16 feb. t/m 28 feb, een leuk presentje, Ilse en Edwin komen naar Bonaire, met “eigen” vliegtuig.

16 februari 2020 - Kralendijk, Caribisch Nederland

Zondag 16 februari

We krijgen visite van Martin en Hellen, en ze brengen een leuk presentjes mee.  Een doosje met handgemaakte bonbons die op Bonaire gemaakt zijn, het zijn kleine schildpadjes mooi en lekker.😋😋

Een leuke verrassing. Een groen schildpadje van chocolade 😋.

Maandag 17 februari

Ik ga er vroeg op uit om wat foto’s van de loslopende geitjes en ezels maken. De vaste kudde geiten die hier bij ons op de berg rondwandelt heb ik al snel gevonden.

Twee jonge geitjes op de berg. Geitjes op de berg.

Ik sta met mijn rug naar de huizen toe foto’s te maken van de geitjes. Op eens hoor ik heel hard geblaf en rennende poten achter mij. Als ik me verschrikt omdraai zie ik een groep van 4 grote loslopende honden waarvan een aantal model pitbull al luid blaffend en rennend op mij af stormen. Ik schrik me een hoedje, wegrennen doe ik niet. Maar ik draai me om met mijn rug naar hen toe en roep niet bijten niet bijten (niet dat dat wat geholpen zou hebben). Achter de honden rende de eigenaar die zijn honden toeschreeuwde, mijn hart klopte als een bezetene. Gelukkig was het in dit geval, blaffende honden bijten niet en is er niets gebeurd. De eigenaar heeft zich bij mij een paar keer verontschuldigd, ook hij was van het gedrag van zijn honden geschrokken. Maar het foto’s maken op die plek, voor mij was de lol eraf.. de geiten waren trouwens ook weggerend. Toen ik een stuk verder gelopen was zag ik een groepje ezeltjes, wat zijn ze leuk!  In de natuur is er altijd wel wat moois te zien.

Volgens mij was de achterste ezel de moeder. Twee ezeltjes die even mooi poseerden.

Deze zijn ook altijd mooi, een Barrel Cactus. Mooie vruchten van de .....?

Een imperfect blad maar voor mij erg mooi. Vele stekels van een Cadushi Cactus. Een Ospray land in de boom.

Dinsdag 18 februari

Ik heb een Dividesk dienstje. En ik verhuur bijna alle scooters die er zijn, het is best druk.

Donderdag 20 februari

Ik stond standby voor een tour, maar deze komt te vervallen. En snorkelen sla ik deze week een weekje over.

Vrijdag 21 februari

Weer een Dividesk dienst maar daaraan voorafgaand heb ik eerst een rep met een meneer die bij één van de resorts verblijft. Meneer wilde eigenlijk een auto huren, maar het is zo druk op Bonaire dat er nergens meer auto’s te huur zijn. Uiteindelijk geen auto maar meneer gaat een scooter huren. ’s Avonds vieren we samen met Mark het weekend bij het Consulaat.

Zaterdag 22 februari

Vandaag een hele leuke dag. Ilse en Edwin komen naar Bonaire, en ze komen met “eigen” gehuurd vliegtuigje. Edwin heeft zijn vliegbrevet en mag dus zelf vliegen. Hoe bijzonder is dat. Het is heel leuk om ze aan te zien komen. We gaan nadat ze zijn geland gezellig ergens lunchen. En na de lunch gaan we met zijn allen duiken bij Soft Coral Garden en zoals altijd is het hier erg mooi.

Een dolfijn springt boven het water uit in de buurt van White Slave. Een Eekhoornvis onder een stuk koraal.

Een paartje Striped Butterfly fish. Een kleine murene.

Mooi stukje Koraal. Ilse en Edwin samen.

Ja doe eens gek. Een groen schildpadje.

Zondag 23 februari

Het is vandaag Carnaval op Bonaire maar wij gaan er niet veel van meekrijgen.

Vandaag gaan we iets heel bijzonders doen, we gaan Bonaire van boven bekijken. Edwin gaat een rondje boven Bonaire vliegen met ons. We moeten net als bij een normale vlucht door de douane, en naar de vertrekhal. Daar worden we opgewacht door een jongeman van het Jet Centrum van Bonaire. Met een busje worden we bij het vliegtuig gebracht.

Rondje boven Bonaire vliegen.. Met "eigen" gehuurd vliegtuig. We gaan vliegen met Ilse en Edwin.

De mooie kleuren van Bonaire. Dit was het nummer van "ons" vliegtuigje. We werden begeleid door een aardige jongeman van het Jet Center.

Stickers die op het vliegtuig zaten. De cockpit, de flaps van de vleugels werden even getest. Ilse is de co piloot en moest alles voorlezen zodat Edwin het kon Checken.

Voor vertrek moet het vliegtuig eerst worden ontdaan van de beschermingshoes en moet er nog veel gecheckt worden. Ilse controleert met een peilstok hoeveel brandstof er nog in de vleugels zit. Edwin controleert alle hoogte roeren. Als we in het vliegtuig zitten horen we dat Ilse de co piloot is, samen met Edwin wordt de hele controle lijst afgewerkt. Dan is het wachten op groen licht van de toren. Het groene licht komt en we vertrekken richting startbaan, wij hebben allemaal een koptelefoon met microfoon op die het geluid dempt en we kunnen ook met elkaar praten en we horen de communicatie tussen Edwin en de toren. Erg interessant, als we op de startbaan zijn gaan de motoren op volle kracht en binnen no time vliegen we omhoog. En wat is dat een mooi gezicht, Bonaire is op de grond prachtig maar van bovenaf gezien ook! Eerst het Marriot en dan de mangroven en daarna komt Sorobon in zicht.

Couryard Marriot van bovenaf gezien. Azuurblauwe zee en groene mangroven.Wat een mooie vergezichten.

Sorobon van bovenaf gezien. Mangroven en Sorobon. Mangroven en het zout in de horizon.

Ik maak vele, vele foto’s en we genieten met volle teugen. We gaan een 8tje vliegen over Bonaire. Het is niet toegestaan om over het terrein van Cargill te vliegen, dit is beschermd gebied voor de flamingo’s. White Slave met in het water de oude zoutwerken, zo duidelijk te zien.

Blauw van de lucht en roze van de zoutpannen. Feest voor je ogen. Mooi.

Ik heb heel wat plaatjes geschoten. De mooie kleuren van Bonaire. De oude zoutpannen zijn van bovenaf heel goed te zijn bij White Slave.

Dan gaat het richting noord, we zien de grillige kustlijn in het oosten, het windmolenpark, Washington Slagbaai park en Bopec.

Het Windturbine park 12 hebben we er! Grillige kustlijn.Bopec.

Glanzende bollen, ze doen futuristisch aan. Bopec, het is  veel groter als je het van boven ziet. Een bovenaanzicht van een deel van Klein Bonaire.

Ook op Klein Bonaire zout, roze water in de Saliña.

Dan gaat het richting Klein Bonaire, waar de roze gekleurde saliña duidelijk te zien is mooi! Na 1 uurtje vliegen komt Flamingo Airport weer in zicht. Edwin zet het vliegtuigje weer veilig aan de grond. En daarna wordt het vliegtuig weer netjes afgedekt met een hoes.

In de vleugel uitsparingen zodat de lucht erdoor kan. In de neus gaat blokken zodat de motor schoon blijft. Het vliegtuigje is weer netjes ingepakt, klaar voor de volgende trip.

Heel bijzonder en mooi dat we dit hebben mee hebben kunnen maken dankzij Ilse en Edwin.

We maken kort na de middag ook nog een duikje bij Angel City, mooi het dubbele rif. Ilse maakt wat foto's en ik ook een paar (met hun toestel).

Bij Angel City een mooi getekend visje. Een pufferfish.Een zeekomkommer.

Anemoon met mooie kleuren. In deze anemoon een mooie garnaal. Goed gelukte foto's.

Maandag 24 februari

Edwin gaat nog een rondje vliegen boven Bonaire met Helen, Mark en zijn vader. Richard gaat op het werk nog het een en ander regelen. En Ilse en ik…. Wij gaan snorkelen op het rif bij Sorobon. Het is altijd mooi daar! Ik heb zelf geen onderwatercamera meer maar Ilse heeft die van haar wel bij zich.  En zij maakt wat foto’s.

Samen met Ilse. We gaan samen snorkelen bij het rif van Sorobon. Het water is heerlijk. Niet voor de kou, maar tegen kleine draadkwalletjes heb ik een surfshirtje aan.

Over onderwater camera gesproken, ik zal jullie een update geven m.b.t. tot mijn kapotte Nikon Coolpix W300 camera.

Ik ben van Nikons service en reparatie afdeling (heel zacht uitgedrukt) niet blij geworden.

Heel kort samengevat: Nikon geeft geen 2 jaar garantie (in Europa wel maar in Amerika niet) en zij hebben mij een indicatief “reparatie” voorstel gestuurd. Dit kan dus nog duurder worden.. $ 95,-- dollar voor het “schoonmaken” en “testen” van de camera en dan nog wat “handlingkosten en verzendkosten” van 156,82, wat totaal van $ 252,77 maakt. Daar heb ik geen trek in, ik ga dit niet aproven, laat maar! Ik had van Nikon verwacht dat ze een betere service zouden hebben en ook dat een camera met een aankoop waarde van meer dan $ 400,--  niet na 20 maanden al afgeschreven is. Erg teleurstellend allemaal!

Nikon herstelbon

Een bericht terug sturen op de bon is niet mogelijk. Je kunt uitsluitend naar de site gaan om deze “reparatie” dit goed te keuren en ervoor te betalen. Via de customerservice afdeling probeer ik nog wel het één en ander maar het blijft hetzelfde en smoesjes komen er. Uiteindelijk wordt er ook nog geschreven naar mij dat de winkel waar wij het ding gekocht hebben op Bonaire helemaal geen Nikon dealer is, terwijl ons is verteld van wel. Ik ben er helemaal klaar mee! Voor mij NOOIT MEER EEN NIKON. Ik zal op een paar fotograaf sites nog wel vermelden wat er is gebeurd om anderen eventuele klanten te informeren / waarschuwen. Ik ga een andere camera kopen van een ander merk en dan ga ik dit hoofdstuk afsluiten.

In de middag vertrekken Ilse en Edwin weer naar Curaçao. Dit lange weekend is zeker voor herhaling vatbaar, wij hebben genoten. Mini vakantie op eigen eiland.

Dinsdag 25 februari

Vandaag liggen er 2 cruiseschepen in Bonaire. Een ervan is de Aida een Duits cruiseschip. Ik moet werken, zoals altijd 1 tourtje Duits dat gaat net zeg maar.

Woensdag 26 februari

Ik zou 1 Zuidtourtje doen maar het worden er onverwachts (door een communicatie misverstand van kantoor met een collega van mij) worden het er 2! Daar had ik niet op gerekend, maar goed het gaat verder prima. Moe ben ik er wel van geworden.

Donderdag 27 februari

We hebben een bootsnorkel met de Queens we gaan met de watertaxi naar Elonora's reef bij Klein Bonaire. Het is prachtig weer, in de verte zien we vliegende vissen en onderwater is het zoals altijd mooi! Ik mocht de camera van Joke lenen (dank daarvoor Joke) en ik kon op die manier toch nog wat foto’s maken. Mijn nieuwe Panasonic Lumix camera verwacht ik zo rond 3 maart.

Een porcupine fish kwam wat dichterbij, snorkel met de Queens Eleonora's reef. French Angel bij Eleonora's Reef, Klein Bonaire met de Queens. Van bovenaf gezien, Elandgewei kwekerij van Stinapa.Verschillende stellages met koraal onder water.

French Angel in portret. Een prachtige jonge Blue Tang, ze zijn altijd knalgeel! Een scwarled file fish, zo mooi getekend zijn ze.Een damsel visje ze zijn nogal teritoriaal.

Mooi blauw is niet lelijk! Mooi divers harde koraalsoorten bij Eleonora's Reef, Klein Bonaire.Een Slipper lobster, hij lag tussen het koraal, we wisten niet of hij al dood was.Een slaslakje met een prachtige intens blauwe kleur.

Vrijdag 28 februari

Even een Dividesk dienstje en dan is het alweer weekend…

In mijn volgende blog.. Rick Ilse en Ronald en Manon komen op vakantie naar Bonaire en we doen hele leuke dingen samen!

1. Frans:
    24 maart 2020
    Misschien toch maar een canon??
  2. Silvia Weenink:
    25 maart 2020
    Voor onderwater niet... Ik ga het proberen met de Panasonic Lumix PT7. 😁.
  3. Wilma:
    24 maart 2020
    Prachtige foto's
  4. Silvia Weenink:
    Dankjewel Wilma 😊.
  5. Connie:
    25 maart 2020
    he Silvia, al vaak gelezen ....; wat is een dividesk ??
    leuk verslag....mooie foto's ! bedankt :-)
  6. Silvia Weenink:
    25 maart 2020
    Hoi Connie, dividesk...bij het Divi resort heeft mijn werkgever een balie waar ik of een van mijn collega's een paar uurtjes aanwezig is. Gasten kunnen er informatie vragen, een scooter huren of een tour boeken. 😁