3 december t/m 13 december tours en toeristen een vrolijke collega minigolf en snorkelen.

3 december 2018 - Kralendijk, Caribisch Nederland

Het is al even geleden dat ik een blog heb geschreven en ik heb nog het een en ander in te halen.

Ik heb het in mijn vorige blogs nog niet vermeld, maar ik ben begonnen met een baantje, ik werk op  afroepbasis als tourgids. Voornamelijk als er cruiseschepen zijn. In de bussen die het  bedrijf waar ik werk inzet kunnen maximaal 18 gasten mee. Op deze bussen zit je samen met een chauffeur en hoef je “alleen maar te gidsen”.  Gelukkig werken ze bij mijn werkgever niet met bussen waar 40 mensen in passen, ik vind dit wel groot genoeg zeg maar, tis best spannend om in de microfoon en met je gezicht naar de gasten in het Engels van alles over het eiland te vertellen..

De bus...

In november ben ik een keer met Carmen mee geweest op een eiland tour (dit zijn tours waarbij ze op stap gaan met vakantiegasten dus niet met gasten van cruise schepen) met een klein busje waar 9 Nederlandse gasten inzaten om te zien en te horen hoe een en ander in zijn werk gaat. Ik mocht ook al hele stukken vertellen, best spannend vond ik het maar ’t ging goed. Het was best een lange tour van 5.45 uur. De cruise tours zijn iets minder lang meestal tussen de 3,5 / 5  uur.  Ook ben ik in november een keer met Enkar de hoofdchauffeur op stap geweest om te kijken of mijn chauffeurskunsten goed genoeg zijn om in een 9 persoonsbusje te rijden, we hebben toen een verkorte noord tour gereden (1,5 uur). Ik moest als test de berg Seru Largu oprijden die gaat best steil omhoog. Het ging eigenlijk allemaal best prima. Hij vond zelfs dat ik soms ietsje te veel snelheid had ha ha, mijn man vindt soms dat ik als Oma rijd. Op 16 november heb ik mijn eerste cruise tour gehad waarbij ik alles zelf heb gedaan, een Noord en Zuid (Carmen ging mee als back up). Het ging redelijk, ik zal deze eerste tour nooit meer vergeten. Er zat een Amerikaanse dame in onze bus die ik complimenteerde met haar mooie ketting.. 10 minuten later gaf ze de ketting aan mij en Carmen kreeg haar (ook zelf gemaakte) armband met Flamingo’s. Wat een bijzondere ervaring. Ik zal er later in dit blog op mijn eerste “eigen tours” terug komen.

Mijn eerste Noord Zuidtour, en wat een prachtig cadeautje heb ik gekregen.Mijn eerste Noord en Zuidtour, herinneringen die ik niet ga vergeten..

Woensdag 5 december Ik besluit om in mijn eentje te gaan snorkelen bij Front Porche, het huisrif bij Wannadive. Het is makkelijk instappen hier, ik besluit om richting Bari’s reef te zwemmen. Er is wat stroming dus ik krijg gelijk wat lichaamsbeweging. Veel koraal zie ik hier niet wel een zandbodem, waar ik een prachtig krabbetje op de bodem ontwaar. Kleine oogjes en een mondje en prachtig getekend is hij. Via Jolien een van mijn Queen vriendinnen hoor ik later hoe deze mooierd heet het is een Ocellated crab. Ik had er nog nooit een gezien. Het lukt me net om er 1 foto van te maken, dan verdwijnt hij razendsnel onder het zand. Ik zwem nog een stuk verder tot aan de pier bij Sanddollar. Ik kijk nog even onder de pier, niet heel veel spectaculairs te zien hier. Op de terugweg moet ik ook aardig zwemmen, bij Bari’s reef staat vaak best wat stroming. Bij de pier van Wannadive aangekomen zie ik veel Sergant Majors, mooie visjes met een streeptekening. Vaak zijn ze best territoriaal en doen ze schijnaanvallen als je te dichtbij “hun” huis komt. Ik wacht tot de boot van Wannadive met de duikers is verdwenen voordat ik weer om de pier heen zwem naar de kant. Ik heb respect voor de schroef van de boot. Ik heb lekker gesnorkeld.

Snorkelen Front Porch, koraal kwekerij van Stinapa, goed bezig!Snorkelen Front Porch, nog nooit gezien prachtig een Occelated Crab.Snorkelen Front Porch, mooie anemoon.Snorkelen Front Porch, territoriale Sergant Majors.

Donderdag 6 december we zouden gaan snorkelen met de Queens maar….. Het is niet zulk mooi weer en ik krijg heel vroeg in de ochtend al een berichtje van Loes, de regen komt met bakken uit de lucht. Zij slaat vandaag een keertje over. Ik besluit om het nog even af te wachten, op Bonaire kan het regenen dat het giet maar soms zijn het korte en hevige buien en klaart het daarna snel weer op. Ik ga het bed uit en ga ff met de stofzuiger aan de slag, tja dat moet ook soms gebeuren. Als ik de slaapkamer klaar heb en het halletje kijk ik door het raam van de schuifdeur naar het balkon naar buiten en warempel, het regent niet meer. Yes denk ik, ik ga snorkelen. Maar als ik op de klok kijk is het al 7.55, ok, ik moet een beetje voortmaken nu want het verzamelpunt is bij Bachelor Beach en dat is toch gauw al een 20 minuten rijden. Snel koffie gezet en mijn spulletjes bij elkaar gezocht. Mijn vinnen en masker uit het duikhok gehaald. Loes komt ook nog even naar buiten, het ziet er nog wel een beetje somber uit qua weer, tis behoorlijk bewolkt. En als ik de berg afrijd begint het weer te gieten… oeps denk ik.. heb ik hier wel goed aangedaan? Ik besluit toch door te rijden, als er wat Queens bij het verzamelpunt zijn ga ik snorkelen en zo niet.. dan rijd ik wel weer terug denk ik nog. Bij Bachelors Beach aangekomen ben ik de eerste.. en het drupt nog wel een beetje maar niet meer zo hard. Na even gewacht te hebben komen er nog 5 die hard Queens. Kathleen is zelfs uitgedost in een duikpak omdat zij voor de eerste keer met de Queens wilde gaan duiken. Helaas zijn er vandaag geen duikende Queens aanwezig, maar Katlheen heeft het wel lekker warm gehad tijdens het snorkelen. Om 08.30 is het afgelopen met de regen en rijden we richting Zuid waar de lucht ook mooi helder aan het worden is. Het plan was om te gaan snorkelen bij Soft Coral Garden maar daar aangekomen besluiten we om het niet te doen hier. Teveel wind/stroming, het moet wel leuk blijven natuurlijk. We rijden richting Zuid terug en stoppen bij Tori’s Reef, mooi hier, veel Flamingo Tong. En natuurlijk na het snorkelen ff een bakkie doen en kletsen en dan weer richting huis. Ik heb er geen spijt van dat ik vandaag gegaan ben. Ik krijg meestal veel energie van het snorkelen, heerlijk de rust en de schoonheid van de zee en het prettige gezelschap, genieten!

Snorkelen Queens, Tori's Reef, prachtige Lizard Fish (hagedis vis).Snorkelen Tori's Reef, veel Flamingo Tong.

Vrijdag 7 december

We luiden het weekend in met een borreltje bij Divi Divi met onze vaste happy hour clubje,  we gaan daarna door naar De Brewery met zijn 4tjes, reuze gezellig en we zijn laat thuis..

Zondag 9 november  We gaan richting Lac Cai en drinken er gezellig wat, er speelt een driekoppige Bonairiaanse muziek trio, leuk.

Bakkie koffie gedronken bij Lac Cai en dan heerlijke live muziek erbij.Koffie bij Lac Cai met live muziek..

Woensdag 28 november heb ik mijn eerste solo tour.. spannend spannend.. Om 11.45 sta ik bij de pier in afwachting van de gasten van de NCL Dawn. Vandaag heb ik de eerste tour  die ik alleen ga doen als gids, een Noord Zuid tour die ruim 4 uur gaat duren. Ik ontmoet Allan, de chauffeur, hij heeft gelukkig veel ervaring en zal me helpen waar het kan. Dan komen de gasten, het “trapje” (een soort houten opstapje) staat klaar en ik verwelkom de gasten, neem de tickets in ontvangst en help hen met instappen. Als iedereen present is even een welkomst praatje en wat dingetjes over de veiligheid en dan gaan we van start. Het gaat eigenlijk best aardig, soms moet ik nog wat nadenken over hoe ik wat vertel maar het valt me mee. Gelukkig heb ik met Engels geen problemen en dat scheelt wel, ik hoef eigenlijk niet na te denken over de zinnen maar wel over waarover ik wat ga vertellen. Ik denk dat het wat tijd nodig heeft voordat het allemaal vloeiend gaat. We rijden via de kustweg in de volksmond “De toeristen weg” genoemd richting Goto meer waar we een korte stop maken. Dan vervolgen we onze weg naar Rincon en naar de ingang van Washington Slagbaai Park. Ook hier wordt even gestopt, de gasten kunnen dan gratis het museum bezoeken wat hier is. Als we stoppen bij het park word ik pas er attent opgemaakt dan één van mijn gasten op een stoel in de bus zit die haar helemaal niet bevalt. Samen met Allan lossen we dit voor haar op, de rest van de tour zit ze naast haar echtgenoot en geniet ze gelukkig wel van de tour. Ik vond het wel vervelend dat ze zich niet eerder had gemeld, maar ik zie het als een leermoment. De volgende tour ga ik bij aanvang informeren of iedereen comfortabel zit. Na deze pauze gaan we weer richting Rincon en dan naar Kralendijk, dan gaat het richting Zuid waar we een stop maken White Slave en bij Zoutpier. Onderweg zien we bij het Flamingo Sanctuary een kleine kolonie Flamingo’s, dát vinden onze gasten prachtig en er worden vele foto’s geschoten. Ze hebben geluk.. er komt nog een hele kolonie aangevlogen die neerstrijkt bij de rest. (ik wilde dat ik mijn camera bij de hand had gehad). Allan vraagt de gasten of ze gezien hebben dat de voorste Flamingo heel bijzonder is.. nee niemand ziet er iets bijzonders aan. Ze vragen wat er dan zo bijzonder is met die Flamingo … “die Flamingo heeft een mobieltje.. en hij heeft die andere opgebeld en gevraagd of ze voor jullie een mooi rondje komen vliegen” ha ha, iedereen lacht. Als we bijna bij het schip zijn ben ik een beetje door mijn vertelstof heen.. Daar weet Allan raad op hij zegt tegen de gasten.. “Willen jullie voor mij wat doen? “ Nou dat wilden ze wel… “mijn collega is vandaag jarig, willen jullie voor haar zingen?”. Alle gasten begonnen Happy Birthday te zingen en ik zat met het schaamrood op mijn kaken, want ik was natuurlijk helemaal niet jarig.

sing-happy-birthdayBlushing..

Toen ik het opbiechtte vonden ze het leuk en zeiden dat ze me waarschijnlijk niet zouden zien als ik jarig was dus dat ze het alvast gezongen hadden. Toen zat mijn eerste gedenkwaardige solo guide tour erop. We hebben best veel fooi gekregen, wat natuurlijk door tweeën is gedeeld. Toen ik thuis doorgaf aan mijn werkgever hoeveel gasten we hadden gehad kreeg ik een apje terug of ik ook Duitse tours wilde doen.. Ik vind dat ik iets meer ervaring moet krijgen met de Engelse en dan zal ik eens verder kijken heb ik terug geapt….

Woensdag 12 december weer een tour..en een personeelsuitje

Dit keer een “korte”  Zuidtour, met (jippie) Engels sprekende gasten van De Freedom, Allan reed de bus weer, het ging best aardig. Ik hoop dat er met de tijd iets meer routine in komt, het heeft iets meer tijd nodig denk ik. ’s Avonds was ik uitgenodigd voor een personeelsuitje, echt wel leuk om weer ergens “bij “ te horen. We werden bij de minigolf verwacht, echt leuk. Ik zat met nog 3 collega’s in een groepje. We kregen een lekker drankje en er waren borrelhapjes. Toen moesten we gaan golfen, hilarische toestanden waren er waarbij ik (omdat ik totaal geen richtingsgevoel heb) de bal soms alle kanten uitsloeg, en de bal ook wel bij anderen op de baan kwam. Karin en ik maakten er een potje van met het aantal slagen maar gelukkig noteerde Patrick alles. Ik heb me suf gelachen. Toen uiteindelijk bleek dat wij gewonnen hadden, dacht ik dat het kwam omdat wij vaak ietwat in ons voordeel de slagen doorgaven (5x  geslagen en dan zeggen dat we het 2x slaan hadden gedaan…), het bleek dat Patrick dus niet naar ons had geluisterd en het correcte aantal slagen had genoteerd. Er was één baan waar ik helemaal gefrustreerd van raakte.. echt die  grrrrrrrr bal ging alle kanten op behalve waar hij naar toe moest, ik heb net zolang geslagen totdat het was gelukt. Gelukkig waren de heren aardig goed en compenseerden zij onze soms abominabele pogingen… We kregen als winnend team nog een leuk cadeautje, een trommel met kerstkoekjes. Na het golfen zijn we naar een lokaal Cubaans restaurantje gegaan waar we lekker wat gegeten hebben. En iedereen kreeg een presentje, een agenda voor volgend jaar, handig ik had er nog geen gekocht, ik ben nog ouderwets, van het noteren van afspraken op papier zeg maar..

Snorkelen Queens Rock, Carin vond dit schattige mini hermietkreeftje..

Donderdag 13 december we gaan naar Rock.. De Queens gaan snorkelen bij Rock, en het is er mooi.. zowel boven als onder water. Carin vindt een mini mini heremietkreeftje, zo piepklein dat ik er een macro opname van moet maken om alles goed in beeld te krijgen. Onderwater zien we Bonefish, en nog veel meer moois…

Snorkelen Queens bij Rock, een torentje met stenen op de wal.Snorkelen Queens bij Rock.Snorkelen Queens bij Rock, een Night Sergant .Snorkelen Queens bij Rock, mooie school Bone Fish.

In mijn volgende blog... wandelen bbqen snorkelen en een bijzondere tour....

1. Helga:
    8 januari 2019
    Nou ze zijn blij net jou , leuk dat je weer iets om handen hebt en collega's. Wordt jouw wereld ook weer groter
  2. JAN ZOETEBIER:
    9 januari 2019
    Leuk baantje, heb ik ook gedaan op de ss Rotterdam. Groetjes uit Heteren.