Voorbereidingen voor een bijzondere vakantie....

18 juni 2019 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

We hebben onze vakantie er inmiddels opzitten dus heb ik de voorbereiding ervan  en onze reis in de komende bloggen met terugwerkende kracht geschreven.

Onderstaande heeft in Juni en juli 2019 plaatsgevonden.

We hadden in juni al bedacht dat we op vakantie wilden gaan naar Colombia. We hadden gehoord dat het er best heel mooi is. En wat ook fijn is, het ligt voor ons niet al te ver weg. Rechtstreekse vluchten zijn er niet vanaf Bonaire. Maar via Curaçao gaat het wel en dan is het naar Bogota maar 2 uur en een kwartiertje vliegen. Niet heel goedkoop trouwens die tickets. Voordat we aan onze vakantie konden beginnen hebben we ons voorbereid. Ik had gezien dat er een paar vaccinaties nodig zijn als je naar Colombia wilt, Gele Koorts DTP en Hepatitis. Dit moest op tijd geregeld worden dus was ik er in juni al mee bezig gegaan. Ik dacht.. ik ga naar de huisarts en maak er een afspraak. Nee dat gaat dus niet zo op Bonaire werd me door de assistente verteld. Ik moest eerst naar broeder Joey (een adviseur voor vaccinaties) deze meneer zat in een gebouw van OLB. Aldus geschiedde, ik ben naar het kantoor van OLB gereden en ik heb gevraagd naar Broeder Joey. Hij was niet aanwezig en ik kreeg te horen dat er eerst een afspraak voor gemaakt moest worden. Ik kreeg vragenlijsten voor ons beiden mee, ik kon 1 week later terecht  bij broeder Joey. Na het doornemen van de vragenlijst en ons reisplan adviseerde hij de vaccinaties en een Malaria eerste nood pillen set (voor het geval één van ons Malaria zou krijgen). Niets hiervan zit in het verzekeringspakket dus we moesten het zelf betalen. Toen ik de vaccinatieboekjes nakeek zag ik dat ik geen vaccinatie nodig had voor DTP en hepatitis. Dat kwam mooi uit en toen ik verder nadacht, dacht ik me het oude vaccinatie boekje te herinneren wat ik van mijn ouders ooit gehad heb. Ik ben immers in het buitenland geboren en ik weet dat ze veel gereisd hebben en dat ze de kinderen netjes hadden laten inenten. Na enig zoekwerk heb ik mijn oude medische paspoort gevonden. Heel fijn ik zag dat ik in 1965 voor Gele Koorts ben ingeënt en deze enting is levenslang geldig. 😁

Mijn heel oude vaccinatie paspoort.

Ik had dus geen entingen nodig. Richard wel en nadat broeder Joey zijn advies naar onze huisarts had gemaild kon Richard  bij de huisarts recepten ophalen voor de entstof en een week later konden de malaria pillen opgehaald worden bij de apotheek. De entstof moest hij zelf bij de apotheek heeft ophalen en gelijk er mee naar de huisarts omdat de vloeistoffen niet warm mochten worden, 3 prikjes verder en het was in orde. De medische paspoorten heb ik voor vertrek even gescand dat leek me handig.

Ik had me voor vertrek op internet georiënteerd op wat de mooiste gebieden zijn om te bezoeken en al een soort van route bedacht. Colombia is namelijk erg groot bijna 28x zo groot als Nederland dus als we die dingen wilden gaan zien we zouden wel wat moeten reizen.

Het idee was om eerst naar Bogota te vliegen, dan na een paar dagen door te vliegen naar Salento om daar naar Valle de Cocora te gaan. Om de hoogste palmen ter wereld te bekijken en de koffie regio te bezoeken.

Daarna met de bus van Salento naar  Medellin ook daar een paar dagen te blijven.

We wilden dan ook Guatape bezoeken wat er dicht bij in de buurt ligt een mooi stadje is waarbij een mooie rots te bezichtigen valt.

Dan was het plan om van Medelin per vliegtuig naar Cartagena  te vliegen.

En vervolgens met de bus naar Santa Martha te rijden.

Daar ligt Minka in de buurt waar kleine watervalletjes te zien zijn.

Dan verder dan naar Tyrona  (waar een beroemd natuurpark ligt) en daar een paar dagen in die omgeving te blijven misschien nog even naar Palamino te gaan en dan weer terug naar Santa Marta.

Om daar op het vliegtuig  stappen naar Bogota daar over te stappen op een vliegtuig naar Leticia (Amazone gebied).

Dan van Leticia weer naar Bogota en een dag later van Bogota weer naar Curaçao.

Een hele reis dus, ik vond op internet een kaartje wat onze reis aardig in beeld brengt die doe ik erbij zodat jullie een idee krijgen.

Reisroute Colombia vakantie.

We wilden het eens anders aan gaan pakken dan al onze voorgaande vakanties. We hadden alleen de vlieg tickets van Bonaire naar Curaçao en  van Curaçao naar Bogota geboekt. En voor de eerste 3 dagen een hotel in Bogota.Vertrekdatum naar Curaçao 13 augustus we gaan een paar dagen gezellig bij Ilse en Edwin blijven en dan op maandag de 15e juli naar Bogota.Terug van Bogota naar Curaçao op de 8e augustus. Weer een paar daagjes bij Ilse en Edwin op de 10e augustus. Richard moet op de 12e weer beginnen dus dat zouden we nog een paar daagjes hebben op Bonaire. Best een lange vakantie dus 25 dagen in Colombia. De rest van onze vlieg en busreizen en ook de hotels en hostels zouden we onderweg gaan boeken, best spannend. Maar het zou ons ook alle vrijheid geven om te reizen wanneer wij dat wilden.

Omdat we zoveel zouden gaan reizen tijdens onze vakantie, wilden we niet met koffers gaan slepen. We wilden zo licht mogelijk reizen. Dat hield in dat we op zoek moesten naar rugzakken. Ik had mijn oog laten vallen op een bepaald merk en model. We hebben eerst nog een poging gedaan om op Bonaire rugzakken te vinden. Dat was kansloos… Toen hebben we ze via internet besteld en in de week voordat we vertrokken kwamen ze aan, mooi op tijd. Ook een paar goede loopschoenen stond op mijn lijstje en die heb ik op Bonaire wel kunnen kopen, ze wegen niks en ze hebben een lucht doorlatende zool. Bij Meggy heb ik een heel handige reis handdoek kunnen overkopen🌺 . Het ding is uitstekend van pas gekomen maar daarover later.

We hadden 2 kleine rugzakjes gekocht.

Op internet heb ik me ook verdiept in het hoe je een rugzak zo economisch mogelijk kunt inpakken, ik heb me de army roll techniek meester gemaakt (dat is een heel handige methode om je kleding op te rollen). En die methode scheelt echt veel ruimte. Bij de supermarkt had ik een paar setjes met “groente en vleesnetjes ”gekocht.  Die heb voor vertrek gevuld met kleding en alles wat we verder nog nodig hadden en ik was best tevreden over het resultaat. Totaal hadden we toen we vertrokken 2 backpacks en een waterdichte rugzak  met een gewicht ongeveer 20 kg en dat is best netjes als je ruim 3 weken met zijn tweeën weg gaat toch?

Als je gaat backpacken kun je niet al teveel meenemen....

In de weken voordat we op vakantie zouden gaan ben ik ook nog even bij de huisarts langs geweest omdat ik wat klachten had. Zij heeft mij doorgestuurd naar een specialist Ik had de afspraak op de dinsdag vóór ons vertrek naar Curaçao en na onderzoek bleek dat er inderdaad dat er iets niet helemaal in orde was. Gelukkig was het niet zodanig ernstig dat we niet meer op vakantie zouden kunnen gaan. Wel zou ik bijna direct als we weer terug zouden zijn onder het mes gaan. Niet zo’n leuk vooruitzicht maar wat moet, moet. En ik wilde niet onze vakantie er door laten bederven dus ik heb het zoveel mogelijk van me afgezet. Wat me redelijk goed gelukt is.

Tot zover mijn verhaaltje over de voorbereidingen voor onze vakantie…

In mijn volgende blog... de week voor vertrek... lekker lunchen bij Harbour Village met leuk gezelschap, voorlopig het laatste duikje, prachtige snorkeltocht.