10 t/m 16 juni 2019 Washington Slagbaai, BBQ en Hellen en ik worden getrakteerd op iets bijzonders

10 juni 2019 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Maandag 10 juni

Het is tweede pinksterdag en Richard heeft lekker vrij, ik ook trouwens. We hebben met Wilfried, Mark en Hellen afgesproken bij de ingang van Washington Slagbaai park. We gaan er een leuke dag van maken. Wilfried is binnenkort jarig en trakteert ons op een bbq, een  lekker vooruitzicht. Maar eerst gaan we een ritje maken door het park, en natuurlijk ook even duiken. Hellen gaat lekker snorkelen. Het ritje door het park is mooi, woeste landschappen wisselen elkaar af met rotspartijen en een wild opspattende zee.

Een dagje vakantie op Bonaire in het Washington Slagbaai park...

Een dagje vakantie op Bonaire in het Washington Slagbaai park, met mooie uitzichten.

Een dagje vakantie op Bonaire in het Washington Slagbaai park, mooi Bonaire.

Een dagje vakantie op Bonaire in het Washington Slagbaai park, onze eerste duik bij Boka Bartol.

Een dagje vakantie op Bonaire in het Washington Slagbaai park, een barrel cactus op de kop.

Na een mooie rit komen we aan bij Boca Bartol een uitdagende duikplek waar je alleen kunt gaan duiken als de zee rustig is. Ook onderwater kan het er soms spoken. Maar vandaag ziet het  er goed uit.

Een dagje vakantie op Bonaire in het Washington Slagbaai park, Boka Bartol.

Een dagje vakantie op Bonaire in het Washington Slagbaai park, ik hou van de zee.

We maken ons klaar voor onze duik en gaan te water. We hebben een mooie duik en komen onderwater een mooie Amerikaanse grijze rog tegen die mooi zweeft.

Een dagje vakantie op Bonaire in het Washington Slagbaai park, 2 voor de prijs van 1.😁

Een dagje vakantie op Bonaire in het Washington Slagbaai park, 4 Eye Butterfly Fish.

Een dagje vakantie op Bonaire in het Washington Slagbaai park, een grote school Yellow Goatfish.

Een dagje vakantie op Bonaire in het Washington Slagbaai park, Boka Bartol groene kleurenpracht.

Een dagje vakantie op Bonaire in het Washington Slagbaai park, Boka Bartol.

Een dagje vakantie op Bonaire in het Washington Slagbaai park, Boka Bartol kleurenpracht.

Een dagje vakantie op Bonaire in het Washington Slagbaai park, onderwater ook mooi...

Na de duik zetten we onze stoeltjes boven op de rotsen en genieten we van het uitzicht en gaan we aan de koffie, mét appel gebak wat Hellen en Mark mee hebben genomen. Daarna rijden we verder opzoek naar een plek om te gaan bbqen, het is warm dus we zoeken een plekje met wat schaduw. We vinden het bij Playa  Benge een duik/snorkelstek verderop. Wilfried is goed voorbereid, hij tovert een zeer professionele bbq uit de kofferbak. (heel wat grotere bbq dan de wegwerp exemplaren die wij altijd gebruiken. Het eten ziet er allemaal heerlijk uit, en we smullen van de sate’s en hamburgers en de Griekse salade die Wilfried in elkaar heeft gezet. Is was voldoende van alles, lekkere drankjes erbij wat wil je nog meer. Vele blauwblauw (hagedissen) wilden ook aanschuiven bij onze bbq..

Een dagje vakantie op Bonaire in het Washington Slagbaai park, Blauw blauw.

Na het bbqen hebben de heren zin om even uit te buiken. Hellen en ik besluiten om nog even te gaan snorkelen bij Playa Benge. Het is wat lastig instappen hier, het golft wel een beetje. Als we door de branding heen zijn snorkelen we een klein stukje uit de kust. En dan…… zie ik hem. Op de bodem ligt een prachtige verpleegsterhaai, wat is hij mooi…. Ik roep Hellen en samen genieten we ervan. Ik duik echt tig keer (redelijk diep) naar beneden om foto’s en een filmpje te maken.

Een dagje vakantie op Bonaire in het Washington Slagbaai park, snorkel bij Playa Benge!

Een dagje vakantie op Bonaire in het Washington Slagbaai park, Nurse shark bij Playa Benge!

Een dagje vakantie op Bonaire in het Washington Slagbaai park, Nurse shark bij Playa Benge.

Op een gegeven moment besluit de haai dat het welletjes is geweest, al die aandacht en zwemt hij rustig weg naar zijn verstopplek (die weet ik nu dus ook te vinden). Als we daarna verder snorkelen ziet Hellen ook nog een grijze rog… ik was al wat moe van het naar beneden duiken naar de verpleegster haai maar ook hier probeer ik nog wat mooie plaatjes van de schieten.

Een dagje vakantie op Bonaire in het Washington Slagbaai park, Southern Stingray.

We hebben heerlijk gesnorkeld en de mannen….. ze zeiden het niet maar volgens mij waren ze wel een beetje jaloers… We hebben een hele gezellige dag gehad.

Een dagje vakantie op Bonaire in het Washington Slagbaai park, mooie takkenzooi.

Een dagje vakantie op Bonaire in het Washington Slagbaai park, Salina.

Dinsdag  11 juni

Ik werk een paar uurtje bij Divi je kunt wel merken dat het geen hoogseizoen is.

Woensdag 12 juni

Weer wat gewerkt bij Divi. ’s Avonds de voorlopig laatste repetitie van het Popkoor. Eigenlijk is het geen repetitie, we sluiten af met zijn allen op het strand, in het donker er worden wat lampjes meegebracht, iedereen neemt een stoeltje en een drankje mee. En Astrid (onze dirigente) heeft haar gitaar meegenomen, er worden vele liedjes gezongen (de een wat beter dan de ander) en we hebben lol.

Donderdag 13 juni

Yes het is weer snorkeltijd vandaag ga ik met de Queens mee naar Cliff (Hamlet Oase) een mooie plek met prima voorzieningen. Als ik om me heen kijk zie ik hoe 2 kleine leguanen mooi klaar zitten voor een foto.

Snorkelen met de Queens bij Cliff, er zaten een paar leuke leguaantjes in de boom.

De koffie hoeven we niet mee te nemen en we kunnen lekker met zoet water douchen en onze spullen spoelen. Ook wel een keer lekker hoor een luxe snorkelplek.  Ik ga vandaag met Jolien op pad, we zwemmen richting WEB (water fabriek, daar waar ons zeewater door omgekeerde osmose tot drinkwater wordt gemaakt).

Snorkelen met de Queens bij Cliff, samen met Jorien zwem ik naar de waterfabriek er ligt een bootje.

Snorkelen met de Queens, wat kokkels op één van de palen.

Snorkelen bij Cliff met de Queens, ik steek mijn hoofd onderwater en ik zie een mooie zeekomkommer.

Snorkelen met de Queens bij Cliff, mooie bloeiende anemonen.

Er ligt een boot in het water waar we mooi voorlangs kunnen zwemmen. Ook ligt er een olie scherm, ik denk voor de zekerheid. Nadat we alles bij de palen die in het water staan bij WEB hebben bekeken zwemmen we terug en gaan we ook nog een stuk de andere kant uit. Na het snorkelen is het koffie tijd met iets lekkers. Het lekkers wat Dini mee had genomen wordt al snel bemerkt door een wat grotere leguaan die nieuwsgierig dichter bij komt, hij lust het wel dit appeltje voor de dorst.

Dit is MIJN appel!

Na de snorkel met de Queens gaan wij aan de koffie en de leguaan aan een fruithapje.

Dini besluit hem blij te maken en doneert haar appel. Het hapje is een beetje groot voor hem… alhoewel hij wel een poging doet ha ha. Jolien maakt hem daarna in hapklare brokjes voor hem, hij is er blij mee.’s Avonds heb ik een verplichte EHBO les onze groep is niet echt groot, met zijn 6sen of zo. En wat komt er veelvuldig aan het bod? Jullie raden het vast… reanimatie bij volwassenen en kinderen.

Vrijdag 14 juni

Weer een Divi deskje gedraaid. Vandaag een keer geen happy hour  voor de verandering ook wel eens een keer lekker.

Zaterdag 15 juni

Eerst naar EHBO les pfft.… en omdat afgelopen donderdag 1 a 2 mensen niet waren…. Krijgen we gewoon een herhaling van vorige keer… Hoe zeggen ze dat ook al weer? Oefening baart kunst? In de middag gaan we duiken bij Zoutpier, Richard was getipt dat er een Frogfish zou zitten.

Duik bij Zoutpier, kijk naar de bijzondere "voetjes" van de Frogfish.

Duik bij Zoutpier, een Frogfish, een visje die je niet heel vaak ziet.

Duik bij Zoutpier, een Frogfish ik heb er naar moeten zoeken, maar uiteindelijk gevonden.

En ondanks dat hij in verhouding tot de rest klein is vinden we hem uiteindelijk wel. Echt deze vissen zijn zo lelijk dat ze daardoor heel bijzonder zijn. Kijk maar eens naar zijn vinnen, het zijn net kleine pootjes met voetjes eraan. Ze kunnen ook echt een soort van lopen ermee.. zwemmen nee daar zijn ze niet zo goed in. Ik maak er vele foto’s van deze bijzonder verschijning en een filmpje. Er is overigens bij Zoutpier altijd wel wat moois te zien..

Duik bij Zoutpier, een Schorpioenvis, een meester in camouflage kleuren.

Duik Zoutpier, de kop van een Schorpioenvis, mooi en lelijk tegelijk.

Duik Zoutpier, een papagaaivis met zijn prachtige kleuren.

Duik bij Zoutpier, een Dogsnapper poseert voor het Waaierkoraal, mooi.

Duik bij Zoutpier, een Hagedisvis in zijn karakteristieke houding, echt een jager.

Zondag 16 juni

We gaan vandaag voor het eerst sinds we op Bonaire zijn meedoen met een Cleanup duik. Dit zijn duiken georganiseerd door Stinapa (de natuurbescherming organisatie) van Bonaire om het onderwater park mooi te houden/maken, ze doen dit ieder kwartaal. Als je hieraan mee wil doen moet je wel minimaal een advance duikbrevet hebben. De tanks werden door Dive Friends beschikbaar gesteld en omdat we nog niet waren ingeschreven bij Dive friends moesten we eerst wat papierwerk invullen ( verzekeringstechnisch omdat we met hun tanks gingen duiken). We gingen duiken bij Zuidpier (dus geen Zoutpier), bij deze pier mag je normaal nooit duiken hij ligt midden in Kralendijk het is de plek waar de cruise schepen aanmeren,  dus het was ook wel bijzonder om hier een keer een duikje te maken. Het doel van deze cleanup dive was om zoveel mogelijk visdraad mee te nemen. We hebben onze duikmessen (normaal nooit mee) uit het vet gehaald en meegenomen. Er waren best wat duikers gekomen ik schat zo’n mannetje of 25. Onderwater op zoek naar visdraad, wat een rotzooi ligt hier zeg… van oud ijzer tot autobanden onvoorstelbaar. Maar goed dat moesten we laten liggen ons doel was visdraad ook omdat schildpadjes dit soms als voer zien omdat er ook algjes etc op gaan groeien. En visdraad is dodelijk voor schildpadjes ook als ze er in verstrikt raken omdat ze dan niet meer naar boven kunnen om te ademen. Er lag nog best her en der draad wat we mee konden nemen. Tijdens de duik zie ik nog een mooie groene murene die zich in het wrak van metaal heeft verschanst. Mooi is hij.

Tijdens de cleanup duik bij Zuidpier, hebben we een grote groene murene gezien

Tijdens de cleanup duik bij Zuidpier kwamen we deze grote jongen tegen.

Cleanup duik Zuidpier, een blauwe trompetvis.

Cleanup duik Zuidpier, er waren meerdere tarpons aanwezig.

Cleanup duik Zuidpier.

In mijn volgende blog tourtjes betaald en onbetaald, en hebben jullie wel eens van een fregat vis gehoord ik nog nooit maar ik heb er wel een ontmoet.