2 januari t/m 17 januari … nog even lekker genieten, terug naar Bonaire en nog meer genieten..

2 januari 2019 - Kralendijk, Caribisch Nederland

Woensdag 2 januari 2019

Onze laatste vakantiedag in Nederland is aangebroken, wat is de tijd gevlogen. Ik sta bijtijds op om onze stoelen te reserveren, gelukkig zijn er nog 2 plaatsen naast elkaar vrij. We brengen deze dag rustig door lekker ontbijten en wat in het huis rommelen. Richard pakt onze koffer in en hij heeft het weer voor elkaar gekregen om alle spullen netjes in de koffers te pakken, heel fijn. In de middag gaan we richting Joppe, het plan is dat we gaan wandelen in het bos. Heerlijk, dat hebben we op Bonaire niet. We hebben een heleboel mooie plekken op Bonaire maar een bos waar je in kunt wandelen nee dat hebben niet. We gaan richting de Zessprong, een plek waar wij warme herinneringen aan hebben.

Bomen in het bos nabij Epse.In het bos nabij 6sprong Epse, het was er prachtig.Hulst en bruine blaadjes mooie combinatie van kleuren.

Vroeger toen de kinderen nog klein waren kon je ons hier met regelmaat vinden. Bij de Zessprong was namelijk een leuke speeltuin en we hebben er menig uurtje met veel plezier doorgebracht. Rick kon het zich ook nog goed herinneren, we zaten dan soms met zijn allen op de familieschommel. Die vond ik stiekem best eng, het ding ging best hoog namelijk en ik heb wat last van hoogtevrees. Dat liet ik natuurlijk niet aan de kinderen merken, ik zorgde er altijd wel voor dat ik op de “stuurman” zat zodat ik een beetje grip op de zaak had. De Zessprong heet nu de Zevensprong en de speeltuin is verplaatst naar een plek die naast het restaurant ligt en niet aan de overkant van de weg waar hij eerst was. Best een goed idee want de weg is best druk en op die manier hoeven kinderen deze niet over te steken als pap en mams bij het restaurant zitten. We boffen het is echt heerlijk weer vandaag, het zonnetje laat zich zien.

De zon scheen heerlijk.Mooi groen in het bos.Boswandeling nabij Epse, 6 sprong het was heerlijk weer, zalig.

We gaan een mooi bospaadje in en ik geniet van alle indrukken die ik krijg. Die geur, ik wilde dat ik die in een potje kon stoppen. Dan nam ik het mee om er af en toe het dekseltje eraf te doen om nog even te kunnen genieten, het bos heeft zo’n heerlijke unieke lucht. Ook de kleuren zijn heerlijk, vele schakeringen groen, en bruin die prachtig contrasteren met elkaar en met de (voor de verandering) prachtige blauwe lucht.  Loofbomen, dennenbomen het staat hier door elkaar. De bodem zo lekker zacht met het mos en dennennaalden die meeveren op je stappen ik kom helemaal tot rust. Onderweg maak ik veel foto’s in de hoop om dit gevoel mee te nemen. Helaas zijn foto’s altijd een flauwe afspiegeling van de werkelijkheid.

Boswandeling nabij 6sprong Epse, mooi een paddenstoeltje.Wandeling bij de 6Sprong, Epse, heerlijk met de kinderen in het bos en het rook er ook zo lekker.Bomen in het blauw, Epse nabij 6sprong.

We lopen niet heel ver maar dat is ook niet nodig vinden we. Het laatste stukje gaat over de zandweg weer richting de “Zevensprong”.  We gaan er even wat drinken, de houtkachel brandt er en wij zitten er vlak voor, gezellig vind ik dat. Fijn om hier met Ilse en Rick te zijn ontspannen genieten we ervan. Later in de middag besluiten we om weer richting Deventer te gaan en nog een vinkje op ons lijstje te zetten. We gaan in een fastfood restaurant een frietje eten, lekker hoor.

Even uit dineren, bij de frietboer in Deventer ook lekker een frietje.Dit lekkers stond ook nog op ons "to do" lijstje.

Als we thuis komen hebben we een leuke relaxte dag achter de rug. Die avond liggen we niet laat in bed. Want morgen gaan we richting Schiphol, Rick heeft vrij genomen om ons weg te brengen. Echt leuk dat hij dat gedaan heeft, het is toch wel lekker dat we niet met de trein hoeven in de spits. Ilse moet helaas werken. Donderdag 3 januari 2019 we gaan naar huis… We staan bijtijds op en zeggen Ilse gedag. Dan gaan de koffers in de auto en we vertrekken om 07:30 richting Schiphol. We hebben mazzel we rijden net achter de spits aan zodat we nergens in de file komen te staan.

Onderweg naar Schiphol, onze vakantie zit er weer op.

We komen ruim op tijd aan en we lopen gelijk door om onze bagage in te checken er staan lange rijen… Gelukkig hoeven we niet lang te wachten, de koffers worden gewogen en ze zijn niet te zwaar. Daarna gaan we met Rick nog even een kop koffie drinken en dan zeggen we ook hem gedag en vertrekken we richting douane. Ook hier staan best wat rijen mensen te wachten maar we zijn ruim op tijd dus we hebben geen stress. Daarna lopen we wat rond en bekijken wat winkels en kopen we nog wat tijdschriften. Dan gaan we richting gate, het vliegtuig staat al klaar.

Wachten op vertrek vanaf Amsterdam, foto gemaakt tussen de zonnewering door. De kist is er al.

We vertrekken rond 12:30 en we zullen nu een langere reis hebben dan op de heenweg (heen 9,5 uur en terug 12,5 uur) . We vliegen via Aruba waar we een tussenstop van  ongeveer 1,5 uur hebben. Ik zit me niet op de reis te verheugen, tis weer een beetje dubbel. Aan de ene kant heb ik best wel zin om weer naar huis te gaan, maar aan de andere kant laten we ook weer heel wat achter in Nederland.  Ik ben wel dankbaar voor de moderne techniek want op die manier kunnen we toch vaak contact hebben met iedereen. De vlucht vertrekt op tijd en het vliegtuig zit weer bijna helemaal vol. Ik moet zeggen dat de reis voor mijn gevoel langzaam gaat… pfft.. het duurt voor mijn gevoel een eeuwigheid voor we op Aruba landen.

Onderweg naar Bonaire, even een vluchtupdate.

Het laatste stukje naar Bonaire gaat gelukkig wel heel snel en op de een of andere manier helpt het overstappen voor de vermoeidheid. We zijn redelijk fit als we landen op Bonaire, we laden onze koffers in de auto en vertrekken richting huis. Toch weer lekker hoor, thuis in ons eigen huisje. De koffers pakken we grotendeels uit. En slapen doen we heerlijk in ons eigen mandje.

4 januari 2019 – rustige dagen om even bij te komen van de reis en onze vakantie..

Gelukkig heeft Richard nog een paar daagjes vrij om bij te komen van de Jetlag. We wassen al het vuile goed en we doen boodschappen de koelkast is weer gevuld. ’s Avonds gaan we even Happy Hour vieren bij Hillside met Ronnie en Mirella, lang houd ik het niet vol. Om 21.00 ben ik echt gesloopt, de Jetlag slaat toe ik ben blij als ik thuis rond 21:30 in bed lig. We doen het deze dagen even heel rustig aan lekker temperatuurtje hier. En die zon, die schijnt gewoon iedere dag, lekker hoor.

Zondag 6 januari voor alles is er een eerste keer.

Vandaag voor de eerste keer even een uurtje werken op het Airport, (via de zelfde werkgever als waar ik ook tours voor doe). Er komt iedere week een vliegtuig van Sunwings aan (uit Canada) en dan vangen mijn collega en ik de gasten op. Vandaag zijn we zelfs met zijn drieën.. er komen 120 mensen uit dit vliegtuig voor ons.  We heten ze welkom op Bonaire en we verwijzen ze naar de juiste transfer bus. Het is kort maar zeer hevig… de gasten komen met grote groepen en ze willen allemaal zo snel mogelijk geholpen worden. Wij hebben beide 2 lijsten met daarop de namen van de gasten, die moeten we afvinken en we geven de gasten ook nog een informatie folder. De mensen verblijven in soms wel 6 verschillende hotels en het is zaak dat ze in de juiste transfer bus belanden. Pfft het is best wel wat hectisch werk maar ook wel leuk. Mijn collega’s gaan als de bussen vol zijn nog even aan boord om het een en ander uit te leggen. En dan keert de rust weder… Hierna ga ik naar huis, de werkkleding gaat uit en dan ga ik nog heel even naar de Coconut Bar waar Rich met Ronnie en Mirella zijn. We blijven niet heel lang meer, ik heb nog steeds wat last van de Jetlag en Rich moet er morgen ook weer vroeg uit. Tis gedaan met de vakantie.. helaas.

Maandag 7 januari Rich moet er ook aan geloven

Zo Rich heeft zijn eerste werkdag er weer opzitten. Het is hem meegevallen, ach ja je zit ook zo weer in het gareel. En dan lijkt de vakantie al heel snel weer lang geleden.. Dinsdag 8 januari 2019 ook mijn vakantie is afgelopen… Ook ik mag vandaag aan de bak. Het schip de Breamar wordt verwacht en ik mag een Noord en Zuid tour doen. Deze tour is een stuk langer dan de Zuidtour 4,5 uur . Wel leuk ik ga vandaag weer met chauffeur Allan op stap en dat is gezellig. Langzaam aan voelt het toch wat comfortabeler om met gasten op pad te gaan alhoewel ik altijd even door het eerste kwartiertje heen moet. De gasten zijn leuk en we hebben een goede tour.

Noord en Zuidtour gedaan met gasten van dit schip.

Donderdag 10 januari 2019 heerlijk een bootsnorkel.

Vandaag ga ik voor het eerst sinds een tijdje weer met de Queens mee. We hadden een bootsnorkel met de watertaxi bij Klein Bonaire. Heerlijk, we werden verwend met 2 Southern Stingray’s en een aantal schildpadjes. Het is zo lekker om hier in het water te zijn, het is ook boven water prachtig en het was reuze gezellig.

Bootsnorkeltocht met de Queens, de schroef van de watertaxi.Bootsnorkeltocht, ik blijf me verbazen over de prachtige kleuren onder water.Bootsnorkeltocht Queens, een verscholen.Bootsnorkel met de Queens, en ja hoor we hebben geluk 2 Southern Stingrays in de diepte..Bootsnorkel met de Queens, ze zijn altijd mooi een Honeycomb Cowfish.Bootsnorkeltocht met de Queens, prachtig in het blauw dit schildpadje..Bootsnorkeltocht met de Queens, mooi hoor.Bootsnorkeltocht met de Queens, genoeg Flamingo Tong gezien.Bootsnorkeltocht, met dank aan Lies die deze foto van mij heeft gemaakt.

Vrijdag 11 januari flamingo's en andere vogels, lekker eten, muziek en drummen...

Ik heb in Nederland een 2ehands telelens gekregen en die wil ik vandaag eens gaan uitproberen.. Ik vertrek met de auto richting Kralendijk naar een nabij gelegen Saliña. Ik weet dat daar de laatste tijd veel flamingo's zijn. Ik zet mijn auto neer in de buurt van het Mariot, het is wel een eindje lopen maar het is hier prachtig dus geen straf. Ik maak vele  foto's maar als ik ze snel bekijk zie ik dat ze niet echt scherp zijn. Ook zitten er andere watervogels waar ik óók wat foto's van maak.

Saliña bij Kralendijk, eerste foto's met telelens dit is wat te hoog gegrepen.Saliña bij Kralendijk, mooie watervogels.

Ik vermoed dat dát komt omdat ik geen statief heb gebruikt. Ik vertrek richting stad omdat ik weet dat er bij iemand flamingo's in de tuin staan het schijnt dat deze allen gevonden zijn gewond etc. En sinds die tijd bij de mensen in de tuin "wonen", ik wil hier nog een poging wagen met de nieuwe lens en kijken of dit beter wordt. Ook hier schiet ik vele plaatjes en als ik thuis de foto's bekijk en bewerk zitter er wel een paar mooie bij.

Flamingo's in de tuin eerste foto's met de telelens, niet zo mooi roze omdat ze ander voedsel eten.Flamingo in de tuin, eerste set foto's met de telelens.Flamingo's in de tuin, eerste foto's met telelens, veren in orde maken.Flamingo in de tuin, eerste foto's met telelens, mooi dichtbij.Flamingo in de tuin, eerste foto's met de telelens.Flamingo in de tuin, eerste foto's met de telelens, mooie veren.Flamingo in de tuin, eerste foto's met de telelens, fraaie achtergrond.Flamingo in de tuin, eerste foto's met de telelens, speciaal bewerkt.

Vanavond hebben we een hapje gegeten bij Ronnie en Mirella,  die bezoek uit Nederland hebben van Henk de broer van Ronnie. Ze hebben heerlijk gekookt, een Iers stoofpotje met rundvlees met bier.. lekker was het.

Gezellige avond bij Ronnie en Mirella.. heerlijk gekookt hadden ze.Mirella en Ronnie hadden lekker gekookt, Iers stoofpotje met rijst.

We kregen nog een heerlijk toetje En daarna ging de muziek ietsjes harder aan dan dat hij eerst stond ( best hard ..)  allerlei verzoekjes speelden ze af. Op een gegeven moment kwam er één van de buren die hier op vakantie was (meneer kwam uit Finland) op de muziek af. Hij vond het mooi.. hij werd voor een glaasje uitgenodigd en er werd volgens mij Whisky geschonken. Nou dát lustte hij wel, en de andere heren ook trouwens. Op een gegeven moment werd het wel een beetje ongemakkelijk… meneer legde zijn hand op mijn been en zei tegen mij  ‘zit jij me nou de hele tijd aan te kijken”  “ehhh nee “ zei ik  “en mijn man zit naast jou”…  Mirella die het zag gebeuren stond dit helemaal niet aan en ze stelde voor dat we even van plaats gingen wisselen, aldus geschiedde. Vervolgens wilde meneer bij Ronnie en Mirella bij hen naar binnen gaan het huis in, nou dat ging dus niet gebeuren… Gelukkig kwam er een vriend de tuin in van de “jolige” Fin en die werd door Mirella vriendelijk verzocht of hij zijn kompaan mee wilde nemen naar huis wat hij deed.

En toen gingen ze ook nog muziek maken..

Opgeruimd staat netjes zullen we maar zeggen. Het was een gezellige avond en er is zelfs muziek gemaakt,  er werd gedrumd op het drumstel van Ronnie……

Zaterdag 12 januari 2019 een zaterdag met allerlei activiteiten...

Snorkelen bij Sorobon en wijnproeven staan er op het menu voor vandaag. Vandaag hebben we afgesproken dat we met Ronnie, Mirella en Henk gaan snorkelen bij Sorobon, omdat het daar zo mooi is. De heren hadden nog een beetje last van gisteravond….. gelukkig gingen we eerst een “eindje” wandelen voordat we gaan snorkelen. Het is een soort van aqua joggen. Jammer was, dat er wel dat er best veel wind stond. Het wandelen viel een beetje tegen,  en het is ook een best eind lopen tot aan het rif.

Snorkelen Sorobon, het is wel een eindje lopen maar het is echt de moeite waard.Snorkelen Sorobon, en deze Palemotea kwam nieuwsgierig  even kijken.Snorkelen Sorobon, deze Porcupine verstopte zich.Snorkelen Sorobon, vele schelpen op de bodem.Snorkelen Sorobon, zoals altijd weer mooi.Snorkelen Sorobon, mooie baars.Snorkelen Sorobon,  een mooie Conche (Koningschelp).Snorkelen Sorobon, ook veel vis daar.Snorkelen Sorobon, skelet van een zee-egel.

Maar het was de moeite waard, en ondanks de wind heb ik er echt van genoten… Nadat we ons hadden omgekleed was het lekker op een stoeltje zitten naast elkaar met de voetjes in de zee geen straf. En hebben we genoten van ons uitzicht en van het gezelschap.

Snorkelen Sorobon, windsurfers genoeg.

’s Avonds hadden wij afgesproken met Mark en Hellen, elke maand is er een wijnproeverij waarbij je diverse soorten wijn kunt proeven. Heel bijzonder… 6 verschillende wijnen de een wat lekkerder dan de andere en je hoefde ze ook niet allemaal op te drinken of te proeven. Er lagen zelfs formulieren zodat je de wijnen per wijn kon beoordelen. Die heb ik maar niet ingevuld, want verstand heb ik er absoluut niet van… fruitige, volle afdronk,  mmmm ik zou het niet weten. Misschien moet ik daar eens een cursus voor gaan volgen?

Deze wijnen hebben we geproefd.Wijnproef avond ... 6 verschillende soorten best leuk.

Het was er gezellig druk, maar leuk om een keertje meegemaakt te hebben. Zondag 13 januari 2019 De Sunwingers komen weer aan uit Canada en we hebben deze vakantiegasten weer warm onthaald.  Dinsdag 15 januari een Zuidtourtje de Reflection komt aan we hebben 17 gasten in de bus. En ’s avonds heb ik weer een lesje bij het Rode Kruis, wederom reanimatie. Woensdag 16 januari eerste repetitie met het Popkoor in het nieuwe jaar

Donderdag 17 januari de jaarlijkse nieuwjaarslunch met de Queens.

De tafel was mooi gedekt, Nieuwjaarslunch Queens.

Dit keer bij Hillside Het snorkelen heb ik voor vandaag een keertje overgeslagen, dit omdat het snorkelen aan de zuidkant van het eiland was en ik dan best een stuk weer terug moest rijden. En ik had geen zin in stress. Maar de nieuwjaarslunch is altijd gezellig met de Queens, we hebben voor elkaar een cadeautje ter waarde van ongeveer $ 10,--  gekocht en leuk verpakt. Ik heb een hele handige man en die heeft me geholpen.. ik hoefde alleen maar een beetje te verven. Van karton heeft hij een slavenhuisje nagemaakt, echt grappig. Het cadeautje had ik in Nederland gevonden en het past er ruimschoots in. Als alle cadeautjes zijn uitgestald dan worden er lootjes getrokken en mag je om de beurt een pakje pakken. Als je een pakje hebt gepakt heb je de keuze om het pakje te houden of….. je ruilt het met één van je mede Queens als die een cadeautje heeft wat jij erg leuk vindt. Dit alles vindt plaats gedurende de lunch. Ik ben bijna als eerste aan de beurt dus er is nog niet veel te ruilen en mijn oog valt op een prachtig ingepakt pakje wat met bladeren en bloemen is ingepakt, als ik het uit heb gepakt ben ik er blij mee. Een heel mooi opschrijfboekje, ik heb geluk mijn cadeautje wordt niet geruild dus ik mag het houden.

Mijn cadeautje was mooi ingepakt.Leuk cadeautje gekregen op de Nieuwjaarslunch bij de Queens.

Het eten smaakte overigens ook prima, we hadden een 3 gangen menu. Het was weer reuze gezellig.

In mijn volgende blog… de  beentjes gaan van de vloer, ik tour wat af.. en ik snorkel ook weer een keertje mee

1. Lydia:
    15 februari 2019
    Ik heb alweer genoten van je verhaal en de mooie foto's. Laats nog een tv programma gezien van mensen die daar wonen. Hebben we nog meer gezien van het eiland. Ik zou er ook wel willen wonen 🤓groetjes en tot de volgende blog😗😗
  2. Helga:
    15 februari 2019
    GEZELLIG HOOR, X
  3. Silvia Weenink:
    16 februari 2019
    Ja, in Nederland was het super gezellig😍.
    Maar het is ook heel fijn om weer terug te zijn op Bonaire 😁🏝🌈.