Vrijdag 1 t/m 7 maart een Eilandtour, Carnaval, en een prachtige rit langs de kust richting Oost.

29 maart 2019 - Kralendijk, Caribisch Nederland

Vrijdag 1 maart.

Vandaag heb ik mijn eerste Eilandtour van 7 uur de strand natuur en cultuur tour die ik vandaag helemaal zelf rijd met de bus en ook gids tijdens het rijden. We vertrekken omstreeks 8:30 uur en Ik heb een leuke groep van 6 Nederlandse mensen die met mij op pad gaan. Best leuk hoor, deze tour. Het gaat goed, ik rijd gelukkig zonder problemen naar Chici Tan (het mini museum in Rincon), ik heb soms wat probleempjes met hoe ergens naar toe te rijden. Het is me in Nederland gebeurd dat ik zelfs mét Tom Tom verdwaalde. Seru Largu gaat ook zonder problemen (steil omhoog) en dan gaan we richting Maiky snek, een lokale eetgelegenheid die in de knoek ligt. We krijgen een warme lunch Na de lunch rijd ik verder richting Sorobon, daar maken we de laatste lange stop, de gasten kunnen uitgebreid van het mooie uitzicht genieten en als ze willen kunnen ze het water in. Dan het laatste stukje van de tour, langs de kust richting de slavenhuisjes, ook hier stop ik even. Dan nog naar Zoutpier en dan gaan we weer richting Divi Divi we zijn omstr. 15.45 weer terug. De gasten waren erg tevreden, ik ook trouwens. Maar ik ben wel erg moe geworden hiervan.. thuis spring ik onder de douche en daar knap ik van op. Het tijd voor weekend en vakantie!  En dit weekend is bijzonder,  Carnaval weekend en dat wordt op Bonaire uitbundig gevierd. Zondag is er de optocht door Kralendijk, waar wij ook een kijkje gaan nemen. Het is lekker dat de school waar Rich werkt de hele week vakantie heeft i.v.m. het Carnaval. Lekker even een weekje bijtanken voor Richard en we hebben snode plannen. Eind van volgende week gaan een paar daagjes naar Ilse en Edwin die op Curaçao zitten. We hebben de tickets al geboekt dit keer bij EZair en ook een hotel in Willemstad midden in het centrum is al geboekt. Een leuk vooruitzicht.

Zaterdag 2 maart

Vanavond gaan we even naar Woodstock, het is Jam sessie avond. We gaan met Mark en Helen, het is een bijzondere avond. Eerst speelt er een band en na hun optreden mag iedereen die dat wil op het podium zowel musici als zangers/zangeressen. En zonder vooraf geoefend te hebben worden er zeer diverse nummers gespeeld en gezongen. De een wat beter dan de ander maar het is erg leuk om naar te kijken en te luisteren. Op een gegeven moment komt er een meneer op het podium die nummers van Bob Marley gaat zingen. Hij blijft maar doorgaan en hij kan er bijna niet meer mee ophouden. Uiteindelijk verdwijnt hij toch van het podium en krijgen de anderen ook weer een kans. Het is een leuke avond.

Zondag 2 maart

Vanmiddag gaan we kijken naar de Carnavalsoptocht in Kralendijk. Er zitten heel wat mensen klaar met hun stoeltjes langs de route. Een aantal kijkers heeft zich uitgedost in carnavalskledij. Het duurde even voordat de optocht bij ons voorbij trok (wij stonden bijna aan het einde).

Carnavalsoptocht 2019 uitgedost publiek met leuke hoofddeksel. Carnavalsoptocht 2019 mooi was het weer.

Carnavalsoptocht 2019 praalwagens met missen.

Carnavalsoptocht 2019, thema Spanje...

Carnavalsoptocht 2019, veel kleurige kostuums.

Carnavalsoptocht 2019, mooie dames.

Carnavalsoptocht 2019, het is een ander soort optocht dan in NL minder praalwagens maar wel mooi.

Carnavalsoptocht 2019, het publiek genoot er ook zichtbaar van.

Carnavalsoptocht 2019, het was genieten ook voor de verkeersregelaars.

Het is toch een heel andere optocht dan in Nederland. Veel lopende mensen uitgedost in uitbundige kleurige kleding. Ik maak er best wat foto’s van. Onder het genot van een drankje genieten we van de stoet.

Maandag 3 maart we gaan een ritje maken richting Oost

Met de auto vertrekken we vandaag richting Lagoen om daar een route langs de kust te volgen. De wegen zijn niet te best en ook groeien er voldoende Accacia’s langs de weg zodat we voorzichtig aandoen om de auto niet te beschadigen.

We zijn met de auto op pad gegaan richting Lagoen, en we hebben er een stukje gewandeld.

Een cactus met zijn takken de lucht in, deze kunnen honderden jaren oud worden.

Prachtig hout, grijs mooi contrast met de lucht.

Het uitzicht bij Lagoen is mooi, een ruig landschap met kale bomen, cactussen en de inham waar de zee binnenkomt. Er staat ook een oude (slaven?) muur die van oude stenen is gemaakt. We hadden de auto geparkeerd om hier even rond te wandelen. Mooi is het hier.

Lagoen, mooi uitzicht hier.

Een oude (slaven) muur met bolcactussen.

Uitzicht bij Lagoen, er is al wat sorgum aangespoeld..

Een mooi stilleven.

Dan vervolgen we onze weg en komen bij een oude vervallen plantage met een oud landhuis. Ook hier kijken we even rond.

Veel Aloë Vera hier.

Vervallen muur bij de entree van een oude plantage.

Vervallen entree van het landhuis.

Het plantage huis is vervallen.

Toen ging het verder, de kustweg is ruig. De zee ook die beukte met grote kracht op de kust prachtig. Ik geniet altijd van de ongetemde zee. Iets verderop zien we vuurtoren Spelonk met ernaast een oud vervallen huis. We hadden koffie meegenomen en we lassen hier een pauze in, we genieten van het uitzicht en de zee.

Spelonk vuurtoren,een mooi object voor een serie foto's.

Spelonk met het vuurtorenhuis.

Mooi plaatje met de blauwe lucht met de wolken.

Witte stenen, een witte vuurtoren en dan die blauwe lucht hoe mooi is dát.

Na de pauze vervolgen we onze weg en we komen onderweg nog langs een bijzonder mooi stuk bij de zee.

En zo mooi kan onze zee zijn....

Zeewater, zo zout dat het kristaliseert...

Kokkels gevonden aan de oostkust.

Woest water.

Ik maak natuurlijk zoals altijd weer voldoende foto’s……Als we verder rijden komen we langs een grote grot, helaas hebben we geen lampen bij ons, maar op de tast kan ik er toch een heel eind inkomen.

Ja we hebben het gevonden....

Grottekeningen...

De ingang van de grot.

Even een selfie in de grotten.

Grotten indrukwekkend.

Waterdruppels....

Het is mooi in de grot.

Ook prachtig deze grot. We hobbelden en slalomden verder en we kwamen uiteindelijk bij bij Arawak de knoek weer uit. Het was een prachtige tocht vandaag.

Een Ware Ware  zweefde in de lucht in de buurt van de grotten.

Dinsdag 5 maart een zuidtourtje met Freedom of the Seas

Ik heb vandaag een kort zuid tourtje met de 15 gasten van het cruise schip Freedom of the Seas. Dit is te overzien, 08:45 op de pier, en om 11:45 zijn we weer terug.

Woensdag 6 maart ff huisje poetsen… en koffertje pakken

Tja ook dat moet gebeuren dat poetsen, soms dan….

Donderdag 7 maart

Vandaag vliegen we naar Curaçao en we hadden de wekker gezet. Dan doen we haast nooit, normaal zijn we altijd heel bijtijds wakker. Maar omdat we al om 06.45 op het vliegveld moesten zijn i.v.m. het inchecken wilden we er zeker van zijn dat we op tijd wakker zouden zijn en je weet maar nooit.. We hadden onze telefoon wekker gezet, dat had nogal wat voeten in aarde. Maar goed gelukt.. Ik had trouwens bijzonder slecht geslapen, ha ha reisstress? Spulletjes gepakt en hop naar het vliegveld Ik had mijn duikspullen ook mee. Ik ga met Ils en Edwin een duikje maken op Curaçao en vorig jaar voor het huwelijk van Ilse en Edwin op Curaçao waren hadden we duiksets gehuurd, dat was ons toch best tegengevallen, duur! En aangezien we 23 kg in de koffer mee mochten nemen konden mijn spullen mooi mee. Na het inchecken was er nog tijd voor een kop koffie en daarna zijn we door de douane gegaan. De kist stond er al, een kleine lange sigaar…

We gaan een lang weekend naar Curaçao naar Ilse en Edwin en de kist staat klaar.

We zagen hoe onze koffer op een karretje richting vliegtuig ging. Ja, zo dichtbij de vliegtuigen zit je hier in de vertrekhal (met de 2! gates). Het was nogal koud in de vertrekhal en gelukkig mochten we na een tijdje buiten bij de deur wachten. De luchthavenmedewerker zei ons dat we nog heel even moesten wachten…. De piloten moesten namelijk ook mee, ja dat dachten wij,  handig dat de piloten ook mee gaan ha ha. Te voet gingen we naar het vliegtuigje waar we onze handbagage moesten inleveren, die ging ook gewoon het ruim in.

Tis weer een klein vliegtuigje max 16p. maar wij waren met zijn 8ten.

We zaten voorin, goed uitzicht op de cockpit.

Toen we waren ingestapt begrepen we ook waarom. Er was in het vliegtuig geen enkele ruimte om bagage op te ruimen. En naast elkaar zitten kon ook niet, het gangpad liep er tussendoor.  Er konden maximaal 16 mensen mee, maar hij zat helemaal niet vol we waren met zijn achten. We zaten direct achter de cockpit en hadden zo mooi zicht op de instrumenten. Het was trouwens niet zulk mooi weer, het regende.

We vertrokken in een regenbui...

Toen we mochten vertrekken gingen we richting startbaan en toen we in de lucht waren hoorde ik voor mij heel bekende geluiden. Het leek wel op onze oude grasmaaimachine (die we in Ruurlo gebruikten) hun hun hun zo ging het, het liep niet mooi stationair. Dat deed onze grasmaaier ook altijd, toen ik het tegen Rich zei herkende hij het geluid ook gelijk. We hoopten beiden wel dat de motoren er niet mee op zouden houden want onze grasmaaier had nog wel eens de neiging om af te slaan. Maar goed dat gebeurde niet en na een kort ritje van 15 minuten kwam Curaçao in zicht de piloten hebben keurig geland. En we gingen vlotjes door de douane en toen was het wachten op Edwin. Hij kwam ietsjes later want hij had Ilse weggebracht naar haar werk, ja voor haar geen vakantie. Wij hebben gedurende het wachten even een broodje gegeten want ontbeten hadden we nog niet. Het was een leuk weerzien met onze schoonzoon. We gingen door naar het appartement wat Ilse en Edwin gehuurd hebben. Ze zitten er prachtig, in de tuin een leuk zwembadje. Wat later gingen we nadat we wat boodschapjes hadden gedaan Ilse ophalen, ze werkt in gedeelde diensten dat wil zeggen dat ze na de ochtend dienst 2 uur middagpauze heeft en dan werkt ze weer verder. Ook heel leuk om Ilse weer te zien, thuis na de lunch zijn we het zwembad nog even in gegaan. En nadat we Ilse naar haar werk hebben gebracht heeft Edwin ons afgezet bij ons hotel, maar daarover later.

In mijn volgende blog, vertel ik verder over hoe het ons is vergaan op Curaçao.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Johanna:
    1 april 2019
    Nice to read about the islands. I lived in curacau for three years.