30 en 31 juli 2018 - varen varen over de baren, en vooruit met de geit.

30 juli 2018 - Meppel, Nederland

Maandag 30 juli – varen varen over de baren..

Vandaag vertrekken we na het ontbijt richting Meppel. We gaan samen met Ilse & Edwin naar de boot van Arie en Renee. We mogen mee een dagje varen, leuk we hebben er zin in. We hebben echt wel erg mazzel met het weer, het beloofd weer een hele mooie dag te worden. Als we in Meppel zijn blijkt dat Edwin iets moet oplossen m.b.t. het werk en hij niet direct met ons mee kan. We hopen dat hij het probleem snel kan oplossen en dat hij later kan aansluiten.. We vertrekken met de auto van Ilse en Edwin richting Woudsend. Het is even rijden vanuit Meppel ongeveer 67 km. Als we in de buurt van de haven zijn staat Renee ons al op te wachten. Leuk dit weerzien. De boot van Arie en Renee ziet er perfect uit. We worden getrakteerd op een heerlijk gebakje, en een bak koffie.

Woudsend, dagje varen met Ilse, Edwin, op de boot samen met Arie en Renee.  Woudsend, dagje varen met Ilse, Edwin, op de boot samen met Arie en Renee 1.

Woudsend, boottocht met Ilse & Edwin, Arie & Renee we begonnen de dag met koffie en gebak.  Woudsend, we werden door Arie en Renee getrakteerd op een heerlijk Fries gebakje..

Ik vrees dat we beiden ernstig op dieet moeten als we terug zijn in Bonaire want we snoepen eten en drinken heel wat af.Na de koffie wordt de motor gestart en varen we de jachthaven uit. Heerlijk is het op het water. We zien allerlei verschillende soorten boten. Het is best druk, er zijn veel mensen die de verkoeling van het water hebben opgezocht.

Woudsend, hoe Hollands, een molen.  Woudsend, uitzicht op een Friese boerderij.  Woudsend, het roer..

Niet al te lang later belt Edwin, gelukkig het probleem is opgelost. Hij zal de volgende plaats met haven rijden, en wij pikken hem dan daar op. Zo gezegd zo gedaan, nadat Edwin is opgestapt vervolgen we onze weg.

Woudsend, op de Friese meren komt je allerlei verschillende vaartuigen tegen..  Woudsend, op de Friese meren komt je allerlei verschillende vaartuigen tegen 1.

Wat heerlijk zo, relaxt, echt vakantie gevoel, we luieren, liggen op het dek te zonnebaden en we zwemmen later op de dag zelfs nog. Brrrr het water is voor onze begrippen best koud om erdoor te komen, maar als je er even in bent heerlijk! Wat ook lekker is, het is zoet water, dat is voor de verandering ook best fijn. Arie en Renee hebben gezorgd voor heerlijke dingen bij de lunch, we lunchen gezellig met zijn allen en laten het ons goed smaken. Na de lunch nog een keer het water in.

Woudsend, allemaal een zonnebril mee?  Woudsend, de heren vermaken zich ook prima.

Woudsend, de dames poseren even.  Woudsend, samen met Ilse, we hebben zo'n leuke dag gehad.

Als we verder varen komen we een brug tegen die door middel van zelfbediening geopend moet worden. Rich gaat van boord, loopt over de brug, en bedient hem zo dat de brug opengaat en we erdoor kunnen varen. Leuk, een zelfbediening brug..Na het vaartochtje meren we af in Woudsend en gaan daar samen een hapje eten (ja alweer eten…).

Woudsend, lekker ijs, verse aardbeien, slagroom en speciale koekjes.  Woudsend.. goed voor de lijn? Nee dat niet maar wel erg lekker...

Dan nemen we afscheid van Renee en Arie, dank jullie wel voor deze heerlijke dag.We rijden met Ilse en Edwin even naar de plek waar ons huurautootje staat en dan gaan we door naar Meppel. Hier staat een heerlijk bed voor ons klaar, met een privé badkamer. We slapen prima.

Dinsdag 1 augustus vooruit met de geit(en).

Vandaag mag ik met Ilse mee als ze aan het werk gaat.. leuk om haar in actie te mogen zien. Ze heeft het overlegd met het bedrijf waar ze op visite gaat en de boer vindt het geen probleem dat er iemand mee komt.Ik krijg van Ilse wat oude kleding, spijkerbroek en oud t’shirt en gympen en dan vertrekken we.Ilse kent de weg op haar duimpje het is een mooie omgeving haar werkgebied.We gaan eerst even langs de praktijk want ze moet entstof ophalen, veel entstof.. ze moet n.l. ruim 1100 geiten vaccineren.Nadat ze de koelbox met entstof heeft gevuld vertrekken we richting geiten houder.Eenmaal aangekomen stelt Ilse me even voor, als haar moeder. Nou dat had de boer gelijk gezien zo vertelde hij.

En nadat ik mijn gympen voor laarzen heb verwisseld en deze heb ontsmet en een overjas heb aangedaan gaan we de stal in.

1100 geiten vaccineren is best veel werk, ze komen één voor éen aan de beurt.  Drenthe, ik ga mee met Ilse als ze 1100 geiten gaat vaccineren.

Het ziet er bijna zo uit als in een koeienmelkstal, die ik vaker heb gezien toen we nog in Ruurlo woonden. En dan zie ik geiten heeeeeeeeeeel veel geiten.. veel ervan zijn wit.

Ik ga met Ilse mee kijken als ze voor haar werk 1100 geiten gaat vaccineren. Bokken zijn er ook.  Ik ga met Ilse mee kijken als ze voor haar werk 1100 geiten gaat vaccineren.  Ik ga met Ilse mee kijken, de bokken staan apart.

De geiten lopen de melkgang in, krijgen dan voer en worden normaal gesproken dan ook gemolken, maar vandaag niet. Maar dat weten de geiten niet als ze de stal inlopen.. vandaag wel voer maar ff niet melken. Ze krijgen van Ilse vakkundig allemaal een vaccinatie toegediend, het is best heel veel werk. Ik probeer wat te helpen met het in en uit de stal laten lopen van de geiten. De boer doet het leeuwendeel van in en uit de melkstal laten lopen van de geiten. En Ilse ent en ent met haar spuitpistool. Dat is van kunststof, het is ook niet verwonderlijk dat ze aan het einde van de werkzaamheden de blaren op haar vingers heeft staan.Nadat alle melkgeiten geënt zijn gaan we ook nog naar een stal waar de bokken staan. Ook deze krijgen hun vaccinatie.  Het was leuk om een ochtend met onze dochter mee de boer op te gaan en te zien hoe ze werkt. Ook fijn dat ik mee mocht als introducee, met dank aan de melkveehouder.

Woensdag 2 augustus 2018

Na nog een heerlijk nachtje en ontbijt bij Ilse en Edwin is het tijd om te vertrekken..

In mijn volgende blog..We maken de buurt onveilig en we slapen in een B&B.

1. Arie:
    31 augustus 2018
    Hi Silvia,
    Het was weer genieten om je blog te lezen. Leuk verslag van onze vaartocht. Wij hebben ook genoten die dag met jullie.
    Echt geluk dat we zo mooi weer hebben gehad.
    Hartelijke groeten ook aan Richard.
    Arie en Renée
  2. Silvia Weenink:
    4 september 2018
    Hoi Renée, het was leuk dit blog te schrijven, gezellige dag, mooi weer en heerlijk relaxt.