26 augustus t/m 4 september 2018 – een oefening, snorkelen en duiken het blijft leuk..

26 augustus 2018 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Zondag 26 augustus, geen duikdagje.. het weer is niet helemaal fijn dus slaan we een keertje over.

Dinsdag 26 augustus

Ik krijg via de app een berichtje van Aisha, er is die dag ’s middags een oefening van het Rode Kruis en andere hulpverlenende instanties. Of ik mee wil doen, maar natuurlijk. We verzamelen bij de katholieke kerk in het centrum en vanuit daar stappen we in de Rode Kruis bus. We zijn met zijn 9 personen. Vandaag hebben als oefening in gedachten dat er brand op de luchthaven is uitgebroken en dat alle mensen die daar zijn geëvacueerd moeten worden. Mijn taak is om de mensen die bij de opvang locatie arriveren te registreren. Dit heb ik bij de vorige oefening ook gedaan dus dat komt wel goed.

Rode Kruis Bonaire, wachten totdat we worden opgeroepen voor de oefening.

De oefening verloopt goed, ook  dit keer zijn het weer Nederlandse militairen die de rol van de evacués op zich nemen. Na 1,5 uur is de oefening afgelopen en hij is geslaagd. Ik hoor later van Aisha dat we een complimentje hebben gekregen. Die avond ga ik ook voor het eerst sinds de vakantie weer naar herhalingsles. Dan krijg ik te horen dat als ik nu 6 lessen aaneengesloten volg mijn diploma verlengt gaat worden (eindelijk). Ik ben er blij mee. De lessen zijn eigenlijk best wel oké hier, wel veel nadruk op reanimatie dat wel maar goed dat vond ik in Nederland ook al.

De volgende dagen kabbelen voorbij en verlopen rustig.

Donderdag 30 augustus – We gaan naar het Speeltuintje..

Vandaag hebben we met de Queens afgesproken bij het Speeltuintje, een openbaar speeltuintje voor kinderen aan de boulevard van Kralendijk. Daar installeren we ons, handig er staan al bankjes en tafeltjes dus kunnen we daar na de snorkel gezellig koffie drinken.

Snorkelen Queens, Speeltuintje, boei.  Snorkelen Queens, Speeltuintje, Fether dusters.

Het plan is om richting Karels Pier te snorkelen, het schijnt er echt de moeite waard te zijn heel veel vis en volgens leyla zitten er ook snoeken. Snoeken denk ik nog, dat zijn toch zoetwatervissen toch?We gaan richting Karels en natuurlijk zien we onderweg al weer mooie dingen en kan ik het niet laten om daar foto’s van te maken.

Snorkelen Queens, Speeltuintje Kerstboomwormpjes.  Snorkelen Queens, Speeltuintje Palometa 1.

Bij Karels stikt het inderdaad van de vis. Mooie Palometa’s die in scholen voorbij zwemmen. Dan wijst Leyla me op de snoeken en als ik later thuis ben zoek ik ze op in het vissenboek. Inderdaad Common Snook zo staat er in het boek. Dus .. wel zoutwatersnoeken dit, prachtig zijn ze met zijn tweeën. De Common snook heeft een mooie zwarte streep over de lengte van zijn lichaam.

Snorkelen Queens, Speeltuintje Spotted Filefish.  Snorkelen Queens, Speeltuintje Common Snook.

Ook veel Spotted drum bij de Pier, een mini zwemt dansend met zijn prachtige rug en staartvin voorbij, het is lastig om er een goede foto van de maken omdat hij zo beweeglijk en gracieus zwemt. Ik maak veel foto’s en thuisgekomen is er eigenlijk niet 1 die 100% scherp is dat vind ik wel jammer.

Snorkelen Queens, Speeltuintje Spotted Drum.   Snorkelen Queens, Speeltuintje Juvenile Spotted Drum.

Snorkelen Queens, Speeltuintje Porcupinefish.   Snorkelen Queens, Speeltuintje Reuzen anemoon.

Snorkelen Queens, Speeltuintje juvenile French Angelfish.  Snorkelen Queens, Speeltuintje, Lies mét snorkelhoed.

Lies vindt op de terugweg onderwater nog een zonnehoed die waarschijnlijk bij iemand van het hoofd is gewaaid en er aan de verkleuring te zien al geruime tijd op de bodem ligt. Voor de grap zet ze hem ff op een snorkelhoed zullen we maar zeggen.

Als we op de kant staan verteld Lies dat er in de buurt van Yellow Sub (een duikschool aan de boulevard) voor de kust een zeepaardje zwemt. Dát wil ik graag zien en dus besluiten we om een heel stuk verderop daarna te gaan zoeken. Na een flinke wandeling gaan we het water weer in, maar hoe we ook speuren (met zijn 3en) we vinden hem niet, jammer maar helaas. Wel zien we een mooie fregatvogel..

Snorkelen Queens, Speeltuintje Fregatvogel.  Snorkelen Queens, Speeltuintje Fregatvogel boven de  boot.

Ik heb met mezelf al wel afgesproken dat ik nog een keer alleen ga snorkelen bij Karel omdat ik het wel een super leuk plekje vind om te genieten. En misschien ga ik ook nog wel een keer in mijn eentje opzoek bij Yellow Sub, naar het zeepaardje..

Zondag 2 september 2018 – Sweet Dreams of Sweet Nightmares??

De naam Sweet Dreams is mooi, en het is er ook heel mooi, normaal gesproken. Maar dit keer is het een zwemwedstrijd, heel veel stroming onderwater. En dat is best heel erg vermoeiend, je vinnen 4 slagen vooruit en je dan 3.5 weer terug drijft door de stroming. Foto’s maken is lastig omdat ik er veel energie in moet steken om op dezelfde plek te blijven. We zien een prachtige schorpioenvis die muisstil blijft liggen.

Sweet Dreams, Schorpioenvis.  Sweet Dreams, Longsnout Butterflyfish.

Sweet Dreams, Rockbeauty.  Sweet Dreams, Coney.

Als we op de terugweg zijn en veel ondieper, gaat het zwemmen gelukkig een heel stuk makkelijker. Veel minder stroming, want als je heel erg stroming mee hebt dan is dat ook niet fijn dan ben je de hele tijd druk met afremmen zeg maar. Maar het valt mee ik zie nog een mooie sharptail eal die braaf op de foto wil.

Sweet Dreams, Sharptail Eal, kop en staart staken uit.  Sweet Dreams, Sharptail Eal.

Sweet Dreams, Sharptail Eal, hij poseerde mooi.  Sweet Dreams, Sharptail Eal, portretfoto.

Sweet Dreams, Coney Juvenile.  Sweet dreams, White Scroll Alga.

En aan de kust prachtige Social Fether Dusters, mooi hoor.

Sweet Dreams, prachtig deze Social Fetherduster.  Sweet Dreams, prachtig deze Social Fetherduster close up.

Rich ziet een grote groene murene die zich ijlings uit de voeten (vinnen) maakt als ik dichterbij kom. Ze kunnen echt heel snel zwemmen, dat zou je haast niet zeggen met zo’n groot lichaam.

Sweet Dreams, Green Muray, hij maakte zich snel uit de voeten (eh vinnen).

Na het duiken zijn we beiden moe.

Dinsdag 4 september 2018

Ik ga alleen op (snorkel)pad naar Karels Pier. Mmm jammer, de glasboot ligt er en aan de andere kant van de pier ligt een watertaxi. Ik kan dus niet overal zwemmen waar ik graag had willen zwemmen. Desondanks zie ik weer voldoende mooie dingen.

Mooi helder water, richting Karels pier gesnorkeld.  Snorkelen bij Karels Pier.

Snorkelen bij Karels Pier, mooie witte egel  Snorkelen Karels pier, Surgeonfish.

Snorkelen bij Karels pier, zwart witte murene.  Snorkelen bij Karels pier een piep jonge French Angel Fish.

Snorkelen bij Karels pier een nieuwsgierige jonge French Angel Fish.  Snorkelen bij Karels Pier, portretfoto jonge French Angel Fish.

Op de terugweg een prachtige juvenile French Angelfish en een die net iets ouder is, de strepen zitten er nog wel maar deze zullen gaan verdwijnen.

’s Avonds ga ik weer naar EHBO.

Ik heb vorige week het bericht gekregen dat voorlopig de repetities van het Popkoor Bonaire zullen worden opgeschort. Dit omdat de echtgenoot van onze dirigente ineens ontzettend ziek is geworden en hij is overgevlogen naar Colombia en daar op de IC ligt, heel erg voor haar.

Donderdag 6 september 2018 – Bonaire dag

Rich is vandaag vrij, een verplichte vrije dag, sommige verplichtingen zijn niet naar..toch?

Ik ga vandaag wel met de Queens mee, tis mijn “uitje”en ach ik blijf niet de hele dag weg. Vandaag gaan we snorkelen bij Red Beryl dat ligt aan de zuidkant (bij de zoutwinning in de buurt). Mooi plekje. Ver in de diepte zien we een Sharptaileal en ik duik er naar toe om hem op de foto te zetten. Hij is mooi…. Ik waag er een paar hoekduikjes aan.

Snorkelen Queens, Red Baryl en ver in de diepte zie ik een spotted eal.  Snorkelen Queens, Red Baryl, mooie spotted eal in de diepte ik heb er naar toe moeten duiken.

Verder zien we vandaag, lege vaten een prachtig Hertshoornkoraal bos, een afdruk van een rog in het zand van de bodem, een baby murene, prachtige koralen, baarzen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Feest voor je ogen!

Snorkelen Queens, Red Baryl, een Sharptaileal heeft ook vinnen!  Snorkelen Queens, Red Baryl.. verroestte vaten..

Snorkelen Queens, Red Beryl, mooi woud met hertshoornkoraal.  Snorkelen Queens, Red Beryl, veel vis boven het woud van hertshoornkoraal.

Het was weer echt de moeite waard. Na de snorkel ff gezellig een bakkie koffie en dan gaat ieder weer zijnsweegs. Ik geniet iedere week met volle teugen van “mijn uitstapje”.

Snorkelen Queens, Red Beryl ik denk dat er een rog heeft gewoeld hier.  Snorkelen Queens, Red Beryl, baby goldspotted murene.

Snorkelen Queens, Red Beryl, prachtige social fether dusters.  Snorkelen Queens, Red Beryl, er groeit van alles tussen het brandkoraal.

Snorkelen Queens, Red Beryl, prachtig zoveel kleuren en vormen bij elkaar.  Snorkelen Queens, Red Beryl, en dan zie je deze prachtige baars 1.

Snorkelen Queens, Red Beryl, Flamingo tong 1.  Snorkelen Queens, Red Beryl, Flamong tong 2.

Snorkelen Queens, Red Beryl, filefish met extra kleurtjes van mij..  Snorkelen Queens, Red Beryl, prachtige baars 2.

Snorkelen Queens, Red Beryl, prachtige baars 3.  Snorkelen Queens, Red Beryl, mini baby French Angel Fish.

Snorkelen Queens Red Beryl Lies heeft bijna dezelfde vinnen als ik ..  Snorkelen Queens, Red Beryl prachtige baars 4.

In mijn volgende blog we gaan met de duikboot mee, Hiep hiep hoera Richard is jarig en snorkelen dit keer met de taxi ook naar Klein Bonaire

1. JAN ZOETEBIER:
    29 september 2018
    Geweldige foto's. Richard van harte gefeliciteerd en nog vele mooie jaren op Bonaire.
  2. Silvia Weenink:
    30 september 2018
    Dank je Jan dat zullen we zeker doen als als het meezit. Groet van ons beiden