Week 14 en 15- 10 juli t/m 26 juli, Rijbewijs-vakantie-duiken en meer..

27 juli 2017 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Week 14 en 15 – 10 juli t/m 26 juli

Maandag 10 juli t/m zondag 16 juli

Wat hebben we deze week allemaal gedaan.

Maandag de 10e had ik een afspraak met Alexis, misschien in de toekomst als PA parttime werk gaan doen voor haar. Was een prima gesprek, maar ik verwacht er niet echt werk van.

Dinsdag de 11e naar de dokter geweest voor een doktersverklaring i.v.m. het rijexamen voor de motor. Dat is voor ons vreemd, je moet zelf een verklaring invullen over je gezondheid, die lever je in bij de dokter en dan aan het einde van de dag haal je de getekende doktersverklaring op (na betaling van #$10,). En je moet hem inleveren vóór het praktijkexamen anders mag je niet afrijden. (deze verklaring blijft 2 maanden geldig, als je dan nog geen examen hebt gedaan, dan moet je weer een nieuwe verklaring gaan halen). Soms zijn de dingen hier zo bureaucratisch.

Woensdag 12 juli

Vandaag wordt het definitief dat het huis waar mijn moeder toen ze nog leefde in heeft gewoond officieel de bestemming van recreatie woning krijgt van de Gemeente. Als we er niets meer van horen. We hadden dit in april aangevraagd, maar daar gaat best een tijd overheen voordat het wordt goedgekeurd. We hebben niets gehoord, dus we gaan er vanuit dat het in orde is, we zullen nog wel bericht via de post krijgen maar dat zal nog wel even op zich laten wachten.

Donderdag 13 juli

Een rustig dagje.. wat gezwommen gelezen etc.

Vrijdag 14 juli

Richard is met zijn medewerkers op de laatste werkdag van SGB ‘s middags met de watertaxi naar Klein Bonaire geweest, i.v.m. een teambuildingsuitje, dat hadden ze nog nooit eerder gedaan. Ze hebben gebbqed en gesnorkeld en het was reuze geslaagd.

Maandag 17 juli

Oil Slick, Flamingo tong.  Oil Slick, het visje is mooi gecamoufleerd.

Oil Slick, Richard maakt zich klaar voor de sprong.

Gedoken bij Oil Slick Leap… Ik had daar vorige keer dat we daar gedoken hadden een wat mindere ervaring.. Ik werd toen we eruit wilden door de golfslag tegen het trapje geduwd. En het is niet prettig als je zelf geen controle  hebt over je lijf. En nee, zwemmen helpt niet, de zee wint het.

Dit keer ging het een stuk beter, we hebben een lekkere duik gemaakt. En ik kon er

prima uit via het trapje.

Oil Slick, Spotted Filet fish.  Oil Slick, prachtige Flamingo tong.

Oil Slick, platvis (flounder)  is gaan liggen.  Oil Slick, platvis gaat er vandoor.

Maandag 17 juli

Richard heeft nu officieel vakantie (4 weken), maar hij zal van tijd tot tijd nog wel naar het werk gaan om te kijken of bepaalde zaken goed lopen en dingen in gang zetten. En omdat hij toch best veel vrij is zullen we meer gaan duiken.

Dinsdag 18 juli

We hebben afgesproken om met collega’s van Richard te gaan duiken in Washington Slagbaai Park. Het plan is om te gaan kijken bij Boka Bartol (daar schijnt het soms best te spoken/veel stroming), als het daar rustig is gaan we daar een duikje maken.

Ingang Washington Slagbaai park.  Washington Slagbaai park.

We hadden afgesproken bij de duikschool, daar tanks ingeladen en met zijn allen richting het natuurpark. De wegen daar zijn niet al te best, we zijn blij met onze pick-up. Mark  en Hellen zijn met ons meegereden (handig hoor een grote laadbak). We hoefden geen entree te betalen bij het park (dit omdat je gratis entree hebt als je een duikpenning hebt gekocht). Na een mooie rit door het park kwamen we aan bij de duikstek en…… het zag er goed uit.

Mannetjes hagedis Washington Slagbaai park.  Duikspot in Washington Slagbaai park, Boka Bartol.

Minimale stroming, spul aangedaan. Hellen ging niet mee duiken maar ze ging daar snorkelen, wat ook mooi was. Wij zijn achter Wilfried aan gezwommen (hij kent het gebied goed en kent ook de verraderlijke stromingen die hier kunnen zijn). We moesten echt een heel eind uitzwemmen (goed voor de conditie) en toen pas waren we bij het drop off point. Het rif was mooi, maar voor ons gevoel niet echt veel mooier dan andere duikstekken. Geen grote vissen (roggen verpleegster haaien etc. gezien), die schijn je hier soms wel te kunnen zien als je geluk hebt.

Wilfried vindt dat het mooi is onder water.  Mark vermaakt zich wel.

Echter toen we terug gingen naar de kust kwamen we door een soort “ravijntjes” (niet diep meter of 5/6) met wit zand op de bodem en kanalen met koraal aan beide zijden. En dat was erg mooi en ook echt wel de moeite waard.

Ton sur ton?  Dit blijft mooi ook al zie je het tijdens iedere duik.

Na een heerlijke duik en hebben we het spul ingeladen en zijn we een stukje verder gereden. Wilfried had lekkere strandstoeltjes bij zich en een hapje en drankje. We hebben met zijn allen heerlijk gezeten en onder het genot van een drankje en een hapje genoten van het prachtige uitzicht. Tja. Je hebt vakantie op Bonaire of je hebt het niet..

Na het duiken gezellig een drankje nemen en genieten van het uitzicht.  En als je vakantie hebt op Bonaire geniet je van het mooie uitzicht.

één van de uitzichten  in Washington Slagbaai park.  Mooi hé?

Een reuze geslaagd uitstapje en zeker voor herhaling vatbaar.

Meerdere Wara wara vogels gezien..  De flamingo's zijn aan het foerageren.

Donderdag 20 juli = onze trouwdag

Vandaag zijn wij 33 jaar getrouwd, en Richard weet dit natuurlijk.. (ik ben er niet zo goed in, datums). Dat is best lang 33 jaar, raar het voelt helemaal niet als 33 jaar. We hebben deze dag wel speciaal gemaakt.. eerst lekker ijskoffie gedronken bij Gio’s (koffie met een bol vanille ijs erin). We moesten het wel even uitleggen wat we wilden anders hadden we gewoon koffie gekregen met gekrushte ijsblokjes erin en dat vinden wij niet zo lekker. Later op de dag hebben we een mooi duikje gemaakt bij Aquarius.

Aquarius, Koraal.  Aquarius, French Angelfish.

Aquarius, Grouper.  Aquarius, mooie gele Trompetvis.

Aquarius, Schorpioenvis, prachtig gecamoufleerd.  Aquarius, Lion Fish.

Aquarius, Spotted Drum.

Na de duik spullen gespoeld en heerlijk wezen lunchen bij Spice. Thuis gezwommen in zwembad en ’s avonds eerst een drankje bij Havanna en daarna lekker uit gegeten bij At Sea. Fijne dag  was dit.

33 jaar getrouwd en een etentje bij At Sea.  Richard had barracuda besteld bij At Sea.

At Sea.  33 jaar getrouwd, dat vraag om een drankje en hapje bij At Sea.

Vrijdag 21 juli

’s middags waren we uitgenodigd om bij de afsluiting van Summerschool te zijn. Dit is een speciaal project dat 2 weken heeft geduurd. Basisschool leerlingen die volgend schooljaar naar het middelbaar onderwijs gaan hebben in die 2 weken (in hun vakantie)  extra les gehad in Nederlands. Op de lagere school wordt wel Nederlandse les gegeven maar de voertaal is Papiaments. En veel kinderen spreken/schrijven slecht Nederlands. Thuis wordt soms ook nog Spaans of Papiaments gesproken. Op het middelbaar onderwijs wordt alles in het Nederlands gegeven, en krijgen ze ook nog Engels. Dat is een hele overgang. Het is fijn dat ze 2 weken de kans hebben gekregen om iets meer Nederlands te leren. Er waren 22 leerlingen die allemaal één voor één naar voren werden geroepen, een persoonlijk woordje kregen en een oorkonde en een cadeautje. De bijeenkomst was warm en druk bezocht.

Feestje Summerschool afsluiting.  Gezellig druk afsluiting Summerschool.

Alle leerlingen even in het zonnetje. Groepsfoto.

‘s avonds drankje gedaan bij Havanna en bij De Brewery een drankje en een tapashapje, gezellig.

The Brewery... Geen Duvel, wel Trippel Karmeliet. Richard test het bier.

Tappa van Richard.  Tappa van Silvia.

Zaterdag 22 juli

We hadden geen boodschappen nodig, dus alleen even naar de wasserette geweest. We hadden dan ook meer dan genoeg tijd om een duikje te maken. We zijn naar Vista Blue geweest (op deze plek kun je niet altijd duiken, i.v.m. stroming) maar het was prima. Wat een prachtige koraaltuin hier.

Vista Blue, zo mooi.. Vista Blue, koraal.

Vista Blue, koral bleeching?!  Vista Blue, blue visjes..

Vista Blue, anemoon.  Vista

Echt de moeite waard om hier te duiken. Daarna een lekker broodje bij Between Buns (aanrader, heerlijke broodjes).

Koffiekaart Between Two Buns.  Dit broodje heet : The Godfather.

Zondag 23 Juli

Duiken bij The Lake, ook erg mooi.

The Lake, spotted eal.  The Lake, soort anemoon..

The Lake (20,5 meter diep) geweest.  The Lake, nog 160 bar in de fles.

The Lake, geel met zwarte gemarmerde murene, hij verstopte zich.  The Lake, koraal in al zijn schoonheid.

Maandag 24 juli

Een laatste scooterlesje bij Jan, allebei een halfuurtje gereden. En een halfuurtje is in de hitte beter te doen dan beiden een uur!

Dinsdag 24 juli

ja ja No stress.....

No Stress.

Vandaag is het examen dag… Ik ben zenuwachtig, zoals ik altijd ben voor examens. Richard moest als eerste. Het ritje viel hem mee maar de “bijzondere” verrichtingen (lees, rondjes en achtjes rijden) dat viel hem wat tegen. De examinatoren hadden in het al best kleine vak waarin je dit moet doen, daar tussen de  binnen de lijnen pionnen geplaatst waar je ook nog binnendoor langs moest (en dat hadden we niet geoefend). Het was best erg lastig en het ging Richard ook niet helemaal vlekkeloos af.

Nadat Richard terug was mocht ik. Richard heeft me nog verteld van de pionnen (kreeg het al Spaans benauwd hiervan).  Vervolgens kreeg ik en portofoon omgehangen en het microfoontje aan de bloes, daardoor zouden ze aanwijzingen geven (linksaf rechtsaf enz). Verder hadden ze gezegd dat ik ook nog op hen moest letten want soms zouden ze niets door de portofoon zeggen, en je moest ook nog op hun richtingaanwijzer letten. Ik moest de Kaya Korona op en ik hoorde niets dus.. recht zoals die gaat. Toen we vlak bij de plek waren waar ze die bijzondere verrichtingen vaak doen zag ik in de spiegels dat de richtingaanwijzer naar links knipperde. Ik linksaf, en zij rijden dan een paar meter achter je, en direct nadat je linksaf slaat zit het wegje waar ze die verrichtingen doen. Maar daar was ik al voorbij.. dus rechtdoor dan maar. Aan het einde van de weg staat een bord verboden rechtsaf te slaan, dus ik naar links. Plotseling getoeter (en dan moet je stoppen en naar de kant). De mannelijke examinator vroeg nogal bars.. heeft u niets gehoord?! Ik “nee ik heb niets gehoord heeft u wat gezegd”? Ja dus (en dat had ik niks gehoord), en toen zei hij, en waarom slaat u dan linksaf.. Ja omdat de richtingaanwijzer van uw auto naar links stond.. Ja en waarom slaat u dan nu hier linksaf?! Omdat je niet rechtsaf mag.. Om een lang verhaal kort te maken, ik had direct na de eerste keer links afslaan weer links gemoeten, naar dat plekje voor die verrichtingen. De microfoon van de portofoon moest hoger op de bloes en toen hoorde ik ze wel. Na deze onderbreking gelijk aan het begin van het examen was ik stik zenuwachtig geworden.. en die verrichtingen, nou die gingen niet zo goed (zacht uitgedrukt). De mannelijke examinator stond met de armen over elkaar te kijken naar mijn gestuntel.  (niet zo goed voor mijn zelfvertrouwen). Ik was er toen al van overtuigd dat het gedaan was. Na dit gedoe heb ik nog een rondje door de stad moeten rijden, dat ging op zich wel.

Na afloop moest ik in de wachtruimte zitten. Richard had toen zijn papiertje al  hij was Geslaagd! Ze hadden hem dit in die wachtruimte overhandigd. Na een tijdje werd ik naar binnen geroepen, ik voelde de bui al hangen maar, ik ben toch geslaagd. Pfft wat een opluchting.

We zijn hierna direct naar het kantoor gegaan waar je je rijbewijs kunt ophalen. En we hebben hem allebei gelijk meegekregen, ze worden gewoon ter plekke gemaakt.

Got it.  Bij een motorrijbewijs hoort een scooter.. we zijn beiden op 25-7 geslaagd.

Heel fijn. Vervolgens nog naar de verzekering om de motor op onze naam over te schrijven, we kunnen nu verzekerd rijden. Fijn. Overigens logeert de motor nu bij Kai en Roy omdat Rich vrij is kunnen wij het met de auto prima af en hebben de jongens ook vervoer.

Ik heb om het te vieren een leuk jurkje gekocht en we hebben een lekker broodje gegeten bij Between Buns.

Between Two Buns.  Rosbeef met ei. Jurkje gekocht.

We gaan beiden toch ook nog ons bus en vrachtwagenrijbewijs proberen te halen (maar dat duurt nog even), je weet nooit waar het in de toekomst handig voor kan zijn. En dan is het kaartje met rijbewijzen helemaal vol.

Woensdag 25 juli

Met Roy en Kai naar zee geweest en aansluitend geluncht bij Windsock, gezellig. Richard moest nog ff naar SGB en ik ben nog even bij Kai en Roy geweest. Of ik ff mee wilde helpen met de was ophangen, ja hoor, geen probleem. Maar het stikt daar echt van de muggen, in de korte tijd dat ik er was wisten ze mijn enkels wel te vinden.

’s Middags zijn we even bij het Kadaster langs geweest, om te informeren naar een stuk land wat we gezien hebben. We kregen te horen dat het leaseland (huurgrond) is. Dat is niet wat wij willen, maar toen ik doorvroeg vertelde de meneer van het Kadaster dat je soms de grond ook kunt kopen. Om hier informatie over te krijgen moesten we naar het “bestuurskantoor” in de stad. Zo gezegd zo gedaan, we hadden beiden een korte broek aan, bloes met korte mouwen en teenslippers. We werden netjes te woord gestaan, maar we mochten zo het gebouw niet in (dan moet je een lange broek, armen bedekt en dichte schoenen aan). Het bleek dat we toch niet op de juiste plek waren. We hoorden waar we de informatie wel kunnen krijgen, morgen gaan we eens kijken.

Zoals jullie kunnen zien/lezen vermaken we ons nog wel.

1. Wilma:
    27 juli 2017
    Proficiat met je rijbewijs en die jurk staat je echt goed. Geniet van jullie vakantie.
  2. Loesmartijn:
    28 juli 2017
    Hartelijk gefeliciteerd met jullie rijbewijzen. Mooie foto's!
  3. Arie:
    28 juli 2017
    Gefeliciteerd met jullie rijbewijzen en trouwdag. Wat een prachtige onderwater foto's! Fijn dat het goed gaat met jullie.
    Het jurkje staat je goed Silvia!
    Hartelijke groeten
  4. JAN ZOETEBIER:
    3 augustus 2017
    Bedankt voor de leuke berichten. Lekker scooteren!
  5. Silvia Weenink:
    Hallo Wilma, Loes, Renee en Arie en Jan,
    Hartelijk dank voor jullie berichtjes, wij vinden het leuk om deze te lezen.
    Groetjes van ons beiden.
  6. Chantal Langermans:
    3 augustus 2017
    Gefeliciteerd met jullie motorrijbewijzen! Leuke verhalen.