9 t/m 20 december 2019, Snorkelen bij Sorobon toch maar niet en een Monstersnorkeltocht.

9 december 2019 - Kralendijk, Caribisch Nederland

Maandag 9 december

Het is de laatste dag dat Edwin en Ilse op Bonaire zijn. Het plan is om naar Sorobon te gaan om daar bij het rif te gaan snorkelen. Ik word thuis opgehaald, het weer is vandaag niet heel bestendig. Het regent, we drinken thuis eerst even een bakkie koffie. Dan lijkt het weer op te klaren het zonnetje komt weer tevoorschijn en we besluiten om naar Sorobon te rijden. Daar aangekomen trekt de lucht weer helemaal dicht. Dreigende wolken en het begint enorm te waaien. Dan begint het te regenen, het komt met bakken uit de lucht, het is bijna niet te geloven maar ik krijg het koud! Brr.😒

We wilden eerst bij Sorobon gaan snorkelen.. we hebben de plannen bijgesteld.

Kippenvel, het begin van het rif is niet meer te zien, het is verdwenen in een mist van wolken. Het waait en waait, nee, het duurt niet heel lang en dan is de bui weer overgetrokken maar we stellen onze plannen wel bij. Het is vandaag geen goed plan om hier te gaan snorkelen. Na de koffie vertrekken we richting Kralendijk, we gaan snorkelen langs de boulevard. De instap is vrij eenvoudig met een trap en er is een soort van zand op de bodem, wat handig is omdat Ilse en Edwin met blote voeten gaan snorkelen. We zwemmen richting Karel’s Pier. Het is hier altijd mooi, we zien murenes, French Angels, Blue Tang en Pufferfish en ook een Web Burfish.

Op de heenweg was het Web Burfishje nog normaal... Hij kon haast niet meer zwemmen, zo bol was hij. Bol en rond... Een Web Burfish.. hij was helemaal opgeblazen, beetje zielig. Web burfish.

Op de heenweg zwom hij onder het koraal en was de Web Burfish nog niet opgeblazen. Op de terugweg kwamen we hem weer tegen en toen zwom hij niet meer onder het koraal, hij was helemaal opgeblazen (beetje zielig om te zien😥 ). Onder de pier bij Karels is het ook mooi, er zwemt een leuke Spotted Drum, Ilse maakt er veel foto’s van.

Een Marmer murene, die zie je niet iedere dag. Een zee-egel bij Karels, hij is dood.. bijna al zijn naalden zijn er al af. Een mooie roze anemoontje.

Ik heb deze zoutwatersnoeken alleen bij Karels gezien, verder nergens... Een oester. Jonge French Angelfish.

Ook zien we de zoutwater snoeken, deze heb ik echt nog op geen enkele plek op Bonaire gezien alleen hier. Het is een heerlijke snorkeltocht, op de terugweg als we nog in het water zijn krijgen we nog een enorme hoosbui. Wij zijn al nat dus het maakt niets uit, het is een mooi gezicht om de regendruppels op het water uiteen te zien spatten. We vinden ook nog allerlei afval onder water, onze buit voor vandaag nemen we mee. Edwin verzameld alles in een zonnehoed, 5 lege flesjes bier, als we op de kant staan gaat alles gaat de container in😁 .

Mooie parrotfish.Ook bij Karels kwam het op een gegeven moment met bakken uit de lucht.

We douchen even bij het appartement van Arie en Renee en dan vertrekken we richting Windsock om te gaan lunchen. Na de lunch gaan we naar het appartement van Ilse en Edwin, de spullen worden gepakt. Wij zitten even gezellig bij het zwembad waar de kat van de eigenaar ook is, het is een mooi beest, hij drinkt water uit het zwembad. Rich komt ook en gezamenlijk brengen we Ilse en Edwin naar Flamingo Airport, ze  gaan weer naar Curaçao. Het was gezellig deze dagen met elkaar.

Dinsdag 10 december

Ik werk deze ochtend, eerst een rep dan Dividesk en daarna weer een rep.

Woensdag 11 december

Een zuidtourtje met de Aventure, de gasten hebben een supertocht, ze zijn heel enthousiast, leuk is dat. In de avond hebben we met Arie en Renee afgesproken, ze trakteren ons op een heerlijk uit etentje bij Trocadero.

Het is leuk verbouwd hier. Arie en Renee nemen ons mee uit bij Tracadero.Richard en ik delen het toetje...

Genieten samen. Een heerlijke avond in goed gezelschap. Met zijn viertjes bij Tracadero.

We hebben een reuze gezellige avond, goed gezelschap en lekker eten. Bedankt voor deze avond Arie en Renee, het is leuk om jullie op Bonaire te hebben.

Donderdag 12 december

Vandaag werk ik niet, ik ga met de Queens op pad. Eens per jaar hebben we de Monstersnorkeltocht. Het weer is nog steeds niet erg bestendig… voordat Richard mij met de auto ophaalt is er nog een beste regenbui. Bij it Rains Fishes, waar het verzamel punt is, is het gelukkig weer droog. En we houden het de rest van de dag ook droog.

De Mushi Mushi stond weer klaar voor ons. Het water was zo glad als een spiegel, af en toe verstoord door vliegende vissen.

We gaan met de Mushi Mushi op pad, een catamaran.  Het is bijna windstil, de zee is zo vlak als een spiegel, af en toe word het verstoord door vliegende vissen die boven het water verschijnen. We zijn met een groep van ongeveer 20 Queens, het is zoals altijd weer prima georganiseerd door ons bestuur. De Monstersnorkeltocht houdt in dat we een hele dag met elkaar op pad gaan, meestal gaan we dan met de boot richting Klein Bonaire. Deze dag is zo leuk! Eerst gaan we bij Klein Bonaire een uur snorkelen, dan is er tijd voor koffie/thee en vaak is er ook taart of iets anders lekkers bij wat door één van de Queens is gemaakt.

Heerlijke hapjes voor onze lunch, smullen geblazen!

Daarna wordt er weer verder gevaren naar weer een andere snorkelplek en gaan we nog een uur snorkelen. Dan worden alle door iedereen gemaakte (verschillende) heerlijke lunchhapjes klaargezet en is het tijd voor de lunch. Na de lunch gaat het richting weer een andere snorkelplek en gaan we voor de derde keer het water in. Voordat we aan alle snorkels beginnen overlegt iedereen even met wie ze gaat snorkelen. Iedereen heeft een buddy, ik ga met Kathleen op pad. Wij snorkelen wel vaker en het gaat altijd heel goed. Kathleen heeft veel begrip voor mijn soms wat lange foto stops en samen zien we zoveel mooie dingen. Op een gegeven moment horen we roepen dat er een octopus is te zien. We zwemmen die kant uit en ja hoor. Daar is hij, en wat is hij/zij mooi echt prachtig. Zoveel verschillende kleuren neemt hij aan en ook zoveel verschillende vormen. Ik maak echt heel veel foto’s (in de hoop dat er dan wat moois bij zit). Als ik thuis de foto’s bekijk ben ik echt wel blij, er zitten er een paar bij die best goed gelukt zijn.

Tijdens de Monstersnorkeltocht word ik geroepen, een octopus is er en wat is hij mooi!! Ik geloof dat hij mij niet zo leuk vond, ik hem wel 😁. Hij hing mooi aan een wandje.. zijn tentakels naar beneden ik keek mijn ogen uit. Hij verschoot van kleur en vorm.

Dit vond ik ook erg mooi toen hij dit deed... Van bruin tot bijna blauw.. prachtig. De octopus had zo veel verschijningsvormen.. prachtig. Kijk hoe mooi zijn tentakels zijn.

Behalve de octopus is er nog veel meer moois te zien, heerlijk!

Monstersnorkeltocht met de Queens bij Klein Bonaire, mooie plaatjes.. Een grote Rainbow parotfish zwom statig voorbij. Een grote Rainbow Parrotfish. Groen koraal, ook mooi.

Zeekomkommer. Honeycomb Cowfish. Een baby murene, hij was op jacht. Anemonen tussen het vuurkoraal.Ik weet niet wat dit is, ik vermoed visseneitjes.. Mooie koraaltuin. Een Slender File Fish, hij is zo goed gecamoufleerd, je ziet hem haast niet. We hebben heerlijk gesnorkeld.

Op de derde snorkeltocht zien we dat Carin een dobber met haken en vislijn heeft gevonden. Dat hoort niet in de zee! Het duurt wel een hele tijd maar het lukt me om zo voorzichtig mogelijk zeker 20 meter vislijn te verwijderen tussen het koraal. Kathleen houdt mijn camera en lamp vast zodat ik naar beneden kan duiken om het draad te verwijderen en ze krijgt van mij ook alle bolletjes met visdraad die ik opgewonden heb.

Lekker zwemmen, het water was heerlijk. Mijn buddy was geduldig en ze wachtte als ik weer eens foto's aan het maken was. Mooi visje bij het vuurkoraal. Mooi, net kleine diamantjes op zijn rug.

Deze snorkel heb ik het zo druk gehad dat ik niet zoveel visjes gezien heb, maar ik ben er wel blij van dat ik wat heb kunnen opruimen. Dit stuk vislijn zal geen schade maar kunnen aanrichten, geen schildpadje zal hierin verstrikt raken of de lijn (die vaak met algen wordt begroeid) op eten. Mijn camera heeft deze dag ook wat rare kuren, er zit condens voor de lens… raar.

Ik kan heel blij worden van een worm... (Kerstboomworm). Een Spotted Orange Filefish. In het diepe een Southern Stingray. Snorkelen met de Queens. Heerlijk, warm water en prachtige dingen gezien bij Klein Bonaire.

Uiteindelijk verdwijnt het wel weer maar ik ben er niet blij mee. Na de derde snorkeltocht zet de Mushi Mushi koers richting Kralendijk, omstreeks 16:00 zijn we terug. Er stappen een paar Queens af, en er komen er een paar bij.

Genieten van een zon die langzaam de zee inzakt. Genieten van het water. Heerlijk wat een mooie kleuren.

Na het snorkelen is het tijd voor een Sunset Sail 😎. Avondrood water in de sloot? Niet op Bonaire.

Als iedereen aan boord is vertrekken we weer. Het is tijd voor de Sunset Sail, en onder het genot van een drankje en elkaars gezelschap genieten we van een prachtige zonsondergang. Een mooie afsluiter van een heerlijke dag. Richard heeft Arie en Renee naar het airport, gebracht ook hun vakantie ziet er op. Ze hebben het mooi gehad op Bonaire.

Vrijdag 13 december

Ik heb vandaag een eilandtour, en ik ben van 08:15 tot 16:30 aan het werk het gidsen doe ik in 2 talen Nederlands en Duits (want er zijn ook 2 gasten uit Zwitserland mee). Het is best een lange dag, ik laat mijn gasten zowel het noorden als het zuiden van Bonaire zien. We bezoeken het museum en we gaan gezamenlijk lunchen. Volgens mij hebben mijn gasten ook een leuke dag. Moe maar voldaan kom ik thuis, het is tijd voor weekend.

Zaterdag 14 december

De plaatjes die we op onze tanks stonden (die we voor het duiken gebruiken) zijn aardig vervaagd. We vervangen ze door nieuwe, dit keer met watervaste stift, ik ben benieuwd hoelang deze het vol zullen houden.

Richards tank heeft een paar roggen gekregen. Ik heb onze tanks weer "herkenbaar" gemaakt.

We hebben in de avond met Mark en Hellen afgesproken. We gaan naar een wijnproeverij, gezellig is het weer. Ik vind niet alle wijnen die we proeven even lekker, maar smaken verschillen en dat is maar goed ook.

Zondag 15 december

Tijd voor ons wekelijkse duikje, we gaan naar Vista Blue. Het is er mooi, maar we zien geen gekke bijzondere dingen. We zijn verwend!

We hebben veel Lionfish gezien tijdens deze duik. Mooie garnaal.Ik zoek in deze anemoon naar garnalen en vind er een.In dit paarse koraal zitten vaak piepkleine visjes verstopt.Spetterende kleuren toch altijd onder water.Ook paars maar weer een andere koraalsoort.Ook mooi een Oranje eekhoornvis.

Maandag 16 december

Ik heb een zuidtourtje met gasten van de Reflection. Deze mensen zijn zo enthousiast over de manier waarop ik gids dat ze eigenlijk willen dat we langs ons kantoor langs rijden omdat ze een positieve recensie willen achterlaten. Dat langs kantoor rijden, dát doen we natuurlijk niet, maar dat ik later via de mail van mijn werkgever een bericht doorgestuurd krijg vind ik heel leuk🤗.

Hi team,

Please find a nice comment below:

Very good evening.
Guests stopped by the desk tonight and complimented guide Silvia.
They enjoyed this tour today very much.
Thank you !!!

Dinsdag 17 december

Ik ben druk met poetsen het is echt hard nodig, ons huisje is maar heel klein maar het schoonmaken is best bewerkelijk😅 . Doordat het eigenlijk altijd waait krijg je veel zand en stof binnen, wij hebben veel horren en daar komt het door naar binnen. Pffft het is niet echt mijn hobby hoor. Vanavond heb ik een extra repetitie van het Bonaire Popkoor, dat is wat mij betreft wel nodig want ik heb vorige week de repetitie gemist door het etentje met Arie en Renee en morgen hebben we weer een “optreden” bij FKDP (een tehuis voor mensen met een beperking). De repetitie gaat best goed.

Woensdag 18 december

Ik heb weer een zuidtourtje met de Adventure, ik dacht eerst pfft ik krijg deze bus niet aan de gang maar gedurende de trip wordt het weer helemaal goed. Fijn! ’s Avonds hebben we het optreden bij FKDP, het gaat redelijk. Voor mijn gevoel ging de repetitie gisteren beter maar goed de mensen vonden het leuk. En wij ook en dat is belangrijk. Ons laatste optreden dit jaar is a.s. zaterdag avond, dan zullen we liedjes gaan zingen op het Wilhelmina plein in Kralendijk. Brr best een beetje spannend hoor, op het pleintje waar de mensen die de kerstmarkt bezoeken ons kunnen horen. We zullen zien hoe het gaat.

Donderdag 19 december

Vandaag ga ik niet met de Queens op pad, de snorkelplek is niet mijn favoriete en ik ben nog steeds druk met het poetsen van ons huis, “even” de slaapkamer poetsen is hier niet “even”. Maar goed het geeft wel wat voldoening als ik de emmers met sop in de wc leegkiep, zand veel zand zit erin.

Vrijdag 20 december

Zo de laatste werkdag voor de vakantie heerlijk, na vandaag hebben we allebei 2 weekjes vrij. Ik heb een Dividienst en zoals altijd, als ik werk is er wel weer wat bijzonders. Ik start tegenwoordig de scooters waarvan ik weet dat ze gereserveerd zijn voordat de klanten komen eerst een keer (dit om te voorkomen dat ik sta te stuntelen als de klanten erbij zijn). Er is er eentje bij die ik echt niet aan de praat krijg, later komt John langs en het lukt hem wel. Het heeft met het weer te maken, soms hebben ze wat startproblemen als het heel veel geregend heeft. Als ze eenmaal gelopen hebben is er niets meer aan de hand dan starten ze probleemloos. Ik heb deze laatste werkdag wat trubbels met de muis, een telefoonverbinding die uitvalt etc etc. Maar alles komt goed en om 13:30 zit het erop, heerlijk vakantie! Als ik langs kantoor ga krijg ik een leuke kerst attentie en een uitnodiging voor een etentje in januari met alle collega’s een leuk vooruitzicht. Richard is vandaag ook vroeg thuis.

In mijn volgende blog.. een kerstoptreden… en voor ons een nieuwe ervaring.

1. Connie:
    9 februari 2020
    Heerlijk dit allemaal te lezen; aksof ik er bij ben ☺ en dan nog met al die mooie foto s erbij !!
  2. Silvia Weenink:
    9 februari 2020
    Hoi Co, Leuk dat je geniet van onze verhalen en de foto's🤗.