Week 7 22 t/m 28 mei 2017 Een bankrekening openen1-2-3 heb je even? Scooterlesje en een verrassing

29 mei 2017 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Deze week heb ik iets meer moeite gedaan om werk te vinden (cv’s bij diverse bedrijven achtergelaten, nog een keer een bezoekje gebracht aan Tempo Team), maar tot op heden heeft het nog geen resultaat opgeleverd, ik hoop dat de aanhouder wint.

Praktijk scooterlesje voor Silvia, om even te proeven wat er van ons wordt verwacht heb ik 1 lesje geboekt. Gelukkig had ik zelf een eigen helm want anders had ik de helm van de rijschool op gemoeten en dat vind ik niet zo fris idee. Jan was heel aardig en ik ben er wel wat wijzer van geworden. Wij vroegen ons altijd al af waarom verkeer van rechts geen voorrang heeft. Nou het zit NL zo, als je zelf op een T splitsing rijdt, dan heeft altijd het recht doorgaande verkeer voorrang (tenzij anders geregeld met een bord). Verder zijn er maar 2 of 3 “normale” kruisingen op Bonaire. En is het wegdek op sommige plekken bedroevend slecht, niet echt fijn als je op een scooter rijd. Als we onze sedula hebben, dan gaan we gelijk ons theorie examen aanvragen. En dan zo snel mogelijk praktijk aanvragen en afrijden.

Bankzaken, we wilden een 2e rekening openen bij een andere bank en bij die bank konden we in 1e instantie pas op 24 mei terecht om 15.00 uur. Vooruit dan maar, je wilt iets en dan moet je ff geduld hebben toch? Een week ofzo later kreeg ik telefoon, of de afspraak verzet kon worden.. niet op 24 maar op 23 mei en dan niet om 15.00 maar om 14.30. Ja hoor, we hebben het genoteerd….. Weer een aantal dagen later telefoon, of de afspraak ook verzet kon worden… wel het zelfde tijdstip maar…. Op een andere locatie. Playa Branche… Ja hoor het staat genoteerd…. Weer een aantal dagen later…. Jullie raden het al.. de bank, of de afspraak nog verzet kon worden…. De dame  waarmee we de afspraak oorspronkelijk zouden hebben was verhinderd maar een collega zou de afspraak overnemen en oh ja … weer op de andere locatie nu weer Hato…. Ja hoor het staat genoteerd…. 23 mei 14.30 Hato (maar omdat ik op het moment van het laatste telefoontje van deze bank zelf in gesprek zat bij de verzekering heb ik de naam van de collega, die de afspraak zou overnemen niet goed gehoord… jammerrrr).

En toen werd het 23 mei, Richard opgehaald van zijn werk en op naar de bank in Hato. We waren netjes op tijd, eerst hadden we het verkeerde gebouw te pakken, maar goed dat is ff de weg oversteken en dan ben je er zo. Echter…… volgens de bankmedewerker die het openen van nieuwe rekeningen moet regelen hadden we GEEN AFSPRAAK met hem, er stond niets in zijn agenda en … hij had ook geen tijd voor ons want zijn hele agenda stond vol.

We moesten ons bij de balie maar even gaan melden een “nieuwe” afspraak maken. Ik ontplofte nog net niet, ik heb meneer netjes te woord gestaan maar inwendig grrrrrrrr L!!! Richard was het inmiddels ook zat en vroeg of hij de General Manager mocht spreken omdat dit geen manier van zaken doen is en bijzonder klant onvriendelijk. Dat vond hij niet zo leuk…. Maar de General Manager was klaarblijkelijk te druk bezet om ons te woord te staan.

Om een lang verhaal kort te maken, de bankmedewerker is hierna nog even beter zijn mail/agenda van de andere afwezige collega gaan nakijken en toen bleek dat ze onze afspraak wel aan hem had overgedragen. Ze was alleen even vergeten om dit ook in zijn agenda in te plannen. De bankmedewerker vond het toch wel vervelend voor ons en bood toen aan om dan een maar een rekening op 1 naam te openen want dat was niet zoveel werk en ging veel makkelijker.., tja  maar dat was niet de bedoeling. Uiteindelijk heeft hij al ons papier werk (tig kopieën van,  van alles wat je moet aanleveren) aangenomen,  gelukkig was het vrij compleet.  Het is overigens wel jammer dat als je een afspraak maakt bij een bank met als doel dat je een gezamenlijke rekening wilt openen,  je dan niet een soort van lijstje krijgt met wat je allemaal voor documenten moet aanleveren, maar  goed dit terzijde.

Het bleek dat we 2! Soorten ID bewijzen moesten aanleveren (gelukkig lagen er kopieën van de rijbewijzen in het handschoenenkastje) ook had hij beide CRIB (belastingnummers nodig. Gelukkig  mochten we die per mail aanleveren. We hebben nu een nieuwe afspraak met deze meneer….., a.s. vrijdag om 12.00 uur (als alles goed is J) en dan hoop ik dat we kunnen tekenen voor het openen van een gezamenlijke bankrekening. Vrijdag.. echt in 8 minuten waren we klaar.. We moeten nu nog 3 weken wachten op de pasjes en dan is het voor elkaar. Ik ben er toch blij van geworden tijd voor een paar foto's van  mooie muurschilderingen.

Muurschildering.  Muurschildering.

25 mei 2017 Hemelvaartsdag

Rich is lekker een lang weekend vrij. Wij hebben de eerste dag benut door wat te freubelen. We wilden onze duikflessen wat verfraaien met wat plaatjes. Eerst sjablonen gezocht, deze geprint en met een stanleymesje heel voorzichtig uitgesneden. (als we dit ooit nog een keer zouden moeten doen,  dan kopen we doorzichtig plakkend kaftpapier om de sjablonen in uit te snijden). Voor het roze spuitbus moesten we nog een keer terug naar de winkel, want hij werkte niet, met spuitbus nr 2. Is het gelukt. Rich heeft de sjablonen op onze duikflessen gespoten en we zijn best tevreden met het resultaat.

Sjabloon zeepaard uitsnijden.  Gekko duikfles

Sjabloon op duikflessen spuiten.  Gekko staat erop.

Zeepaardje duikfles.  Zeepaardje klaar. Duikflessen zijn klaar.

Omdat we vannacht weer ongewenst  bezoek hadden (muggen) hadden we het huisje even met muggenspray bewerkt, daardoor konden we zelf ook even niet binnen zijn (het spul is giftig en stinkt als de neten). Jammer,  maar wel een goed excuus om even naar de boulevard te rijden om een kop “frappucchino” te proberen.  Wat een ontzettend machtig en zoet spul is dat, leuk om een keer geprobeerd te hebben maar dát bestellen we niet nog een keer.

Onderweg ernaar toe reed er een meneer voor ons met het een en ander op de aanhanger.

Geert deze foto is speciaal voor jou geplaatst. Hier doen ze niet zo moeilijk hoor als je geen netje over de aanhanger doet…En voor Esther zal ik er nog een mooi huisdiertje bij doen..

Foto voor Geert.  Leguaan bij Sorobon.

Vanmiddag komen onze bovenbuurtje om even gezellig kennis te maken onder het genot van een drankje.. En vanavond gaan we of naar een Indonesisch buffet of naar een Italiaans buffet, we weten het nu nog niet. Leuk als je zoveel keus hebt. We zijn voor het Indonesische gegaan, het was wel lekker maar niet super, volgende keer misschien het Italiaanse buffet eens proberen.

De Geiten die hier overal los lopen hebben hun eigen huis uitgezocht en liggen daar  ieder dag uitgebreid te genieten van de schaduw…

Residentie van de geiten.  Geiten relaxen.

Vrijdag 26 mei.

We kregen  gisteren nog een tip van onze buurtjes, het schijnt erg mooi duiken te zijn bij Playa Frans, een plek die nog niet door veel duikers is bezocht. We gaan het vanmiddag na ons bezoek bij de bank daar een duikje wagen.  Playa Frans is het niet geworden, we vonden de zee te ruw. In plaats daarvan zijn we wezen duiken bij Andrea 1, dit keer zijn we de andere kant uit gezwommen. Een mooie duik. Na de duik spullen gespoeld bij de duikschool en naar huis.

Andrea 1 een zeekomkommer .  Andrea 1 ander soort zeekomkommer.

Andrea 1 White spotted filefish.

Echter toen we thuis kwamen zagen we een voor ons onbekende donkere man in de tuin staan die naar binnen aan het gluren was door één van de ramen. Ik dacht gelijk aan inbrekers.. Dat bleek anders, Kai en Roy wilden ons verassen, ze waren onaangekondigd naar Bonaire gekomen. We wisten wel dat ze plannen hadden om langs te komen maar niet wanneer. Kai had een fles Baileys gekocht en het plan was dat zij in de taxi zouden blijven en dat de chauffeur het zou afgeven. Maar we waren niet thuis, maar om de jongens zo plotsklaps te zien was een leuk verrassing. We hebben wat gedronken en daarna zij we naar het zwembad gegaan, ze hadden zoveel mooie verhalen te vertellen. ’s Avonds hebben we lekker uitgegeten bij de Cuba Compagnie. De heren logeren nu bij ons en slapen (tijdelijk) bij ons in de woonkamer op de slaapbank. Het plan is dat ze volgende week op zoek gaan naar werk en daarna een appartementje gaan zoeken.

Kai en Richard op Bonaire  Hibiscus.

Zaterdag 27 mei 2017

Richard heeft ’s morgens eerst lekker vers brood gehaald bij “de Dutch bakery” na een lekker ontbijt  en er was genoeg keuze (krentenbollen, croissants, broodjes en saucijzenbroodjes), hebben we de was bij elkaar gezocht. Kai en Roy hadden samen ook een wasmand vol met vuil goed, zijn we vertrokken richting wasserette en daarna hebben we boodschappen gedaan.  Nadat alle huishoudelijke zaken geregeld waren zijn we ’s middags richting duikshop gegaan.  Roy en Kai wilden graag gaan snorkelen maar ze hadden geen spullen daarvoor. Nu hebben ze : schoentjes, vinnen, masker, snorkel én zo’n onderwater tonnetje. Na deze aankopen zijn we richting duikstek gereden, het was eerst ons plan om naar Playa Frans te gaan maar de verkoper in de winkel had ons verteld dat vóór Playa Frans een nog mooiere duik/snorkelplek lag. Daar zijn we dus heengereden, erin en eruit komen was een behoorlijke opgave, maar het was een prachtig rif en Kai en Roy vonden het ook erg mooi om daar te snorkelen. Zoals jullie weten hadden wij 2 nieuwe slangen aan de instrumenten van ons laten monteren, die van mij lekte daarna nog. Richard heeft die met de hand aangedraaid, maar bij deze duik lekte die van Richard ook en heel behoorlijk ook. Zijn lucht vloog erdoor, we zijn op tijd teruggegaan, wel jammer dat we onze duik hebben moeten inkorten.

Duikplek nabij olie opslag.  Murene, duikplek in de buurt van de Olie opslag bassins.

Na de duik eerst spoelen, flessen wegbrengen en toen terug naar de duikshop. Die van mij was gewoon niet goed aangedraaid (nu wel) en bij Rich was er een o ringetje kapot, we hopen dat het leed nu geleden is.

Thuis wat gekokkereld (spaghetti), gegeten en later op de avond naar Kralendijk om wat vertier te zoeken. Het was heel rustig en na een paar drankjes bij Havanna richting auto. Kai heeft toen zelf wat jongelui aangesproken en die vertelde dat “Gregor Salto” (een voor ons onbekende dj) was ingevlogen en dat er feest was bij Coco Beach Club. Daar hadden de heren wel oren naar, wij niet dus wij hebben ze daar afgezet. Vanuit de  Coco Beach Club is het nog 4,1 km naar ons huisje lopen (en het laatste stuk vanaf Kaya Inca is 2,7 km stijl naar boven). We hebben ze vannacht wel thuis horen komen rond 03.00 uur . Het is nu 09.00  en ze liggen ze nog te pitten. Toen ze later wakker waren vertelden ze dat het een gezellig feest was geweest en dat ze zelfs nog een gratis lift naar huis hebben gehad van wat jongelui (die een BOB hadden).

Zondag 28 mei 2017

Er is dit weekend Kitemanera (internationale kitesurfwedstrijden), het plan is om daar straks te gaan kijken. Het was best warm op het strand, na even gekeken te hebben hadden we genoeg gezien. De wedstrijden waren al op de zaterdag geweest, dus vandaag alleen maar windsurfers die het voor de fun deden. Ze vertrokken na verloop van tijd allen richting Klein Bonaire.

Kitemania 2017!  Kitemania 2017.

Kitemania kijken.  Jonge Flamingo op het strand bij Kitemania.

We zagen een mooie jonge flamingo waar ik wat foto’s van heb gemaakt daarna zijn we vertrokken. Bij Sorobon hebben we een “klein” hapje gegeten (zie foto’s). ’s Avonds hebben we, na Roy het spel te hebben uitgelegd een paar potjes Canasta gespeeld, het was een gezellige dag. En zo is deze week en ook het weekend weer omgevlogen.

"klein broodje"voor Roy.  Roy geniet van zijn broodje.  Broodje hamburger bij Sorobon.

Volgende week ga ik eens bij de IND informeren of er al meer bekend is over onze verblijfsvergunning. En Kai en Roy gaan kijken of ze werk kunnen vinden.

1. Ilse J:
    29 mei 2017
    Klinkt als een leuke week!
  2. Ania:
    30 mei 2017
    Leuk! Leuk! Leuk!
  3. Helga:
    30 mei 2017
    oh wat gezellig dat Kai op Bonaire wil gaan werken . En wat een leven hebben jullie daar , wat is ons leven dan SAAI ha ha .
  4. Silvia Weenink:
    6 juni 2017
    Hallo lieve mensen, dank voor jullie reacties, we hebben ook een leuke week gehad. :-)
  5. Lydia & Jan:
    7 juni 2017
    Wat fijn dat het jullie zo goed gaat en wat leuk om dit te lezen.
    En dat de kids om beurten bij jullie aankomen is ook gezellig toch.
    Nou ik wacht in spanning af op het volgende verslag met de mooie foto's.
    Groeten en een dikke kus,

Jan & Lydia
  6. Silvia Weenink:
    8 juni 2017
    Hoi Lydia en Jan, wat leuk dat jullie wat op het blog schrijven. Is leuk om te zien dat jullie ons "volgen".