31 mei t/m 9 juni Midgetgolf, Foodies… bootduikje, nachtduiken, snorkel met Potluck en meer.....

31 mei 2019 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Vrijdag 31 mei

Vandaag heb ik een afspraak bij de mondhygiëniste. Het is altijd fijn als het gebeurd is, mijn tanden en kiezen voelen weer lekker glad aan.

Gezellige avond bij Foodies, samen met Mark Hellen, Sabine en Jürgen.

In de avond gaan we eten bij Foodies samen met Mark Hellen en Sabine en Jürgen. We zijn hier een paar maanden geleden ook met Mirella Ronnie en Mark en Hellen geweest. Het is weer druk, het eten is wel prima wat ons wel opvalt is dat de prijzen met 50% duurder zijn geworden. Voor hetzelfde bordje eten betaal je nu $15,-- en een paar maanden geleden wat het $10,-- best een forse prijsstijging vinden we. Na het eten wordt er door de dj muziek van vóór 2000 gedraaid leuk. De beentjes gaan van de vloer. Later op de avond ook nog karaoke… de meeste liedjes worden door 2 personen gezongen diegene die de apparatuur bedient en een wat oudere dame. Om 22.00 hebben we er genoeg van en gaan we huiswaarts.

Vrijdagavond bij Foodies, gezellig.

Jürgen en Sabine.

Gezellig gegeten bij Foodies met Mark Hellen, Sabine en Jürgen.

Samen bij Foodies.

Zaterdag 1 juni

We maken met Sabine en Jürgen een mooie duik bij Margaret Bay. Er is genoeg kleur onderwater op Bonaire en ook zijn er vele mooie verschijningsvormen van koralen, wormen, slakken, zeesterren en vissen.

Duiken met Sabine en Jürgen bij Margret Bay, een slaslakje.

Duiken met Sabine en Jürgen bij Margret Bay, klein zeesterretje in paars koraal.

Duiken met Sabine en Jürgen bij Margret Bay, Krabspinnetje in paarse Buisspons.

Duiken met Sabine en Jürgen bij Margret Bay, glaseye snapper.

Duiken met Sabine en Jürgen bij Margret Bay, koraal.

Duiken met Sabine en Jürgen bij Margret Bay, koffervisje.

Duiken met Sabine en Jürgen bij Margret Bay

Duiken met Sabine en Jürgen bij Margret Bay, macro opname koraal met anemoon.

Duiken met Sabine en Jürgen bij Margret Bay, kop van een schorpioenvis, prachtig!

Duiken met Sabine en Jürgen bij Margret Bay, Spanish hogfish.

Duiken met Sabine en Jürgen bij Margret Bay, filefish.

Duiken met Sabine en Jürgen bij Margret Bay.

Zondag 2 juni

We gaan met de boot duiken bij Klein Bonaire, Forest staat er op het programma. Het tochtje naar Klein Bonaire is leuk, we hebben een vrouwelijke kaptein Vin, het is mooi zoals het water achter de boot opspat.  Bij Klein Bonaire is het altijd mooi duiken. Sabine en Jürgen hebben ook een prima duik. Voor Sabine het de eerste keer dat ze een bootduik maakt, de koprol achterwaarts gaat haar goed af. Onder water is weer van alles moois te zien, een kleine baloonfish, en een kleine zwart met gele murene en vele slaslakjes.

Heerlijk, het water.

De tanks staan klaar op de boot.

Ik lig er al in, Rich pakt zijn spullen ook.

mooi.... Zoutpier bij nacht.

Mooie kleine Baloonfish, bij Forrest Klein Bonaire.

Klein koffervisje, Klein Bonaire, Forrest.

Slaslakje, Klein Bonaire, Forrest.

Mooie kleine Goldspotted Murene, Forrest, Klein Bonaire.

We gaan een bootduikje doen samen met Jürgen en Sabine bij Klein Bonaire.

’s Avonds hebben we een nachtduikje op het programma staan. Het leek mij leuk om bij Zoutpier te gaan duiken in het donker. Overdag is het er altijd erg mooi, ik ben benieuwd wat we vanavond te zien krijgen. Ook dit is voor Sabine een eerste keer. We vertrekken op tijd zodat we met licht het water in kunnen stappen, dat is net iets relaxter. Ook stappen we niet in vóór Zoutpier maar we rijden ietsjes door zodat we op de zandplaat het water in kunnen stappen. Veel prettiger want voor de brug golft het meestal redelijk en is het ook niet echt makkelijk instappen doordat het oneffen is met scherpe uitsteeksels onder water. We zetten de spullen klaar en genieten van het mooie uitzicht door de zon die achter de pier langzaam naar beneden zakt, de kleuren zijn fantastisch.

Zonsondergang Zoutpier, klaar voor een nachtduikje.

Sabine en Jürgen staan ook klaar voor onze nachtduik.

Iemand is creatief geweest.

Op het bootje ligt een steen waarop iemand creatief bezig is geweest, best grappig dit.

Mooie boot bij Zoutpier.

Dan gaan we het water in, het is nog licht dus de lampjes hoeven nog niet aan. Als we bij de palen zijn aangekomen is het tijd voor wat licht in de duisternis. Het is een aparte ervaring heel anders dan overdag, dan heb je veel zicht en kun je ver van je afkijken. In het donker is het een kleine wereld waar je beperkt bent tot 1 a 2 meter zicht. Ik heb wel een heel goed lampje, prettig.  De duik op zich Zoutpier in het donker vind ik persoonlijk iets tegenvallen. Niet veel vis, wat tarpons, geen murenes ik had wat meer bedrijvigheid verwacht. Ook geen schildpadjes trouwens.. terwijl je die overdag eigenlijk altijd wel tegenkomt. Helaas is er nog steeds groene alg, jammer ik hoop nog steeds dat het weggaat maar ik vrees dat het niet gaat gebeuren. Vorig jaar was het glashelder bij Zoutpier en nu… op sommige stukken drijven vlokken met alg door het water.

Zee-egel bij nacht, Zoutpier.

French Angelfish bij nacht Zoutpier.

mooi.... Zoutpier bij nacht.

Mini Lionfish, nachtduik Zoutpier.Een slapende Rainbowparrotfish.

hierboven een slapende Stoplight Parrotfish.

Nog een slapende papegaaivis.

En dit is een een slapende Reef parrotfish.

Wisten jullie trouwens dat Papegaaivissen 's nachts echt gaan slapen... ze bewegen zich niet meer en ze maken ongeveer een half uur tot een uur na zonsondergang een soort van cocon van slijm om zich heen waardoor ze minder appetijtelijk zijn voor roofvissen

Zondag 2 juni

We gaan met Jürgen en Sabine in de middag  golfen bij de Scheetjes. Gezellig is het, Richard is in goede vorm en verslaat ons allemaal. Later die avond gaan we naar Dividivi naar de karaoke avond, als de drank is in de vrouw……. Maar goed wel gezellig was het zeker wel.

Maandag 3  t/m 6 juni

Een paar rustige dagen, ik werk maandag en dinsdag bij Dividesk. En we hebben van ons Popkoor deze week onze eerste 2 optredens gepland staan. Woensdag bij FKPD, een thuis voor lichamelijk en verstandelijk beperkte mensen. Leuk, ze zijn zo enthousiast als we zingen. Op de donderdag avond staat er een optreden bij Plaza op het programma. Ik had me daar voor opgegeven maar vorige week donderdag kreeg ik een bericht van het Rode Kruis. Zoals jullie wellicht weten ben ik de afgelopen 2 jaar met regelmaat naar de herhalingstrainingen geweest om de kennis paraat te houden en om mijn diploma verlengt te krijgen. Dat verlengen… dat is dus nooit gelukt, tja het is Bonaire hé! Vorige week kreeg ik bericht dat ik was opgegeven voor een cursus, ja een cursus.. ik moet een EHBO cursus volgen en weer opnieuw examen doen om een geldig diploma te krijgen. Ik wil mijn diploma graag behouden… ik moet nu tig lessen gaan volgen (2x per week)op de donderdag avond én op zaterdagochtend en dan aan het einde van de cursus examen doen. En de eerste les is op, jullie raden het al.. was uitgerekend op de donderdag dat ik me ook al had opgegeven voor het optreden van het popkoor. Ik baalde er wel behoorlijk van, maar ik vond dat ik (ook omdat ik al 2 jaar bezig ben met mijn EHBO diploma) naar de les moest. Ik vond het vervelend dat ik me moest afmelden voor het optreden maar het was niet anders. Ze waren er niet blij mee dat ik me op het laatste moment afmeldde.

Woensdag 8 juni

Eerste optreden Popkoor Bonaire bij FKDP, en we hadden enthousiast publiek.

Ons eerste optreden van Bonaire Popkoor bij FKPD.

Er was ons gevraagd om met vrolijke kleding naar ons eerste optreden te komen en ik had een leuke jurk aangetrokken. Best spannend hoor optreden voor een groep mensen. Gelukkig was ons publiek heel enthousiast en vonden ze het prachtig er werd meegezongen en geklapt. Persoonlijk vond ik dat ik wel eens beter gezongen had. Ons repertoire is nog niet heel uitgebreid een liedje of 6 kunnen we nu samen zingen. Na het optreden kregen we wat te drinken en een plak cake,  het was een geslaagde avond.

Donderdag 9 juni

Heerlijk vandaag hebben we met de Queens een snorkel bij Donkey Beach en aansluitend een Potluck. Ik was dacht ik bijtijds opgestaan om “mijn” hapjes klaar te maken, gevulde komkommers met roomkaas maar het viel me tegen. Het was best een klusje, ik was net op tijd klaar. Het snorkelen was zoals altijd leuk en mooi.

Snorkelen met de Queens bij Donkey Beach, een Trompetvis.

Snorkelen met de Queens bij Donkey Beach, mooie school met Smallmouth Grunts.Snorkelen met de Queens bij Donkey Beach, Spotted Murene.

Snorkelen met de Queens bij Donkey Beach, zoveel vormen zoveel kleuren prachtig.

Snorkelen met de Queens bij Donkey Beach, Parrotfish.

Snorkelen met de Queens bij Donkey Beach, scholen met Brown Chromis.

Snorkelen met de Queens bij Donkey Beach, Houndfish.

Snorkelen met de Queens bij Donkey Beach, mooie groep Palometea.

Snorkelen met de Queens bij Donkey Beach, school Blue Tang.

Ik word onderwater helemaal relaxt heerlijk alles loslaten. Na het snorkelen eerst koffie en daarna…. Iedereen had goed zijn best gedaan hele smakelijke hapjes waren er.  En er waren genoeg meeuwen die ook wel een hapje lustten...

Snorkelen met de Queens bij Donkey Beach, de meeuwen kwamen ook mee eten.

Snorkelen met de Queens bij Donkey Beach, en na het snorkelen hadden we een Potluck!

Snorkelen met de Queens bij Donkey Beach, heerlijke Potluck gehad!

Snorkelen met de Queens bij Donkey Beach, en daarna.... jammie!

Snorkelen met de Queens bij Donkey Beach, en na het snorkelen hadden we een Potluck, lekker!

Maggie had een hele mooie handdoek bij zich in dezelfde prachtige turquoise kleur als de zee, ik vond het een plaatje waard...

Snorkelen met de Queens bij Donkey Beach, Ton sur Ton!

’s Avonds moest ik zoals gezegd naar mijn eerste EHBO les, ik was mooi op tijd het zou om 19.00 beginnen. Zoals gewoonlijk had ik mijn “EHBO tenue aan” een lange broek aan met gympen en een t ’shirt  Bij de locatie aangekomen kwam ik er achter dat ik alleen was, geen mede cursisten en ook geen instructeur en de deur zat op slot. Daar was ik niet blij mee (zacht uitgedrukt), ik heb geprobeerd te bellen maar er werd niet opgenomen en op mijn apjes kreeg ik geen reactie. Ik heb later ook nooit een verontschuldiging of verklaring gehad. Maar misschien was het ook wel door mij verkeerd begrepen… ze had geapt op de do en zat van zo laat tot zo laat is de cursus. Maar ze had er niet bijgezet dat de eerste les op de zaterdag zou beginnen dus……Inmiddels was het 19.10 geworden en ik had er genoeg van. Ons 2e optreden van het Popkoor was die avond bij Plaza en zou om 19.30 beginnen. Ik heb Rich nog even een apje gestuurd of hij daar ook nog heen wilde komen en ik ben toen met gezwinde spoed richting Plaza gereden. Ik was nog op tijd, ze waren blij verrast dat ik toch nog gekomen met. We hebben nog even kunnen “inzingen” en daarna hebben we in het restaurant gezongen. Dit optreden ging voor mijn gevoel beter.

Vrijdag 7 juni

Even in de ochtend gewerkt bij Divi. Daarna zijn we met zijn vieren gaan lunchen bij Hilside, het is de laatste vakantiedag voor Jurgen en Sabine, ze gaan weer naar Duitsland terug.

Gezellig voor voorlopig de laatste keer samen geluncht bij Hilside met Jürgen en Sabine.

Ik denk dat ze wel een leuke vakantie hebben gehad. Ze hebben bijna iedere dag 2 duikjes gemaakt en hebben mooie dingen gezien. We brengen ze naar de luchthaven en zeggen gedag. Het is gezellig geweest, we hebben ’s avonds regelmatig samen op ons balkon gezellig zitten kletsen onder het genot van een hapje en een drankje. ’s Avonds gaan we Happy Hour vieren (het weekend vieren) bij een autobedrijf… ja jullie lezen het goed.

Happy Hour.. bij autozaak mét live muziek van een Steelband 👌,

Leuke live steelband muziek bij een autobedrijf waar we happy hour friday hebben gevierd.

Dit autobedrijf heeft eens in de zoveel tijd een autoshow en dan zijn er gratis drankjes en hapjes en er speelde ook nog een steelband. Samen met Mark en Hellen zijn we er naar toe geweest. Het is niet mijn favoriete setting, aan de weg met een bij een autobedrijf maar het was weer eens een keer wat anders. Hierna zijn we doorgereden naar Dive Hut, een restaurantje wij hadden al gegeten maar Mark en Hellen nog niet. Wij hebben een klein voorafje gedeeld, smakelijk was het. En wat een leuk sfeervol aangekleed restaurant, wij waren er nog nooit geweest, hoedjes aan het plafond als verlichting.

Hapje en drankje met Mark en Hellen gedaan, bij Dive Hut, sfeervol.

Zaterdag 8 juni

Vanavond naar Woodstock, er is weer een 70/80 party, heerlijk die ouwe muziek. De beentjes zijn weer van de vloer geweest. We kwamen Carin en Theo daar ook tegen, Carin is een van de Queens en Theo speelt gitaar en zingt in de band Back on Track die regelmatig optredens heeft waar wij ook vaak heen gaan. Normaal is Carin ook van het dansen maar deze avond even niet, ze had een vervelend ongelukje gehad waarbij ze haar grote teen nagel helemaal dubbelgeklapt had. Het zag er griezelig uit.. brrr. Ik hoop dat ze er niet te veel last van gaat krijgen.

Zondag 9 juni

We hebben vandaag ook heerlijk gedoken bij Hidden Beach... mooi hoor.

Duik bij Hidden Beach, Graysbe.

Duik bij Hidden Beach, mooi zacht koraal.

Duik bij Hidden Beach, wat een vormen..

Duik bij Hidden Beach, een Slipper Lobster, deze zie je niet vaak, wij hadden geluk.

Duik bij Hidden Beach, een Slipper Lobster, ik blijf me verbazen op Bonaire.

Duik bij Hidden Beach, een Slipper Lobster, een Honeycomb Cowfish verdween helemaal in dit koraal.

Een honey Combcowfish duikt helemaal dit koraal in grappig om te zien. Ik vind dit persoonlijk erg mooie vissen, hun patroon en ook dat ze van kleur kunnen veranderen, blauw, groen en zelfs beige kunnen ze worden.

Duik bij Hidden Beach, Honeycomb Cowfish, famillie van koffervis.

Duik bij Hidden Beach, mooie Honeycomb Cowfish.

Edwin is op Curaçao bij Ilse, eindelijk na al die maanden zijn ze weer samen. Heerlijk voor ze. Morgen gaan we wat leuks doen een mini vakantie op eigen eiland..

In mijn volgende blog Washington Slagbaai, een BBQ en Hellen en ik worden getrakteerd op iets bijzonders..en natuurlijk meer.......

1. Wilma:
    12 juli 2019
    Haha, leuke cliffhanger. Leuke foto’s ook
  2. Roelens Kathleen:
    12 juli 2019
    🎶🎼 verborgen talent “popkoor zangeres” op de foto te zien ga je er helemaal voor ! 😁👏
  3. Silvia Weenink:
    13 juli 2019