Maandag 4 februari t/m 15 februari 2019 boottochtje, een schilderworkshop en meer….

12 maart 2019 - Kralendijk, Caribisch Nederland

maandag 4 februari

Vandaag heb ik bij de dividesk gewerkt, en in de namiddag hadden we van het werk een boottochtje het is de bedoeling dat er een tour gaat komen waarbij gasten eerst een Bonaire landtour krijgen en daarna nog 2 uur op de boot meegaan. Ik en de collega’s mochten vandaag mee zodat we even konden kijken hoe het op de boot is. Het is gezellig, leuk om met de collega’s op pad te zijn. We krijgen onderweg nog allerlei lekkere hapjes voorgeschoteld. Grappig het is de boot waar ik al iets van gehoord had, Kathleen (één van de Queens die werkt bij een bedrijf wat met zeilboten tours verzorgd) heeft hier onlangs ook een tochtje op gemaakt. Het is een mooi bootje en we varen een leuk stukje langs de kust. Als we vlakbij het centrum van Kralendijk zijn zien we het cruiseschip van een andere kant, wat een gevaarte is het.

Boottochtje van mijn werk met de "sloep", leuk!

Onderweg komen we dit kleine bootje nog tegen de Britannia.

Op pad met de sloep, de vlag van Bonaire wappert mooi in de wind.

Mooi houten bootje.

Onderweg komen we dit bootje tegen, ook mooi.

Een Flamingo met jonkies...

Onderweg zien we deze flamingo met baby's 🤗.

Deze pelikaan zat hoog en droog op een lantaarn zichzelf te poetsen.

Als we weer terug zijn bij Plaza zie ik een mooie Pelikaan die zich zit te poetsen.

Dinsdag 5 februari – creatief met verf…

Vandaag draai ik voor de eerste keer de Dividesk alleen. Ik bereid met goed voor….. de eerste keer dat ik bij Dividesk zat ben ik ondanks mijn lange broek en sokken behoorlijk door muggen gestoken. Dit keer weer lange broek en sokken en dichte schoenen aan en ik heb mijn onderdanen even met Off gesprayd just in case. We hadden gisteren geconstateerd dat de cartridges van de printer leeg waren dus mijn eerste klusje is om deze te vervangen dat ging best goed. Verder is het niet erg druk en valt het me mee. Het is maar een paar uurtjes en die zijn zo om.  Ik had me vorige week opgegeven voor een workshop schilderen in de avonduurtjes. Na het eten vertrek ik richting Belnem één van de wijken van Kralendijk. Ik heb het adres maar mapsme heeft wat moeite om me de juiste richting in te krijgen… Het wordt rap donker en ik heb het nog steeds niet gevonden grrrrrr niet blij mee. Gelukkig vind ik het uiteindelijk wel, net voordat het stikdonker is, de avond valt hier altijd snel zo tussen 18:30 en 19:00. Ons groepje is niet heel groot we zijn met zijn 8ten allemaal dames. Loes, geeft de workshop ( tja toevallig heet ze ook zo) ze is aardig en ze legde alles goed uit. Het is leuk om te doen we gaan een ezel schilderen, eerst een achtergrond, dat was makkelijk.

Schilderworkshop - dit moet een ezel worden..

Creabea.. het lijkt nog niet echt..

De achtergrond was het makkelijkst.

Mijn mede workshop collega's allemaal met een eigen creatie.

Het begint al te lijken of niet?

Kijk kijk, er komt een ezel in zicht, met wat fantasie.

Als we verder gaan moeten we allerlei stipjes en lijnen op ons doek zetten het lijkt in het begin helemaal nergens op. Maar aan het einde van de avond heeft iedereen toch een leuk schilderij gemaakt en vertrekken we allemaal weer huiswaarts. Ik denk dat ik nog even wat moet oefenen….. Maar we hebben een leuke avond gehad.

Woensdag 6 februari – een zuidtourtje

Vandaag ben ik met Enkar een tourtje wezen maken richting zuid. Dit zijn lekkere korte tourtjes tussen de  2 uur en een kwartier en 3 uur en een kwartier dat verschilt per schip. We hebben leuke gasten en de tijd vliegt. In de avond is er weer een Popkoor repetitie en sommige liedjes beginnen ergens op te lijken..

Donderdag 7 februari, nee geen snorkel met de Queens maar wel weer een tourtje

Ik ben deze week best veel aan het werk, vandaag weer een zuidtour met Allan als chauffeur. En morgen heb ik een privé tour met Kathleen had met gevraagd of ik niet een keertje met haar en een vriendin van haar (die op vakantie is) een tourtje te doen. Ja hoor geen probleem.

Vrijdag 8 februari, vandaag de privé noordtour met Daniëlle en Kathleen.

We hebben afgesproken bij Bachelor Beach, ik vraag me echt af waarom dit strandje zo heet, ik heb er nog nooit vrijgezellen gezien. Maar goed, als we elkaar daar treffen rijd ik ff mee naar het huis van Kathleen, ik parkeer daar de auto en stap in bij Kathleen. We gaan richting centrum  waar de tour begint, een tour met zijn drieën ook wel eens grappig.. We stoppen onderweg bij Tolo (Old Blue), en daar gaan we even lekker snorkelen.

Snorkelen bij Tolo met Kathleen en Daniëlle mooie spotted filefish.

Snorkelen bij Tolo met Kathleen en Daniëlle, needle fish.

Lekker gesnorkeld bij Tolo met Kathleen en Daniëlle.

Snorkelen bij Tolo met Daniëlle en Kathleen.

Daniëlle is niet zo’n snorkelaar en ze heeft het na een tijdje wel gezien. Ze gaat terug zo zegt ze, als ik voorstel om even mee te zwemmen vertelt Kathleen dat ze het prima zelf red. Ok prima denk ik, maar als ik een tijdje later kijk  dan zie ik dat Denise behoorlijk uit koers is geraakt. Ze zwemt de instapplek helemaal voorbij en ze is al een eind weg (ook uit de kust) ze is al bijna bij de duikboei. Kathleen en ik besluiten om naar haar toe te zwemmen, het is best een stukje zwemmen en er staat ook wat stroming. Als we na een tijdje dichter bij Daniëlle zijn ziet Daniëlle ook dat ze uit koers is. Ze had het niet bemerkt ze was de hele tijd met haar hoofd onder water gebleven en genoot van alles wat ze daar zag. We besluiten om eerst dichter naar de kust te zwemmen en dan kort langs de kant naar de instapplek want dan heb je minder last van de tegenstroming. Nadat Denise het water uit is gaan Kathleen en ik verder met onze snorkel, ik moet eerlijk bekennen dat ik best een beetje moe ben. Nadat we zijn uit gesnorkeld zitten we even lekker in het zonnetje en genieten van ons zelf meegebrachte bakkie koffie.

Bij landhuis Karpata met Daniëlle en Kathleen.

Dan vervolgen we onze weg, naar het Gotomeer en Rincon. Zoals altijd is het uitzicht prachtig bij Gotomeer, ook lekker is het dat er geen andere toeristen zijn (geen boten vandaag in Kralendijk).
Heerlijk een oase van rust het is genieten. Onderweg richting Kralendijk zien we nog een Wara Wara in de boom zitten. Ik probeer er foto’s van de maken maar hij is eigenlijk te ver weg.

Tourtje met Kathleen en Daniëlle en we hadden mazzel, deze Wara Wara te zien.

Tourtje met Kathleen en Daniëlle, de Datu cactus gaat bloeien.

Tourtje met Kathleen en Daniëlle, en een leuk ezeltje onderweg.

Tourtje met Kathleen en Daniëlle, mooi onderweg.

Eenmaal terug in Kralendijk wordt ik getrakteerd, we gaan we lekker lunchen bij Between 2 buns, lekker hoor. Om een uur of half 3 gaan we weer richting huis, het was gezellig vandaag.

Tis een wat drukke dag .. Omdat Ronnie en Mirella binnenkort Bonaire gaan verlaten gaan we vandaag wat extra’s doen in plaats van het “normale” happy hour. We hebben om 16:30 afgesproken bij “De Scheetjes” oftewel de midgetgolf van het Nederlandse stel wat veel mensen nog wel kennen van de afleveringen van Ik Vertrek. Als we er nog maar net zijn komen Mark en Hellen ook, Ronnie en Mirella komen even later ook. Met een drankje in de hand gaan we richting de golfbaan, leuk hoor om te doen.

Flamingo golf..

Minigolf bij de Scheetjes..

Richard is goed bezig.Gezellig midgetgolf bij de scheetjes ...

Omdat we iets later zijn begonnen dan gepland doorlopen we niet alle banen omdat we gereserveerd hebben bij Foodies (om daar een hapje te gaan eten) maar we hebben veel schik tijdens het golfen. Verbazingwekkend, ik win het partijtje en Rich wordt tweede, meer geluk dan wijsheid zullen we maar zeggen. Alhoewel onze mede golfgenoten ons ervan verdenken dat we stiekem geoefend hebben, ha ha.  Na het golfen vertrekken we richting Foodies, dat is maar een klein stukje verder rijden aan dezelfde weg richting Sorobon. Het is er erg druk, op de vrijdag hebben ze een speciaal menu, verschillende plates met  gerechten allemaal voor de prijs van $ 10,-- . Ik ga voor de pasta carbonata, lekker hoor. Na het eten gaan de beentjes nog even van de vloer, er is een dj die oudere (tot 2000) muziek draait. Het was een geslaagde avond.

Mooie lamp bij Foodies, lekker gegeten ook.

Pasta Carbonata, lekker hoor.

De voetjes gingen van de vloer bij Foodies.

Zondag 10 februari Vandaag ga ik duiken met Mark en Wilfried we gaan een driftduik maken bij Dania’s Leap (drijfduik).

Omdat ik vanmiddag ook weer op het airport word verwacht i.v.m. het werk duiken we in de ochtend. Mooi is het weer, er staat niet al te veel stroming en we komen mooi uit bij Karpata.

Duik bij La Diana's Leep mooie Glaseye snapper.

Duik bij La Dania's Leep, mooi koraal.

Duik bij La Dania's Leep een Lionfish.

Duik bij La Dania's Leep, mooie groene blaadjes.

Duik bij La Dania's Leep, macro opname.

Duik bij La Dania's Leep Horseshoe Fetherduster.

Duik bij Dania's Leep.

Duik bij La Dania's Leep, school met Blue Tang.

Duik bij La Dania's Leep, een Schoolmaster.

Duik bij La Dania's Leep, Kerstboomwormpjes altijd mooi.

Duik bij La Dania's Leep, Green Turtle.

Duik bij La Dania's Leep, Wilfried met een groen schildpadje.

Wilfried maakt ook nog een paar foto's van mij onder water...

Duik La Dania's Leep, ik met een Lionfish.

Duiken La Dania's Leep, foto door Wilfried gemaakt.

Maandag 11  en dinsdag 12 februari werk ik overdag bij Dividesk.

12 februari Dinsdagavond hebben we een etentje op school bij Rich, leerlingen van het VMBO bereiden de maaltijd. Het smaakte prima en we hadden gezellig gezelschap aan tafel.

Etentje bij Rich op school, de examenklas heeft er wat lekkers van gemaakt.

We hadden gezellig tafelgezelschap.

Het toetje was ook heerlijk.

Donderdag 14 februari – Valentijnsdag met een Quiz

Wij doen hier niets aan maar er is vanavond wel een Pubquiz bij Woodstock waar we naar toe gaan samen met Hellen en Mark. Het is dit keer een heel stuk drukker dan de vorige keer er doen heel veel teams mee aan de Pubquiz. En de vragen zijn ook best heel pittig..pft.. We zijn dan ook erg verbaast als we toch in de prijzen zijn gevallen… we worden derde en we winnen een fles Whiskey en een fles met Vodka en een doosje chocolaatjes. Het wordt best laat.. zo rond 24:00 uur en we moeten er de volgende dag weer vroeg uit.

Medicinale Vodka...😂. Pubquiz bij Woodstock.. derde plaats 😁.

Vrijdag 15 februari – pfft ik moet er vroeg uit voor een tour.. ik word om 08:15 op kantoor verwacht

Ik wist dat ik vandaag een langere tour zou hebben, een eilandtour met gasten die in diverse hotels op het eiland verblijven. Maar ik dacht dus dat het een tour van 5! Uur zou zijn, pas op kantoor kom ik erachter dat het een tour is van 7!uur (later hoor ik dat er op vrijdag altijd zo'n lange tour is). Met stops bij een museum en ook nog een lunch met de gasten en een lange stop bij Sorobon. Ik hoef hem gelukkig nog niet alleen te doen. Dit soort tours wordt vaak met de kleine bus gedaan afhankelijk van het aantal gasten, waarbij het de bedoeling is dat je niet alleen vertelt maar ook rijd. Carmen gaat vandaag nog met me mee waarbij het de bedoeling is dat ik zal een groot deel rijden en praten en zij ook een stuk. We hebben 10 Nederlandse gasten en het "kleine" busje zit dan ook vol. Carmen had al wat gasten opgehaald bij andere hotels en we verzamelden bij Plaza. Dan gaan we op pad ik vind het best spannend hoor, praten en rijden tegelijk. Maar het gaat best aardig, af en toe krijg ik wat handige tips van Carmen en soms gebaart ze met haar handen dat ik iets sneller moet rijden.. Dat vind ik dus ook lastig om de tijd goed in te delen / te schatten. Het bezoekje bij het museum is leuk en daarna gaan we verder naar Seru Largu (lange berg), dat stukje rijdt Carmen en doe ik het woord. Daarna richting Kralendijk naar Maiky snack (een lokaal eettentje in de middle of nowhere). Ik schrijf op hoe je daarheen moet rijden, ik ken mezelf en ik vrees dat dit hopeloos mis zal gaan als ik het alleen moet doen🙄 . Maiky snack is ook echt in de middle of nowhere…. De gasten hadden voordat we vertrokken al aangegeven voor welke keuze ze gingen ( geitenstoofpot, kippenstoofpot of gebakken vis) dus hoeven we alleen nog maar de drankjes op te nemen en uit te delen. So far so good, na de lunch gaan we langs de mangroven richting Sorobon, daar is een stop van 1 uur waar de gasten even kunnen zwemmen en van het uitzicht kunnen genieten. Daarna neem ik het stuur weer over voor het laatste stuk van de trip, langs de zuidkant – slavenhuisjes en het zout weer terug. Dan rijden we langs  Delfins om een aantal gasten af te zetten. Grappig hier heb ik gewerkt… het is wat lastig rijden omdat ze koraalstenen op bijna elke hoek van het parkeerterrein hebben gezet, maar ik houd het busje heel. Daarna door naar Plaza en dan zit deze lange lange tour erop. Ik moet zeggen dat ik helemaal gesloopt ben hierna, het komt volgens mij ook door de temperatuurwisselingen van de airco (in de bus) naar de hitte en andersom en dat tig keer op een dag. . Als ik thuis kom spring ik onder de douche want dat is hard nodig. Later ontmoet ik Hellen bij Karels waar we een drankje doen, de mannen komen een hele tijd later, zij hadden een samenzijn met collega’s bij het speeltuintje (ook in de stad vlakbij de boulevard).

In mijn volgende blog.. Ilse en Edwin komen naar Curaçao, ik heb meerdere tourtjes, foto's van zuid..

1. Helga:
    Nou drukke week hoor ...
  2. Lydia:
    12 maart 2019
    We zijn weer helemaal op de hoogte. 😘😘
  3. Roelens Kathleen:
    12 maart 2019
    Dankjewel voor die leuke “privé gids tocht”, wij hebben weer wat bijgeleerd en vriendin Danielle op vakantie vond het helemaal top 👏👍 !
  4. Silvia Weenink:
    12 maart 2019
    Dank voor jullie positive reacties, leuk om te lezen. Wb de privé tour graag gedaan ik vond het een gezellige dag 👍😊.
  5. JAN ZOETEBIER:
    13 maart 2019