14 december t/m 20 december 2018 snorkelen een bijzondere tour wandelingen, een bbq op het strand.

14 december 2018 - Kralendijk, Caribisch Nederland

Vrijdag 14 december even in de buurt wandelen, het levert mooie plaatjes op  Ik besluit om met de andere camera een wandelingetje te gaan maken in de buurt. En wat zie ik mooie dingen. Ook wel eens leuk foto’s maken van mooie dingen boven water.. Er zitten best goede foto’s bij al zeg ik het zelf..

Stekels heb je in vele vormen...Stekelige schoonheid... van de Prickly Pear (ofwel Mickey Mouse cactus).Stekels van de Acacia of Wabi.De schoonmoederstoel of Barel Cactus..Onkruid, maar zo mooi...Ook hier een beetje van de natuur en een beetje van Silvia...Bloemen van de Milkweedplant prachtig.Een Oranje Bougainville.Diep paars deze bloemenpracht.Ik kan het niet laten om even met kleur te spelen met de foto van deze agave..Een paar weken geleden hadden we een mooie bos bloemen gekocht.. prachtig hart van een Gerbra..

’s Avonds gaan we met ons Happy Hour groepje naar het strand.. drankjes nemen we zelf mee en eten ook.. we gaan bbq en. Het is gezellig en we genieten van de mooie zonsondergang.

DSCN0092bDSCN0124aDSCN0128DSCN0100

Zaterdag 15 december ik krijg een telefoontje, kun je werken??

Ik krijg een telefoontje of ik op maandag de 17e  kan werken om 07.45 op de Pier, Noord en Zuidtour en dinsdag standbye kan staan. Ja hoor zeg ik prima…

Maandag 17 december een wel heel bijzondere tour… Ik sta op tijd op de pier, het schip De Aida is er nog niet, ik hoor van mijn collega’s dat hij wat later is. Dit in verband met een schip van Defensie wat nog aangemeerd ligt, deze moet eerst weg voordat het “monster schip” kan aanmeren.

Deze marine boot moest eerst weg voordat de Aida kon aanleggen.De Aida is huge....een kleine sleepboot duwt haar op de plek.

Tjonge wat een gevaarte is het, ze ziet er wel grappig uit er staat een gezicht op de romp. Als ik met andere tourguides in gesprek kom is er ééntje bij die in het Duits praat,  grappig ik doe zo goed als kwaad mee. Een van mijn collega’s vraagt me waar ik zo goed Duits heb leren spreken. Nou niet op school vertel ik, ik heb maar 3mnd Duits gehad toen ben ik naar een andere school gegaan waar Duits niet werd gegeven. Maar goed mijn ouders hadden wel vaak de TV op een Duitse zender staan en we hebben ook dichtbij de grens gewoond. “ Maar gelukkig heb ik zo Engelse gasten” zeg ik … ‘nee hoor,” zegt mijn collega. “Het is een Duitse boot”.

shocked-face-emoji

Ik kreeg acuut buikpijn ik dacht echt dat hij een grapje maakte. Dus niet.. de Aida heeft uitsluitend Duitse gasten aan boord. Help… dacht ik.. ik vond niet dat ik nog weg kon lopen en ik dacht ik zie het wel waar het schip strand. Het was jammer dat Allan helemaal geen Duits spreekt dus die kon me wat dat betreft ook niet echt helpen. Ik dacht nog wel… mmmm ze vragen of ik een Duitse tour wil doen, ik geef aan, doe nog maar ff niet en vervolgens krijg ik de eerstvolgende tour onaangekondigd Duitse gasten….. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb de tour wel gedaan, de Duitse gasten heb ik het eerlijk verteld dat ze een “surprise” waren voor mij en ik heb ze gevraagd of ze me wilden helpen. Ze vonden het vermakelijk en hebben soms erg om mijn gestuntel moeten lachen en me hier en daar geholpen. Ze vonden mijn Duitse uitspraak prima (alhoewel ik vond het soms erg lastig vond om volzinnen te maken en ook op sommige woorden niet op kon komen). We hebben zelfs een best redelijk fooi gehad.  Wat betreft het inplannen voor dit schip, dat was dus een misverstand geweest. Diegene die me had gebeld was iemand anders dan diegene die me had gevraagd of ik Duitse tours wilde doen en er was ff iets mis gegaan met de communicatie. Voorlopig even geen Duitse tours meer voor Silvia… pfft wat vermoeiend vond ik het. De standbye van de volgende dag was gecanceld dus die ging voor mij niet door. Het kwam mij enigszins goed uit want ik ben nog druk deze week…..

Dinsdag 18 december ff een solosnorkel bij de Boulevard.

Mijn plan is om de hele boulevard af te snorkelen en weer terug. Ik zet sloeber (zo noem ik de grote luxe auto die we hebben omdat hij nogal veel benzine slurpt) aan het begin van de boulevard. Pak mijn spulletjes en plons het water in, brrr best fris het scheelt toch echt die paar graden die het kouder is in deze maanden. Maar goed even goed zwemmen en dan is het weer prima. Ik heb zowiezo altijd moeite met “erdoor” komen koukleum als ik ben. Ik zie zoals altijd weer mooie dingen. Ik red het niet om tot Karel te snorkelen maar ik kom een heel eind. Omdat ik anders in tijdnood kom en het wel erg laat in de middag wordt maar ik heb toch ruim 1,5 uur gezwommen en genoten.

Snorkel Boulevard Peacock Flounder.Snorkel Boulevard, mooie zee-egel.Snorkel Boulevard, mooie anemonen.Snorkel Boulevard, mooi.

Donderdag 20 december geen snorkel maar een keer iets anders… Vandaag gaan we niet snorkelen, we hebben met de Queens een wandeling bij Rooi Lamoenchi. Een oude Aloë Vera plantage. We worden met wandelschoenen verwacht bij v. Tweel waar we verzamelen. Bij het verzamelpunt gaan we zoveel mogelijk carpoolen, daarna vertrekken we richting de knoek. Het landhuis is prachtig en helemaal gerestaureerd. De wandeling is mooi, er is een goed wandelpad aangelegd. Ik heb heel wat opgestoken over hoe het vroeger ging op een Aloë Vera plantage. Ik wist niet dat Aloë Vera vroeger vaak voor medicinale doeleinden werd gebruikt (laxeermiddelen o.a.) . Dat ze Aloë Vera oogsten in het droge seizoen, wanneer de plant bijna rode stengels heeft, in het droge seizoen is de concentratie van de werkzame stof hoger. Het sap werd gekookt in grote pannen totdat het zover was ingedikt, dat het door het inkoken een taaie substantie geworden was. Ik wist ook niet dat Aloë Vera zwart was trouwens, het lijkt net steenkool of briket als het is ingedikt. Deze substantie dan in kisten werd overgedaan en dan hard werd. Pas dan was het klaar voor verkoop/exporteren naar Amerika. In Amerika werden die blokken in stukken gedaan en dan vermalen tot poeder.

Wandeling Queens, Rooi Lamoenchi.Wandeling Rooi Lamoenchi, het landhuis is mooi gerestaureerd.Wandeling Queens, Rooi Lamoenchi, oud glaswerk is gevonden op de plantage.Wandeling Queens, Rooi Lamoenchi, de takken van de bomen worden gestut.Wandeling Rooi Lamoenchi, prachtige blauwe luchten.Wandeling Rooi Lamoenchi, grillige bomen mooi.Wandeling Queens Rooi Lamoenchi, een kudde ezels kijkt geïnteresseerd naar ons.Wandeling Queens, Rooi Lamoenchi een termieten nest.Wandeling Queens, Rooi Lamoenchi, vroeger geen elektrische lampen..Wandeling Queens, Rooi Lamoenchi, mooie bomen daar.Wandeling Queens, Rooi Lamoenchi, op de voorgrond een schaaltje met harde ingekookte Aloë Vera.Wandeling Queens, Rooi Lamoenchi, vruchten van de kalebasboom in mooie kleuren geverfd.Wandeling Queens, Rooi Lamoenchi, een oude pan waarin Aloë Vera werd gekookt.Wandeling Queens, Rooi Lamoenchi, een cactus met een heel bijzondere vorm.Wandeling Queens, Rooi Lamoenchi cactussen en Agaves.Wandeling Queens, Rooi lamoenchi, een hagedis beklimt een cactus.

In mijn volgende blog… Happy Cocktails en een reisje naar Miami…

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Roelens Kathleen:
    7 januari 2019
    Je “boven water” foto’s zijn inderdaad ook heel mooi en kleurrijk ! 👍
  2. Ania:
    9 januari 2019
    Sil, je bent echt een taaltalent :-D! Toppertje! ..... en je foto's ....... die zijn al weer geweldig! Groetjes uit NL!