Week 17 / – 14 aug t/m 21 aug – cruise toeristen, tour langs duikstekken-gestolen auto, onwelkom

21 augustus 2017 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Maandag 14 augustus - rust..

Vandaag was een rustig dagje, Richard is weer naar het werk. Het is weer even wennen. Ik heb per mail geïnformeerd naar een cursus Papiaments helaas start deze in september, net als wij naar NL gaan. Ik wil wel graag de eerste (ik vermoed belangrijke) lessen volgen. Ik heb gevraagd of ze in oktober ook nog starten maar ik heb daar tot op heden nog geen antwoord op gehad.

Gisteravond hebben we lekker gegeten bij Breezes and Bites, mooi uitzicht daar..

Breeze and Bites, hapje gegeten.  Breeze and Bites.

Dinsdag 15 augustus cruise schepen en schilderingen

’s Morgens even naar Kralendijk geweest om wat plaatjes te schieten. Ondanks dat het geen cruise boot seizoen is ligt er toch best geregeld een grote boot. En dát merk je direct, er staan allerlei busjes klaar om de toeristen rond te rijden en ook staan er tentjes met eilandinfo etc. En wat een drukte op de boulevard allerlei nationaliteiten, van Chinees/Aziatisch, Engels, Mexicaans, US.

Kralendijk, het is geen cruiseschip seizoen maar toch...  Kralendijk, als er een cruiseschip ligt dan.....worden de kraampjes opgesteld.

Kralendijk, voor de toeristen staan de busjes klaar.  Kralendijk, overdekte fruit en groente markt.

De gewone dagelijkse dingen blijven ook gewoon doorgaan zoals het overdekte groente en fruit marktje. Verder heb ik wat plaatjes geschoten van mooie schilderingen en leuke souvenirs.

Kralendijk, souvenirs te koop.  Kralendijk, hoe leuk.

Kralendijk, muurschildering.  Kralendijk, deze muurschildering is recentelijk vernieuwd.

’s Middags heb ik Mirjam, Jeroen Djemi en Mirre even weggebracht naar Flamingo Airport. Jeroen en Mirre wilden achter in de laadbak zitten, nou dat mag hier gewoon hoor. Het haar van Jeroen was lekker verwaaid na het ritje. De vakantie voor de familie zit er weer op.

Woensdag 16 augustus – leuke plaatjes en diefstal

Nadat ik om 07.00 uur Richard bij SGB had afgezet ben ik langs de kust gereden (ik ben 3,5 uur bezig geweest). Dit om plaatjes te maken van de duiksites die daar aangegeven zijn. Om jullie een indruk te geven van hoe een en ander eruit ziet. Het is soms best zwaar om met je duikspullen in het water te komen. Ik kwam behalve de duikstekken ook mooie ander dingen tegen. Natuurlijk heb ik daar ook plaatjes van geschoten. Verbazingwekkend dat je bij diverse duikstekken kledingstukken en schoeisel vindt.

Duikstek, Oilslick.  Oilslick, de trap.

Duikstek, Oilslick, teenslippers wachten op eigenaar.  Duikstek Karpata, deze handdoek wacht ook om opgehaald te worden.

Duikstek Jeff Davies.  Duikstek Jeff Davies, lastig om naar beneden te gaan met je duikspullen.

Duikstek Weber's Joy.  Duikstek, Webers Joy ook hier een trap. Duikstek 1000 steps, mooi uitzicht.  Duikstek 1000 steps, lange trappen vooral als je duikspullen bij je hebt.

Geen foto van de duikstek gemaakt, maar bovenstaande spreekt voor zich 1000 steps..Verder las ik deze week op Facebook dat er een auto was gestolen bij 1000 steps omstreeks 12.00 uur dezelfde dag dat ik daar ook had gereden (alleen ik was daar veel vroeger dan het dievengilde). Zie tekst/foto van Facebook…

Gestolen bij 1000 steps op 16-8-17 Zwarte Hyundai Santa Fe kent. B7454.

GESTOLEN ROND HET MIDDAGUUR BIJ 1000 STEPS. WIE HEEFT WAT GEZIEN OF WEET WAAR DE AUTO STAAT. BETREFT EEN ZWARTE HYUNDAI SANTA FE KENTEKEN B7454

Het is jammer dat de politie hier niet iets meer patrouilles uitvoert, in plaats van automobilisten controleren of ze hun rijbewijs/papieren bij zich hebben. Ook las ik op Facebook dat er deze week  weer diverse auto’s zijn bezocht bij de duikstekken door criminelen (ramen ingeslagen en spullen gestolen). Ook las ik op Facebook dat er niet veel actie op wordt ondernomen door de politie om het geboefte te vangen. Als ze een hele auto jatten dan wordt deze vaak helemaal gestript van onderdelen en ergens achter gelaten. Volgens mij ben je echt niet blij als je auto weg is of als er iemand aan je spullen heeft gezeten…..

Duikstek Tolo.  Duikstek Tolo, één van mijn favoriete duikplekken tot nu toe.

Duikstek bij Tolo, ook mooi.  duikstek Tolo, heeft een ruime parkeerplaats.

En omdat ik werd overvallen door een regenbuitje.. nog een mooie verassing.. een regenboog.

Duikstek Tolo, en aan het einde van de regenboog....  Duikstek bij Tolo mooi.

Tussen duikstek Karpata, ligt volgens mij de oude plantage Karpata

Duikstek, bordje bij landhuis Karpata.  Geen duikstek, maar landhuis Karpata, helaas helemaal aan het vervallen geen onderhoud.

En dan daarna duikstek Karpata alwaar ik een bord zag wat ik nog niet eerder had gezien..jammer dat het nodig is.

Duikstek Karpata.  Duikstek, Karpata, dit bord had ik nog nooit gezien, jammer dat het nodig is.

Duikstek Karpata, heel herkenbaar door het grote blok waar je als duikers langs kunt lopen.  Duikstek Karpata, ook hier veel trappen.

En zo reed ik verder langs de kust..

Geen duikstek, maar een routebordje.  Geen duikstek, hier begint het beschermde gebied voor de kust.

En ik kreeg nog een cadeautje.. een vissende witte reiger..

Geen duikstek, maar wel een plek waar je goed kunt vissen....  Geen duikstek, hij gaat er vandoor.

Beschermd gebied, en hier mag je dus niet duiken.. verderop de olie vaten..

Geen duikstek, duidelijk.  Geen duikstek, onderweg naar Candyland moet je hier langs.

Geen duikstek, maar een tekst op een olievat.  Geen duikstek, maar onderweg naar Candyland stond deze mooie boom.

Nu onderweg naar Candyland... over de "weg".

Geen duikstek, maar de "weg" die naar Candyland leidt.  Geen duikstek, maar prikkelend mooi.

Het paadje naar Candyland.. je moet een eindje wandelen met je spulletjes

Duikstek Candyland, nog niet zo bekend en hij heeft ook (nog) geen steen.  Duikstek Candyland, hier kun je parkeren.

Duikstek Candyland, hier ga je te water mooi er tussen door.  Geen duikstek, maar een vetplant.

En achter Candyland ligt een saliña en daar zag ik...

Geen duikstek, maar mooi uitzicht achter Candyland.  Geen duikstek, maar achter Candyland op olievaten in dit meer zaten deze pelikanen.

Geen duikstek, mooi deze pelikaan.  Geen duikstek, maar een stuk hout, wel decoratief vond ik.

Weer terug gereden langs de vaten en het volgende doel is het Goto meer..

Geen duikstek, maar het uitzicht op het Goto meer is adembenemend.  Geen duikstek, Goto meer.

Een feest voor je ogen.. Goto meer is een reservaat voor flamingo's

Geen duikstek, vissende flamingo's Goto meer.  Geen duikstek, Goto meer, ook beschermd gebied.

Na al dit moois de weg vervolgd..

Geen duikstek Dos Pos.  Geen duikstek, uitleg over Dos Pos.

Geen duikstek maar dos pos.  Geen duikstek, vogel opvang bij Dos Pos.

En als ik over de weg rijd zie ik mooi onkruid..langs de kant staan en kan ik de verleiding niet weerstaan om ook daar een paar plaatjes van te schieten. Ook zag ik een soort van bijennest.

Geen duikstek, maar mooi onkruid.  Geen duikstek, meer onkruid, deze foto op een andere manier bewerkt apart hé?

Geen duikstek, nog meer onkruid, maar zo mooi.  Geen duikstek, ik denk een bijennest of zoiets.

Rincon.. de oudste stad van Bonaire.

Geen duikstek, Welkom in Rincon.  Geen duikstek, kerkje in Rincon.

Geen duikstek, dit ligt in Rincon hier moeten we nog een keer naar toe....  Geen duikstek, maar de weg naar Rincon, veel begroeiing.

Via Rincon ben ik weer terug naar huis gereden.

Gelukkig met onze eigen auto, blij mee!

Blij mee.

Donderdag 17 augustus – snorkelen en een onwelkome badgast…..

Via Loes had ik het adres gekregen van de snorkelclub Queen Angels en heb ik ze een mailtje gestuurd met de vraag of ook lid kan worden.

Ik had echt zin om even lekker te gaan zwemmen. Maar dat ging toch anders dan dat ik had gehoopt. Ik heb niet gezwommen!  Omdat er een leguaan in het zwembad had gezeten. Ik dacht toen ik hem zag, ach wat grappig een leguaan en ik heb met de telefoon wat foto’s ervan gemaakt. Nu zullen jullie wel denken, naja lekker belangrijk een leguaan. Ware het niet dat hij behalve in het zwembad zitten ook nog iets anders had gedaan. Er lag een forse bolus op het tweede trapje en deze was al half verpulverd… Gedverderrie, mijn lust om te gaan zwemmen was per direct verdwenen. En aangezien er geen stofzuiger bij het zwembad aanwezig is ben ik maar weer vertrokken. Wat een teleurstelling.. Ik hoop dat de zwembad man snel komt om te stofzuigen.

Onwelkome badgast eerst vond ik het nog grappig....  Onwelkome badgast aangetroffen.  Onwelkome badgast maakt zich snel uit de voeten.

Ik heb een mailtje gekregen van Cobi van Queen Angels, volgende week mag ik mee om te kijken/te snorkelen leuk!

Vrijdag 18 augustus – regelen….

Vandaag had ik me voorgenomen om maar vast wat dingetjes te gaan regelen voor Nederland dat scheelt misschien weer. KPN opzeggen met het gratis telefoonnummer (maar ja, dat geldt dus niet als je vanuit Bonaire belt), mijn beltegoed was gelijk op (gelukkig heb ik beltegoed van  $ 5,--) Een e-mail adres van KPN is nergens te vinden en chatten met KPN lukt ook niet. Schoonzus Doortje gaat er in Nederland even achteraan voor ons (alvast dank daarvoor). Verder heb ik een mailtje gestuurd naar het Rode Kruis, eens kijken of ik lid kan worden. Ik wil wat meer activiteiten te doen hebben. Geen werk en alleen zitten, nee niks voor mij ik moet wel iets om handen hebben. Als we terug zijn in september ga ik meer actie ondernemen om aan werk te komen.

Zaterdag 19 augustus – Salvo verhuist – de  was + boodschappen en we duiken er maar weer eens in.

Weekend lekker hoor, eerst even de normale dingetjes doen en dan gaan we straks lekker duiken.

Huricane Harvey zorgt dat er geen wind op Bonaire is, de was hangt stil en het is warm..

Normaal moeten we de was iedere keer even recht hangen afhalen omdat deze door de wind om elkaar heen draait. Maar vandaag…. Zie foto..

Het is een nu al een aantal dagen erg warm geweest en de wind is ook “verdwenen”. Dit komt omdat er een er een tropische storm elders is, die neemt alle wind van Bonaire ook mee. We hebben vannacht beiden belabberd geslapen omdat het zo warm was. We hadden eigenlijk gewoon de  airco aan moeten zetten maar dat hebben we niet gedaan. Maar dat gaan we als het aankomende nacht weer zo heet is wel doen zo hebben we besloten.

Zoals altijd heeft elk nadeel ook een voordeel. Omdat het zo windstil is gaan we vandaag een duikje wagen waar het normaal eigenlijk niet mogelijk is omdat vaak een hele stevige stroming en golfslag staat. We gaan duiken bij Red Slave. Eens kijken hoe ons dat bevalt.

Red Slave.  Red Slave, hier zijn we te water gegaan.

Red Slave, groene buissponzen.  Red Slave, white meerdere spotted filefisch gezien.

Red Slave, echt grote barracuda's gezien, ze bleven op afstand.  Red Slave, schildpadje was aan het slapen.

Red Slave, lief klein schildpadje was lekker aan het dutten.  Red Slave, het anker, we zijn weer bij ons startpunt.

Red Slave, klaar met duiken.  Red Slave, de huisjes.

Verder gaat vandaag Salvo ook verhuizen uit Ruurlo. Ilse heeft een goed thuis voor hem gevonden. Rosebud (de leenpony) gaat terug naar Yorick. Het zal straks in september zo raar zijn als we weer naar NL zijn. Bijna alle dieren weg, alleen Dex is er dan nog (en de vijvervissen, maar die blijven)  Dexter gaat naar Rick en Ilse verhuizen. Raar geen dieren meer, ik ben zo gek op beesten.

Salvo staat klaar voor vertrek.

Zondag 20 augustus

De duik bij Red Slave was bijzonder. Erin komen was makkelijk maar onderwater hebben we fors moeten zwemmen tegen de stroom in. Het werd pas beter als we dieper dan 18 meter zaten. Ook op de terugweg hebben we flink moeten zwemmen. En was de stek bijzonder? Ik vond niet echt, ja het was mooi, maar het woog voor mij niet op tegen het ongemak. Pfft ik was echt moe na deze duik.

Voor vandaag staat er ook weer een duikje op het programma…Mijn plan is om naar Tolo te gaan, ik had daar vorige keer een echt een prachtige Flamingo Tong gezien (soort slak). Maar de camera weigerde dienst, ik hoop dat ik hem nog weer kan vinden. Als we inderdaad vandaag naar Tolo gaan dan ga een poging ondernemen om hem te zoeken (speld in hooiberg, ha ha).

Nou gisteren een vermoeiende duik, en vandaag een hele relaxte duik. Wel wat golfslag bij het erin komen maar onderwater, wat een rust. En na heel veel zoeken heb ik een Flamingo Tong gevonden. Niet diegene die ik bij de vorige duik had gezien maar een andere. En de camera werkte dit keer... Ik heb voor het eerst eens super macro opnames gemaakt. En vandaag was er best veel blauw..

Tolo, Blauw koraal, macro opname.  Tolo, Blue Tang, blauw blauwer blauwst..

Tolo, tja ook blauw deze Parot fish.  Tolo, Rainbow Parrot Fish, Parrot vissen maken het koraal schoon.

Tolo, daar is hij dan.. een Flamingo Tong.  Tolo, Flamingo Tong macro opname.

Tolo, koraal van heel dichtbij.  Tolo, macro opname.

Tolo, macro opname koraal.

Zo zit deze week er ook weer op.

1. Betsy:
    21 augustus 2017
    Voor mij ook raar dat Salvo weg is. Ik was er zo aan gewend om hem te zien lopen of draven.
  2. Silvia Weenink:
    22 augustus 2017
    Ja, ik kan het me voorstellen Betsy, de wei is nu leeg.
  3. Helga:
    27 augustus 2017
    Dan is de koop dus rond en komen jullie hes afronden . Ben benieuwd hoe Nederland bevalt na al die mnd
  4. JAN ZOETEBIER:
    1 september 2017