Woensdag 27 december t/m 7 jan 2018, strandconcert, rondritje, natuurpark, oliebollen

12 januari 2018 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Woensdag 27 december

Richard is druk geweest vandaag, hij heeft de hordeur gerepareerd en.. hij werkt weer prima heel fijn.

Donderdag 28 december - snorkelen...

Vandaag weer met de Queens gesnorkeld bij Black Durgon, er stond best wind en de golven sloegen over de pier waar we overheen moesten lopen om bij de trap/zee te komen. Het was weer gezellig. Onderwater zijn er altijd mooie dingen gezien het was lekker relaxed.

Snorkelen Black Durgon, het spetterde nogal..  Snorkelen Black Durgon, in de diepte ligt dit anker.

Snorkelen, Black Durgon, 2 barracuda's.  Snorkelen Black Durgon, mooi schildpadje.

Voor de avond hadden we kaartjes gekocht voor een concert op het strand bij Spice Beachclub, Glennis Grace zou gaan optreden. We laten ons verassen, eenmaal binnen is het leuk dat je gewoon met je voetjes op het strand staat. Wel is er een speciaal afgeschermd stukje met dranghekken, wij denken voor VIPS.. mm het zou mij niks lijken hoor om in zo’n hokje te zitten.

Het concert begon om 20.00 maar natuurlijk was er eerst een voorprogramma, deze zangeres kon ook goed zingen. Nadat dat was afgelopen kwam Glennis Grace..zingen ja dat kan ze. Wel zong ze uitsluitend covers ( Rihanna, Michael Jackson, Whitney Houston, Xander de Buisonje etc. etc.) en was het optreden niet erg lang zo’n 45 minuten. Maar leuk was het wel het was ook niet erg druk dus prima.

Openlucht concert met Glanis Grace - Spice Beachclub, de VIP ruimte staat klaar. Openlucht concert met Glanis Grace - Spice Beachclub zingen dat kan deze dame.

Openlucht concert met Glanis Grace - Spice Beachclub.  Openlucht concert met Glanis Grace - Spice Beachclub ze zong allemaal covers.

Hierna gaan we naar Cuba Compagnie, daar is iedere donderdagavond Salsa avond, leuk om te zien. Misschien gaan we na de talen (papiaments en Spaans) ook nog op dansles?

Na het openlucht concert nog even naar Cuba voor de Salsa avond..

Vrijdag 29 december

Even samen een bakkie koffie gedronken bij illy’s, was gezellig

Zaterdag 30 december

Gedoken bij Cliff, mooi is het daar.

Cliff, een doktersvisje.  Cliff ze blijven mooi Honey Combcowfish.

Cliff, deze baars had er geen zin in en liet zijn tandjes zien, mooi setje trouwens. Cliff een enorme blauwe papagaaivis.

Cliff, wat onderwater Kerstboompjes.  Cliff, groen koraal met gele uitwassen.

De gewone dingen gedaan en ‘s avonds een hapje gegeten wij Woodstock, geen haute cuisine maar wel prima eten voor weinig geld. Biefstukje, frietjes en sla voor $ 13,50 kun je niks van zeggen. Na afloop nog even een ijsje gescoord bij Gio’s ook niet verkeerd.

Zondag 31 december

We hebben een rondritje gemaakt over het eiland, de kant waar we eigenlijk niet zo vaak komen. Weer bijzondere dingen gezien, ik dacht koeien te zien in een stal. Bleken stieren te zijn en wij denken voor de slacht, wel bijzonder want rundvee hadden wij op Bonaire nog maar 1x gezien… En dat is een aantal jaren geleden in het Washington Slagbaai Park, daar liep toen een verdwaalde zwart witte melkkoe rond.. We vervolgden onze weg langs de kant veel bloeiend onkruid, ik vond dat het op bruidssluier leek, net zo weelderig maar met prachtige roze bloempjes. Hier vliegen prachtig geel met groen gekleurde parkieten in het wild rond, op afstand heb ik er een plaatje van geschoten.

Rondritje, wilde parkieten.  Rondritje, mooi onkruid.

Rondritje, het lijkt wel roze bruidssluier dit onkruid.  Rondritje en dan zien we rundvee.. stieren wij denken voor het vlees.

Eenmaal bij de zee aangekomen genoten van het uitzicht, er is daar een soort van baai waar de zee door een smalle doorgang naar binnenkomt en dat gaat best met heftige stroming.

Rondritje, door een smalle doorgang komt het zeewater met kracht naar binnen.  Rondritje, Richard ziet iets moois en maakt een foto!

Rondritje, camera op de auto en samen op de foto..  Rondritje, even een selfie..

Verderop staat de nieuwe penitentiaire inrichting van Bonaire, deze is (nog steeds) niet af. Volgens Rich zijn ze er al in 2014 mee begonnen en kunnen ze binnenkort beginnen met het onderhoud..

Rondritje, plan voor de nieuwe penitentiaire inrichting van Bonaire.  Rondritje, de nieuwe gevangenis is al een aantal jaren bezig om gebouwd te worden, nog niet af.

Onderweg zien we het een en ander aan schroot staan, een personenauto, een soort van tankauto en een oude vrachtwagen met boorinstallatie. Wat dat betreft doen ze hier niet zo aan opruimen, dat vind ik wel jammer want het is erg lelijk en naar mijn idee ook niet zo goed voor het milieu. Al die rommel die overal wordt weggegooid en wrakken die zomaar ergens staan.

Rondritje, een mooie auto midden in the middle of nowhere..  Rondritje, nog meer oud ijzer.. lijkt wel een grote duiktank.

Rondritje, cactussen overal..  Rondritje, nog een oud wrak..

Later op de middag gaan we even naar Woodstock, een oliebol eten en een drankje doen, gezellig.

Oudejaarsdag, en ja ook wij gaan samen van een oliebol en een drankje genieten, bij Woodstock.  Oudejaarsdag, gezellig ff bij Woodstock gezeten.

Oudejaarsdag, en ja ook wij gaan aan een oliebol en een drankje, bij Woodstock.

Maandag 1 januari – nieuwjaarsdag

GELUKKIG NIEUWJAAR ALLEMAAL

We doen het rustig aan.. en rommelen wat in huis.

Dinsdag 2 januari

We hebben met Rick contact, we vragen of hij zin heeft om in februari naar Bonaire te komen… Nou dat heeft hij wel. Hij gaat informeren op zijn werk of hij  in die periode vrij kan krijgen. Het lijkt ons leuk om met zijn vieren te gaan duiken maar er is 1 klein probleempje.  We weten dat Kai graag wil duiken maar Kai heeft nog geen duikbrevet, dat is op te lossen want we zitten toch niet voor niets op Bonaire, het duikeiland bij uitstek. Wordt vervolgd…….

Woensdag 3 januari

Vandaag gaan we duiken bij Pink Beach relaxt, maar niet echt bijzondere dingen gezien.

Pink Beach, een Spanish Hogfish en een Bar Jack samen een mooi plaatje.  Pink Beach, prachtige kleuren.

Oud en Nieuw doen we rustig aan, we blijven tot 22.30 thuis en gaan dan lopend naar een kennis van Rich waar we hartelijk worden ontvangen. De hele familie is er een keur aan lekker zelfgemaakte hapjes en drankjes, al met al heel gezellig. Om 24.00 barst het vuurwerk los, daar houden ze hier wel van, we genieten van het uitzicht. Om 01.30 vinden we het genoeg en vertrekken we naar huis, lekker ons mandje in. Wel gek dat in NL dan nieuwjaarsdag al weer begonnen is.

Na de duik gaan we voor Kai een duikcursus regelen,  Padi Open Water. Hij mag al op 13 januari aan de bak! ’s Avonds nodigen we de jongens uit en  gaan we met Roy en Kai eten bij La Terazza , we verassen Kai met een cadeautje, de duikcursus hij vindt het heel leuk. Het betekend wel dat hij een aantal dagen om 08.45 bij de duikschool wordt verwacht, dan zal hij de wekker moeten zetten. Ook het theorieboek moet hij vóór de cursus doorwerken. Het eten was trouwens ook prima, lekker.

Donderdag 4 januari

Tijd om met de Queens te gaan snorkelen, we gaan dit keer naar Sweet Dreams. En deze naam is echt zeer toepasselijk. Jammer, ik ben mijn surfshirtje vergeten.. tja je kunt wel voelen dat het water een stuk frisser is brr even koud om er door te komen. Soms denk ik wel eens mmm snorkelen is toch echt niet zo leuk als duiken maar ja… dan steek je je hoofd onder water en dan zie je echt van alles. Soms roepen we elkaar als we wat moois zien.. dit keer werd ik op mooie Flamingo Tong geattendeerd. Ik heb weer genoten van deze snorkel!..  eerst een schildpadje en toen de grootste barracuda gezien die ik ooit gezien heb, en .. als kers op de taart een prachtige Spotted Eagle Ray die majestueus door het water zweefde.

Snorkelen Sweet Dreams Spotted Eagle Ray mooi zoals ze zweven.  Snorkelen Sweet Dreams, een prachtige Spotted Eagle Ray, mooi met lange staart.  Snorkelen Sweet Dreams, en dan ook nog een Spotted Eagle Ray, prachtig.  Snorkelen Sweet Dreams, barracuda, hij was huge!

snorkelen Sweet Dreams, mooi hoor dit schildpadje.  Snorkelen Sweet Dreams - mooie Flamingotong.

En na afloop gezellig aan de koffie en op een stoeltje relaxen en wat kletsen met elkaar over al het moois wat we gezien hebben. Leuk!

Vrijdag 5 januari – Washington Slagbaai Park.

We hebben om 09.00 afgesproken met Wilfried, Helen en Mark bij Wannadive , we gaan naar washington Slagbaai park om weer eens samen te duiken. Na een mooie rit eerst langs de kust en dan naar Rincon. We vervolgens onze weg en rijden naar het park, onderstaand even beknopt wat informatie over het park,  het is misschien wel leuk om even te lezen.

Het Washington Slagbaai National Park (WSNP) is ruim 6.000 ha groot en beslaat de gehele noordkop van Bonaire. Met de auto, mountainbike of te voet is het mogelijk kennis te maken met de geologische, natuurlijke en cultureel-historische bezienswaardigheden die het fraaie park te bieden heeft. Het bergachtige terrein met haar cactuswouden, aloëvelden, rotsformaties, zoutmeren, kalksteengrotten, zandduinen, blowholes en afbrokkelende kalkterrassen biedt onderdak aan tal van bijzondere planten en dieren.

De dieren van het WSNP Veel voorkomende en goed te spotten dieren zijn de snel wegschietende hagedissen, statige leguanen en de meest kleurrijke vogels. Ook een uiterst zeldzame papegaaiensoort, in het papiamentu de lora genaamd, houdt zich op in het park. Daarnaast rennen er duizenden geiten, honderden ezels en tientallen koeien rond in het WSNP.

Het park bevat ook een aantal betoverende stranden die ook belangrijke broedplaatsen vormen voor de vijf verschillende zeeschildpadsoorten die voorkomen in de wateren van Bonaire. Het WSNP heeft een 15 kilometer lange kustlijn en gaat hierdoor fijnloos over in het andere natuurpark van Bonaire: het Bonaire National Marine Park (BNMP).

Slagbaai is een natuurlijke inham en een verbastering van het oud-Nederlandse woord "Slachtbaai". Vroeger werden hier geiten geslacht en vervolgens gezout om naar Curaçao te worden verscheept. Later werd er ook zout hier vandaan geëxporteerd. Bij Boca Slagbaai zijn nog steeds een kantoorgebouw, opslagplaatsen, een slachthuis en een opzichterhuis te bewonderen. De gebouwen zijn allemaal na 1868 gebouwd door de Nederlanders.

Na een lange mooie rit door het park stoppen we bij Boka Bartol, hier is de zee vandaag te ruw om het water in te gaan. We rijden door naar Playa Benge, ik vind het er nog best heftig uit zien, maar goed we gaan hier vandaag wel duiken.

Washington Slagbaai Park mooi uitzicht, alles zo groen na de regen.  Washington Slagbaai Park we bekijken een duikspot, hier is de zee te ruw.

Het te water gaan is voor mij heel lastig, gelukkig helpt Richard me hierbij. Ik wordt door een golf omver gekegeld en kom met moeite weer overeind. Ik ben blij als ik door de branding heen ben en mijn vinnen aan heb. De duik op zich was aardig alhoewel het onderwater ook behoorlijk stroomde en we met name op de terugweg richting de kust best flink hebben moeten zwemmen. Verder was het een beetje soeperig (er dreef veel plankton in het water). We zagen een prachtige grote school met Black Margrate. Het terug zwemmen naar de kust was  uitdagend. Maar het water uit gaan viel mij gelukkig mee, wij waren denk ik net op het juiste moment eruit gegaan toen de golven niet zo hoog waren. Later toen wij hoog en droog aan een drankje zaten te genieten van het uitzicht, zagen we een stel duikers die heel wat moeite hadden om heelhuids aan land te komen.  Omvallen met je duikspul op is echt niet grappig en je komt ook haast niet meer overeind!

Washington Slagbaai Park, Playa Benge striped butterfly fish.  Washington Slagbaai, Playa Benge, Park Wilfried.

Washington Slagbaai Park een grote school met Black Margate.  Washington Slagbaai Park, Playa Benge,  onderwater ook mooi.

Boven water is het er ook mooi....

Washington Slagbaai Park.  Washington Slagbaai Park, een heel mager ezelhengstje.

Washington Slagbaai Park en de cactussen bloeien, mooi.  Washington Slagbaai Park, mooi uitzicht bij Slagbaai.

Zaterdag  6 januari

We doen wat boodschapjes en wasjes.

Zondag 7 januari - wat een mooie tuin....

Ik blader door de duikgids van Bonaire heen en mijn oog valt op een paar zuidelijke duiksteks die niet gemarkeerd zijn met boeien of duikstenen. We besluiten die richting uit te gaan en als het ons wat lijkt gaan we er duiken.

Het blijkt een hele goede keuze.. we duiken bij Hidden Beach en wat een prachtige onderwatertuin treffen we aan. Een mengeling van harde en zachte koralen, veel visjes en ….. ja hoor we vinden weer 2! Zwemmende groene murenes.. prachtig! Ook zien we nog een grote schildpad, het is weer genieten geblazen.

Hidden Beach, ze horen hier niet maar ze zijn wel erg mooi, Lion Fish.  Hidden beach, groen murene.

Hidden Beach, weer een beauty deze groene murene.  Hidden Beach, een prachtige duikstek.

Hidden Beach, zeeschildpad, best een grote.

Het is hier onderwater zo prachtig...

Tot zover mijn laatste update...

1. Wilma:
    12 januari 2018
    Leuke nieuwtjes weer en Rick was erg blij. Fijn weekend .
    Gr. Wilma
  2. Ilse J:
    12 januari 2018
    Ziet er goed uit! X
  3. JAN ZOETEBIER:
    13 januari 2018
    Ziet er weer prachtig uit. Daar zijn jullie toch voor gegaan?