24 en 25 juli We verkennen Cartagena en we gaan een dagje relaxen... op de boot.

24 juli 2019 - Cartagena, Colombia

Woensdag 24 juli

Nadat we met de taxi die we op het vliegveld genomen hebben naar ons hotel zijn gebracht schrijven we ons in. Bij ieder hotel werden de paspoorten gekopieerd. Daarna krijgen we de sleutel en gaan we ons tijdelijke onderkomen even bekijken. Prima, op de begane grond en ruim, de inrichting is wel wat oubollig maar prima voor ons.

De ingang van ons hotel in Cartagena.De "woonkamer" bij ons hotel.

De eerste slaapkamer was lekker ruim.De badkamer, niet heel modern maar het voldeed prima.

Het raam van onze slaapkamer.In de buitenruimte bij ons hotel kon je lekker relaxen.

Ons hotel in Cartagena had een leuk binnenpleintje.Er was zelfs nog een klein dompelbadje waar we in hebben gezeten.

Het bed lijkt ook prima te liggen. Nadat we de spullen hebben neergezet gaan we aan de wandel om een eerste indruk van Cartagena te krijgen.

Moderne en realistische stijlen naast elkaar.Ook in Cartagena veel muren met grafitti.Deze bouwstijl valt direct op, het is oud met sierlijke vormen.

Wat ook opvallend is de vele kleuren op de huizen.Graffiti met een boodschap.Nog meer paraplu's.

Mmm heerlijk overal vers fruit op kraampjes.Deze vogels hebben we op Bonaire ook, ze lijken een beetje op kauwtjes.

De straten zijn niet al te breed en overal is grafitti te zien. Wat ons ook direct opvalt is dat op sommige plekken de stank niet te harden is. Het ruikt er indringend naar urine misselijk makend… bah. Ik denk dat de mannelijke bevolking van Cartagena niet vaak gebruik maakt van het toilet. Ik doe mijn vingers op de neus om braakneigingen te voorkomen. Wel jammer trouwens die stank de huizen en straatjes zijn leuk. Mooi oude bouwstijlen.. als we door het park gelopen zijn komen we uit in het hart van het oude stadscentrum. Het is er druk en we werden aangesproken door een wat oudere meneer, hij gaf gratis wandeltours. Het leek ons wel wat en we gingen met hem mee.

Mooi in 1 plaatje gevangen.Cartagena, er hangen vrolijke parapluutjes boven de straten.

Creatieve muurschildering.Ook in Cartagena mooie kleuren op de muur.

Hij voerde ons langs mooie plekken en in gebrekkig Engels vertelde hij ons heel veel. We kwamen zelfs toen we op de stadsmuur liepen langs een huis van de inmiddels overleden Pablo Escobar.

Volgens onze gids is dit huis van Pablo Escobar (geweest?).Maurico, onze gids in Cartagena vergeleek Rich met Michael Douglas 😁.

Vooral het oude centrum van Cartagena is erg mooi. Uit de koloniale tijd stammen dit soort uitbouwsels.Aan het Plaza Santa Teresa staat het het luxe hotel Charleston.

Teatro Heredia. Mooie architectuur in Cartagena.Een duur hotel..  een paar honderd dollar per nacht betaal je hier.

Een standbeeld in het park, mooi paardje.Dit schilderij wat in een galerie hing vond ik mooi. In een galerie hingen verschillende schilderijen, mooi zoals dit is geschilderd.

Mooi beeld. een standbeeld op een plein.In de kerkvloer vele graven.

Glas in lood in de kerkramen.

Of het huis nog in handen van de familie is weet ik niet. Maar dat de drugsbaron in Cartagena een woning had is bijzonder. Onze gids Mauricio praatte honderd uit en vertelde ons dat de filmcrew van “Romancing The Stone” in Cartagena opnames had gemaakt. Of dit klopt weet ik niet ik heb even op internet gekeken maar deze film is merendeel in Mexico gefilmd omdat men in die tijd bang was dat de acteurs ontvoerd zouden worden. Mauricio vergeleek Richard met Michael Douglas (is dit een compliment??). In de tachtiger jaren was het niet zo veilig in Colombia….het waren de hoogtij dagen voor de kartels en de FARC. Maar ik las dat in Colombia taxi’s en bussen heden ten dage ook niet altijd veilig zijn, het onderstaande bericht vond ik het op internet.

Niettemin blijven ontvoeringen een onderdeel van het dagelijks leven in Colombia. Er zijn zelfs moderne vormen bedacht. Een beruchte is de zogeheten ‘paseo millonario’, het beruchte ‘miljonairsritje’. Daarbij worden passagiers van een bus of een taxi gedwongen naar de dichtstbijzijnde geldautomaat te rijden en daar met een pistool op het achterhoofd te pinnen.

Wij waren heel voorzichtig met taxi’s  we lieten het altijd via het hotel gaan of volgden de aanwizingen op van het geautoriseerde personeel op de luchthavens en ons is zo’n nare ervaring gelukkig bespaard gebleven.

Toen we door de stad liepen viel me op dat er heel veel verschillende deurkloppers te zien waren. Het werd een sport voor me om zoveel mogelijk verschillende deurkloppers op de foto te zetten...

Ik zie een deurklopper in de vorm van 2 visjes leuk!Een leeuwenkop deurklopper.Nog een zeemeermin deurklopper.

Een mooie deurklopper in de vorm van een zeepaard. Een vissen deurklopper.Een deurklopper in de vorm van een zeemeermin.

2 leeuwen om mee op de deur te kloppen..Een blad als deurklopper. Nog een deurklopper..

Deurkloppers.... veel verschillende.Nog een leeuw in de hoofdrol in deze deurklopper. Ja nog een hagedis.

Ik weet niet wat het moet voorstellen...Een mooie leeuwenkop. Weer een deurklopper voor mijn verzameling...

Sierlijke deurkloppers... De een wat vriendelijker dan de ander...Deurkloppers met dieren in de hoofdrol...

Vele soorten hagedissen..Vele deurkloppers....Ik had wat met al die deurkloppers....zoveel verschillende heb ik gezien.

Maurico had zijn adresjes… we kregen toegang om een kijkje te nemen bij hele dure hotels (400 dollar of meer per nacht) en hij bracht ons naar het Cacao museum waar we een gratis rondleiding kregen.

Een open cacao boon.Cacao....

Natuurlijk ook wat hebben gekocht in de winkel die er bij zat (lekker hoor). Bij een juwelier moesten we ook naar binnen smaragd wordt in Colombia gewonnen en ze maken er mooie juwelen van.

De nationale edelsteen Emerald.

Ik vermoed dat het de bedoeling was dat wij ook iets zouden kopen maar dat hebben we niet gedaan. Mauricio liet ons het standbeeld zien van de beroemde schrijver Gabriel García Marquez.

Standbeeld van de beroemde Colombiaanse schrijver Gabriel García Marquez.

Het was een leerzame maar ook vermoeiende wandeling, het was namelijk snikheet in Cartagena. Aan het einde van zijn tour hebben we natuurlijk een tip (fooi) aan Mauricio gegeven. Hij tipte ons nog voor een plek waar we een lekker drankje konden doen, dat was in een boekenwinkel waar ook airco was. Heerlijk! Toen we naar het toilet gingen (na elkaar) viel ons het bijzondere kraantje op. Toen ik terug kwam van het toilet zei ik het Rich en ik zei ook “ik heb er een foto van gemaakt”… “ik ook”  zei hij🤣 .

Uitgerust hebben we onder het genot van een drankje in deze boekenwinkel.Ik vond deze kraan erg mooi vormgegeven.Na al dat lopen hebben we even heerlijk met een drankje gerelaxt.

Toen we terug liepen naar het hotel kwamen we langs een boekingskantoortje en viel ons oog op een tochtje op zee. Ja daar hadden we wel zin in, een dagtocht op een catamaran even niet lopen in de hitte maar relaxt een dagje op zee. Dat leek ons wel wat, zo gezegd zo gedaan morgen een zeedagje..  Zo we hebben we onze eerste dag in het mooie Cartagena erop zitten..

Donderdag 25 juli

We zijn op tijd wakker en gaan bij het hotel ontbijten… jullie raden het al… brood met roerei.

De kokkin ze keek hier vrolijk, maar haar ontbijt was niet zo bijzonder...

Ook is er wat vers fruit, water en suikermeloen.  Als ik verse vruchtendrank even test neem ik het toch maar niet, zo bitter het leek wel alsof alleen de schil was gebruikt. Ik kan echt geen ei meer zien.. morgen maar even niet hier ontbijten… Omdat het nog vroeg is gaan we de omgeving weer verder verkennen. Het moet gezegd het oude deel van Cartagena is prachtig. Wel ontzettend toeristisch dat wel (en dat vind ik jammer).  Na de wandeling gaan we netjes zitten wachten in ons hotel (wat 2 ingangen heeft) we zouden opgehaald worden voor de boottocht. Ze zijn laat….. vinden wij dan komt de aap uit de mouw.. zij waren aan de andere ingang… We worden alsnog naar de boot gebracht. Er is even een probleempje als ik geen paspoort nummer kan overhandigen.. dat is blijkbaar nodig voor de verzekering. Uiteindelijk komt het goed en mogen we aan boord van deze hele grote catamaran (er kunnen maximaal180 personen mee incl. 6 bemanningsleden).

De Bona Vida, de dame op de voorgrond vond ik mooi met haar hoofddeksel.Een boot waar meer dan 150 man op kon, gelukkig die dag niet...De kaptein van de Bona Vida.

Hij is gelukkig  lang niet helemaal vol, er was voldoende personeel aan boord. Als we de haven uitvaren hebben we een mooie blik op de stad met op de voorgrond verschillende boten die aangemeerd liggen.

In de haven lag dit mooie zeilschip.Ook mooi dit, die oude torens en de boot.Een foto met contrasten, een super modern jacht, oude torens en een zeilboot.

Als we een stuk verder zijn gevaren zien we een aantal marine schepen liggen, een van deze schepen heeft ook een heliplatform.

Marine schip.De marine had ook diverse schepen in de haven liggen.Een marineschip met een heliplatform.

Nog verder varen we, we zien de skyline van het moderne deel van Cartagena.

Uitzicht vanaf de boot naar de skyline van Cartagena.

We passeren veel boeien, en op elke boei zit wel een Pelikaan.

Op iedere boei die we zagen zat wel een pelikaan...Blik naar beneden geworpen door het net van de catamaran.Het zeil werd handmatig gehesen.Het zeil was gehesen.

Mooie uitzichten onderweg.

Eilandjes glijden voorbij, we genieten. Als we tenslotte op volle zee zijn wordt het zeil gehesen. Handmatig… de crew moet aan de bak. Aangezien we op een catamaran zitten heeft deze mooie netten.. en wij gaan er lekker op liggen om even van de zon te genieten.

Genieten op de boot.We hebben een relaxdagje op de catamaran Bona Vida.

Heerlijk een dagje lekker luieren, het water de wind zalig. We gaan ook nog snorkelen, wat me opvalt is dat het water lang niet zo mooi van kleur is en zo helder als op Bonaire. Het zal mij benieuwen hoe het onder water is, nou dat valt behoorlijk tegen. Slecht zicht, weinig tot geen vis en het koraal ziet er een soort van dood uit.

Het water had niet zo'n mooie kleur als op Bonaire.We hebben ook  nog even gesnorkeld.Bonaire is onder water veeeeel mooier maar bij de mangroven zag ik toch nog wat leuks.

Aangroeisels op de mangroven.Onder de wortels zwom een mooie vis.Er dreven wel 4 van dit soort kwallen hier.

En zowaar ik ontdek een visje.Net een klavertje vier in het midden van deze (maan?) kwal.

Jammer.. later als we vlak bij een klein eilandje voor anker gaan mogen we nogmaals snorkelen en als ik naar de wal zwem en bij de mangroven in de buurt ben is er toch nog wel wat moois te bespeuren. Ik zie zelfs 4! Kwallen ik vraag me af of het famillie is van de maankwal die ik een keer op Bonaire heb gezien. Deze kwallen hebben namelijk ook nauwelijks zichtbare tentakels (ik houd voorzichtigheidshalve wel wat afstand). Als we weer aan boord zijn krijgen we lunch, het groenvoer is in buffetvorm en voor het warme deel kunnen we bij de bemanning langs lopen. Wij hebben voor vegetarisch gekozen en het smaakte prima.

Genoeg crew aan boord.En toen kwam er een klein bootje langszij...Meneer wilde zijn verse zeevruchten verkopen.

Er werden ook wat bordjes gekocht.Onze lunch, wij hadden voor vegetarisch gekozen, prima.

Er kwam ook nog een meneer met een bootje langszij, hij verkocht langoesten en garnalen, deze hebben gretig aftrek. De bemanning van de Bona Vida is vriendelijk en de boot is goed uitgerust, de toiletruimte is netjes op orde we hebben geen klagen.

De toiletruimte was prima in orde aan boord.

Lekker, het water en de wind.De vlag van Colombia wapperde in de wind.

Na de pauze wordt de terugreis ingezet, onderweg komen we diverse boten tegen. Een grote containerboot maar ook pleziervaartuigen passeren ons.

Een containerschip onderweg naar de haven.Boten heb je in veel soorten.

Als we in de verte Cartagena zien liggen zien we ook dat er een aantal marine schepen voor liggen, misschien een oefening of zo? Nog dichterbij zien we de grote hijskranen die op de kade staan om de container schepen te lossen. En dan zijn we weer bijna “thuis”. Het was een relaxte dag.

Cartagena komt weer in zicht, het was een heerlijke dag.Grote hijskranen staan aan wal om de containers te lossen.Zo we zijn weer bijna terug.

Nadat we bij het hotel ons rugzakje (met zonnebrandcrème en aanverwante artikelen) hebben achtergelaten gaan we heerlijk uit eten. Lekker in de buitenlucht bij een Italiaans restaurant, onder het genot van een drankje. Een heerlijke afsluiting van een mooie dag.

Bij dit restaurant hebben we 's avonds lekker pizza gegeten buiten natuurlijk...

In mijn volgende blog.. nog meer Cartagena en we plannen verder voor onze reis naar Santa Martha…