14 dec t/m 26 dec 2017 duiken, musje, ezel gevecht, windmolens, Kerst (stal)...en meer..

1 januari 2018 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Donderdag 14 december

Lekker weer een keertje snorkelen met de Queen Angels.

Helaas is het vandaag niet zulk mooi weer.. en de zee is ook verre van rustig, we snorkelen bij Pink Beach. Onderwater is het troebel en er zijn ook niet veel visjes.  Koud vond ik het ook een beetje. Maar het gezellig koffie drinken en kletsen met mijn mede Queens maakt dat het toch heel geslaagd was en ik ben er even lekker uit geweest.

Pink Beach, snorkelen met de Queen Angels, het was geen mooi weer.

Vrijdag 15 december

We zijn het dorp in geweest en hebben voor Ilse een leuk cadeautje uitgezocht.

Ze is pas in Januari jarig maar we hebben het cadeautje al wel in huis.

Zaterdag 16 december

Vandaag gaan we naar Rincon, via de mooie route we willen het museum wat in Rincon zit bezoeken. Onderweg stoppen we nog even bij het flamingo reservaat en ja hoor, de gele zanger is weer present.

Gele zanger weer present.  Gele Zanger mooiiiiii.

Gele zanger, nu mooi op een tak.  Gele Zanger, zit weer mooi te zijn.

Als we door Rincon heen zijn gereden zien we dat het museum weer niet geopend is, op het bord staat dat het alleen op doordeweekse dagen open is. Volgende keer beter.

We besluiten om naar de zee te rijden naar het windmolenpark en daar van het uitzicht te genieten, mooi is het daar.

Windmolenpark.  Windmolenpark mooi gezicht deze duurzame energie.

Ruige kust, ook mooi.  Landschapsfoto.

Richard kijkt naar de zee.  Nog meer landschap.

We rijden ook nog even langs de muurschilderingen, gemaakt door indianen.

Indiase inscripties.  Stalagmieten..en stalactieten. En dit zijn ze dan de Indiaanse inscripties.

Hierna rijden we verder en dan zien we 2 ezelhengstjes, ze rennen achter elkaar aan en ze hebben slaande ruzie, ze bijten en trappen naar elkaar. Een van de hengsten bijt in het voorbeen van de andere en houdt dit vast, de ander is gedwongen om op 3 benen te staan. Het duurt minuten voordat ze er mee ophouden, en als ze dan uiteindelijk ophouden is de strijd beslist.

Ezels, en deze hebben slaande ruzie!  Ezels, en ze bijten elkaar lelijk.

Ezels, het gaat er gemeen aan toe.

’s Avonds zijn we naar de “kerstmarkt” geweest in Kralendijk. Het viel ons behoorlijk tegen, niet vergelijkbaar met een Nederlandse kerstmarkt. Weinig stands met kerstspulletjes en Kerstsfeer… nee niet echt. Wel jammer, ze zouden er meer van kunnen maken.

Zondag 17 december

Duikje gemaakt bij Weber’s Joy ( Wiches hut) Mooie duik, zie foto’s.

Witches Hut, mooi getekend visje.  Witches Hut, honeycombcowfish.

Witches Hut mooi koraal.  Witches Hut kleine Lionfish.

Witches Hut, deze verstoppen zich altijd maar ze zijn erg mooi.  Witches Hut, koraal heb je in vele verschijningsvormen.

Maandag 18 december t/m vrijdag 22 december

Rustige dagen, ik maak voor Loes een tas van vrolijke stof. Loes denkt dat ik heel handig ben met de naaimachine en ze had nog leuke stof liggen. Ze had me een tijd geleden gevraagd of ik niet een tas voor haar van die stof zou willen maken. Maar daar had ik toen ik nog 40 uur per week werkte geen tijd voor. Nu heb ik wel tijd, ik vind zelf dat ik niet zo heel handig ben met de naaimachine maar ik flans toch iets in elkaar. Het tasje is klaar, en Loes vind hem wel leuk,  ik hoop dat ze er veel plezier van heeft.

21 december

snorkelen met de Queen Angels bij Alice in Wonderland, het was weer erg gezellig en we hebben een jonge spottet eagleray gezien... 2 visjes zwommen onder hem met hem mee..

Snorkelen Alice in Wonderland, 2 palometa vissen zwommen met hem mee.  Snorkelen Alice in Wonderland,brandkoraal met veel bewoners.

Op vrijdag besluit ik om wandelend naar de Dutch Bakery te wandelen, best een aardige wandeling van ons huis en terug berg op.Ik zie de zon opgaan en onderweg maak ik veel foto’s wel gaat bij bijna ieder huis het blafalarm af… pft..

Wandeling naar de bakker, en overal gaat het waakalarm af!  Wandeling naar de bakker, dit bijtje is er maar druk mee onkruid maar wel mooi.

Wandeling naar de bakker, een huis met kerstversiering.  Wandeling naar de bakker, allemaal bloemen onderweg.

Wandeling naar de bakker, vruchten van de ......  Wandeling naar de bakker, blaffende honden bijten..... niet?  Wandeling naar de bakker, misschien wel ten overvloede dit bordje.  Wandeling naar de bakker, gelukkig ben ik lopend en niet met de motor..  Wandeling naar de bakker, een cactus met een spinnenweb.  Wandeling naar de bakker, een leuk bordje.  Wandeling naar de bakker, en zo wordt het wegdek provisorisch gerepareerd.  Wandeling naar de bakker.. de zon komt op.  Wandeling naar de bakker en wat zie je onderweg? paddenstoelen op Bonaire.  Wandeling naar de bakker en ik kies niet voor de makkelijke weg.  Wandeling naar de bakker onderweg deze prachtige bougainville.Wandeling naar de bakker, wilde cactussen mooi.  Wandeling naar de bakker, mooi he.Wandeling naar de bakker, ook mooi dit.  Wandeling naar de bakker, het heeft veel geregend en dan blijven er vaak plassen staan.  Wandeling naar de bakker vruchten of zaden?  Wandeling naar de bakker, onkruid!Wandeling naar de bakker, er ligt het een en ander op de "weg".  Wandeling naar de bakker, in NL ligt er hondenpoep, hier ligt er ....... ezelpoep.Wandeling naar de bakker, ik ben er.  Wandeling naar de bakker, dit is een heel lieve hond erg aanhankelijk.  De bakker.  Wandeling naar de bakker, hier heeft iemand zelf een kerststal gemaakt.

Richard is vanaf de 23e vrij, lekker dan hoeft hij even niets op de klok te doen.

Zaterdag 23 december

We gaan boodschappen doen en halen wat meer boodschappen in huis dan normaal. Omdat de Kerstdagen er aan zitten te komen. Kai heeft op 1e kerstdag een personeelsuitje en op de 2e moet hij werken. Daarom komt hij vanavond bij ons eten. Hij brengt gelijk zijn was even mee…. (ruim 4 trommels). We besluiten om even bij de kerststal te gaan kijken, deze is door een Antilliaanse meneer zelf gemaakt, heel kunstig. En gratis entree, aan het einde stond een bus waar je als je wilde wat kon doneren.

Kerststal bekijken.. mooi gemaakt.  Kerststal, de ingang..

Kerststal met schaapjes..  Kerststal, er lag vers hooi wat heerlijk geurde.

Daarna eten we thuis, heel simpel, een gebakken visje, sla en rosti rondjes.

Er gebeurd een klein ongelukje met de hordeur (die Richard een week eerder met heel veel moeite netjes voor elkaar had gemaakt). Helaas, hij is nu stuk, we balen er wel van, maar goed een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar Richard kennende gaat hij het wel weer in orde maken.

Zondag 24 december

We gaan even naar Sorobon om te lunchen bij Jibe City, we hebben er leuk uitzicht met alle windsurfers.

Jibe City, een en al bedrijvigheid.

Maandag 25 december

Vandaag gaan we duiken bij Candyland, de weg er naar toe is mooi, het laatste stuk is behoorlijk ruig.

Als we de auto hebben geparkeerd en uitstappen merk ik al heel snel op dat het stikt van stekend ongedierte. Normaal wacht ik zo lang mogelijk met het aantrekken van mijn shorty, maar nu trek ik hem snel aan en ook mijn duikboots. We worden helemaal lek gestoken.. niet zo leuk.

Eenmaal in het water vergeten we dit al snel.. het is er erg mooi … je kunt zien dat deze stek nog niet zo vaak bezocht is door duikers. Een ongerepte tuin met veel variatie in harde zachte koralen.

Als we op de terugweg zijn en ik over mijn schouder kijk zie ik in de verte een grote vis (tenminste dat dacht ik eerst). Ik kijk nogmaals en dan zie ik het…. Het is een grote groene murene die (niet zoals gebruikelijk in een kier/spleet zit waardoor je alleen zijn kop ziet) aan het zwemmen is. Ik keer om, en zwem snel die kant uit, Richard ziet dat ik van hem wegzwem en ik gebaar hem dat hij ook moet komen. Ze zeggen dat groene murene’s lelijk zijn.. maar wat is dit een schoonheid, we genieten samen van deze prachtige vis met zijn sierlijke zwembeweging. Erg vrolijk kijkt deze murene niet en ik durf er dan ook niet al te dicht naar toe te zwemmen, hij kijkt echt heel dreigend. Ik probeer er wat foto’s van te maken, volgens Rich is hij wel 1,5 meter lang dus best groot. Wat een mooi cadeautje. Wij hadden nog nooit zo'n grote groene murene gezien en als je hem dan zo kunt zien, zo sierlijk en elegant zwemmend, het is één brok spieren.

Candyland, een rock beauty.  Candyland paarse buisspons.  Candyland mooie anemoon.  Candyland, een Lionfish, hij hoort hier niet thuis maar oh wat is hij mooi.  Candyland, bijzonder gevormd koraal.  Candyland, koraal close up.  Candyland, en voor het allereerst zien wij een grote groene murene, indrukwekkend dier.  Candyland, Rich schatte dat hij wel 1,5mtr. lang is, erg vriendelijk keek hij  niet ik hield afstand  Candyland, groene murene, een en al spier, hij zwom zo elegant prachtig om te zien.  Candyland, en dit hoort bij Bopec, surrealistische bollen ze kunnen zo in een sf film.

Na de duik de spullen uit en dan komen de …. beestjes ook weer. Later blijkt dat we beiden onder de beten zitten…vooral onze onderdanen (benen) zijn goed te grazen genomen.

Op de terugweg maak ik  mooie foto’s door in de bak van onze pickup te gaan staan van de surrealistische bollen van Bopec die zo in een sf film gebruikt kunnen worden.

Dinsdag 26 december

We ondernemen nog een keer een poging om naar het museum in Rincon te gaan. Helaas het is weer dicht, en wij denken nu dat het nooit open is en dat het een gesloten museum is. In de avond gaan we naar de film, StarWars draait er in 3d versie. Mmm we zijn beiden na afloop niet enthousiast, een uitgekauwd flinterdun verhaaltje vinden wij. Omdat we weten dat er veel beestjes zijn bij de bios waren we geheel gekleed (met lange broek sokken en bloes met lange mouwen naar de bios gegaan), ondanks onze maatregelen toch nog gestoken. Op onze handen, volgende keer handschoenen aan doen??

Tot zover dit lange blog, ik wens jullie alvast een hele fijne jaarwisseling toe en voor 2018 veel gezondheid, en liefde dat het maar een bijzonder mooi jaar mag worden.

1. Arie:
    1 januari 2018
    Hallo Silvia en Richard,
    Dank voor jullie leuke kaartje. Wij wensen jullie ook een heel goed en gezond nieuwjaar! Hartelijke groeten
    Arie en Renée
  2. JAN ZOETEBIER:
    2 januari 2018
    De beste wensen voor 2018.
  3. Silvia Weenink:
    2 januari 2018
    Bedankt Renée, Arie, en Jan :-)