschermd!

Woensdag 8 april

Ik hou meestal niet zo van flauwe grapjes maar deze foto die ik per app gestuurd kreeg daar kon ik wel om lachen. Vooral ook omdat ik weet uit betrouwbare bron dat één van onze familieleden een thuiskapper heeft gehad die niet zulk goed werk heeft afgeleverd. De “klant” was er niet echt tevreden mee… voor de mensen die dit niet kunnen lezen... bestelling 1 = een schaar, bestelling 2 = een tondeuse en bestelling 3 is een pruik 🤣.

Nou als de kapsalon dicht gaat kunnen we dit misschien proberen ...🤣.

En als wij later een apje sturen en ons medeleven betonen aan het slachtoffer wordt er gelijk gevraagd hoe wij aan deze (vertrouwelijke) informatie komen, tja..

Bij een ander apje  wat ik van Helen kreeg daar moest ik ook wel even bij glimlachen, onze plaatselijke patatzaak had dit op de ruit gehangen.. je moet er maar opkomen.

Zo kan het ook 😅.

Donderdag 9 april

En weer ga ik snorkelen, dit keer met Maaike en Loes we gaan weer bij Something Special, het is hier makkelijk instappen. We zwemmen richting Karels en onderweg is er weer voldoende moois te spotten. Ik vind Honey Combcowfish (die een honingraatpatroon heeft) altijd zo mooi getekend en ze kunnen ook prachtig van kleur veranderen. Weer een geslachte vis, een barracuda dit keer, huh hij heeft best scherpe tandjes. Een groene en een kettingmurene zitten dichtbij elkaar onder de overhangende richel.

Een mooi visje, ik heb alleen geen idee wat voor vis het is.😁 Honey Combcowfish, mooi zoals ze van kleur kunnen veranderen. De kop van een dode Barracuda. 2 murenes heel dicht bij elkaar. Deze kettingmurene zie je minder vaak dan de gestippelde murene.

Ook mooi deze visjes.

Vrijdag 10 april

“Onze” duikschool is nog maar op 1 locatie geopend, hun nieuwe faciliteit in Belnem. Ze hebben een mooie 3d schildering op hun muur van Hilma Hooker (één van de duiklocaties op Bonaire).

Bij Wannadive hebben ze een mooie 3d schildering aan de muur. Leuk gedaan!

Gelukkig zijn ze nog open en kunnen we nog tanks halen dus kunnen we lekker blijven duiken. En aangezien Belnem aardig richting Zuid ligt besluiten we om vandaag lekker duiken bij The Lake. Makkelijk instappen hier, zandbodem. Onderwater mooi, prachtig Flamingo Tong (slakje) in een mooie koraal omgeving, wat een kleuren.

Koraal is altijd mooi. Deze zijn ini mini, maar ze zijn erg mooi. Damselfish ze zijn heel territoriaal. Net alsof hij push ups aan het doen is.

Een Flamingo Tong (soort slakje). Prachtige kleuren bij The Lake. Een Schorpioenvis, ze lijken niet op schorpioenen maar ze hebben wel gifstekels. Een kettingmurene, met mooie gele aftekeningen.

De Graysby (baars) zit heel vaak in deze houding, met zijn voorvinnen rust hij op het koraal en dan lijkt het net alsof hij pushups zit te doen. Threespot Damselfish, mooi maar erg territoriaal, ik ben al een paar keer “gebeten” (het voelt niet als een beet, meer een tikje) als ik voor hen te dichtbij kwam. Meestal wil ik dan een foto maken van een andere vis, ik word dan op de vingers getikt door de damselfish.

Zaterdag 11 april

We doen nog maar es een duikje. Bij Zoutpier en dat is echt geen straf hoor. Het is een relaxed duikje, zoals altijd is er weer veel moois te bewonderen.

Flonkerende aftekeningen als diamantjes... zo mooi. Deze heeft wel de Wauw factor (om maar es iemand te citeren). French Angelfish ze zijn meestal niet zo schuw.Mooi die kleine stipjes op de kop van de vis.

Kijk kijk, hoe mooi, een draadkwalletje.. helemaal doorzichtig en pijnlijk als je ze aanraakt. In mijn volgende blog de Agavetuin bloeit, en natuurlijk weer genoeg waterplezier.

1. Lydia:
    5 mei 2020
    Wat een prachtige foto's weer.
  2. Silvia Weenink:
    5 mei 2020