Zaterdag 12 mei 2018 – Grot expeditie samen met tourguide Kai.

12 mei 2018 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Kai had met vrienden diverse grotten bekeken op Bonaire en hij had ons verteld dat het echt mooi was. Dat wilden wij ook graag zien dus hadden we voor vandaag afgesproken. In één van de grotten kon je ook zwemmen/snorkelen, dus we hadden de spullen ingepakt. Verder hadden we duiklampjes mee omdat het onder de grond donker is. We hebben Kai opgehaald en vertrokken richting Hato.

Gelukkig wist Kai waar we moesten wezen want ik denk niet dat we het zelf gevonden zouden hebben.

Over een smal en bobbelig paadje omgeven door prik struiken kwamen we na een korte wandeling aan bij grot no 1. Deze grot was toegankelijk doordat er een lange steile ladder in stond. Voor mij is dit best eng, ik heb last van hoogte en diepte vrees dus ik moest wel even over een drempel. Maar eenmaal beneden was het de moeite waard prachtige stalactieten en stalagmieten (van zout?). Je zou denken, diep onder de grond daar is het fris, niets was minder waard het was er ontzettend warm en benauwd.

Maar betoverend mooi dat wel.

Op zoek naar de droge grot met Kai als gids.  Ingang droge grot, met een hele steile ladder en ik heb dus hoogte vrees.

Droge grot, Rich en Kai gaan voorop.  Droge grot, mooie stalactieten en stalagmieten.

Droge grot, surrealistische wereld met veel moois.  Droge grot, maar mooi is het wel.

Na deze grot gingen we richting auto reden een klein stukje verder en daar aangekomen vertelde Kai dat we beter de duikschoentjes aan konden doen omdat we nu naar de “watergrot” zouden gaan. Dát doe ik een volgende keer dus niet meer, van tevoren duikschoentjes aandoen!

Na weer een korte wandeling over wederom een rotsig paadje met prikstruiken kwamen we aan bij de ingang.

Onderweg naar de natte grot.  Natte grot, moet ik hier naar beneden klimmen???

Ik kreeg de schrik van mijn leven, hier geen ladder maar een gat in de grond met rotsen en steil naar beneden. We moesten hier zelf naar beneden klimmen. Ik zweette peentjes (en niet alleen omdat het zo warm was), gelukkig hielp Rich me. Ik heb het Spaans benauwd gehad om naar beneden te komen, de schoentjes waren voor mij ook geen succes. De rotsen waren iets vochtig en de schoentjes hadden niet heel veel grip zeg maar. Goed voor mijn diepte angst ook. Ik was dan ook heel blij dat we heelhuids beneden waren.

Natte grot, prachtig!  Natte grot, maar het klauteren en klimmen is de moeite meer dan waard.

Een heel klein stukje lopen en toen… wat prachtig een  klein zoet water ven met een gang waar je doorheen kon snorkelen. We hebben ons omgekleed en toen het water in. Wat mooi mooi mooi, de duik videolamp was een uitkomst er kwam een puist met licht uit. We hebben genoten, het water was lekker, niet al te koud maar heerlijk na de warme klimpartij.

Natte grot, het is er heel warm maar het water is heerlijk koel.  Natte grot, door heel smalle doorgangen weer terug naar boven.

Ik heb natuurlijk, zoals altijd weer veel plaatjes geschoten. De Nikon doet het goed, zowel onder als boven water 😋.

Natte grot, en dan even uit het water, even een stukje klauteren en dan weer het water in.  Droge grot, een bijzonder ervaring maar wel blij met de duiklampen!

Natte grot, kruip door sluip door.  Natte grot, met de snorkel gaan we verder.

Natte grot, wat indrukwekkend.  Natte grot, en dan moet er weer uit het water geklauterd worden.

Natte grot, de Nikon maakt er mooie plaatjes van zowel boven als onderwater.  Natte grot, lekker ff zwemmen.

Natte grot, mooi mooi.  Natte grot, wel oppassen geblazen dat je je hoofd niet stoot.

Natte grot, dat je er gewoon doorheen kunt zwemmen..  Natte grot, het natte goed uit, omkleden en dan weer naar boven klimmen.

Na het zwemmen hebben we ons omgekleed en moesten we weer terug. Ik was hier ook niet blij mee, klimmen met schoentjes die niet al te beste grip hebben. Rich heeft me op diverse plekke omhoog gehesen. Maar eind goed al goed, we zijn zonder kleerscheuren weer uit de grot gekomen.

We hadden nog 1 grot tegoed, helaas waren we de lampen vergeten, die lagen nog in de auto. Maar deze grot kunnen we een volgende keer ook zelf gaan onderzoeken deze grot heeft een fatsoenlijke trap  👍 😄.

De volgende droge grot heeft een fatsoenlijke trap.  Ik ben blij met de trap.

Bij de volgende droge grot waren we de lampen vergeten, jammer.  We wandelen terug naar de auto.

Hierna vonden we het tijd om wat te gaan drinken en een hapje te eten. Het was gezellig om dit samen met Kai te doen en hij was een prima gids.

Na dit mooie uitstapje gaan we wat drinken en eten.  Kai en Richard.

In de tuin van het resort waar we waren liepen diverse leguanen mooi te zijn. Er was er zelfs een die zichzelf posteerde op de schoorsteen van één van de appartementjes.

De leguaan deed ook aan klimmen, boomklimmen.  De leguaan kan goed klimmen.

Mooie leguaan in de tuin.

Het was een hele leuke dag.

In mijn volgende blog …… Hiep Hiep Hoera! Soms krijg je wat op je pad, duikjes en snorkelen en.... Door en Ben komen naar Bonaire.

1. Ania:
    4 juni 2018
    Wauw! Wat prachtig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  2. Helga:
    5 juni 2018
    Prachtig hoor en ik kan mij wel iets voorstellen bij jouw angsten. Die heb ik ook ha ha
  3. JAN ZOETEBIER:
    8 juni 2018
    Dat is wat anders dan de Kolkemate.
  4. Silvia Weenink:
    11 juni 2018
    Ja dit is zeker iets heel anders..