30 april t/m 19 mei 2019 duiken, snorkelen, weekend vieren en fraaie vogels.....

30 april 2019 - Kralendijk, Caribisch Nederland

Dinsdag 30 april

Vandaag is het Rincon dag, dat wordt ieder jaar uitbundig gevierd. Wij gaan er vandaag niet naar toe, we hebben al genoeg drukte gezien vorige week. Wij gaan vandaag lekker duiken bij Margret Bay, heerlijk om weer in ons prachtige turquoise water te liggen. Het zeewater is ook weer wat warmer, lekker duiken zonder mijn shorty. Ik voel me als een vis in het water.

Duikje bij Margret Bay, Rock Beauty.

Duiken Margaret Bay mooi koraaltje.

Duik bij Margret Bay, vlindervissen zwemmen  vaak in paartjes, dit zijn Banded Butterfly fish.

Donderdag 2 mei

Vandaag gaan we snorkelen bij Something Special, dat is in het centrum van Kralendijk naast de boulevard. Een mooie plek om te zitten en te snorkelen. Als we aan het snorkelen zijn zien we een heel stel Grey Angelfish. Deze zie je niet zo vaak, meestal zijn het de french Angel vissen (herkenbaar aan gele aftekeningen) die je ziet, of de Queen Angel vissen (prachtig blauw met geel).

Snorkelen met de Queens, Something Special Grey Anglefish mooi..

Snorkelen met de Queens, Grey Anglefish, mooi en ze waren niet schuw.

Grey Anglefish, Something Special met de Queens.

Grey Anglefish komt nieuwsgierig dichter bij, snorkelen met de Queens.

De Grey Angelfish heeft deze aftekeningen niet en ze waren erg nieuwsgierig ze kwamen van dichtbij even een kijkje nemen. Ik rammelde wat met het duiktonnetje waarin in de autosleutels heb en dat vonden ze wel interessant. Ik heb een paar leuke plaatjes kunnen schieten Tijdens deze snorkeltocht zien we een porcupinefish en een baloonfish en op de foto’s kun je de verschillen goed zien.

Porcupine fish, Something Special met de Queens.

Porcupine fish bij Something Special met de Queens.

Baloonfish snorkel met de Queens bij Something Special.

Beide soorten behoren tot de familie van de kogelvissen. Egelvissen zijn meestal wat groter en ze hebben een ander model dan de ballon vissen beide soorten hebben in hun huid stekels. Als ze zich bedreigd voelen of opgewonden dan kunnen ze zichzelf opblazen door water of lucht in te slikken waardoor ze als een bal opzwellen en op die manier beschermd zijn voor aanvallen van roofvissen, verder zijn kogelvissen ook heel erg giftig en daardoor ook niet echt aantrekkelijk als prooi. Als de vis zich opblaast dan kan hij dit maar een paar keer doen, daarna sterft de vis omdat hij zich niet meer “klein” maken. Soms blijft er lucht in de maag zitten of verschuiven zijn organen.

Onderstaande informatie over kogelvissen heb ik gevonden op internet. Voor mij geen fungu op het menu….brrr. Ik vind deze visjes ook veel te schattig om ze op te willen eten.

De meeste kogelvissen maken een krachtige neurotoxine aan met de naam tetrodotoxine. Dit gif zit voornamelijk in de lever, eierstoffen en het maagdarmkanaal met wat kleinere hoeveelheden in de rest van het lichaam. Het gif is 100 keer giftiger als het ook al niet zo onschuldige blauwzuur. Een kogelvis bevat voldoende gif om dertig mensen te doden. De werkzame stof in de ingewanden is vijfentwintig maal sterker dan het pijlpuntvergif curare van de indianen. Tetrodtoxine is één van de meest potente neurotoxinen ter wereld. Slechts één milligram of minder (een hoeveelheid ter grootte van een speldenknop is voldoende om een volwassen mens te doden. Omdat in Japan de kogelvis vaak gebruikt wordt voor fungu, zijn hier sinds 1958 strenge wetten aan verbonden. Koks moeten een driejarige opleiding doorlopen en worden daarna ook nog steeds streng gecontroleerd.  Het kleinste foutje tijdens een dergelijke opleiding kan genoeg zijn om een student uiteindelijk geen diploma uit te reiken. Slechts 30% van de opgeleide mensen krijgt een diploma om fungu in de horeca te mogen bereiden. Daardoor zijn er sinds die tijd nog nauwelijks ongelukken gebeurd in de horeca. Er zijn echter nog wel 50 tot 100 gevallen per jaar bekend met een dodelijke afloop. Deze  ongelukken gebeuren over het algemeen thuis, bij mensen die het gerecht willen bereiden, maar hier niet goed in slagen.

Ik vind beide soorten prachtig om naar te kijken, ze hebben van die mooie bolle ogen en ze zwemmen grappig. Er was weer genoeg te zien vandaag. Natuurlijk na het snorkelen nog even gezellig een bakkie doen met de rest van de Queens. Het is maar een ochtend per week maar ik verheug me er iedere week weer op.

Filefish snorkel met de Queens bij Something special.

Snorkelen met de Queens bij de Black Durgon, mooie hagedisvis.

Vrijdag 10 mei

Ik ben getipt door Hellen er is een fotowedstrijd waaraan je deel kunt nemen van het blad Duiken.nl je kunt een aantal weken duikfoto’s insturen en ik ga ook een poging wagen.. We zullen zien, ik stuur de foto van de garnaal in. Als ik op de site kijk waar je al de foto’s kunt zien zie ik dat er echt prachtige foto’s tussen zitten.

Zondag 12 mei

Lekker samen een duikje gedaan bij Webers Joy, aan de noordkant. Ik zie in de diepte een grote pilaar en zwem er naar toe om te kijken of er nog iets moois in of op zit. Mmm hij staat behoorlijk diep, er zit niks moois op of in en als ik op mijn diepte meter kijk is het tijd om wat te stijgen er staat al 27 meter op de teller en mijn camera kan tot 30 meter hebben. Op deze diepte is alles blauw trouwens niet echt mooi, ik schiet nog even een plaatje van mijn duikconsole als ik alweer wat gestegen ben.

Duik bij Weber's Joy,  bij ruim 27mtr op de dieptemeter, tijd om weer iets te stijgen.

Slaslak bij Webers Joy.

Mooie baars Webers Joy.

Maandag 13 mei,

Hieperdepiep Rick is jarig. Van harte gefeliciteerd jongen. We hopen dat je een hele leuke dag hebt.

Gefeliciteerd Rick.

Vandaag ga ik bij Marianne één van de Queens in de tuin op bezoek. Ze heeft zelf hele mooie foto’s gemaakt van de kolibries en trupials en ik heb gevraagd of ik een keer langs mag komen om foto’s te maken ze vond het goed. Vandaag wil ik een poging gaan wagen en na het ontbijt vertrek ik richting centrum. Ik posteer met camera op de grond met mijn rug tegen een muurtje en dan is het wachten en veel heel veel geduld hebben, vooral de kolibries zijn lastig te “vangen” in een plaatje. Ze zijn zo klein en zo snel.. de trupial gele en oranje zijn makkelijker onderwerpen alhoewel het soms ook een uitdaging is om op het juiste moment de foto te maken. Marianne verwent met een paar lekkere koppen koffie en ik blijf 3 uur met de camera in de aanslag in de tuin om foto’s te maken. Als ik thuis de opnamen bekijk zitten er best een paar aardige tussen. Ik ben er blij mee.

In de tuin bij Marianne, mooie kolibries en ze zijn razendsnel.

Prachtige trupialen in de tuin bij Marianne.

Woensdag 15 mei,

Even wat aan de lichaamsbeweging gedaan en langs de hele boulevard op en neer gelopen. Geen straf dit wandelen. Heerlijk die mooie zee met zijn prachtige kleuren, het geluid van de golven en de wind die over je huid streelt. Ik ga alleen de volgende keer wel ietsjes vroeger want de zon was warm en ik ben een beetje rood geworden. Gelukkig valt het mee, mijn huid is wel iets gewend.

Donderdag 16 mei.

Ik had me bijzonder verheugd op deze snorkeltocht, we zouden naar Sorobon gaan maar helaas er staat zoveel wind dat het niet door kan gaan. Er wordt uit geweken naar Tori’s Reef. Ook prachtig en omdat we hadden gehoord dat de visbal weer in de buurt zou zijn ondernemen Kathleen en ik een poging om hem te vinden. We zwemmen samen ver, heel ver tot Pink Beach zelfs (en dat is echt wel een eindje) tegen de stroming in, tis hard werken. Maar geen visbal te bekennen. Als we op de terugweg (die een heel stuk makkelijker ging) langs de kust opzwemmen worden we nog verrast met 2! Soorten roggen. Een Amerikaanse grijze rog en een prachtige Adelaarsrog die op de bodem aan het zoeken was naar voedsel. Ik had nog wel wat energie toen we de grijze rog zagen en kon er nog best naar toe duiken maar toen we een tijdje later de Adelaarsrog zagen had ik de knollen behoorlijk op, verbruikt met al het zwemmen tegen de stroom in en het duiken naar de grijze rog. Ik heb nog wel een paar foto’s gemaakt maar ik had niet meer genoeg energie meer over om goed naar de bodem te duiken. Volgende keer beter dan maar.

Snorkelen Queens, Tori's Reef, hier wordt koraal gekweekt!

Snorkelen Tori's Reef, een Southern Stingray en ja zo diep zat hij en ik ben ernaar toe gedoken..

Snorkelen Tori's Reef, en zo zie je hem beter als ik ook op de bodem ben.

Snorkelen Queens, Tori's Reef een Adelaarsrog in de diepte.

Snorkelen Queens, een Adelaarsrog of Eagle Ray erg sierlijke vis.

Vrijdag 17 mei

Even het weekend vieren bij Coco Beach met Mark en Hellen, altijd reuze gezellig.

De mannen.... lekker in het zonnetje, weekend vieren.

Happy Hour op Coco Beach met Hellen.

Zaterdag 18 mei

Vanavond gaan we voor het eerst met zijn tweeën een nachtduik maken bij Something Special. Makkelijke instap en het is volle maan, dat helpt ook met het licht. Onderwater is alles donker, lampjes aan en dan gaat er een compleet andere wereld open. Slapende vissen, tarpons, mooie garnalen die zich verschuilen tussen de tentakels van de anemonen. Ik kijk mijn ogen uit! Op een gegeven moment zie ik “iets” lopen over de bodem en als ik er naar toe zwem zie ik het. Het is een mooie gekleurde heremietkreeft met woning op de groei …. Hij wordt aangetrokken door mijn duiklamp en al gauw zie ik waarom.. Het eten van de heremietkreeft wordt blijkbaar ook door de lamp aangetrokken en meneer of mevrouw kreeft gaat als een razende aan het eten. Het is zo grappig om te zien ik maak er ook nog een filmpje van. Als ik na een tijdje verder zwem komt er een klein baloon visje naar mij toe gezwommen, ik moet echt uitwijken hij zwemt bijna tegen mij aan. Later hoor ik bij de duikschool dat deze visjes de lampjes ook erg leuk vinden en zo nieuwsgierig zijn dat ze op het licht afzwemmen. Super leuk. Wat een prachtige duik hebben we gehad, ik word hier helemaal blij van.

Een zwart witten Murene in het donker..

Nachtduik Something Special, leuk krabbetje.

Nachtduik Something Special, een Night Major.

Nachtduik Something Special, een Blue Tang met zijn pyjama aan.

Nachtduik Something Special, koraal close up.

Nachtduik Something Special, ook de vuurwormen waren actief.

Nachtduik Something Special, een mooi garnaaltje tussen de anemoon.

Nachtduik Something Special, garnalen te over.

Nachtduik Something Special, het huis is op de groei...

Nachtduik Something Special, een hongerige heremietkreeft komt tafelen.

Nachtduik Something Special, ook kerstboomwormpjes genoeg prachtig.

Nachtduik Something Special, een baby baloonfish komt wel heel dichtbij.

Nachtduik Something Special, ik moest achteruit anders botste hij tegen mij aan.

Nachtduik Something Special, een Honeycomb Cowfish ik blijf het patroon mooi vinden.

Nachtduik Something Special, ook speciale anemonen in het donker.

Nachtduik Something Special, vele murene's.

Nachtduik Something Special, een dikke zeekomkommer op de bodem mooi getekend.

Nachtduik Something Special, zelfs nog een schildpadje kwam voorbij zwemmen.

Nachtduik Something Special, tarpons waren er ook.

Zondag 19 mei

Weer een duikje vandaag naar Punt Vierkant een mooie duik. Direct naast Punt Vierkant is een nieuw restaurant/bar geopend. Dat komt goed uit…….na afloop van onze duik doen we een drankje en een hapje want we hebben trek gekregen en een portie bitterballen en een bakje friet gaan er wel in. De bitterballen smaken heerlijk, zelfgemaakte denken wij.  Leuk ingericht deze zaak en een prachtig uitzicht heb je hier. Heerlijk we genieten van onze zondag, het leven is goed.

Punt Vierkant, Banded Butterlfy fish.

Punt Vierkant, koraal close up.

Punt Vierkant, mooi ingericht dit restaurant.

Ik vind de lampjes ook mooi.

Punt Vierkant, prachtig uitzicht hier.

In mijn volgende blog… onze Duitse vrienden komen naar het eiland en de Caribbean Golden Earring die gaan we eens beluisteren…

1. Wilma:
    29 mei 2019
    Nog gefeliciteerd met Rick!
    Groeten uut Warnsveld
  2. Silvia Weenink:
    29 mei 2019
    Macha danki Wima. 🎉🎂😊
  3. Carolien:
    18 juni 2019
    Wat een prachtige foto's! We hebben elkaar afgelopen donderdag ontmoet bij Dive Friends Hamlet Oasis. Helaas zijn wij alweer thuis, maar kun je nog eens het type nummer van je camera noemen?
    Groetjes van Micha en Carolien.
  4. Silvia Weenink:
    19 juni 2019
    Hoi Caroline en Micha,
    Willen jullie me even een mail sturen? Dan stuur ik de info door. [email protected]