Week 11-19 juni t/m 25 juni Bret komt langs, motorrijles, bijzonder feestje en duik bij Zoutpier

26 juni 2017 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Maandag 19 juni 2017  blogwerkzaamheden, internetstoring en Warehouse koopjes.

Eerst maar eens alle foto’s bewerkt en het blog bijgewerkt tot vandaag. Toen ik er mee bezig was viel het internet uit. Alles opnieuw opgestart, mmm het werkt nog steeds niet. Misschien is er een storing op het netwerk? Ik kan niets meer op internet, we wachten het af. Ik ga strakjes weer naar Warehouse Bonaire, om  nog een paar handdoeken erbij te kopen (50% korting). Daar verkopen ze trouwens van alles het is een overvolle grote winkel, maar niet alles is even goedkoop. van Ilse en Edwin gekregen..   Ik spaar ze en deze heb ik op Bonaire gekocht, bij Donkey Sanctuary.

Dinsdag 20 juni 2017 In afwachting van Bret ..

Nee wij verwachten geen bezoek van iemand die Bret heet, Bret is de naam van de tropische storm die ze verwachten. Het is namelijk van juni t/m oktober orkaanseizoen op Bonaire. En op verschillende hurricane sites kon je zien dat er wat speelde.. (zie foto’s). Voor ons is dit de eerste keer dat we dit meemaken, we zullen het zien.  Het was ’s morgens al geen mooi weer, regenachtig en veel wind. Richard is zelf met de auto naar het werk vertrokken. Normaal heb ik vaak de ramen en deur open maar vandaag heb ik zelfs op de slaapkamer de ramen naar beneden gedaan. Het waaide behoorlijk.

tropische storm Bret - woe 22 -6-17 verwacht  Bret tropische storm.

Het is niet altijd mooi weer op Bonaire.

In de middag ben ik te voet naar het werk van Richard gegaan ( 5,3 km) om wat noodzakelijke lichaamsbeweging te krijgen, omdat het nogal bewolkt was had ik niet zo’n last van de warmte. Terug heb ik niet gelopen, ik ben met Richard terug gereden naar huis.

Ingewikkelde stroomconstructies.  Niet alle wegen zijn geasfalteerd.  De stroommasten hebben een dubbele functie, ze fungeren ook als lantaarnpaal.

Later in de middag begon het steeds harder te waaien. We hebben alle tuinmeubels weggezet zodat deze niet konden beschadigen. De wind en ook de regenbuien bleven voortduren. Fijn dat je dan beschut en lekker binnen zit, toen we in bed lagen hoorden we in de nacht soms ook hevige wind en stortbuien…

Woensdag 21 juni 2017 de dag na Brett

Er was niets kapot gegaan bij ons, gelukkig. Rich had uit voorzorg wel onze auto op een andere plek gezet. Mooi weer was het nog niet echt maar het leek erop dat we het ernstigste gehad hadden.

’s Middags ben ik in het kader van bewegen is goed voor je nog een keer naar het werk van Rich gelopen, maar dit keer was het wel erg warm want de zon scheen volop. Pfft. al het luie zweet kwam eruit maar goed heb je een goed excuus om te douchen en dat heb ik dan ook gedaan, lekker gedoucht.

Een granaatappel boom.  Mooie boom bij de buren.

Donderdag 22 juni 2017

Vandaag ben ik bij Caribe geweest om mee te kijken en uitleg te krijgen van Govert. Het was gezellig en ik ben weer wat wijzer geworden.

Ik heb nooit geweten wat er allemaal bij komt kijken als je een auto huurt, want als huurder zie je maar 1 kant van de zaak. Ik ben de hele dag gebleven het was een leerzame dag.

Vrijdag 23 juni 2017

Vandaag heb ik nog even met Door en Bennie geskyped, alles gaat prima in Ruurlo.

Later op de dag toen Richard thuis was ook nog even met Marjon en Cor. Nederland is ver weg maar door skype heb je close contact met de andere kant van de wereld. En dat is fijn.

Bloemen aan de boom bij de buren.

Zaterdag 24 juni 2017  wij zijn druk op Bonaire …. en een bijzonder feest

Vandaag hebben we een hele drukke / volle dag gepland… eerst naar de wasserette, we hadden 2 kuipen was omdat we ook de handdoeken die we gekocht hebben wilden wassen. Vervolgens boodschappen doen, daarna terug naar de wasserette was opgehaald. Rich de was ophangen en ik de boodschappen opruimen. We hadden nog net tijd voor een kop koffie. Daarna naar Jan gereden waar allebei een praktijkles motor  hadden tussen 11.00 -13.00 waren we onder de pannen. Allebei 1 uur gereden pffffft wat een hitte, helm op en hobbel de bobbel rijden over soms niet al te best wegdek.

Bulten en gaten in de weg.

. Ook nog kleine cirkels en achtjes moeten  draaien. Sommige verkeersregels zijn zo anders hier, maar op zich ging het goed en gaat het wel goed komen. Over 2 weken staat de volgende les gepland. We waren aardig bezweet geraakt, gauw naar huis. Ik snel onder de douche, want om 13.30 werd ik weer bij Caribe verwacht. Daar kwamen een aantal klanten die auto’s kwamen ophalen en terugbrengen. Richard is in de tussentijd naar huis geweest, heeft de droge was binnen gehaald en daarna is hij naar Kai gereden. De heren hebben gezellig een drankje gedronken bij Karel’s. Om 16.30 kwam Richard mij ophalen bij Caribe, we hadden namelijk nog een afspraak, eerst naar huis en even een jurkje aan. Toen kregen we nog een berichtje van Kai, of zijn telefoon bij ons de Hilux lag. Nee dus.. Kai was zijn telefoon kwijt…. Wij zijn voor de zekerheid even terug gereden naar Karel’s en de wonderen zijn de wereld nog niet uit, de telefoon van Kai lag netjes bij de bar. Kai had hem bij Karel’s vergeten, hij heeft mazzel gehad dat een eerlijk iemand hem heeft gevonden. Wij hebben Kai blij kunnen verassen met zijn telefoon. Inmiddels was het ietsjes later geworden.

Zaal is feestelijk versierd.  Saráh heeft een prachtig jurkje aan.

We waren vanaf 17.00 uitgenodigd voor een feestje,  maar het was geen ramp dat we iets later kwamen, het was nog helemaal niet druk. Het feest was ter ere van het dochtertje van een collega van Richard wat 2 jaar geworden was en tevens werd haar doop gevierd. Wat een ervaring was dat… zo’n traditioneel feest. De ouders en de meeste gasten (óók de kinderen) waren zeer netjes/feestelijk uitgedost. En de zaal was versierd met ballonnen en de tafels waren voorzien van roze tafelkleden en er stonden ook een aantal tafels met daarop taart en snoepgoed voor de kinderen.

Tafel met allemaal lekkere dingen.  Taart voor Saráh.

Wij keken onze ogen uit, luide  muziek was er ook, maar geen kinderliedjes , meer salsa achtige dingen. In het begin was het niet erg druk maar naarmate de tijd verstreek kwamen er steeds meer mensen en kinderen. Drankjes waren er ook voldoende en al het eten (zowel de hapjes waar ze mee langs tafel kwamen als het eten wat later op het buffet stond was zelf bereidt door de familie.

Saráh, Oma en Papa.  Saráh met familie op de foto.

Ik vond het feest lijken op een groot verjaardag/bruiloftsfeest. Er werden vele foto’s gemaakt van de kleine meid die op de tafel werd gezet samen met de taart en met alle familie vrienden etc. Ook wij moesten er uiteindelijk aan geloven en moesten op de foto. Na die langdurige foto sessie met de praaljurk ik weet niet meer hoe laat dat was waren moeder en dochter even verdwenen om later terug te komen in andere feestelijke kledij. (de moeder van Saráh staat op de familie foto meest links).

Eten van het buffet.  Een cadeautje voor de gasten die op het feest van Saráh kwamen.

Verder werden er later nog kinderspelletjes gedaan, stoelendans en Jenga gespeeld. Het feest zou tot 22.00 duren, wij zijn omstreeks 21.00 vertrokken en we kregen nog een presentje mee (zie foto).  Lezen kunnen we het niet omdat het in het Spaans is maar het lijkt ons een soort van bijbelachtig iets.. Vandaag was ook de laatste dag van de proeftijd van Richard (van het werk) volgens mij mag hij blijven..

Richard gaat op verkenning bij Zoutpier.  Zoutpier, Stoplight Parrotfish.

Zondag 25 juni 2017

We hebben vandaag gedoken bij Zoutpier, en we hadden geluk. We stonden net klaar met ons spul al aan voor onze duik, toen we aangesproken werden door een de Security medewerker. We mochten nog 1 uur duiken, want er kwam een boot aan en als er een boot bij Zoutpier ligt dan mag er daar niet gedoken worden.

Maar wat hebben wij een mooie duik gehad….

Zoutpier, Barracuda.  Zoutpier, kop van Barracuda.

Grote Baracuda’s in de diepte, kleinere baracuda’s zwommen op ons level wat hoger.

Zoutpier, Reef Squid (inktvis).  Zoutpier, reef Squid zwemt...

Een prachtige reef squid,

Kerstboompjes bij Zoutpier.  Zoutpier nog meer kerstboompjes.

Kerstboompjes in allerlei kleuren

Zoutpier,  Banned butterfly fish.  Zoutpier Puffer fish.

Banned Butterfly fish                        Porcupine fish

Richard bij Zoutpier.  Zoutpier is mooi begroeid.

Zoutpier is mooi begroeid.

Zoutpier,  Green Turtle eet.  Zoutpier, schildpadje.

Ook waren er meerdere kleine zeeschildpadden.

Ik heb me helemaal uitgeleefd veel plaatjes geschoten… Als jullie het te veel van het goede vinden..sla ze dan maar over.

Zoutpier, schildpadje.  Zoutpier.

Zoutpier, hersenkoraal.  Zoutpier, een Sergeant Major, beschermt zijn plekje met verve.

Later op de dag zijn ff lekker naar het zwembad geweest, en zo is er al weer een weekend om.

1. Linda Wezinkhof:
    26 juni 2017
    Hoi Richard en Silva, ik moest nog een heel stuk lezen. Maar wat leuk dat Kai er is. Succes met het motorexamen en wat fijn dat je de baan hebt Silvia. Gaat helemaal goed zie ik. Mooie foto's.
    Groetjes Linda
  2. JAN ZOETEBIER:
    30 juni 2017
    Bedankt voor de leuke blog. Ik neem aan dat Richard de baan in de knip heeft??.
  3. Silvia Weenink:
    30 juni 2017
    Hoi Linda, wat leuk dat je ons "volgt". Ja het is zeker leuk dat Kai er is, we hebben deze week ons uitgestelde snorkeltripje naar Karpata gedaan en Kai heeft voor het eerst zeeschildpadjes gezien.
    Groetjes Rich en Sil.
  4. Silvia Weenink:
    Hoi Jan,
    Ja geen nieuws is goed nieuws zullen we maar zeggen. De proeftijd is voorbij en er is geen feedback gekomen dat Richard niet mag blijven en hij heeft het prima naar het zin op zijn werk.
    groetjes van ons beiden.