Zondag 13 oktober t/m 31 oktober back to normal, normaal is ook leuk en Kai is op Bonaire.

26 november 2019 - Kralendijk, Caribisch Nederland

Zondag 13 oktober

Het gewone leven krijgt zijn gangetje weer…Vandaag geen spannende dingen, we hebben lekker thuis wat aangerommeld.

Maandag 14 oktober

Na de vakantie begint er weer een “normale” week, dit houdt in dat er weer gewerkt moet worden. Rich is er zoals altijd vroeg uit, hij vertrekt meestal even voor zevenen. Ik heb ook een tourtje ik ga vandaag met een nieuwe collega op pad. Hellen één van de Queen vriendinnen gaat ook gids worden. Vandaag gaat ze voor het eerst op pad om te zien hoe een en ander gaat. Ik vind het stiekem best een beetje spannend. Maar het gaat prima en Hellen doet zelf ook al een stukje van de tour.

Dinsdag 15 oktober

Ik heb een tourtje op de boot van 13:00 16:00 , we verwachten 13 mariniers aan boord die een teambuilding uitje hebben. En ik ga voor het eerst het boeitouw opvissen met een haak (zonder dit ooit geoefend te hebben). Pfft ik met mijn motorische stunteligheid.. gelukkig krijg ik hulp en lukt het. We leggen zelfs 2x aan een boei want er word ook gesnorkeld. Tijdens deze tocht wordt één van de mariniers gepromoveerd naar een hogere rang. Bijzonder om dit mee te mogen maken.

Woensdag 16 oktober

Ik heb Dividesk dienst, omdat het de laatste tijd wat aan het regenen is gegaan, het is nu immers regentijd zorg ik ervoor dat ik zoveel mogelijk bedekte kleding aanheb en spray ik mezelf goed in. Er zijn bij Divi dan altijd extreem veel muggen en ze hebben allemaal hongerrrrrrrrrrrr. Ondanks mijn voorzorgsmaatregelen word ik toch nog geprikt.. in mijn handen en vingers grrr.

Donderdag 17 oktober

Er staat een bootsnorkel met de Queens op het programma, we gaan onverwachts met de catamaran Mushi Mushi op pad. Leuk de “normale”boot ligt in het dock hij wordt schoongemaakt. Maar leuk dat we met de zeilboot op pad gaan. We genieten van dit tochtje naar Klein Bonaire, het snorkelen is er ook mooi. Koffie drinken we aan boord, het is een heerlijke ochtend.

We gingen weer op pad met de Mushi Mushi 👌😁. Deze pelikaan zat eerst op de boot, later dobberde hij rond de boot. Heerlijk, het zeil werd gehesen en we hebben genoten.

Op de bodem lag een mooi skelet van een zee-egel. Luchtbellen zijn mooi. Een Trunkfish, ik vind ze echt zo schattig.

Een Blowfish onder het koraal. Deze Smooth Trunkfish verdween onder de zachte koralen.

Vrijdag 18 oktober

Ik heb een eilandtour dat wil zeggen dat ik een tour van 7 uur heb en dit keer ook zelf rijd. Leuk maar wel vermoeiend vind ik dat, omdat ik behalve het rijden ook gids en vandaag zelfs in 2 talen. Er zijn 8 gasten die ik in het Nederlands en Engels het een en ander vertel over ons mooie Bonaire. De tour gaat prima maar ik ben wel moe na afloop hiervan. Die avond gaan we ook naar het concert van Davina Michelle bij Coco beach we zijn er op tijd (lees veel te vroeg). We vinden een mooi VIP plekje boven bij de bar, met barkrukken en we hebben vanaf hier prima uitzicht. Het is alleen wel heel jammer dat Michelle Davina pas om 22:30 met het optreden begint. Daar kan Michelle niets aan doen, dat is denken wij bedacht door de uitbaters, zij willen zoveel mogelijk drank verkopen. Het optreden is goed, ze kan zingen deze dame. Ik loop nog een keer helemaal naar voren om een stukje te filmen.

Davina Michelle   is op Bonaire bij Coco Beach, leuk! Heerlijk naar live muziek geluisterd. Davina Michelle met band. Zij kan ook zingen.😁

Zaterdag 19 oktober

Vandaag gaan we meedoen met een cleanup duik in de stad vlakbij Karels Pier, na de Regatta (zeilwedstrijden) is er ook altijd een floatshow waarbij veel mensen op allerlei drijvende materialen in de buurt bij de boulevard dobberen. Er wordt dan (helaas) ook veel vuil in het water gegooid, die rommel gaan wij samen met meer dan 80 duikers zoveel mogelijk van proberen op te ruimen. We vinden echt van alles, een oude duikbril, plastic bekers, vislijnen, kleding, zelfs een plastic emmer. Als we terugkomen is het net wat Richard draagt goed gevuld en niet alleen ons net. Het geeft een fijn gevoel om de zee weer een stukje schoner te maken.

Alle duikers verzamelen zich, meer dan 80 voor de Cleanup Dive bij Karels Pier. Met een net om al de rommel in te verzamelen gaan we op pad. Rich vindt zelfs een oude duikbril met snorkel. Onder de pier bij Karels een mooie school Yellowtail Snappers.

Zondag 20 oktober

We gaan duiken, tussen Soft Coral Garden en een duiksite verder. Ook lekker, duiken als je niets hoeft en gewoon kunt genieten van alles wat je op je pad tegenkomt.

Macro opname met wat extra's tijdens een duik bij Soft Coral Garden, In dit koraal een mooi zeesterretje verstopt...tijdens een duik bij Soft Coral Garden.

Flamingo Tong bij Soft Coral Garden. Een baars tijdens onze duik bij Soft Coral Garden. Een Lionfish bij Soft Coral Garden.

Maandag 21 t/m 23 oktober

Rustige dagen, met huishoudelijke beslommeringen en niet veel om te melden.

Donderdag 24 oktober

Een bootje van Buddy Dive. Schroeven van een boot van onderwater af gezien.In de diepte dit bordje 😁.

Vandaag een snorkel met de Queens bij Buddy Dive. Als we op de heenweg in de buurt van de dropoff zone zwemmen zien we in de diepte een schildpadje. Hij zit met zijn kop tussen het koraal, we vragen ons af of hij misschien vast zit. Na wat overleg besluit ik om de camera even aan een andere Queen te geven en duik ik naar beneden.

Het leek alsof dit schildpadje met zijn kop tussen het koraal bekneld zat. Hier ben ik naar beneden gedoken om het schildpadje uit het koraal te halen.

Ik raak voor het eerst in mijn leven een schildpadje aan. Wat voelt het schildje zacht aan, ik heb altijd gedacht dat het schild van een zeeschildpad hard zou zijn heel voorzichtig haal ik hem tussen de stukken koraal vandaan en laat ik hem los. Hij schrikt helemaal niet en blijft in de buurt, als we hem van bovenaf in de gaten houden zien we dat hij weer richting dat koraal zwemt. Haha, hij was daar gewoon lekker aan het eten en zat niet vast. Normaal gesproken zou ik nooit een schildpad aanraken trouwens maar in dit geval dachten we echt dat hij vast zat (en als ze niet af en toe naar boven gaan om te ademen stikken ze).

Deze anemoon was zo prachtig van kleur, het spatte eraf. Een dikke zeekomkommer lag op de bodem, hij was niet bijzonder van kleur. Op de bodem zagen we hekken van Stinapa bedoeld om koraal op te kweken.

In de diepte zwom een duiker met roze vinnen. Een murene, meestal zie je het lichaam niet, dat zit meestal tussen het koraal verstopt. Snorkelen bij Buddy Dive, weer met mooie bellen.

Als we weer terug zwemmen via de kust zie ik een kleine prachtige paarse anemoon op de bodem zo helder van kleur schitterend. Zoals altijd is er weer veel moois onderwater te bewonderen, vele jonge visjes die tussen palen van pieren zwemmen. De koffie die we bestellen (cappuccino voor mij) smaakte heerlijk na deze lekkere snorkel van vandaag.

Mooi al die jonge vis. Scholen met jonge vis bij één van de pieren tijdens het snorkelen bij Buddy Dive. Een nog jonge French Angelfish zwom nieuwsgierig om me heen.

Scrawled Filefish, mooi ze kunnen van kleur veranderen. Kokerwormpjes ton sur ton, prachtig. Een zee-egel met een stuk hersenkoraal, natuur is mooi!

Op de bodem zag ik plat koraal, bijzonder. Een schorpioenvis, mooi gecamoufleerd.

El en Kai zijn op Bonaire aangekomen, ze zullen maar kort hier zijn een paar daagjes. El is voor cursus naar Curacao gekomen samen met een aantal van haar collega’s / vriendinnen en partners.  Het is leuk om hen weer te zien. We zullen nog wel wat met ze gaan duiken. Kai zal iets langer blijven dan El, hij vertrekt woensdag weer.

Kai is ook op Bonaire geweest voor een paar dagen, gezellig!

Vrijdag 25 oktober

We gaan gezellig het weekend vieren met Mark en Hellen bij Coco Beach en  we worden op de gevoelige plaat gezet. Het is iedere week weer gezellig zo met zijn vieren en bijna altijd zitten we vlakbij de zee en genieten we van prachtige zonsondergangen. Niet verkeerd om zo je weekend te beginnen.

We vieren het weekend bij Coco..

Zaterdag 26 oktober

Vandaag gaan we voor het eerst samen duiken met Kai El er gaat ook nog een vriendin mee. We besluiten om naar Hidden Beach te gaan, het is zoals altijd mooi daar. We komen nog een schildpadje tegen en in de diepte zwemt een grote groene murene, hij zwemt met slangachtige bewegingen door het water.

Een van de vriendinnen van El was ook mee gegaan bij onze duik bij Zoutpier. Kai voelt zich als een vis in het water bij Hidden Beach. Duik met Kai en El bij Hidden Beach.

Mooi silhouetten bij Hidden Beach. Duik bij Hidden Beach. Een schildpadje hebben we ook gezien bij Hidden Beach.
 Zondag 27 oktober

Onze beneden buurvrouw Loes is weer terug op het eiland, gezellig welkom thuis Loes.

Maandag 28 oktober

El is met haar vrienden en collega’s naar Curaçao vertrokken. Kai blijft nog een paar daagjes extra op Bonaire. Leuk, ik maak overdag samen met Kai een duikje bij de onbekende duikplek (Petris Pilar).

Mooie Red Bigeye tijdens de duik met Kai bij Petris Pilar. Spanish Hogfish tijdens onze duik bij Petris Pillar. Ik samen met Kai aan het duiken bij Petris Pillar.

Kai bij Petris Pillar. Een Spotted Drum, bij Black Durgon, lastig om ze op de foto te krijgen.

En ’s avonds maken we met zijn drietjes een nachtduik bij Clif. Allebei de duiken zijn mooi,  de avond duik is ook prachtig, ik vind het zo mooi omdat de dieren zich heel anders gedragen en je soms ook dieren en anemonen ziet die je overdag niet ziet. Ons reserve trimvest wat Kai van ons had geleend is niet meer bruikbaar, hij is lek dat is tijdens de duik gebleken. Vervelend voor Kai want hij kon het niet goed meer opblazen en hij heeft best moeten zwemmen. Jammer want daardoor had hij geen relaxte duik.

Nachtduik met Kai en Rich bij Cliff, deze Parrotfish wilde slapen... Een zee-egel tijdens onze nachtduik bij Cliff.

Wat een mooie kleuren tijdens onze nachtduik bij Cliff.Deze vuurworm was aan de wandel tijdens onze nachtduik bij Cliff.

Dinsdag 29 oktober

Ik maak met Kai samen nog een duikje bij Zoutpier wat altijd een fraaie duikplek is, we zien er genoeg schildpadjes.

Een Damselfish beschermt zijn of haar territorium met verve. Een gele Trompetvis. Jammer bij Zoutpier ook glas.

Een Queen Angelfish is prachtig van kleur. Foto's en flimpjes. Kai heeft de schildpadjes van heel dichtbij kunnen bewonderen.

Even bewerkt deze foto, wel mooi dit schildpadje. Schildpadje bij Zoutpier.

Woensdag 30 oktober

Ik breng Kai weg naar Flamingo Airport, hij gaat nu ook door naar Curaçao. Hij zal volgende week vrijdag nog heel kort even op Bonaire zijn, hij heeft dan een tussenstop op zijn vlucht naar Nederland. ’s Middags heb ik een vergadering op het werk, leuk om alle collega’s een keer samen rond te tafel te zien.

Donderdag 31 oktober

Vandaag ga ik met de Queens snorkelen bij Pink Beach, mwah… het is nogal zanderig en niet heel veel bijzonders te zien. White Slave ziet er vanuit het water toch anders uit.

White Slave vanuit de zee gezien. Een Koffervis ze hebben net als de Honey Combcowfish een honingraat patroon. Een vreemd holletje in het zand op de zeebodem ik ben benieuwd wie daar woont.

In mijn volgende blog, we gaan op het strand naar muziek luisteren, ik ga op fotocursus en we gaan oppassen en we gaan Kai gedag zeggen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade