Week 8, 29 mei t/m 6 juni 2017 Een gewoon weekje… Sedula – Klassiek concert en meer…

7 juni 2017 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Maandag 29 mei

Ik dacht laat ik eens bij de IND gaan informeren of er al iets bekend is over de verblijfsvergunning. En wat bleek… ze had de formulieren de week ervoor al per post verstuurd. Wij hadden ze echter (nog) niet ontvangen. Dat klopte ook wel, ze waren naar ons “oude” adres verstuurd (we hadden wel doorgegeven dat we verhuist waren), was blijkbaar iets mis gegaan. Maar ze zaten in de brievenbus bij ons “oude adres”.  Ik blij, dacht gaan we gelijk door voor de Sedula, want dat zou dan nu misschien wel makkelijk gaan. Niet dus.. je moet je eerst laten inschrijven bij burgerzaken.. En dat gaat niet zomaar, daar moet je een afspraak voor maken.  We konden op woensdag 1 juni om 13.00 uur terecht.

Dinsdag 30 mei

Dit was een lekker gewoon dagje geen bijzonderheden, wat boodschapjes gedaan beetje in het zwembad gedobberd. Kai en Roy zijn op sollicitatiegesprek geweest (tip van onze bovenbuurman Dave, die ook kok is, hij had gehoord ze op zoek waren naar 2 koks bij De Cuba Compagnie). De leidinggevenden waren enthousiast, ze zijn gelijk aangenomen, maar Roy en Kai wilden eerst zelf gaan kijken hoe deze keuken draait.

Cuba Compagnie 3 juni 2017.  Interieur Cuba Compagnie 3 juni 2017.

Woensdag 1 juni

Tatarataaaaaa we hebben onze Sedula gekregen, nu zijn we officieel ingeschreven én we hebben een Bonairiaanse ID kaart. We zijn van 13.00 tot 15.20 bij Burgerzaken geweest maar toen was het voor elkaar. Kai en Roy zijn wezen kijken bij de Cuba Compagnie om even de gang van zaken in de keuken te bekijken. Ze gaan het doen, het lijkt ze leuk. Ze kunnen donderdag al beginnen!

Donderdag 2 juni

Vandaag zijn we naar Openbaar Lichaam geweest om ons theorie examen aan te vragen voor de motor. En we hebben ook al een datum en tijd, nu wordt het voor ons tijd om de theorie even door te gaan nemen. Verder heb ik een sollicitatie gesprek gehad, dat liep wel goed. Eind volgende week zou ik er meer van horen.

Kai en Roy zijn voor het eerst naar het werk geweest, het beviel ze goed alhoewel het wel wennen was omdat ze best wel lang uit de running zijn geweest.

Roy in de keuken Cuba Compagnie 3 juni 2017.    Kai in de keuken Cuba Compagnie 3 juni 2017.

Vrijdag 3 juni

De dag was prima en de avond was heel leuk.  We hadden kaartjes gekocht voor een klassiek concert. Ja… jullie lezen het goed een klassiek concert, dit werd verzorgd door leerlingen van 4 VWO van SGB, om geld in te zamelen voor een studiereis naar NL,  die ze volgend jaar willen gaan maken.

Het concert werd in de kerk gegeven en het moet gezegd worden, het was erg mooi om naar te luisteren. Wat een talent zowel van de leerlingen als van de volwassenen. Ik was bijzonder gecharmeerd van River flows in you (van Yiruma). Een mooie avond.

klassiek concert kerk SGB Bonaire 2 juni 2017   klassiek concert SGB 2 juni 2017 Bonaire

Zaterdag 4 juni

Eerst boodschapjes gedaan en de was en daarna geholpen om Roy en Kai te verhuizen want zij hebben nu een “eigen” stekkie waar ze wonen. Het is veel dichter bij het centrum en ze kunnen lopend naar hun werk. Ook hebben ze hebben beiden een aparte slaapkamer. Het ziet er gezellig uit en de heren hadden er in zin.

Daarna zijn we naar het zwembad gegaan, na het trekken van wat baantjes hebben we een spelletje scrabble gedaan. We wisten dat  er die avond de Taste of Bonaire zou zijn beginnend om 18.00. We hebben eerst even wat gedronken aan het water en toen zijn we naar het plein gewandeld. Het was er behoorlijk druk. Heel veel verschillende kraampjes / tentjes waar je allerlei lekker eten kon kopen. Wij zijn bij de “Griek” blijven hangen en hebben wrap met gyros genomen met heerlijke pittige uitjes erop jammie. Als toetje een lekker taartje gedeeld. Ook waren er kraampjes waar je kettingen en andere snuisterijen kon kopen. Ook kon je tegen betaling een Henna tattoo laten maken (zie foto), ik heb het niet  gedaan, deze hand is van een aardig meisje.

Lekkere taartjes Taste of Bonaire 3 juni 2017.   Henna tekening taste of Bonaire 3 juni 2017.

Taste of Bonaire is een aanrader heerlijk eten en gezellig, ze doen dit volgens mij maandelijks. Deze Taste of Bonaire was anders dan de normale, er was ook nog een culturele voorstelling. Het was druk bezocht en erg warm op het plein. Het was gezellig maar er was geen gelegenheid om te zitten dus na een tijdje zijn we richting huis gegaan. Ik denk dat we nog wel vaker naar Taste of Bonaire gaan.

Een prima dagje was dit.

Mooie auto Taste of Bonaire 3 juni 2017.    Mooie dame Taste of Bonaire 3 juni 2017.   Taste of Bonaire avond 3 juni 2017.

3 juni 2017 Taste of Bonaire met Culturele voorstelling.   Muziek taste of Bonaire,  culturele voorstelling 3 juni 2017.

Zondag 5 juni 1e Pinksterdag

’s morgens duikje gedaan bij Angel City, mmm  dit viel iets tegen veel stroming en troebel. Verder heb ik behoorlijk zout geslikt zowel boven (door de golven boven water liep mijn snorkel tot 2x toe vol en ik snorkel altijd naar de boei/drop off) als onder water. Ik had dat onderwater ieder keer het gevoel alsof mijn mondstuk/bitje uit mijn mond ging en slokte dan water naar binnen, niet grappig. Ik had toen niet in de gaten dat er iets met het bitje was… ik dacht dat het door die stroming kwam… en heb met 1 hand het bitje maar in mijn mond gehouden. Voor Kai en Roy een paar foto's van vuurkoraal.. pijnlijk als je dit tegen je huid aankrijgt...oppassen geblazen dus.

Nog meer vuurkoraal.   Vuurkoraal.

Maandag 6 juni 2e pinksterdag

Voor de meeste bewoners een gewone werkdag, op Bonaire doen ze niet aan de 2e feestdagen. Richard was wel vrij omdat de school ook dicht was. Na het ontbijt maar weer eens een duikje wagen, Corporal Meis, bij het in elkaar zetten van mijn set zag ik de reden van het water slikken… Mijn bitje was helemaal afgescheurd en hing nog aan 1 draadje aan het mondstuk.. Ik heb maar met de octopus (dat is de 2e ademautomaat) gedoken en die andere maar als backup aan mijn vest gehangen. Heerlijk een wereld van verschil.. geen zeewater meer gedronken. Leuke duik, wel jammer dat de accu van de camera weer leeg was na de 1e foto. Na de duik direct naar de duikshop en een nieuw bitje laten aanzetten, kost de kop niet $12,50. De rest van de dag hebben we rustig aan gedaan. En zo is er weer een week voorbij op Bonaire, de tijd vliegt.

Mooi plaatje.   BaarsFlamingotong. (zeeslak).   Papagaaivis.

1. Jrouwenhorst:
    7 juni 2017
    jullie hebben t daar wel naar de zin geen heimwee naar vorsterkampweg gr van ons
  2. Ania:
    8 juni 2017
    Leuk! leuk! leuk! en wat fijn dat Kai ook in de buurt van jullie woont!
  3. Silvia Weenink:
    8 juni 2017
    Beste Janny, leuk om een berichtje van je te lezen. Tja het is hier prima vertoeven, natuurlijk missen we ons buurtje/buren wel. Maar hier is het ook leuk, het klimaat, het duiken en de "andere" (iets meer relaxte) manier leven waar we nu
    langzaam aan wennen.
  4. Silvia Weenink:
    8 juni 2017
    Hoi Ania, bedankt voor je berichtje, het is zeker leuk dat Kai en Roy bij ons in de buurt wonen.
  5. JAN ZOETEBIER:
    9 juni 2017
    Leuk weer wat te horen.
  6. Silvia Weenink:
    9 juni 2017
    Ha Jan, ook leuk om wat van jou te horen.