17 t/m 24 november 2019 Duitse tourtjes, vroeg uit de veren en vergeten......

17 november 2019 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Zondag 17 november

Ik moet er vroeg uit want ik moet om 08:00 op kantoor zijn. Ik heb deze ochtend een privé tourtje  (van 4,5 uur) met 2 dames uit Oostenrijk, ik kan mijn Duits weer even oefenen. En dat komt goed uit want ik heb maandag én dinsdag een Duitse tour. Als we terugkomen parkeer ik de bus achteruit  in op de parkeerplaats zodat hij weer klaar voor vertrek staat voor een volgende tour. Later in de middag gaat het enorm regenen, het plenst zo erg zelfs dat wij vanuit ons balkon Kralendijk niet meer kunnen zien liggen. Er lijkt een sluier van mist overheen te hangen maar het is geen mist het is regen. De natuur zal er blij mee zijn. Ons eiland is momenteel heel mooi groen.

De regen kwam met bakken uit de lucht, Kralendijk was niet meer te zien leek wel mist!

Maandag 18 november

Ik heb een Duitse cruise tour met gasten van de Aida Perla, het is een  Noord en Zuid tour, het is een andere tour dan ik gewend ben. We gaan niet naar de ingang van Washington Slagbaai Park maar we gaan naar Magazina di Rei, het is een keer wat anders. Duitse toeristen zijn heel anders dan Amerikaanse toeristen, ze zijn veel serieuzer en ik vind het lastiger om “de bus aan de gang te krijgen”. Het lukt me altijd wel maar het kost me heel veel energie, als ik thuis kom ben ik altijd helemaal gesloopt.

De Aida, een Duitse cruise boot.

Dinsdag 19 november

Ik moet er wel heel vroeg uit.. pft ik wordt al om 07:15 op de pier verwacht. Vandaag heb ik weer een Duitse tour, dit keer met gasten van Meinn Shiff, een noord en zuidtour. Het is een beetje een chaotische toestand op de pier. Ik krijg eerst 2 gasten die ik naar mijn bus breng die aan de overkant van de weg geparkeerd staat, wat ook al anders is dan normaal (want normaal staat de bus dichter bij de opstapplek). Vervolgens krijg ik 4 gasten toegewezen die ik ook naar de bus breng en pas de derde keer krijg ik de rest van mijn gasten toegewezen. Gewoonlijk krijg je al je gasten in 1x en kun je sneller vertrekken. De tour verloopt verder prima, het is wel de laatste Duitse tour van deze week. En daar ben ik blij mee, want ik moet wel even bijkomen hiervan.

Woensdag 20 november

Ik heb een  Noordtour met 18 gasten van de Crown Princess. Een gemengde bus met gasten uit allerlei landen. Het gaat verder prima en de gasten hebben een leuke tour. Het is mijn doel altijd om de mensen een positieve en leuke indruk te geven van Bonaire en dat lukt.

Donderdag 21 november

Vorige week ben ik wel een paar dingetjes vergeten, ouderdom komt met gebreken???  Wat foto’s van onze vorige snorkeltocht met de Queens bij  Vista Blue. We zien een mooie regenboog en het water is ook mooi blauw. Vandaag sla ik het snorkelen overigens even over, ik heb een andere afspraak.

Als we in het water zijn bij Vista Blue is het niet helemaal "blue" 😁. Een banded butterfly fish.. vaak zwemmen ze in paartjes.

Een four eye butterfly fish ook deze zwemt graag in paartjes. Een jonge French Angel fish, met een gestreept pakje aan.

Vorige week donderdag zijn we ook voor de laatste keer naar de Pubquiz bij Woodstock geweest samen met Mark en Hellen en team Flipflop, ons team is 2e geworden. Best een knappe prestatie al zeg ik het zelf. Het is de allerlaatste Pubquiz bij Woodstock, de tent is namelijk verkocht. Leuk voor Erik en zijn vrouw, minder leuk voor ons want, we vonden het altijd erg gezellig daar.

De Flipflops hebben het niet slecht gedaan. We zijn 2e geworden, knappe prestatie!

Vrijdag 22 november

We vieren het weekend samen met Mark en Hellen bij Divi, het was weer leuk.

Zaterdag 23 november

Gefeliciteerd Kai!

Gefeliciteerd Kai! Hieperdepiep hoera, onze jongste zoon is vandaag (al) 28 jaar geworden waar blijft de tijd.

Zondag 24 november

We zijn vroeg uit de veren, en dan word je beloond met een prachtige zonsopgang. Mooi, de zond komt op.

We hebben de wekker gezet, we gaan vandaag een wandeling maken met Boi Antoin. Het is om 06:30 verzamelen bij Seru Largoe. Het vroege opstaan wordt beloond met een prachtige zonsopgang. De wandeling is prachtig we kunnen zelfs in de verte de Tafelberg op Curacao zien. Mooie bomen en planten onderweg en Boi Antoinne vertelt over heel veel planten van alles.

Passiebloemen in het wild, mooi! Wilde passiebloemen op  Bonaire, prachtig. Een mooi bloemetje. Donker gekleurde Elfenbankjes die prachtig afsteken tegen de takken.

Ook herfst op Bonaire, elfenbankjes in de boom. En deze heb je in 3 kleuren, vlinders en kolibries vinden deze leuk.

Jammer ik heb geen pen en papier bij me. We genieten van al het moois wat we onderweg tegen komen. Het is vandaag zo helder dat we zelfs heel in de verte de Tafelberg op Curaçao kunnen zien.

Heel in de verte kunnen we de Tafelberg op Curaçao zien.

Ook het uitzicht vanaf Seroe Largoe naar beneden en naar Klein Bonaire is prachtig.

Vanuit Seroe Largoe is het uitzicht prachtig Bonaire, bestaat grotendeels uit Kalkzandsteen en dat is hier goed te zien.

We genieten van het uitzicht op het mooie (nu nog ongerepte gebied) wat Brasil heet, het is verkocht en het is klaarblijkelijk al goedgekeurd dat dit prachtige natuurgebied bij vuurtoren Spelonk aan de oostkust helemaal volgebouwd gaat worden met 3500! woningen 😲😪.

Heel jammer.. dit stuk van Bonaire is verkocht en ze willen er 3500 woningen gaan bouwen 😪.Het is ondanks dat het nog niet eens zo laat in de ochtend is al behoorlijk warm. De paadjes zijn niet allemaal even gemakkelijk te belopen.

Nog meer bloemetjes en deze roken heerlijk, soort van jasmijnlucht. Mooie bloemetjes onderweg.

Het wandelpad was niet overal even makkelijk begaanbaar. Bomen die met de Oostenwind meegroeien.

Wat zweterig komen we thuis we spoelen ons even af onder de douche en drinken een bakkie koffie.  Daarna besluiten we dat het tijd voor een duikje is. We hebben beiden vorige weekend een nieuw trimvest (BCD) aangeschaft, na 20 jaar kan het ook een keer. En met onze nieuwe vesten vertrekken we richting Noord, we gaan naar Tolo. We zijn beiden nog wat aan het experimenteren met onze nieuwe vesten, het is net als met oude schoenen. Die zitten altijd heerlijk en het duurt even voordat je dat ook van nieuwe vindt.

Richard heeft een nieuwe BCD (trimvest voor het duiken). Resurch!

Een spiny Lobster, hij heeft prachtige kleuren. Four Eye Butterfly fish.

Als ze volwassen zijn, zijn ze erg territoriaal... Deze baars heb ik wat extra kleur gegeven.

Een Yellowtail Snapper.

Ze zijn blijkbaar hier bij Tolo onderwater bezig met onderzoek zo aan het lintje te zien. Een Papagaai vis is druk doende om het koraal van algen te ontdoen. En een nog jonge gele Threespot Damselfish laat nu al zien dat het “zijn “ gebied is en doet schijnaanvallen als je te dicht bij komt. Er zwemmen ook mooie Yellowtail Snappers rond. Al met al was het een relaxt duikje, we rijden via Rincon weer terug naar huis.  ’s Avonds besluiten we om een filmpje te pakken en naar de bioscoop te gaan Maleficent draait. Helaas, de projector van de buitenbioscoop is defect, hij is naar België opgestuurd voor reparatie. We gaan voor het eerst sinds hele lange tijd naar een binnen bioscoop (en op Bonaire zelfs voor de 1e keer naar een binnenbioscoop). Het is prima, de stoelen zitten lekker, het is niet druk er is een zee van ruimte dus we kunnen kiezen waar we zitten, en ook is er airco. Ik geniet, echt een feel good movie en prachtig gemaakt, ze kunnen tegenwoordig zulke mooie special effecten in een film stoppen. Het is een mooie afsluiting van ons weekend.

Kaartjes voor Maleficent 2. We gaan naar de film, voor de eerste keer in de binnenbios.

Het was niet druk vanavond. Poster dan de film Maleficent 2.

In mijn volgende blog. Een rustig weekje, mijn tandjes worden schoongemaakt en we snorkelen lekker bij Andrea 2, op vrijdag gaan we voor de laatste jamsessie naar Woodstock en zaterdag voor de laatste keer een 70/80 party bij Woodstock én we hebben ons eerst optreden met het Popkoor…