Dag 13 en 14 25 en 26 april 17

27 april 2017 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Gisteren was voor mij weer een drukke dag. Eerst Rich naar zijn werk gebracht en daarna maar eens de bedden verschoont en de schone was opgeruimd die Hosé  (de beheerder) had gebracht en de badkamer een beetje gepoetst.

Ik had een heel lijstje want af te werken want we hadden nog een aantal zaken af te handelen.

Verzekering van onze auto – is nu geregeld, ik kreeg gelijk van de oude eigenaar van onze auto die mee is geweest een soort eiland tour langs allerlei  auto gerelateerde bedrijven die voor ons handig zijn om te weten. Pfft ik ben topografisch niet goed en kan dat echt niet onthouden.... dus heb ik gauw alle straten en de namen van de bedrijven opgeschreven LOL.

Grote beurt auto nodig?

Bankzaken  - done

Even bij het uitzendbureau geweest -  ben ingeschreven

Naar de DA geweest omdat ik daar had gesolliciteerd (vanuit NL) en nog geen reactie had gehad, diegene die er over gaat is deze en volgende week met vakantie, ik heb mijn Bonairiaanse tel. nr achtergelaten, ff afwachten.

Verder waren we nieuwsgierig hoe het zit met het invoer van verhuisboedel (container). Richard had op zijn werk gehoord dat dit binnen 6 mnd. na inschrijving bij de IND dient te gebeuren. Ik ben even langs de Douane gegaan en… je kunt per brief uitstel vragen hiervoor maximaal dan nog 6mnd. extra dus dan kom je op 1 jaar totaal. (dan zit je nog in het lage invoer belastingtarief)  Dat scheelt weer hebben we nog even tijd.

Ook ben ik bij het Openbaar Lichaam gaan informeren hoe het zit met scooter rijden. Om als bewoner op Bonaire op een brommer/scooter/motor (alles wat op benzine rijdt) te mogen rijden moet je hier een motorrijbewijs halen. (voor vakantiegangers geldt dit dus niet, die mogen zonder rijbewijs op deze voertuigen rijden!). Oh ja en als je fout parkeert... dan krijg je dus gewoon een boete...

Openbaar Lichaam Bonaire  En ja, ze hebben ook hier politie, en als je fout parkeert dan krijg je ook hier een prent.

Je kunt je pas  examen gaan doen nadat je bij burgerzaken een sedula (= soort id bewijs) hebt ontvangen je moet vervolgens een bewijs van inschrijving bij de gemeente en bewijs van betaling voor praktijk en theorie examen hebt betaald ( ongeveer totaal $,55,-). Dan kun je theorie examen gaan aanvragen bij het Openbaar Lichaam en als je daarvoor bent geslaagd  praktijkexamen.

Een sedula kunnen we pas aanvragen bij burgerzaken als we positief bericht hebben gekregen van de IND (en dat kon tussen de 2 a 3 maand duren), we moeten dus nog even geduld hebben.

Maar het is wel iets wat we beiden willen gaan halen, 2 auto’s is overdreven maar 1 auto en 1 snorfiets/brommer is wel handig lijkt ons.

Rich is inmiddels al weer 2 dagen aan het werk. Hij mocht gelijk meedoen met een BHV cursus gistermiddag en vanmiddag. Volgende week examen doen en als het goed is dan is het weer in orde.Hij heeft een prettige indruk van SGB maar de dingen gaan wel heel anders dan in NL. Gisteren is hij lopend naar huis gekomen (15min) en daarna is hij het zwembad ingedoken.

Ik lag net in het zwembad om af te koelen want ik pas om 16.45 thuis van al mijn bezigheden en ik had het erg warm gekregen. Bij de meeste bedrijven staat de airco goed aan dus je gaat van de warmte de koelte in dan weer de hete auto in etc etc. slopend.

Vandaag ga ik het lekker rustig aan doen, Rianne belde me net, we hebben afgesproken bij het zwembad. Wat een lekker vooruitzicht……

Ik heb vandaag echt wel leuke foto's gemaakt voor bij dit blog maar... ik kan ze om een of andere reden niet uploaden.. wordt vervolgd.

En deze ruiken heerlijk  Close up vrucht?  cactus.  Mooi onkruid is niet lelijk. close up cactus

1. Helga:
    27 april 2017
    nou het klinkt nog steeds goed , ....genieten ondanks de andere bezigheden ha ha
  2. JAN ZOETEBIER:
    2 mei 2017
    Lijkt al op echt werken Richard.