26 november t/m 8 december 2019 schone tandjes, snorkelen, geen chippendale dansje, grotten en meer.

26 november 2019 - Kralendijk, Caribisch Nederland

Dinsdag 26 november

In de middag word ik gebeld, (dat doen ze hier trouw bij de tandartspraktijk), ze attenderen me erop dat ik morgen een afspraak heb.

Woensdag 27 november

Ik mag naar de Mondhygiëniste voor de halfjaarlijkse schoonmaakbeurt van mijn gebit. Niet dat ik het zo leuk vind maar het moet gebeuren, ik wil graag mijn eigen tandjes behouden. Als ik binnen word geroepen krijg ik te horen dat het ook al een jaar geleden is dat mijn gebit op gaatjes is gecontroleerd en dat de tandarts had aangegeven dat er foto’s gemaakt moeten worden. Ze vertelt vooraf wat de kosten zijn en of ik dat wil. Ja hoor wat moet, moet, eerst worden de foto’s gemaakt, daarna de controle en alles gebeurd door de mondhygiëniste. Gelukkig geen gaatjes of andere dingen. Daarna gaat ze het schoonmaken, ik vind met name het geluid verschrikkelijk van die elektrische boor of wat het ook is wat ze gebruikt. En af en toe voelt het ook niet prettig. Ik ben blij als ik weer buiten sta, pfft dat hebben we ook weer gehad voor een half jaar. Het voelt ook wel weer lekker, mooie schone tandjes.

Donderdag 28 november

Lekker ik ga weer snorkelen met de Queens, we gaan naar Andrea 2 en ik mag meerijden met Loes. Onder water zien we in het hele diepe een American Stingray voorbij komen, hij is druk met het omwoelen van de bodem, op zoek naar eten. Ook zien we veel Blue Tang, in allerlei stadia van ontwikkeling, van piepklein en knalgele visjes tot prachtige volwassen blauwe exemplaren. Ook de French Angel Fish is aanwezig, mooie grijze Chubs zwemmen rond ons heen, ze kunnen ook stippen krijgen mooi hoor. Na het snorkelen gaan we op de kant en genieten we van de koffie en van elkaars gezelschap. Als ik ga snorkelen met de Queens is het een uitje waar ik me enorm op verheug.

Heerlijk gesnorkeld bij Andrea 2 met de Queens. Gele permanent make up op de oogleden 😁. Soms ben ik wat creatief en dan bewerk ik de achtergrond 😉.Grijze Chub, ze kunnen van kleur veranderen mét stipjes en zonder.. Kijk naar dat mondje, net alsof hij er lipstick op heeft gedaan. Een baby Blue Tang, als ze nog jonger zijn, dan zijn ze knalgeel.Mooi, een grote bol hersenkoraal en dan die French Angel die nieuwsgierig naar me toe zwom. Ik duik naar beneden.. maar het is te diep om er echt dichtbij te komen, later de foto gekropt... En in het hele diepe blauw zien we een American Stingray het zand omwoelen.Een papegaaivis zwemt altijd zo prachtig met zijn zijvinnen, die hij als vleugeltjes uitslaat.

Vrijdag 29 november

Woodstock, de laatste Jamsessie..

De laatste Jamsessie bij Woodstock. We gaan eerst bij Hillside een hapje eten. We komen er Carin en Theo tegen (en Theo lid  van de band Back on Track), Theo is vervend gitarist maar hij kondigde gelijk aan dat hij die avond niet bij Woodstock zou gaan spelen. Hij was het hele weekend al druk met muziek maken zo vertelde hij. Het was hilarisch.. we waren goed en wel bij Woodstock en jullie raden het al… Theo kon het niet laten, hij heeft bijna de hele avond gespeeld. Het was echt zo’n leuke avond! Ik hoorde trouwens die avond ook dat iemand had gehoord dat Woodstock geen café meer blijft maar een winkel gaat worden. Echt zo jammer……vooral voor ons “oudjes”, Woodstock was wel een beetje “ons” café, voor de gezellige muziek avonden en natuurlijk ook voor de Pubquiz.

Zaterdag 30 november

Kunstroute Bonaire 2019.

We rijden een paar adressen af van de kunstroute, mooie dingen gezien. Wat zijn mensen toch creatief! Vanavond is de laatste “disco” 70/80 avond bij Woodstock, de zaak is (helaas voor ons) verkocht. Het is gezellig, er zijn ook best een aantal van mijn tourguide collega’s en de voetjes gaan stevig van de vloer. Een van  mijn collega’s biedt aan om als “Chippendale” te gaan dansen als we met de pet rond gaan. Wij bieden gelijk aan om met de pet rond te gaan, maar ons aanbod wordt niet gehonoreerd, het Chippendale dansje niet gedaan.

Zondag 1 december

We gaan duiken in de buurt van Angel City, heerlijk de onderwaterwereld is prachtig en het geeft rust in mijn hoofd. Er is altijd wat moois te zien.

In de buurt van Angel City een mooie Eekhoornvis. Een Anemoon verstopt tussen het koraal. Een Midnight Blue parrotfish.

Deze visjes zijn heel klein het is een jonge Slender Filefish. Een kleine Nassau Grouper, hij is prachtig getekend. Kurkentrekker anemoon.

In de middag staat ons eerste “optreden” met Popkoor Bonaire op de agenda bij Hillside. Jammer, als alle koorleden er allemaal zijn blijkt dat er een miscommunicatie geweest te zijn. We stonden niet op de agenda/planning voor die middag en er is al een zanger aan het optreden. Als zijn optreden afgelopen is mogen we toch zingen, een beetje spannend is het toch wel. Maar het gaat best goed en de mensen vonden het (geloof ik) wel leuk.

Het ging best goed. Ons eerste optreden met Popkoor Bonaire bij Hillside.

Maandag 2 december

Ik werk vandaag, het is warm en er is ook best wat regen gevallen de afgelopen tijd en dat betekend dat het vliegend ongedierte hier van profiteert (uche uche uchte het stikt hier van de ………..).

Dinsdag 3 december

We halen Arie en Renee op van Flamingo Airport. Ze zijn bij Ilse en Edwin geweest op Curaçao en ze gaan nu een dikke week van vakantie genieten op Bonaire. Het is leuk om ze weer te zien, het is een tijd geleden. We gaan er een leuke week van maken, ze vragen of ik een keer een tourtje wil geven en ze het een en ander wil vertellen over Bonaire, dat gaan we doen. Nadat we bij hun appartement gereden zijn waar ze de koffers neerzetten, gaan we naar Karels een drankje doen en kletsen we gezellig bij. Daarna zetten we ze af en gaan we huiswaarts. Rich en ik moeten morgen allebei werken.

Woensdag 4 december

Ik moet werken, een zuidtourtje. Na mijn werk ’s middags word ik opgepikt ga ik met Arie en Renee snorkelen het is even nadenken waar we gaan snorkelen omdat ze geen schoentjes hebben en er op Bonaire niet altijd zanderige bodems zijn… Op veel plekken is er koraal en ook zee egels. Zoutpier lijkt me leuk, ik hoop dat de zoutboot weg is die er die ochtend lag. Yes hij is weg ik was blij maar, als we al in het water staan zien we dat er een nieuwe zoutboot snel nadert… jammer. We gaan naar links Salt City, er is niet veel begroeiing op de bodem maar er is voldoende vis te zien.

Gesnorkeld met Arie en Renee bij Salt City, een mooie Eekhoornvis. Een baby murene tijdens het snorkelen bij Salt City met Arie en Renee. Fetherduster anemonen gezien tijdens onze snorkeltocht bij Salt City met Arie en Renee.

Arie en Renee genieten, op de terugweg hebben we wel een beetje tegenstroming. Na ons snorkeltochtje rijden we de Zuidroute langs de slavenhutjes en vertel ik het een en ander over de geschiedenis van Bonaire. We stoppen even bij de plek waar de zee zo prachtig op de kust slaat. Bij Sorobon strijken we neer, en onder het genot van een drankje genieten we van het uitzicht.

Samen met Arie en Renee een rondje zuid gereden, altijd mooi. Deze klipper lag ook in Kralendijk. In het centrum van Kralendijk staat deze flamingo op de boulevard.

Donderdag 5 december

Ik ga niet snorkelen, ik heb Dividesk dienst. Als je ’s avonds rondrijd in Kralendijk kun je goed zien dat Bonaire al aardig in Kerst stemming komt….ondanks Sinterklaas. Wat hier overigens ook uitbundig word gevierd.

Sfeervol hoor. De verlichting veranderd iedere keer van kleur. Bonaire komt in Kerst sfeer..

Vrijdag 6 december

Ilse en Edwin zijn geland op Bonaire, ze blijven een lang weekend. Leuk! Ilse is alleen snip en snipverkouden, ze heeft haast geen stem, wel jammer want we wilden ook met hen gaan duiken. Helaas, niks aan te doen, dat gaan we volgende keer wel inhalen. We gaan die avond met zijn zessen eten bij Cuba. Daarna gaan we richting Coco Beach, we hadden kaartjes gekocht voor het concert van de Edwin Evers Band, als verrassing. Het is gezellig druk. Ik vind zelf de muziek qua niveau niet zo hoog maar de stemming zit er goed in.

Optreden Edwin Evers Band op Bonaire vrijdag 6 december. Selfies... mmm daar moet ik nog even op oefenen.

Edwin Evers net voor het concert begon. Edwin Evers zong uit volle borst.

Met zijn allen op de foto ...

Zaterdag 7 december

We gaan duiken met Edwin en Renee bij Soft Coral Garden.. erg mooi weer is het.

Edwin en Renee doen even de buddy check. Even het masker opzetten en dan gaan we. We gaan onderweg naar Soft Coral Garden.

Edwin vond het mooi! DSCN6609a Groen Koraal duik bij Soft Coral Garden met Renee en Edwin.

Prachtige koralen bij Soft Coral Garden. Mooie Hawskbill Turtle bij Soft Coral Garden. Hij was relaxed.

Een French Angel Fish. Aan de oppervlakte zwom ook een mooi schildpadje. Deze visjes woelen met hun voelsprieten in het zand.

Weer een “optreden” van Popkoor Bonaire bij Jong Bonaire, pfft de hele zaal zit vol en we staan op een podium met diverse microfoons voor onze neus. Maar het gaat goed, en we zijn allen mooi in de kleertjes, zwart, wit en een toef rood.

Optreden Popkoor Bonaire bij Jong Bonaire.

Na het optreden hebben we afgesproken met Arie en Renee en Ilse en Edwin, we gaan uit eten bij Hillside. We krijgen een mooie tafel op een rustige plek bij het zwembad.

Met zijn allen bij Hillside. Gezellig getafeld bij Hillside.

Zondag 8 december

In de droge grot is er even een groepsfoto gemaakt. In de zwemgrot, het is er prachtig.

We gaan in de ochtend met Arie Renee Ilse en Edwin naar de grotten. Het is er weer mooi, Arie en Renee bedanken voor de klimpartij bij de “zwemgrot”, ik vind deze klim ook niet echt leuk. Maar als je eenmaal beneden bent is het genieten, prachtig. Ilse en Edwin vinden het ook erg mooi. Daarna gaan we een hapje eten en rijden we de  Noordroute onderweg maken we een snorkelstop bij 1000 steps, mooi, veel schildpadjes hier.

Gesnorkeld met Ilse en Edwin en Arie en Renee bij 1000 steps. Arie en Renee hebben ook genoten, net als wij trouwens. Een bewoonde konch op de bodem, mooi. Een paar leuke schildpadjes bij 1000 steps gezien tijdens het snorkelen.

We stoppen ook even bij het viewpoint bij het Goto meer onderweg vertel ik weer het een en ander over ons mooie Bonaire.

Wij met de kinderen. Even poseren bij het Goto meer. Even een stop gemaakt op Seru Largu (lange berg).

Later in de middag gaan we midgetgolfen bij de Scheetjes ook leuk.

Voor het geval je moet...... Bij de Scheetjes, we gaan minigolf spelen. Minigolfen.. lastig was het.

Edwin verslaat met een minimum aan punten de rest. Na het golfen vertrekken we richting Sebastians, ik heb er maanden geleden al de tafel op de pier gereserveerd. Ilse en Edwin zouden vanaf hun appartement lopend komen maar, het duurt wel erg lang voordat ze er zijn. Na een telefoontje blijkt dat ze in de stad zijn, bij De Pier, ha ha. Even een klein misverstandje, ik pik ze richting de stad met de auto op. Dan kunnen we aan tafel, wat een bijzonder mooie plek om te dineren. En het moet gezegd, het eten smaakt ook voortreffelijk.

In mijn volgende blog.. snorkelen bij Sorobon… toch maar even niet, en de Monstersnorkeltocht met de Queens…