Zaterdag 9 november t/m 16 november 2019 Cuba, vogeltjes, en een prachtige avond snorkeltocht.

9 november 2019 - Kralendijk, Caribisch Nederland

Zaterdag 8 november

Bij Cuba hangen leuke prenten. Prent die bij Cuba Hangt.

We hebben met Mark en Hellen afgesproken in de stad. We besluiten om bij Cuba een hapje te eten. We boffen er is die avond een dansvoorstelling, erg leuk om naar te kijken. Richard en ik zitten niet direct aan het gangpad.. Mark en Hellen wel, zij mogen mee dansen 😁.

Het publiek werd ook uitgenodigd om mee te dansen, wij zaten niet vooraan😁 en dus niet opgehaald.Twee meisjes van de dansschool, het was een hele leuke show. Ook Hellen mocht even meedansen.

De trash Flamingo ( het kunstwerk gemaakt van afval wat is aangespoeld) met jong die ruim 9 maanden niet op de boulevard heeft gestaan is weer terug gezet. Heel goed, en nu mag hij wel blijven staan, goed voor het bewustzijn dat we minder rotzooi moeten produceren!

Dat is leuk, de trash flamingo met jong staan na 9 maanden weer terug op de boulevard!

Zondag 10 november

We passen op bij Carole en ik grijp mijn kans... er zijn weer veel vogeltjes zoals de Suikerdiefjes. Dit is een soort Vink, kijk hoe behendig ze zijn. Deze Suikerdief is helemaal opgeblazen, misschien last van de warmte?

Ik heb in de tuin van Carole weer veel vogeltjes op de foto gezet vrijdagochtend. En het uitzoeken van de foto’s is altijd wel even een klusje. Er zitten wel een paar aardige foto’s bij. Het oppassen bij Carole gaat prima, maar we hadden die avond wel een ontsnapping. Het was al donker en wat later op de avond toen we naar Carole wilden gaan. En ik (sukkel die ik ben) riep de hondjes dat we er weer waren. “hallo jongens, daar zij we weer” dát had ik beter niet kunnen doen, want toen Richard de deur opendeed wrong Bo zich naar buiten en rende Bo weg, Selma volgde hem op de voet en ik trachtte haar nog tegen te houden maar het is net een bulldozer. Ze liep me bijna van de benen af, ik was niet blij. En Richard ook niet, pas je op en dan laat je de honden ontsnappen…. Het was misschien ook niet zo slim om hallo tegen ze te zeggen voordat we in de tuin waren. Ze moeten wel weer terug, na 5 minuten ben ik naar buiten gelopen. In de verte zag ik ze lopen, toen ik er op af liep en ze riep kon ik er dicht bij komen. Mooi! Ze dragen allebei halsbanden en ik kon ze beiden bij de kladden grijpen. Met aan beide zijde een hond ben ik met kromme rug terug gelopen. Fijn dat ze er weer zijn. Dan kunnen we met een gerust hart gaan slapen. Ik zal wel blij zijn als we weer in ons eigen bed slapen, niet dat het bed van Carole zo beroerd slaapt dat niet. Maar die muggen grrrrrrrrrrrrr ik lijk wel een toerist, mijn enkels zijn helemaal lek gestoken en het jeukt als de pieten. Buiten in de tuin zitten is als het donker is geen optie en ik vermoed dat er binnen ook nog wel het één en ander rondvliegt.

Gele Trupial. Ook de Gele Trupial is behendig. Er wordt even gepoetst.

Een Yellow Warbler. Een Yellow Warbler zie de wereld op zijn kop. Prachtig gekleurd zijn ze het zijn net gele mussen.

Maandag 11 november

boi-antoin

Ik heb een rep en een Dividesk dienstje.  Die avond ga ik voor de eerste avond naar de cursus geschiedenis en cultuur van Bonaire hij wordt gegeven door Boi Antoin. Ik heb er zin in, maar als ik later thuis kom moet ik bekennen dat ik deze eerste avond niet zo boeiend vond. Heel veel ging over orale geschiedenis en dan met name over diverse families die op Bonaire hebben gewoond of nog steeds wonen. Ik ken er niemand van dus het zegt mij niets, af en toe verteld Boi  wel interessante verhalen, maar zodra het over die is familie van die en getrouwd met die en die ging dan haakte ik af. Ik kon mijn aandacht er niet bij houden. De cursus bestaat uit 6 lessen op de ma de wo en op de zaterdag 2 weken lang. Ik hoop wel dat het niet uitsluitend over de families gaat. Woensdag ga ik trouwens spijbelen en ga ik niet naar de cursus, ik ga dan snorkelen met de Queens, een avond snorkel. En omdat we dat maar zeer zelden doen en ik dat echt heel leuk vind laat ik het Popkoor én de cursus voor wat het is. Ik ga door de cursus geschiedenis ook 2 repetities van het Popkoor missen en we hebben in december “optredens”.

Popkoor Bonaire.

Dinsdag 12 november

Ik heb een Noordtour met de Britania. Carole is vandaag ook weer thuis gekomen dus vanavond slapen we weer in ons eigen mandje heerlijk!

Woensdag 13 november

Vandaag een Amerikaanse boot  de Adventure het is een zuidtourtje,  Na deze tour zit het er deze week op qua werken en ik kijk uit naar de avond snorkeltocht. Ik had alleen een vreemde ervaring toen ik in de auto stapte in het donker om naar de stad te rijden, ik zag ze letterlijk vliegen. Een soort van bliksem in mijn oog die zich snel bewoog, ik heb werkelijk achterom gekeken om te kijken of er niemand achter me zat met vuurwerk ofzo. Raar, ik denk dat ik er maar even mee naar de huisarts ga. Ik heb die flitsen de hele avond gezien, behalve toen ik onder water was.

Is dit nu een Night Major of een gewone Sergant Major die zijn pyjama aan heeft?? We hebben ook genoeg Murenes gezien, ze jagen vaak 's avonds. Een mooie Red Stone Crab mooi hoor al die kleuren die hij had.

Tijdens een avondsnorkel met de Queens zien we mooie garnalen. De losgeraakte anemoon was zo mooi om te zien. Volgens mij was deze anemoon losgeraakt van de grond, hij rolde heen en weer.

Als ik later die avond weer thuis ben overdenk ik hoe bevoorrecht ik ben. We hadden een heerlijke avond, we hebben prachtige dingen gezien onder water.

Mooi hoor deze lobster die aan de wandel was.. Een avondsnorkel in het hartje van Kralendijk, de garnalen zitten bovenop het koraal mooi! Zoveel verschillende anemonen en allen mooi!

Het hart van één van de anemonen die we in het donker zagen kijk naar de kleuren... En deze baloonfish kwam ook even langs. Deze vuurworm was in het donker aan de wandel. Mooie anemoon tijdens onze avondsnorkel, blauw/grijs met groen. een mooie Slipper Lobster hebben we gezien tijdens de avondsnorkel. Slipper Lobster tijdens onze avond snorkel met de Queens gezien, mooi!

En toen we op de kant zaten kregen we lekkere hapjes en heerlijke paprika soep die door Marianne zelf was gemaakt. Toen we gezellig over de snorkeltocht zaten na te praten kwam Julian (de jonge duikinstructeur die Rich en ik kennen van Wannadive) voorbij. Hij woont aan de boulevard en hij was opzoek naar de eigenaar van …….. , eh… dat ben ik dus. Of de auto ff anders geparkeerd zou kunnen worden, toen ik vertelde dat ik met 30 minuten zou vertrekken kon ik hem laten staan. Toen ik een half uurtje later wilde vertrekken kon ik niet weg. De auto startte niet, ik heb rondvraag gedaan bij de Queens die er nog zaten. Er was gelukkig iemand die startkabels bij zich had, mijn auto stond wel vast geparkeerd. Julian bood de helpende hand en heeft de auto aan de kant geduwd. Ik heb hem de sleutels gegeven en ben even terug gelopen om mijn duiklamp op te halen want we zagen niet veel. Toen ik weer bij mijn auto was liep de motor al, volgens Julian zaten de klemmen niet goed meer vast (corrosie door het zout) hij heeft er een paar klappen op gegeven en toen startte hij wel. Ik was blij dat hij het weer deed. De volgende dag bleek trouwens dat de accu toch was overleden, accu’s hebben op Bonaire niet het eeuwige leven na 2 a 3 jaar zijn ze op. Er zit nu een nieuwe in dus het probleem is verholpen.

In het donker deze beauty zien was bepaald geen straf. Wat een mooi patroon hebben deze roggen toch. Omdat het zo lastig was om goede foto's te maken heb ik deze "ietsje" bewerkt.

En als kers op de taart óók nog een baby Spotted Eagle Ray. Ook wormen vind ik mooi om te zien, in het midden lijkt het net een oog. Hoe prachtig zoals ze hun "armen" uitstrekken.

Donderdag 14 november

Overdag geen vuurwerk, in de avond zie ik ze weer voorbij vliegen in mijn oog. Vandaag gesnorkeld bij Vista Blue met de Queens, het was een mooie snorkeltocht.

Vrijdag 15 november

Ik heb een afspraak bij de huisarts, als ik mijn vage oog klachten uitleg belt ze met de oogarts. En zo kan het gebeuren dat ik een uur later bij de oogarts zat, druppels in mijn ogen kreeg waardoor mijn pupillen heel groot werden (en ik minder zag en dus ook niet meer kon autorijden). De oogarts heeft mijn beide ogen heel goed nagekeken, ik heb last van een ouderdomsverschijnsel (een proces wat een maand of 2 kan duren), het is niets ernstigs gelukkig. Voor de zekerheid moet ik nog 1 keer langs komen voor een controle. Ik vind wel dat ze het hier goed aanpakken, niks wachtlijst als ze het niet vertrouwen en dat direct actie nodig is, dan kun je snel terecht. Ik heb Rich wel even moeten bellen of hij me op kon komen halen.

Ik had echt super grote pupillen.

Ik leek wel een drug addict, mega grote pupillen en het heeft uren geduurd voordat alles weer normaal was.

Zaterdag 16 november

Ik heb weer cursus vanmiddag van 14.00 – 17:00. Het is dit keer wel boeiender voor mij dan vorige keer. Ik zie tijdens deze cursus trouwens allemaal collega’s van mij, gezellig.

In mijn volgende blog.. ik kan mijn Duits oefenen, en er is er 1 jarig .

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Arie:
    29 november 2019
    Tot volgende week 😎
  2. Silvia Weenink:
    29 november 2019
    Ja 😁 tot volgende week op dushi Bonaire 😍.