17 t/m 23 juni 2019 Kentekenplaten, een Fegatvis, en ..... Ostracods.

17 juni 2019 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Maandag 17 juni

Ik ga even werken bij Divi, ik leer iedere keer bij... scooters die niet starten bel de  technische dienst (lees de mannen van Machoo), soort van scooterrijles geven aan mensen die er nog nooit op gereden hebben. Sloten die niet makkelijk opengaan etc etc en dat voor iemand die a technisch is..

Dinsdag 18 juni

Tis tijd voor het aanschaffen van nieuwe kentekenplaten. Het Openbaar Bestuur heeft bedacht dat alle voertuigen nieuwe kentekenplaten moeten krijgen.  De reden die ze hiervoor aanvoeren is dat de platen die we nu hebben vaak gestolen worden en meegenomen als souvenir omdat ze zo mooi zijn.. (overigens de foto’s van de kentekenplaten die ik hier plaats zijn niet van ons).

Kijk, dit kenteken is veel te mooi...

Nieuwe kentekenplaten zien er zo uit.. jammer hoor waar is nou de  flamingo.

Ik heb er mijn eigen gedachten over.. het namelijk op deze manier een prachtig moment om te controleren of iedereen wel een verzekering heeft en of het voertuig goed op naam staat (adressen controle) en of er nog boetes openstaan en of de wegenbelasting is betaald… dus dat denk er  van. Maar goed iedereen moet het dus wij komen er ook niet onderuit.

Natuurlijk moet hiervoor een pak papier voor mee worden genomen (eigendomsbewijs, bewijs van verzekering, bewijs dat de belasting is betaald én dat je  betaald hebt bij de bank voor de kentekenplaten). Rich dacht dat iedereen wel tot het laatste moment zou wachten met het halen van de platen had gisteren al een poging ondernomen maar nadat hij zag dat er wel 20 mensen in de wachtkamer zaten heeft hij rechtsomkeert gemaakt. Vandaag nieuwe kansen en het ging beter. Het was niet zo druk, jammer was wel dat hij ruim 2 uur bezig is geweest om alles voor elkaar te krijgen. Het bleek dat de motor nog steeds op naam van Edwin stond… beetje jammer, we hadden het echt wel doorgegeven. Maar goed eind goed al goed, we hebben nieuwe platen en mijn handige man heeft ze ook al gemonteerd. Ik hoorde later bij de Queens dat veel mensen ze er nu nog niet opzetten omdat ze bang zijn dat ze gestolen worden….. Omdat een hoop mensen geen verzekering en belasting betalen en sommigen ook geen geld hebben om de nieuwe platen te kopen… ja ja .. dus wij moeten nieuwe platen omdat de oude gestolen worden... Ik denk dat er binnenkort een hoop auto’s verkocht gaan worden. Het zal in september nog wel erger worden… we gaan behoorlijk op de “Nederlandse tour”. Autogordels wordt je verplicht te dragen. Geen donkere ramen meer aan de voorkant en bij de bestuurder/bijrijder, helmplicht (en als dat ook voor de 50cc scooters gaat gelden wordt het nog wat.), geen alcohol meer drinken en voertuig besturen.. ja regels regels. Ik hoop niet dat Bonaire een tweede Nederland wordt, Bonaire moet ook Bonaire blijven met zijn eigen cultuur en charme. Wat ook nog duidelijk werd bij het kentekenplaat verhaal was dat wij nog een belastingschuld hebben van $2,50 ja jullie lezen het goed twee dollar vijftig… terwijl we netjes de motorrijtuigenbelasting betaald hebben. Ja sorry hoor maar dan kan ik heel eigenwijs zijn, wij gaan geen $2,50 betalen als we alles betaald hebben. Arme Rich, moet hij weer naar de belastingdienst (kost nog meer aan benzine, maar principe is principe) met zwart op wit het bewijs bij zich dat alles betaald is. Het zou besproken worden met de manager werd hem verteld… ja echt… ha ha ha. We hebben er daarna niets meer van gehoord dus… het zal wel in orde zijn nu. Wanbetalers die we zijn….

Woensdag 19 juni

Ik zou eigenlijk Dividesk hebben vandaag,  maar ik ben gevraagd of ik een eiland tour wil doen Noord én Zuid met 13 gasten waarvan 10 duikers. De normale tour start altijd ’s morgens vroeg maar omdat de duikers altijd in de ochtend duiken wordt het deze keer een middag tour en hij wordt ook iets ingekort. Ik ben reuze blij dat het in een grote bus is met een chauffeur omdat ik wat last heb van  time management…. (ik ben  meestal te laat ik klets te veel stop te lang en dan wordt de tour te lang en deze tour moest juist ingekort…). Ik ben op tijd op kantoor en dat is maar goed ook.. we moeten nog even wat spulletjes in de bus klaarleggen. Als dat gedaan is vertrekken we richting Divi daar pikken we het merendeel van de gasten op, we hoeven er daarna nog maar eentje op te halen bij Eden (dat ligt op de route richting Noord). Ik klets en klets en we stoppen bij de muurschildering bij Transworld Radio Station. Als we verder rijden en al over de rotonde gereden zijn besef ik ineens dat we vergeten zijn om de laatste gaste op te halen. Het is gelukkig niet ver, we draaien om en halen haar op. Pfft.. Dan rijden we verder naar 1000 steps, Goto Meer, we rijden door Rincon en gaan daarna naar Seru Largu. Dan gaat het weer richting Kralendijk en komt de Zuidkant aan de orde. De gasten vinden het helemaal leuk en we zijn toch redelijk op tijd weer terug. Hulde aan de Giovanni (die vandaag mijn chauffeur was) we krijgen beiden een hele goeie fooi, en de gasten hebben een leuke tour gehad. Helemaal toppie.

Donderdag 20 juni

Iedere week wordt me gevraagd wanneer ik beschikbaar ben voor werk. En de laatste tijd (ook omdat het laagseizoen is) kan ik op de donderdag niet…. Ik wil graag mee met de Queens dus dan werk ik liever niet. Deze week gaan we naar The Lake, ik ga op pad met Kathleen. Er is een waarschuwing van de kustwacht dat er veel wind/stroming kan staan en dat men op moet passen dat je niet wordt mee getrokken naar open zee. Dat in ons achterhoofd houdend gaan we op pad, maar ja het water trekt ons en Kathleen en ik kunnen beiden best redelijk zwemmen. Onder ons zien we ineens een bijzondere vis, ik had er nog nooit een gezien.

Ze zeggen dat dit een Fregat vis is, hij lijkt echt enorm.. en mooi van kleur is hij.

Snorkelen bij The Lake met de Queens, een spons van boven af gefotografeerd.

snorkelen met de Queens, bij The Lake een mooie Spanisch Hogfish.

Snorkelen met de Queens bij The Lake, groepen met Sergant Majors die hun eigen plekje bewaken.

Snorkelen bij The Lake met de Queens, mooie bellen.

Een van de Queens die een duikje maakt.

Snorkelen bij The Lake, een schildpadje onderweg naar open zee.

Snorkelen met de Queens bij The Lake, een Soapfish, ze verstoppen zich vaak in het Vuurkoraal.

Snorkelen met de Queens bij The Lake, een Stoplight Parrotfish.

Snorkelen met de Queens bij The Lake, mooi anemoontje.

Het lijkt op een enorm grote trompetvis qua vorm/ lengte maar de tekening is op de kop totaal anders en ze hebben een hele rare gevorkte staart. Het is jammer dat hij zo diep zit. Ik duik er naar toe maar tis echt diep zeg maar. Dat wil dan ook gelijk zeggen dat Kathleen en ik best een eindje in zee zijn. Als we later ook nog een schildpadje hebben gezien besluiten we om maar weer richting de kust te zwemmen. Ik ben echt moe, ver moeiend om weer naar de kant te komen. Als we kort bij de kust zijn hangen daar nog wat rond in het ondiepe. En dan gaan we eruit, we hebben koffie verdiend vinden we, heerlijk mijn wekelijkse uitstapje.

’s Avonds is het weer naar EHBO les… echt ik zal blij zijn als het erop zit. Examens is zoals jullie weten ook niet helemaal mijn ding zeg maar.

Vrijdag 21 juni

Zo vandaag weer een Dividesk dienstje. En ’s avonds hebben we afgesproken voor een hele bijzondere happy hour.. We gaan naar Oilslick.. en dat is een duikplek richting noord. Het is volle maan geweest en een paar dagen erna is er een heel bijzonder natuurverschijnsel te bewonderen. De ostracods laten zich dan zien. Het zijn mini kreeftjes die dan naar de oppervlakte komen en ze geven licht. Nou dat willen we wel eens zien. Dus wordt de koelbox gepakt, gaan de stoeltjes mee en ik zegt de gek neemt ook haar camera mee en haar masker schoentjes en vinnen. Ik wil het water in om het van dichtbij te gaan bekijken.  Als we aankomen bij Oilslick zien we dat er iets bijzonders gaande is, een foto shoot met modellen die op commando op een bepaalde manier het water in moeten springen.

Een Happy Hour aan zee, Ostracods kijken bij Oilslick, maar er was ook een foto shoot gaande.

Tig keer het trapje moeten beklimmen en de fotograaf die maar foto’s blijft schieten. Ha wat apart. Als de shoot eindelijk klaar is vertrekken ze, wij zijn inmiddels geïnstalleerd en genieten van het uitzicht en de ondergaande zon.

Oilslick bij zonsondergang, de mannen zijn er klaar voor.

Happy hour bij Oilsick, we gaan Ostracods kijken.

Happy hour bij Oilsick, we hadden wat hapjes en drankjes gezellig hoor.

Happy hour bij Oilslick, krabbetjes waren er ook.

Er gaan duikers te water en in de verte zien we hun lampen in het water schijnen.

Happy hour, Oilslick, er waren ook nachtduikers.

Als het dan helemaal donker is..oh wat een betoverend mooi schouwspel…. Allemaal piepkleine lampjes verschijnen onder water.

Betoverend mooi de Ostracods, jammer de foto's zijn dat niet.

Ostracods bij Oilslick, ik wilde het met eigen ogen onder water zien..

Ik schiet gauw mijn spullen aan en ga het water in.. foto’s die ik ervan probeer te maken mislukken allemaal… Ik sla deze beelden op in mijn geheugen wat bijzonder dit. Maar na heel even merk ook nog iets anders… en dat is minder. Ik wist het wel maar ik dacht dat het na het verschijnsel is… nee dus. Door de lichtjes worden ook kwalletjes aangetrokken en die komen naar de oppervlakte en ze prikken. Ik voel overal op mijn lijf prikjes.. ik duik onder en zwem naar het trapje.. gauwe eruit. Maar ik heb toch her en der plekkjes die prikken. Les voor de volgende keer… een long John aandoen (een neopreen natpak met lange mouwen en pijpen  tot aan de enkels. Maar genoten heb ik zeker en de kwallen steken trokken na een paar dagen weg dus het viel mee.

Zaterdag 22 juni

Heerlijk EHBO les! Bij Carole in de tuin bloeit haar Cactus ,kijk daar word ik blij van.

De Cactus bij Carole bloeit weer, prachtige  bloemen er in.

Zondag 23 juni

We gaan duiken tussen Angel City en Alice in Wonderland. Omdat je hier heel goed het dubbele rif kunt zien besluiten we om over te steken. Leuk eens een keer wat anders. En ik heb altijd een super spotter bij me… Richard ziet een mooie krab die onder het koraal zit en ik maak er mooie plaatjes van. Blij met de lamp trouwens want het was zo’n 20 meter diep en dan gaan de kleuren weg en wordt alles blauw. Ik zie rare vormen in het zand het lijkt wel p..p maar waarvan dan? Ik heb geen idee.

Duik tussen Angel City en Alice in Wonderland, mooi de kleuren van dit koraal.

Duik tussen Angel City en Alice in Wonderland, mooi is de natuur toch.

Duik tussen Angel City en Alice in Wonderland, koraal met anemoon.

Duik tussen Angel City en Alice in Wonderland, geen idee wat dit is lijkt op....

Duik tussen Angel City en Alice in Wonderland, krab extra bewerkt.

Duik tussen Angel City en Alice in Wonderland, die tekening op de poten prachtig.

Als je heel goed op de poten van deze krab kijkt zie je hoe ongelofelijk mooi ze getekend zijn, wat is de natuur toch mooi.

Duik tussen Angel City en Alice in Wonderland, verscholen zat deze mooie krab.

Duik tussen Angel City en Alice in Wonderland, mooi krabje op diepte.

Duik tussen Angel City en Alice in Wonderland, anemoon close up.

Duik tussen Angel City en Alice in Wonderland, mooie Reef Squid.

In mijn volgende blog, ik dacht dat doe ik wel ff…en  dat pakte anders uit, ik ontmoet een bijzonder stelletje en ga er mee op tour.